איש רגיל כתב:נשאלתי מה ההיתר של האב לדקור את בנו הנולד ולצערו כדי לבדוק אם יש לו צהבת, הלא התינוק לא מחוייב במילה, וכי משום שאני רוצה לקיים מצוותי מותר לי לעשות חבורה ולצער יהודי אחר.
עניתי לאותו אבא מוטרד, שזכות היא לבן להיות מהול מה רגע קודם.
מה דעת חו"ר דפה?
יש צד שהמצוה מוטלת על הילד? הלא אין בו דעת.בברכה המשולשת כתב:יש חקירה מפורסמת על מי מוטלת המצוה- על האב, על הבן, על הציבור או על בית הדין
אין הנידון דומה לראיה, במילה יש ציווי 'ביום השמיני ימול בשר ערלתו', והתורה התירה בציוויה את החבורה והצער, אך מנין לנו שהתירה גם צער שאינו קשור ישירות למצוות המילה, אלא נועד רק לברר אם התינוק בריא. אם לא שנאמר דאנן סהדי שניחא ליה לתינוק בכך, וכפי שכתבתי לעיל.אוצר החכמה כתב:עד שאתה שואל על הצהבת תשאל על המילה עצמה, ואותה תשובה שזה קושיה של הבל שתאמר על המילה אתה יכול לומר על הקושיה הזו.
איש רגיל כתב:יש צד שהמצוה מוטלת על הילד? הלא אין בו דעת..בברכה המשולשת כתב:יש חקירה מפורסמת על מי מוטלת המצוה- על האב, על הבן, על הציבור או על בית הדין
איש רגיל כתב:יש צד שהמצוה מוטלת על הילד? הלא אין בו דעת.בברכה המשולשת כתב:יש חקירה מפורסמת על מי מוטלת המצוה- על האב, על הבן, על הציבור או על בית הדיןאין הנידון דומה לראיה, במילה יש ציווי 'ביום השמיני ימול בשר ערלתו', והתורה התירה בציוויה את החבורה והצער, אך מנין לנו שהתירה גם צער שאינו קשור ישירות למצוות המילה, אלא נועד רק לברר אם התינוק בריא. אם לא שנאמר דאנן סהדי שניחא ליה לתינוק בכך, וכפי שכתבתי לעיל.אוצר החכמה כתב:עד שאתה שואל על הצהבת תשאל על המילה עצמה, ואותה תשובה שזה קושיה של הבל שתאמר על המילה אתה יכול לומר על הקושיה הזו.
אוצר החכמה כתב:איש רגיל כתב:אין הנידון דומה לראיה, במילה יש ציווי 'ביום השמיני ימול בשר ערלתו', והתורה התירה בציוויה את החבורה והצער, אך מנין לנו שהתירה גם צער שאינו קשור ישירות למצוות המילה, אלא נועד רק לברר אם התינוק בריא. אם לא שנאמר דאנן סהדי שניחא ליה לתינוק בכך, וכפי שכתבתי לעיל.אוצר החכמה כתב:עד שאתה שואל על הצהבת תשאל על המילה עצמה, ואותה תשובה שזה קושיה של הבל שתאמר על המילה אתה יכול לומר על הקושיה הזו.
דומה לחלוטין, זה לא איזה סוג של דחייה, מותר לאדם לחבול בעצמו לצורך המצווה, ולכל צורך הקשור לזה. ואין בזה הבדל בין קטן לגדול, כי זה מה שהתורה רצתה, גם ברור שבכלל כפיית בי"ד את האדם למול יכופו אותו לעשות בדיקה נחוצה דוגמת הבדיקה הזאת.
בד"כ בדיקת דם נעשית לצורך התינוק, פה מדובר שהבדיקת דם נעשית לצורך האב - כדי שיוכל לקיים מצוותו. ולכאו' אין דרך להתיר אם לא שנאמר כמ"ש לעיל שהוא טובת הילד.אוצר החכמה כתב:בתינוק זה סתם לא נכון כי מותר להורים לעשות בדיקת דם לכל צורך שנראה להם צורך התינוק ולא צריכים להגיע לאנן סהדי פרטי על כל דבר, אבל כאמור כאן זה לא שייך לזה בכלל.
דבריך יהיה מותר לי לחבול בסתם אדם אם בלא זה איני יכול לעשות ברית, וכן הוא בכל מצוה?
אוצר החכמה כתב:בתינוק זה סתם לא נכון כי מותר להורים לעשות בדיקת דם לכל צורך שנראה להם צורך התינוק ולא צריכים להגיע לאנן סהדי פרטי על כל דבר, אבל כאמור כאן זה לא שייך לזה בכלל.
