משוש דורים כתב:הגרמ"ד נולד בי"ח תשרי תרפ"ב, שנת תרפ"א היתה שנה מעוברת, יום פטירתו הוא בדיוק 100 שנה מיום הורתו, הקב"ה ממלא שנותיהם של צדיקים.
משוש דורים כתב:הסרטה מדהימה (חבל שהיא מתפרסמת באכסניה שאינה ראויה)
https://www.bhol.co.il/news/1180318
איש_ספר כתב:אולי מדובר באיזה שיעור שהיה באיזה מקום לאיזה מתי מעט וכו' וכו'.
גל של אגוזים כתב:מאיזה שנה התחיל לקרוא לישיבתו 'ישיבת בריסק'?
בזמני היה שמו הפורמלי 'ישיבת הגר"ח', מפאת כבוד אחיו הגדול ומ"מ שליט"א.
מחולת המחנים כתב:גל של אגוזים כתב:מאיזה שנה התחיל לקרוא לישיבתו 'ישיבת בריסק'?
בזמני היה שמו הפורמלי 'ישיבת הגר"ח', מפאת כבוד אחיו הגדול ומ"מ שליט"א.
הגרמ"ד זצ"ל אף פעם לא קרא לישיבתו "ישיבת בריסק".
כפי ששמעתי היה לפני עשרות שנים ד"ת עם אחיו הגרי"ד זצ"ל, והוחלט שרק הגרי"ד רשאי לקרוא בשם "ישיבת בריסק", והגרמ"ד הקפיד עלך קיום הפסק.
משוש דורים כתב:הסרטה מדהימה (חבל שהיא מתפרסמת באכסניה שאינה ראויה)
https://www.bhol.co.il/news/1180318
דרופתקי דאורייתא כתב:משוש דורים כתב:הסרטה מדהימה (חבל שהיא מתפרסמת באכסניה שאינה ראויה)
https://www.bhol.co.il/news/1180318
מי יעלה ויביא אותה לאלה שאין להם גישה לאכסניה שאינה ראויה?
נוריאל עזרא כתב:צפו: הגרמ"ד מבריסק מדבר עם הבחורים בעברית
איש_ספר כתב:על אף שכידוע שבהתחלה התנגד להדפסת השיעורים, ורק אחרי מאמצים ושיכנועים רבים הסכים בתור בדיעבד, מ"מ אח"כ רבים באו ואמרו לו שהיתה להם תועלת גדולה מלימוד הספרים וא"כ החליט שרצון הבורא ית' הוא להגדיל תורה ולהאדירה ושוב אינו רשאי להתנגד, ואדרבה.
צופה_ומביט כתב:איש_ספר כתב:על אף שכידוע שבהתחלה התנגד להדפסת השיעורים, ורק אחרי מאמצים ושיכנועים רבים הסכים בתור בדיעבד, מ"מ אח"כ רבים באו ואמרו לו שהיתה להם תועלת גדולה מלימוד הספרים וא"כ החליט שרצון הבורא ית' הוא להגדיל תורה ולהאדירה ושוב אינו רשאי להתנגד, ואדרבה.
ומעיקרא מאי קסבר?
איש_ספר כתב:
הוא היה נקי מכל הציניות והארסיות שמייחסים לפעמים לחוג הזה. כמעט אומר שבחוש הביקורת המפורסם של בריסק, הוא השתמש כמשהו חיצוני לו, כחוש שיש מצווה להשתמש בו אע"פ שאינו מאופיו.
איש_ספר כתב:.. [/b].
לפי פשוטו כתב:מהפורום השכן
הגרמ"ד בפורים
https://drive.google.com/file/d/1WNzfDR ... sp=sharing
הגרמ"ד באפיית מצות
https://drive.google.com/file/d/1NcryQV ... sp=sharing
משוש דורים כתב:מחולת המחנים כתב:גל של אגוזים כתב:מאיזה שנה התחיל לקרוא לישיבתו 'ישיבת בריסק'?
בזמני היה שמו הפורמלי 'ישיבת הגר"ח', מפאת כבוד אחיו הגדול ומ"מ שליט"א.
הגרמ"ד זצ"ל אף פעם לא קרא לישיבתו "ישיבת בריסק".
כפי ששמעתי היה לפני עשרות שנים ד"ת עם אחיו הגרי"ד זצ"ל, והוחלט שרק הגרי"ד רשאי לקרוא בשם "ישיבת בריסק", והגרמ"ד הקפיד עלך קיום הפסק.
