יהודי רגיל כתב:פסחים דף ע' סוף עמוד א' - ואלא במרובה.....
מה הכוונה? שמדובר שהמאבד את הקופיץ שייך לחבורה כזו? מנא ידעינן? וכי יודעים מי איבדה?
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=250849#p250771
יהודי רגיל כתב:פסחים דף ע' סוף עמוד א' - ואלא במרובה.....
מה הכוונה? שמדובר שהמאבד את הקופיץ שייך לחבורה כזו? מנא ידעינן? וכי יודעים מי איבדה?
אהרן תאומים כתב:זה היינו הך כמו שלא בעונה
ראה ב'מפרשי האוצר' על־אתר:מיללער כתב: . . האם יש מישהו שביאר את הסדר באופן אחר?
אכן, כ"כ ב'מנחת שלמה' על־אתר (פסחים ח"ב ריש ע' תקנח).יהודי רגיל כתב:לכאורה זה לשון מושאל והכוונה לצאת י"ח ולאפטורי מפסח שני
אמר לך רבי יוחנן תנאי היא דתניא. לא איצטריך לאשכוחי תנאי אלא ללישנא דאמרי לה זה וזה לפטור אבל ללישנא דזה וזה לחיוב איכא תנאי בהך ברייתא גופא דע"כ הא דמחייבא היינו באילפס דאי בתנור אבל באילפס פטור א"כ ר' ישמעאל ברבי יוסי היינו חכמים:
שמואל דוד כתב:פסחים עח:
רד״ה לא מעכבא - כפרה בדיעבד. איזה כפרה יש בפסח?
פלתי כתב:שמואל דוד כתב:פסחים עח:
רד״ה לא מעכבא - כפרה בדיעבד. איזה כפרה יש בפסח?
היה לך לציין קושייתך על הגמרא לעיל ס"א ע"ב, שחטו למולין ע"מ שיתכפרו בו ערלים. ולעצם השאלה, ראיתי ברש"י סוטה ו ע"ב דתניא התם "כיפרה [המנחה] ספיקה והלכה לה", ופירש רש"י: האי כפרה לאו כפרת עון הוא ולא הזכרת עון אלא [כפרה] הראויה לה קאמרינן שעשתה מנחה זו בשעת הקטרת קומצה כל מה שיש עליה לעשות שהרי בהכשר קרבה.
דרך ישרה כתב:פסחים פג.
הגמ' דנה לענין נותר בעצמות מפני המוח שבתוך העצם.
וצלה"ב, מאחר ויש איסור שבירת עצם א"כ 'בפשטות' (בלי התחכמויות) לא שייך להגיע לבשר, א"כ בעצם התורה לא הטילה עלינו לאכול את הבשר. ומה זה שונה מגיד הנשה ושמנו של גיד שמאחר ואסור לאכלם אין בהם דין נותר והגמ' אומרת בע"ב שמותר לזרקם. (ובבקשה, אל תכניסו לי כאן עכשיו 'איסור גברא' ו'איסור חפצא', כי אחרי הכל 'בפשטות' התורה לא ציותה אותך לאכול את זה, גם אין בזה איסור).
וראי' יותר ברורה, מדף פה. שהגמ' אומרת להדיא 'ומה אני מקיים 'ואכלו את הבשר בלילה הזה' בבשר שע"ג עצם'. א"כ למה יש במוח דין נותר?
(אגב, בתוספתא כתוב שאם מישהו שבר עצם ובא אחר ואכל המוח שבתוכו, קיים מצוות אכילת הפסח. האם הבבלי שאומר ומה אני מקיים וכו' חולק על התוספתא הזו?).
מיללער כתב:דרך ישרה כתב:פסחים פג.
הגמ' דנה לענין נותר בעצמות מפני המוח שבתוך העצם.
וצלה"ב, מאחר ויש איסור שבירת עצם א"כ 'בפשטות' (בלי התחכמויות) לא שייך להגיע לבשר, א"כ בעצם התורה לא הטילה עלינו לאכול את הבשר. ומה זה שונה מגיד הנשה ושמנו של גיד שמאחר ואסור לאכלם אין בהם דין נותר והגמ' אומרת בע"ב שמותר לזרקם. (ובבקשה, אל תכניסו לי כאן עכשיו 'איסור גברא' ו'איסור חפצא', כי אחרי הכל 'בפשטות' התורה לא ציותה אותך לאכול את זה, גם אין בזה איסור).
וראי' יותר ברורה, מדף פה. שהגמ' אומרת להדיא 'ומה אני מקיים 'ואכלו את הבשר בלילה הזה' בבשר שע"ג עצם'. א"כ למה יש במוח דין נותר?
(אגב, בתוספתא כתוב שאם מישהו שבר עצם ובא אחר ואכל המוח שבתוכו, קיים מצוות אכילת הפסח. האם הבבלי שאומר ומה אני מקיים וכו' חולק על התוספתא הזו?).
החילוק בין גיד הנשה למוח שבעצם אינו איסור גברא/חפצא, אלא שששבירת העצם הוא איסור 'חיצוני' וממילא המוח שבעצם הוא בכלל הבשר וכמו שהביא מע"כ מהתוספתא שאם עבר על הלאו ושבר העצם ואח"כ אכל המוח קיים מצוות אכילת הפסח, וכמו שלמדנו בדף פד: דאי לאו משום גזירה משום פקע או משום הפסד קדשים היה יכול להושיב העצם ע"ג גומרתא כדי שתקלה ויפיק המח.
ומה שהקשה מע"כ מדף פה. אדרבא משם ראי' דאי לאו דאהדריה קרא בפסח שני היה חיוב לשבור עצם שיש בו מוח, כיון שעל המח שבעצם יש מצות אכילת הפסח אלא ארי' היא דרביע עלה שהתורה אסרה לשבור את העצם.
HaimL כתב:ולטעמיך תקשי לך, דא"כ תנא דמחייב אליבא דב"ה ע"כ או כרבי ישמעאל ברבי יוסי או כחכמים (וה"ה ללישנא דפטור, לתנא דפוטר אליבא דב"ה)
אלא בפשטות, אחרי שתירצנו את הברייתא, יש ללמוד אותה כך
אפשרות א'
ת"ק - ב"ה מחייבים זו"ז באילפס וכ"ש בתנור
ריב"י - פוטר זו"ז בתנור וכ"ש באילפס
חכמים - פוטרים באילפס ומחייבים בתנור
אפשרות ב'
ת"ק - ב"ה פוטרים זו"ז בתנור וכ"ש באילפס
ריב"י - מחייב זו"ז באילפס וכ"ש בתנור
חכמים - פוטרים באילפס ומחייבים בתנור
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 103 אורחים