בד"כ בדיקת דם נעשית לצורך התינוק, פה מדובר שהבדיקת דם נעשית לצורך האב - כדי שיוכל לקיים מצוותו. ולכאו' אין דרך להתיר אם לא שנאמר כמ"ש לעיל שהוא טובת הילד.
איש רגיל כתב:כי אתה מתיר לצורך קיום מצוות האב שיחבול באחר שבמקרה הוא גם בנו הנימול.
איש רגיל כתב:טוב שהסכמנו.
אם אתה מסכים גם לאפשרות הראשונה, נצטרך לומר שאם לדוגמא צריכים להעביר את התינוק ממקום למקום לצורך המילה, ואין דרך לעשות זאת לולא שיחבלו בו, גם מותר. אך זה לא מתקבל על הדעת, משום שא"כ מדוע צריכים פסוק מיוחד ללמדנו שמילה דוחה את השבת, הלא כפי שדוחה איסור לחבול בחבירו תדחה גם את השבת [מלבד מה שכתבתי לעיל שלא ברור מה החילוק בין התינוק עצמו לשאר אינשי דעלמא שאסור לחבול בהם לצורך קיום מצוותי.
איש רגיל כתב:היכן החת"ס? על השו"ע?
אם זכרוני אינו מכזב בי אזי -למרות שיש אחרונים שלא נראה מהם כך- העיכוב של כל יום ויום (וי"א כל רגע) הוא ביטול עשה ולא הידור בעלמא.ברזילי כתב:יש לשאול אם בשביל הידור של זירוז המילה מותר לחבול בילד
אכן, וגם לשיטה זו יש מקום לומר שאין חיב מן הדין לעשות בדיקת דם בכל יום (ולמה לא בכל שעה?) כדי לברר את המועד המוקדם ביותר בו מתאפשרת המילה. בהנחה שאין חיוב לטרוח כך בבדיקות, יש (אולי) הידור לעשות כן כדי להקדים את המצוה, אבל יש לשאול כנ"לחשבונות רבים כתב:אם זכרוני אינו מכזב בי אזי -למרות שיש אחרונים שלא נראה מהם כך- העיכוב של כל יום ויום (וי"א כל רגע) הוא ביטול עשה ולא הידור בעלמא.ברזילי כתב:יש לשאול אם בשביל הידור של זירוז המילה מותר לחבול בילד
לאסור להוציא טיפת דם באמת נשמע חידוש.סגן אלוף כתב:ראיתי פעם בקובץ הוראות בשם מרן הגרי"ש אלישיב דמ"מ אם בודקים ומוציאים דם מילד לבדוק על מחלה של אח שלו זה אסור, והדבר חידוש בעיני
אוצר החכמה כתב:איש רגיל כתב:יש צד שהמצוה מוטלת על הילד? הלא אין בו דעת.בברכה המשולשת כתב:יש חקירה מפורסמת על מי מוטלת המצוה- על האב, על הבן, על הציבור או על בית הדיןאין הנידון דומה לראיה, במילה יש ציווי 'ביום השמיני ימול בשר ערלתו', והתורה התירה בציוויה את החבורה והצער, אך מנין לנו שהתירה גם צער שאינו קשור ישירות למצוות המילה, אלא נועד רק לברר אם התינוק בריא. אם לא שנאמר דאנן סהדי שניחא ליה לתינוק בכך, וכפי שכתבתי לעיל.אוצר החכמה כתב:עד שאתה שואל על הצהבת תשאל על המילה עצמה, ואותה תשובה שזה קושיה של הבל שתאמר על המילה אתה יכול לומר על הקושיה הזו.
דומה לחלוטין, זה לא איזה סוג של דחייה, מותר לאדם לחבול בעצמו חבלה מסוג זה* לצורך המצווה, ולכל צורך הקשור לזה. ואין בזה הבדל בין קטן לגדול, כי זה מה שהתורה רצתה, גם ברור שבכלל כפיית בי"ד את האדם למול יכופו אותו לעשות בדיקה נחוצה דוגמת הבדיקה הזאת.
בתינוק זה סתם לא נכון כי מותר להורים לעשות בדיקת דם לכל צורך שנראה להם צורך התינוק ולא צריכים להגיע לאנן סהדי פרטי על כל דבר, אבל כאמור כאן זה לא שייך לזה בכלל.
*איני יודע מה הדין במי שצריך להוציא לעצמו עין כדי למול, לא שהמילה סכנת איבר אלא שצריך להוציא את עינו כדי שיוכל למול האם מחוייב בדבר. (לדוגמה אם יוציא את עינו יוכללעבור את הגבול למקום שיש שם מוהל)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 183 אורחים