כפי שאני שמעתי לא היה זה ד"ת של ממש, אלא ששלא נשתוו ביניהם בענין השם, והסכימו לקבל דעתו של הגר"י אברמסקי, והוא הכריע שהגרי"ד לבדו יקרא ישיבת בריסק, והוסיף ואמר להגרמ"ד לא תפסיד כלום מזה.
צופה_ומביט כתב:אפשר להסביר לבור ועם הארץ שכמוני מדוע חלק מבני הגרי"ז זכאים לשם "בריסק" יותר מאחרים?
גל של אגוזים כתב:הגרי"ז שלח תלמידים להגרי"ד שימסור שיעורים והיה דולה ומשקה תורת אביו. זה היתה יסודו של 'ישיבת בריסק'. כמה שנים אחרי פטירת הגרי"ז פתח הגרמ"ד בעידודו של אחיו הגדול ישיבה [כמדומני ב'אמריקנר שול' באחוה] שנקרא 'ישיבת הגר"ח'. מה פתאום שישנה שם ישיבתו לשם ישיבת אחיו הגדול [אשר בקרב בית בריסק נחשב למ"מ הגרי"ז]?
מחולת המחנים כתב:כנראה ישנם כאלו שמבינים שכל השווי שלהם הוא רק השם "בריסק".
הגרמ"ד זצ"ל לא כן היה דרכו, עבד את ה' בדרכו באמונה ובתמימות.
גפן אדרת כתב:
אגב, ידוע כי רבים מגדולי ישראל ובתוכם מתלמידי מרן הגרי"ז זצ"ל סברו, כי הגרמ"ד זצ"ל היה גדול מאחיו הגרי"ד זצ"ל בהרבה, כך בכל אופן היתה דעתם של הגר"א פלצינסקי, הג"ר יצחק חיים קרסניצקי, הג"ר לייב גורביץ, הגר"ש אויערבאך ועוד. יודעני כי הדברים יהיו למורת רוחם של אחרים, וזו זכותם המלאה, אך זו היא האמת הידועה לי ברורות.
משוש דורים כתב:זכורני שהאדמו"ר מסאטמר ביקר אצלו, והגרמ"ד הגיש לפניו ככיבוד כוס תה (בספל פשוט) ותפוח אחד, הרבי מסאטמר שהיה רגיל לכלי הכסף והזהב, ומגשי הפירות המעוצבים המוגשים ככיבוד בבתי האדמורי"ם בביקוריו, הגניב מבט מופתע אל הגבאי, והגרמ"ד ששם לב למבט זה, אמר בכבדות בריסקאית, 'איך האב דאס גימעשרט', (הפרשתי מזה תרומות ומעשרות).
גביר כתב:גל של אגוזים כתב:הגרי"ז שלח תלמידים להגרי"ד שימסור שיעורים והיה דולה ומשקה תורת אביו. זה היתה יסודו של 'ישיבת בריסק'. כמה שנים אחרי פטירת הגרי"ז פתח הגרמ"ד בעידודו של אחיו הגדול ישיבה [כמדומני ב'אמריקנר שול' באחוה] שנקרא 'ישיבת הגר"ח'. מה פתאום שישנה שם ישיבתו לשם ישיבת אחיו הגדול [אשר בקרב בית בריסק נחשב למ"מ הגרי"ז]?
אאל"ט בזמנו התפרשה ישיבה זו על שלושה בתי מדרש [כמדומה שהיה חילוק בין סדרי א', ב' וג'] - האמריקנר שול כפי שהוזכר כאן, בית מדרש מולו שאיני זוכר את שמו, ובית מדרש, נוסף קטן יותר, ב'כרם'.
איש_ספר כתב: והיה רגיל להביא ד' הירושלמי על שני אמוראים שהלכו בדרך ואמר א' לזולתו כמה נפשות משוקעות כאן (לא זוכר את המאמר כרגע). והסביר למה בכ"ז נעתר לבניית הישיבה.
איש_ספר כתב:יש הקלטה מהדרשה של הגרמ"ד כשהקימו את הישיבה בגוש שמונים. כמדומה שהזכיר שם שאביו זצ"ל לא היה ניח"ל מבניית בנינים מפוארים והיה רגיל להביא ד' הירושלמי על שני אמוראים שהלכו בדרך ואמר א' לזולתו כמה נפשות משוקעות כאן (לא זוכר את המאמר כרגע). והסביר למה בכ"ז נעתר לבניית הישיבה.
