השמחים ומאושרים בעולם הזה ובעולם הבא
בעינינו ראינו דמויות של צדיקים וחסידים, שלכאורה נראה שחלילה לא היה להם טעם בחיים, מחמת פרישותם וחסידותם, אבל האמת שהם היו השמחים והמאושרים אפילו בעולם הזה.
סדר יומו של בעל כף החיים
הכרתי טוב את הגאון המקובל רבי יעקב חיים סופר זצ"ל בעל כף החיים, הנהגותיו היו פלא פלאים.
בימי הקיץ היה מתפלל ערבית בערך בשעה שבע, עם כל הכוונות, ואינו הולך לישון אלא כעבור שלוש שעות מהתפלה (ע' ברכי יוסף או"ח סי' רלח סק"ג, וכף החיים שם סק"ט).
לפני השינה עושה ייחוד, בכדי לקום לפני חצות, וקורא קריאת שמע עם כל הכוונות, נמצא שנותרה לו רק כחצי שעה לישון. וכבר קם, ועושה תיקון חצות, בוכה על החורבן, וחוזר שוב לישון. קם לפני עמוד השחר (ע' כף החיים סי' א סק"א), כשמגיע זמן תפלה מתפלל עם כל הכוונות. בא לביתו ואוכל משהו מהר, כדי שלא יאחר לישיבה מגיע לישיבה לומד, כותב, באופן שכל זמנו קודש קודשים.
אחר כך היה אוכל בערך כשעה וחצי, לא מפני שאכל הרבה, אלא מפני שייחד ייחודים, לפני האוכל אמר לשם יחוד, ונטל ידיים בכוונות, וכן ברכת על נטילת ידיים והמוציא בכוונות, וגם בשעת הלעיסה היה מכוין, עד כדי כך שלא היתה מחשבתו על האוכל אלא שקוע בכוונות.
אחרי זה למד בכל יום ח"י פרקי משנה (ע' כף החיים סי' קנה ס"ק יב ד"ה טוב ללמוד), שישה בבוקר שישה בצהרים שישה בערב.
אמר פיטום הקטורת, איזהו מקומן, מים אחרונים, ברכת המזון בכל הכוונות, כך נהג לעשות יום יום (ע' כף החיים סי' קנז סק"י והלאה).
ומחמת שהיה שקוע בכוונות, לא היה מקבל אף אדם בשעת אכילתו, אפילו באו לתת כסף לישיבה, רק כשגמר ובירך ברכת המזון היה מקבלם בסבר פנים יפות.
בצאתו מבית הכסא נהג לברך אשר יצר מהסידור לפי כל הכוונות, וגם כשאין כוונות בירך מתוך סידור (ע' כף החיים סי' מט סק"ט, סי' צה סק"י, סי' צו סק"ט, סי' קכד ס"ק כב).
היה מענג את השבת בכל מיני פירות וכדומה כפי יכולתו, וטעם חתיכה מכל דבר כדי לענג את השבת (ע' כף החיים סי' רנ סק"ח).
איך הספיק לכתוב חיבורים כה גדולים?
היו לו טרדות מבית ומחוץ, והפלא הגדול איך הספיק ללמוד ולכתוב חיבורים כה גדולים, שהרי אין זה חיבור של העתקה וליקוט מספרים, אלא חיבור המחייב טרחה ועיון רב.
ואף שהיה נזהר מאד מלדבר דברים בטלים, וקיבל עליו עול תורה, ואמר רבי נחוניא בן הקנה כל המקבל עליו עול תורה מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ וכו' (אבות פ"ג מ"ה), אף על פי כן צריך לזה זמן רב, ואיך הספיק?
חסידים הראשונים
אלא כבר אמרו חז"ל (ברכות לב:) חסידים הראשונים היו שוהין שעה אחת, ומתפללין שעה אחת, וחוזרין ושוהין שעה אחת, וכי מאחר שהיו ששוהין תשע שעות ביום בתפלה, תורתן היאך משתמרת, ומלאכתן היאך נעשית, אלא מתוך שחסידים הם תורתם משתמרת, ומלאכתן מתברכת. עכ"ל. ונמצא שמקבלין את התורה והפרנסה במתנה.
