היא שיחתי כתב:ולא הבנתי דבריו חדא דיוסף אינו גר ויש לו קרובים
גם זה הבל כתב:א' לכאו' יש להקשות איך חלו קידושי יעקב בב' אחיות והתי' הנ"ל שייכים ג"כ פה
ב' מבו' בתלמיד הגראז"מ שסיבת הדבר דבעי' עידי קיום הוא פירסום הענין וא"כ אפשר דקודם מתן תורה אף גוי
היה שייך בזה
ג' בדרך אגדה מבו' במדרש שקידושי אדם הראשון נעשו ע"י הקב"ה והעדים היו שמים וארץ וה"ה הכא
לייטנר כתב:א. לפי דבריך, לעולם אין צורך בקידושין בעדים.
ב. מי יימר שאכן יוסף קידש את אסנת?! (רמב"ם סוף הל' מלכים).
רחמים כתב:לייטנר כתב:לפי דבריך, לעולם אין צורך בקידושין בעדים.
אם מקדש בכסף לא יועיל כלום ללא עדים,
ועוד אם תסמוך על הודאת בעל דין מה תעשה כאשר האישה תכחיש ;-) ? ...
רחמים כתב:לייטנר כתב:מי יימר שאכן יוסף קידש את אסנת?! (רמב"ם סוף הל' מלכים).
ב: למה התכוונת כציינת את הרמב''ם?
בכל מקרה המקור לכך הוא מר' חיים פלטיאל בראשית מא, מ
ובשעה שקראו לפני יוסף אברך היו כל בנות מצרים צועדות עלי שור כדכתיב בנות צעדה עלי שור, לראות אפיו ומשליכין נזמיהם וטבעו' ובתי הנפש לפני יוסף כי היכי דליהדר אפיה למחזיה שופריה ואסנת השליכה עליו קמיעה שהיא מזרע יעקב ונשאה יוסף לו לאשה.
קודם מתן תורה היה אדם פוגע אשה בשוק אם רצה הוא והיא לישא אותה מכניסה לביתו ובועלה בינו לבין עצמו ותהיה לו לאשה, כיון שנתנה תורה נצטוו ישראל שאם ירצה האיש לישא אשה יקנה אותה תחלה בפני עדים ואחר כך תהיה לו לאשה שנאמר +דברים כ"ב+ כי יקח איש אשה ובא אליה.
לייטנר כתב:סליחה. הפניתי למקור לא נכון ברמב"ם. וכך כותב הרמב"ם בהל' אישות פ"א ה"א:
קודם מתן תורה היה אדם פוגע אשה בשוק אם רצה הוא והיא לישא אותה מכניסה לביתו ובועלה בינו לבין עצמו ותהיה לו לאשה, כיון שנתנה תורה נצטוו ישראל שאם ירצה האיש לישא אשה יקנה אותה תחלה בפני עדים ואחר כך תהיה לו לאשה שנאמר +דברים כ"ב+ כי יקח איש אשה ובא אליה.
רחמים כתב:וז''ל הרש"י בראשית פרק מח פסוק ט: בזה [הראה לו] שטר אירוסין ושטר כתובה, ובקש יוסף רחמים על הדבר ונחה עליו רוח הקדש:
בברכה המשולשת כתב:גברא אגברא קא רמית?
רש"י הקדוש כתב כך (על פי דברי חז"ל הקדושים) והרמב"ם הקדוש כתב אחרת (על-פי מקורות אחרים בדברי חז"ל הקדושים)
ככל הנראה לכך התכוון הרב לייטנר שליט"א
ברוך ברמ-ד כתב:התירוץ הפשוט הוא שיוסף שיחרר שני עבדים שלו, והם העידו.
מקדש מלך כתב:תציין בבקשה את המקור?
היא שיחתי כתב:ראיתי בגליון האחרון של מעדני אשר שהקשה איך תפסו קידושי יוסף באוסנת בלא עדי קידושין לקיום שהרי כתב רש"י במח ט שהראה שטרי אירוסין וכתובה ותירץ בשם הדברי יציב אה"ע מט דיסוד דין העדין הוא משום חב לאחריני שהם קרוביו וקרובותיה שלא יוכלו לינשא כמבואר בגיקו' סה: ולפי"ז בגיורת א"יז שייך.
עוד הביא ליישב ע"פ הלכות קטנות דמועיל שאלה בקידושין אז לא הוי חב לאחריני
יאיר כתב:https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9C%D7%97%D7%9F_%D7%A2%D7%A8%D7%95%D7%9A_%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%94_%D7%93%D7%A2%D7%94_%D7%A8%D7%A1%D7%96#%D7%A1%D7%A2%D7%99%D7%A3_%D7%96
"כשישתחרר העבד צריך טבילה אחר כך בפני שלשה. ואין צריך לקבל עליו מצות ולהודיעו עקרי הדת שכבר הודיעוהו כשטבל לשם עבדות."
"מעשה ברבי אליעזר שנכנס לבית הכנסת ולא מצא עשרה ושחרר עבדו והשלימו לעשרה" ברכות מז:
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 211 אורחים