אם קידש על כוס מלא מים כסבור שהוא יין צריך לחזור ולקדש על היין אף אם הוא בענין שאין צריך לחזור ולברך בורא פרי הגפן כגון שהיה בדעתו לשתות עוד יין אחר הקידוש וכמו שנתבאר בסימן ר"ט דכיון שתקנו חכמים לומר הקידוש על היין וזה אמרו על המים צריך לחזור ולקדש.
ומכל מקום אם בשעה שקידש על המים היה לפניו רביעית יין בכלי אחד על השלחן או על הספסל אצלו מוכן לשתות אזי אינו צריך לא לברכת בורא פרי הגפן ולא לחזור ולקדש אלא ישתה מיד מן המוכן שלפניו שהרי זה כאילו קידש על היין ההוא שאף שכוס של קידוש צריך שיאחזנו בידו מכל מקום אין זה מעכב בדיעבד
לבי במערב כתב:נכון, אך אם הי' היין "מוכן לשתות" - אף שלא הי' בדעתו לשתות הימנו - אינו צריך לברך ברכת הקידוש שנית, כאמור.
בקטע מסוים זה, תוך ריהטת דבריו, דן הוא בבבפה"ג לבדה.כדכד כתב:הקצוה"ש לא מדבר על זה בכלל?
או, לחילופין:כדכד כתב:אם המברך בפה"ג על יין ונמצא חומץ צריך לברך שוב
עזריאל ברגר כתב:קידש על כוס כסבור יין ונמצא מים, והיה לפניו עוד יין בבקבוק
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 223 אורחים