עבודה מתמדת
ובודאי להגיע לדרגות והנהגות כאלה, אין זה דבר הנקנה בזמן מועט, זה דורש עבודה עקבית ומתמדת, בזריזות ובלי מתח.
פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.
לייטנר כתב: . . וכבר היו מי שהכוהו על קודקודו.
פלוריש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.
אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?
האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.
אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?
עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?
האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.
אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?
עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?
חיים שאול כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.
אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?
עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?
עם זמן ר"ת זה לא מסתדר?
ואז י"ל שהי׳ משום סדר יומו שהי׳ נצרך להיות בבי"ד ואסיפת ראשי הקהל ולכך הי׳ ס"ל להקל להתפלל גם אחר השקיעה אבל משום התפילין שאין מניחין בביה"ש לכך התחיל מנחה לפני השקיעה (לר"ת)
- שלא בעיון כה"צ ויעיינו החכמים דפה אם ראוי להאמר
האמת והשלום כתב:אני לא הבנתי למה התכוונתה באמירה "בשעה הרביעית" כמקובל ביידיש?,אך 4 שעות זמניות בתקופה הקצרה של השנה זה יוצא קצת יותר משעתים וחצי אחר חצות דהיינו 2 בצהרים.
האמת והשלום כתב:חיים שאול כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.
אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?
עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?
עם זמן ר"ת זה לא מסתדר?
ואז י"ל שהי׳ משום סדר יומו שהי׳ נצרך להיות בבי"ד ואסיפת ראשי הקהל ולכך הי׳ ס"ל להקל להתפלל גם אחר השקיעה אבל משום התפילין שאין מניחין בביה"ש לכך התחיל מנחה לפני השקיעה (לר"ת)
- שלא בעיון כה"צ ויעיינו החכמים דפה אם ראוי להאמר
אני לא הבנתי למה התכוונתה באמירה "בשעה הרביעית" כמקובל ביידיש?,אך 4 שעות זמניות בתקופה הקצרה של השנה זה יוצא קצת יותר משעתים וחצי אחר חצות דהיינו 2 בצהרים.
ואם שעות שוות אז נראה שהתחיל להתפלל בשקיעה(של הגאונים) בחודש טבת.
כמדומה שרע"א בעצמו לא היתה דעתו כן להתפלל בזמן ביה"ש ככה זכורני אולי משע"ה או שאני מתבלבל
האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.
אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?
עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?
מוטוש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.
אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?
עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?
ורשה?
הוא כיהן כרב בפוזן(א)!
מוטוש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:האמת והשלום כתב:פלוריש כתב:לא הבנתי, למה רעק"א התפלל מנחה דווקא בשעה 4?
שעה שתמיד תהיה מתאימה לתפילת מנחה בין בקיץ שמאחר היום ובין בחורף שמקדים היום.
אז למה זה "על מנת שיוכל להתפלל גם את תפילת מנחה בתפילין"?
עכשיו בדקתי ומצאתי ששקיעה בווארשה בחודש טבת באזור 3:30 בצהרים,אז אני לא יודע איך התפלל ב-4?
ורשה?
הוא כיהן כרב בפוזן(א)!
לבי במערב כתב:שמא נזכה שיפרש מר שיח(ו)ת(י)ו ורמיז(ו)ת(י)ו?
עזריאל ברגר כתב:אכן זו גם אפשרות, שנהג כר"ת!
רק בבקשה, אל נא נסיט את האשכול לשאלת "זמן רבינו תם". יש מספיק אשכולות על זה...
מוטוש כתב:עזריאל ברגר כתב:אכן זו גם אפשרות, שנהג כר"ת!
רק בבקשה, אל נא נסיט את האשכול לשאלת "זמן רבינו תם". יש מספיק אשכולות על זה...
מישהו אמר לי, שיש מכתב שלו.
שהוא כתב חידושי תורה ביום שישי.
חצי שעה אחרי השקיעה...
דרופתקי דאורייתא כתב:הצדיק רבי שלמה בלוך
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 292 אורחים