מתקופה מאוחרת יותר יותר יש להזכיר את תלמידו המובהקים, ר' זאב שפירא, ר' זאב ברלין, ר' שריאל רוזנברג ואחיו ר' מרדכי בנימין, ר' בערל זאקס ועוד. בתקופה שהייתי בישיבה, היה להם שיעור קבוע בבית הגרמ"ד פעם בחודש.גפן אדרת כתב:העיסוק בסמנטיקה ובענין השולי והזניח והלא מהותי של "שם המוסד", הוא "הפקעה" מכל המהות של מרן הגרמ"ד זצוקללה"ה, שכידוע לא ירד לזוטות וקלישאות בסגנון המדובר. המושג הקדוש "בריסק" אינו מתבטא בשילוט מכל סוג שהוא.
"בריסק" הינה "מהות", ולא סיסמאות בעלמא, ופשוט כי הגרמ"ד היטיב להנחיל "מהות" זו כפי ש"בריסק" דורשת להיות מונחלת.
הגרמ"ד פתח את ישיבתו בתש"כ או בתשכ"א, כאשר שנים רבות קודם לכן העמיד תלמידים מופלגים מאוד ב"חבורות" שמסר לטובי בני הישיבות דאז.
בחבורות הללו השתתפו בין השאר; רבי משה שפירא, רבי משה חדש, רבי זלמן לייב ברלין [שנפטר היום], רבי שמעון משה דיסקין, רבי ישראל קליינר זצ"ל, ולהבחל"ח רבי אברהם גרבוז [שמזכירו בספריו "מו"ר הגר"ד שליט"א"], רבי ברוך מרדכי אזרחי [שהחשיב עצמו כתלמיד ממש כידוע], רבי נח פלאי, רבי יוסף חיים קופשיץ, רבי מנחם צבי ברלין [שדומני שאף למד אח"כ בישיבתו] ועוד רבים וטובים.
ומתוך תלמידיו שומעי לקחו בתקופת החבורות נתייסדה אח"כ ישיבתו של אחיו הגרי"ד זצ"ל, אשר בין השאר הלכו לשם ר' ישראל קליינר ור' אברהם גרבוז.
אגב, ידוע כי רבים מגדולי ישראל ובתוכם מתלמידי מרן הגרי"ז זצ"ל סברו, כי הגרמ"ד זצ"ל היה גדול מאחיו הגרי"ד זצ"ל בהרבה, כך בכל אופן היתה דעתם של הגר"א פלצינסקי, הג"ר יצחק חיים קרסניצקי, הג"ר לייב גורביץ, הגר"ש אויערבאך ועוד [אולי יבואו היודעים ויוסיפו, כי בזכרוני שכבר נכתב אודות ענין זה במק"א בפורום]. יודעני כי הדברים יהיו למורת רוחם של אחרים, וזו זכותם המלאה, אך זו היא האמת הידועה לי ברורות.
ואכן הגרמ"ד "כבש" בסערה את עולם התורה בקדשים בעזרת ספריו ושמעותיו מתבדרין בקרב כל לומדי קדשים בכל רחבי תבל. באופן שאין שני לו.
בברכה המשולשת כתב:איש_ספר כתב: והיה רגיל להביא ד' הירושלמי על שני אמוראים שהלכו בדרך ואמר א' לזולתו כמה נפשות משוקעות כאן (לא זוכר את המאמר כרגע). והסביר למה בכ"ז נעתר לבניית הישיבה.
לכאורה ירושלמי שקלים (פ"ה ה"ד)
אין שם את הירושלמי. כנראה איפוא שלא נאמר בדרשה.סעדיה כתב:איש_ספר כתב:יש הקלטה מהדרשה של הגרמ"ד כשהקימו את הישיבה בגוש שמונים. כמדומה שהזכיר שם שאביו זצ"ל לא היה ניח"ל מבניית בנינים מפוארים והיה רגיל להביא ד' הירושלמי על שני אמוראים שהלכו בדרך ואמר א' לזולתו כמה נפשות משוקעות כאן (לא זוכר את המאמר כרגע). והסביר למה בכ"ז נעתר לבניית הישיבה.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 238 אורחים