מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
yankev
הודעות: 631
הצטרף: א' ספטמבר 26, 2010 2:48 pm

למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

הודעהעל ידי yankev » א' פברואר 07, 2021 3:46 am

אודה מאוד למי שיואיל בטובו להסביר
אם מדאורייתא המצוות שזמנן ביום יוצאים בהם ידי חובה מעלות השחר, אז למה חז"ל תיקנו שלכתחילה אסור לקרות קריאת שמע מעלות השחר, חוץ משעת הדחק?
תודה מראש

לבי במערב
הודעות: 9617
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' פברואר 07, 2021 4:03 am

בפשטות - מפני שאינו ניכר כ"כ לעין מצוי'.

במסתרים
הודעות: 1984
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

הודעהעל ידי במסתרים » א' פברואר 07, 2021 4:30 am

עיין ש"ע הרב ריש סימן תקפח ומ"ב שם וסימן תרנב סק"ג
ובלבוש (כנראה בשני המקומות)

וע"ע רש"י מגילה כ. "שיצא מספק לילה" ומה שהביא עליו כאן https://www.yeshiva.org.il/ask/101935
נערך לאחרונה על ידי במסתרים ב א' פברואר 07, 2021 8:57 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9617
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

הודעהעל ידי לבי במערב » א' פברואר 07, 2021 4:46 am

וביתר דיוק, הוא במשנ"ב שם סק"ג. טעמו כדכתיבנא לעיל.

סליחות
הודעות: 2168
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: למה קריאת שמע לא לכתחילה מעלות השחר?

הודעהעל ידי סליחות » א' פברואר 07, 2021 2:01 pm

מגילה כ.
אין קורין את המגילה, ולא מלין, ולא טובלין, ולא מזין, וכן שומרת יום כנגד יום לא תטבול, עד שתנץ החמה. וכולן שעשו משעלה עמוד השחר - כשר.

רש"י על אתר:
וכולן שעשו כו' - דמעלות השחר יממא הוא אבל לפי שאין הכל בקיאין בו צריכין להמתין עד הנץ החמה.

ראיתי באוצר בקובץ בית יצחק (ישיבה יוניברסיטי? עמ' 488) שמביא בשם רי"ד סולבייצ'יק (בשיעורים לזכר אבי מרי ז"ל ח"א במאמר יום ולילה) שסובר דדעת הרמב"ם היא שיש חלות מיוחדת לזמן הנץ החמה דאורייתא ודין המשנה במגילה הנ"ל שלכתחלה מצוות היום נוהגות בהנץ החמה מבואר באופן זה, ולא משום חשש טעות כמו שמובא ברש"י. עיי"ש שמביא כן גם בשם ספר עיטורי מגילה, ועיי"ש הוכחותיהם.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 253 אורחים