מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' פברואר 01, 2021 12:47 am

בדין נטילת ידיים אחר לויית המת, ושנהגו שלא ליכנס לבית (שו"ע ומ"ב בסי' ד), יל"ע:

- האם ביהכ"נ בכלל 'בית' שאין ליכנס לתוכו?
- האם מותר לאכול קודם שנוטל ידיו (דלגבי ברכה יש בשע"ת בסי' ד אם שרי בהרהור, ומשמע שעצם האכילה מותרת).
[יסוד השאלה, האם באמת זה רוח רעה כמו שיש אחר השינה, שמטמאת את האוכלין וכו', או דקיל טפי. והאם יש חילוק בין אם נגע במת ממש, לבין אם רק עמד בלוייה].

כתבתי מקופיא ממש, אשמח לכל ידיעה.

חיימקה
הודעות: 1338
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

הודעהעל ידי חיימקה » ב' פברואר 01, 2021 12:59 am

בדרכו-אמונה-בשלח-גליון-79.pdf
(643.4 KiB) הורד 177 פעמים

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' פברואר 01, 2021 1:06 am

ייש"כ.
שם מובא מס' 'דולה ומשקה' ששאל הרא"ח שצ'יגל שליט"א את מרן הגר"ח שליט"א בזה"ל:

'הרוצה באמצע הלויה לאכול או לשתות, ונכנס לחנות לקנות אוכל או שתיה, האם צריך ליטול ידיו'. תשובה: כן.

אך לא מבואר בגוונא שאין לו מים, ויש לו צורך גדול לאכול, מה יעשה (האם יועיל מה שלא יגע באוכל, ויאכלנו ע"י שקית וכיו"ב).

לבי במערב
הודעות: 9617
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 01, 2021 3:25 am

משו"ע אדה"ז (מהדו"ק) סי' ד סי"ח:
אֵלּוּ דְּבָרִים שֶׁהֵן צְרִיכִין נְטִילָה בְּמַיִם דַּוְקָא  וְלֹא בְּכָל מִידֵי דִּמְנַקֵּי,  אֲבָל אֵין צָרִיךְ לְעָרוֹת עַל יָדָיו שָׁלֹשׁ פְּעָמִים . . וְהַהוֹלֵךְ בֵּין הַקְּבָרוֹת , וּמִי שֶׁנָּגַע בְּמֵת. אֲבָל אִם הָלַךְ אֵצֶל מֵת  – אֵין צָרִיךְ נְטִילָה; וּמִיהוּ נָהֲגוּ לִטֹּל אֲפִלּוּ נִכְנַס לְמֵת אֶחָד, וְהוּא הַדִּין הַמְלַוִּין אוֹתוֹ.


ובכה"ח על־אתר:
(עז) שם: ומי שנגע במת. משמע, דאף אם הלך אצל מת אחד - אין צריך נטילה; מיהו נהגו ליטול אפילו נכנס למת אחד, והוא הדין למלווין אותו (מגן אברהם ס"ק כ"א. ר' זלמן שם. חיי אדם שם. קיצור שולחן ערוך שם). ונוהגים לרחוץ אפילו אם ילוונו ד' אמות בשעת הוצאתו מביתו בחזרתו ממנו, אף על פי שלא הלך לבית הקברות (יפה ללב ח"ג ח"ד סימן שע"ו אות ב'). וייראה, חוץ לד' אמות מן המת אין צריך נטילה (אשל אברהם אות כ"א, עיין מחצית השקל שם אות י"ט, וכן כתב פח"ע אות ל"ג).
(פ) כתב רמ"א ביורה דעה (שם [סי' שעו]) וזה לשונו: "ונהגו להקפיד אם יכנס אדם לבית אחר קודם שירחץ וישב ג' פעמים, ומנהג אבותינו תורה היא" - עד כאן לשונו. וכתב עליו יפה ללב (שם, אות ב'), וזה לשונו: "ומנהגנו להקפיד שלא ליכנס אפילו לביתו קודם שירחץ" וכו', עיין שם. וכן משמע מלבוש (שם) ושיורי כנסת הגדולה (שם, בהגהות הטור אות י"ט), שכתבו סתם שלא ליכנס לבית קודם שירחץ - משמע אפילו לביתו.
עכ"פ, לא מיירי - לכאו' - בביהכנ"ס.


לענין נגיעה באוכלין, ברש"י ד"ה 'מדיחה' (יומא עז, ב) מפורש שהוא דוקא בשל שחרית (וראה שבת קט, רע"א).
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ב' פברואר 01, 2021 3:52 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9617
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 01, 2021 3:56 am

אשרי יושבי ביתך כתב:- האם מותר לאכול קודם שנוטל ידיו (דלגבי ברכה יש בשע"ת בסי' ד אם שרי בהרהור, ומשמע שעצם האכילה מותרת).
בשו"ע אדה"ז העתיק דין זה דקינוח בכל מידי דמנקי בס"ג, ומשמע דדעת־קדשו שאינו שייך אלא בשל שחרית (וכ"נ מהרצאת הדברים שבמהדו"ב. בשו"ע הרב"י לכאו' לא ברירא הך מילתא), וא"כ אזדא לה הראי' לאיסור ברכה (ולפו"ר - מנלן הא).

לבי במערב
הודעות: 9617
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 01, 2021 3:56 am

כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זי"ע נהג ליטול ידיו בחזרתו מהציון הק' (של כ"ק חותנו אדמו"ר מהוריי"צ מליובאוויטש נ"ע) בתוך בנין 770 (קודם כניסתו לחדרו הק'), אך בחזרתו מלוית המת (ל"ע) הי' נוטל חוץ לבנין [ואעפ"כ, רק אחר כניסתו (וברוב השנים - בתוך היכל ביהכנ"ס הקטן) אמר מזמור 'יושב בסתר' וישב ז"פ. מ"מ, ג"ז הי' קודם הכניסה לחדר־קדשו].

ולהעיר מ'אשכבתא דרבי' הע' סב (ע' 106 ואילך).

מכון חכמי ליטא
הודעות: 425
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » ב' פברואר 01, 2021 4:36 am

להעיר כמובן שהרב אשרי י"ב רצה לדעת מנהג האדמו"ר מלובאוויטש ופשוט

לבי במערב
הודעות: 9617
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

הודעהעל ידי לבי במערב » ב' פברואר 01, 2021 4:49 am

מן הסתם הבחין מר כי ציינתי זאת בסוף דברי כאן.
תמהני על הזלזול, בפרט כשאין דבר של טעם להוסיף בנדון.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: בדין נטילת ידיים אחר לוויית המת

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' פברואר 03, 2021 12:49 pm

ייש"כ על כל המראי מקומות.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 224 אורחים