אמיר כרמי כתב:מה מקור האמרה?
תודה רבה מראש, אמיר
בקרו טלה כתב:אמיר כרמי כתב:מה מקור האמרה?
תודה רבה מראש, אמיר
אולי מה שמפורסם בשם הסמ"ע: דעת בעלי בתים היפך דעת תורה
ובלשונו: בחו"מ סי' ג ס"ק יג "שפסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים"
בקרו טלה כתב:אמיר כרמי כתב:מה מקור האמרה?
תודה רבה מראש, אמיר
אולי מה שמפורסם בשם הסמ"ע: דעת בעלי בתים היפך דעת תורה
ובלשונו: בחו"מ סי' ג ס"ק יג "שפסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים"
ועי"ע מה שכתב הרה"ק ר' ישראל ממודזי'ץ זצ''ל
דעת־נשים הפך דעת־תורה?בקרו טלה כתב:שו"ר שהרב "גל של אגוזים" העלה זאת באשכול אחר
בקרו טלה כתב:אמיר כרמי כתב:מה מקור האמרה?
תודה רבה מראש, אמיר
אולי מה שמפורסם בשם הסמ"ע: דעת בעלי בתים היפך דעת תורה
ובלשונו: בחו"מ סי' ג ס"ק יג "שפסקי הבעלי בתים ופסקי הלומדים הם שני הפכים"
ועי"ע מה שכתב הרה"ק ר' ישראל ממודזי'ץ זצ''ל בשם זקינו הרה"ק מקאזמיר זצ"ל
נהר שלום כתב:יש גם סיפור על שתי גדולים זצ"ל (שכחתי מי), שהתווכחו בהלכה בערב פסח והלכו לשאול בע"ב, אולם אח"כ התווכחו שבע"פ דעת בע"ב טרודה וא"כ אינה היפוכה דעת תורה
נהר שלום כתב:יש גם סיפור על שתי גדולים זצ"ל (שכחתי מי), שהתווכחו בהלכה בערב פסח והלכו לשאול בע"ב
יאיר אתמר כתב:יש ע"ז באגרות שמואל
צופה_ומביט כתב:נהר שלום כתב:יש גם סיפור על שתי גדולים זצ"ל (שכחתי מי), שהתווכחו בהלכה בערב פסח והלכו לשאול בע"ב
פסחים סו, א:
"תנו רבנן הלכה זו נתעלמה מבני בתירא, פעם אחת חל ארבעה עשר להיות בשבת שכחו ולא ידעו אם פסח דוחה את השבת אם לאו, אמרו להם אדם אחד יש שעלה מבבל והלל הבבלי שמו ששימש שני גדולי הדור שמעיה ואבטליון ויודע אם פסח דוחה את השבת אם לאו. אמרו לו, רבי, שכח ולא הביא סכין מע"ש מהו אמר להן הלכה זו שמעתי ושכחתי, אלא הנח להן לישראל, אם אין נביאים הן בני נביאים הן, למחר מי שפסחו טלה תוחבו בצמרו מי שפסחו גדי תוחבו בין קרניו, ראה מעשה ונזכר הלכה ואמר כך מקובלני מפי שמעיה ואבטליון".
צופה_ומביט כתב:נהר שלום כתב:יש גם סיפור על שתי גדולים זצ"ל (שכחתי מי), שהתווכחו בהלכה בערב פסח והלכו לשאול בע"ב
פסחים סו, א:
... אלא הנח להן לישראל, אם אין נביאים הן בני נביאים הן
יאיר אתמר כתב:עמ' 793, כהע' לסוף מאמרו של ליבס המצורף.
וונדרבר כתב:צופה_ומביט כתב:נהר שלום כתב:יש גם סיפור על שתי גדולים זצ"ל (שכחתי מי), שהתווכחו בהלכה בערב פסח והלכו לשאול בע"ב
פסחים סו, א:
... אלא הנח להן לישראל, אם אין נביאים הן בני נביאים הן
יש הבדל בין "דעת בעלי בתים" שפירושו הכרעה פרטית שלהם, שזה הפוך מדעת תורה, ל"זכרון" בעלי בתים, דהיינו מה שהם זוכרים שרבנים פסקו להם, ובזה הם נאמנים לעדות, (וע"ז נאמר חזי מאי עמא דבר).
ועיי' מהרש"א בחידושי אגדות פסחים סו. שם (ד"ה אם אינם נביאים), שכותב: "מ"מ בני נביאים הן, ואולי יהיו זקנים בתוך ישראל שיזכרו היאך עשו כבר". זאת אומרת שלא מדובר על הכרעה מדעתם.
צופה_ומביט כתב:רק שמילותיו של נהר שלום קלעו לי בול לגמרא הזו.
נהר שלום כתב:יש גם סיפור על שתי גדולים זצ"ל (שכחתי מי), שהתווכחו בהלכה בערב פסח והלכו לשאול בע"ב, אולם אח"כ התווכחו שבע"פ דעת בע"ב טרודה וא"כ אינה היפוכה דעת תורה
פרשו את הילדים/תלמידים מבעלי בתים, מפני שבעלי בתים מרחיקים את האדם מדברי תורה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים