זקן ששכח כתב:הערת אגב:
דף השער מגוחך מתוכו. מחד כתב שהוא לר"ב הלוי [תגלית שנכתבה כמדומני ב'תעלומת ספר'] ומאידך מעתיק בהמשך העמוד את לשונו של הגרי"ט אלגאזי [שאותו, אגב, האשים ר"י גולדהבר בחיבור הספר] שלא נודע למי הוא.
איש_ספר כתב:ב. ר"י גולדהבר לא חידש כלום בענין זה. תגלית זו רמז לה י'תשבי, אלא שלא הספיק לבססה, עד שקמתי רש"א תפילנסקי, ואסף ראיות רבות המוכיחות דבר זה.
ז"ל הרחיד"א: הנה נודע כי ספר חמדת ימים עלה בקב"ץ אמרי יושר מהמפרשים והאחרונים וכו' (יעיר אזן ג' א')איש_ספר כתב:כידוע בשנים האחרונות התבררו רבים ממקורותיו של הרב חמ"י, ספרי יראים וספרי הלכה מהם, נטל מלא הטנא דברי מוסר והלכה ושם בכליו. (הראשון שהרחיב בכך הוא פרו' תשבי המנוח אבל כבר הראו שהראשון שעמד על מבנה החיבור חמד"י שאינו אלא ליקוט, הוא הרב חיד"א!)
חכם באשי כתב:היכן ניתן להשיג את הספר בירושלים?
אוצר החכמה כתב:למה הכוונה כשהחמדת הימים כותב כבר כתבתי בספרי מאורות נתן? או שזה ליקוט מאיזה מקום?
?כל ה"לירוטים" בכלל לא מסתדרים ע"פ השנים
שבטיישראל כתב:לא נותר לנו ברירה אלא לחכות עד שרש"א תפילינסקי הי"ו יוצאי לאור את ספרו על החמד"י
כפי שהבנתי הוא עדיין עסוק בביסוס כל המקורות שמהם שאב החמד"י (יש מהם ספרים נדירים מאוד שלא נשאר מהם כי אם עותק בודד בעולם)
חכם באשי כתב:למיטב ידיעתי, רש"א תפילינסקי לא פרסם מאומה ממחקריו המקיפים, וחבל.
איש_ספר כתב:אכן אם וכאשר יוברר שרי"י אלגאזי הוא מחבר הספר, לא יוכל עוד כל צרוע וזב לשלוח את לשונו בספר ובמחברו המוחזק כאדיר בתורה בעל הלכה וחסיד עליון.
איש_ספר כתב: אם רי"י אלגאזי הוא המחבר אזי אין שום פלא במש"כ בהקדמה שהרי הוא גם כתב שם שמצא כתב יד ישן נושן (והרי זה כמו החכם שפרסם במוריה שאינו יודע איך אפשר לייחס את תורה לשמה לבא"ח, הלא מפורש כתוב בסוף התשובות 'יחזקאל כחלי', ובדומה לו כתב גאון אחד ז"ל שתמוה אצלו איך מפקפקים בבש"ר הלא חתום שם להדיא אשר ב"ר יחיאל שכידוע הוא הרא"ש). וגם התמיה השניה לק"מ, לא מדובר בגניבה אלא באריגה יפה של מקורות נלקטים, וממילא יכל לקחת גם ממשנת חסידים (
איש_ספר כתב:ולגבי מש"כ על רי"י אלגאזי: תשובתך בשני מילים: עפרא לפומך!
ואם אבוא ללמד זכות: אפשר שבאת מלחוח וחבר ואת שמו של רי"י אלגאזי שמעת לראשונה בהקשר זה
ס''ק כתב:ישנם שני טענות מרכזיות שלא יפתרו אם המחבר הוא לא רי"י אלגאזי זלה"ה.
א. המקומות שבהם הוא מוכח מתוכו, אם ברמזים ואם בפיוטים. [וא"ז צריך לעבור ולדחות אחד אחד]. וזה אינו קשה כ"כ, בפרט אם זה ספר שהוא "ליקוט".
ב. וזה ההוכחה העיקרית שאין עליה תשובה, הם דברי רבי יהודה פ'תייא זלה"ה ב"מנחת יהודה" שלו, יעו"ש כל התגלגלות המעשה שהיה עם נפשו של נביא השקר העזתי עד שתקנו [שהכניסו לגהינם]. ואשרי מי שיביאם לכאן בקובץ או בקישור.
ופלא גדול, שלמרות שנתברר לו -למנחת יהודה- שהמחבר הוא העזתי, עכ"ז הי' ממשיך ללמוד בספר בזמנים המיוחדים לו, כמו במועדים וכדו'.
איש_ספר כתב:כמה שטויות אפשר לכתוב.
הרב מזרחי ג"כ נהיה מ"ד. כל החוברת שלו זה ליקוטי בתר ליקוטי, במקום אחד מאריך כשני עמודים ביחסו של הרב חיד"א לחכמים שבתאיים, והקורא עומד ותמה מנין לו לרב מזרחי לשון מסוגננת ועושר ידיעות שכזה, עד שבמאמץ מוצאים את שמו של בניהו נזכר שם בחצי מילה. ובזה כבר הותר להעתיק את כל דבריו - מספרו 'החיד"א' - על קרבם.
הרוחות של הרב פתייה כבודם במקומם מונח, הם כמובן לא תורמות שום דבר לענין.
איש_ספר כתב:אפשר להוסיף עוד נדבך בדיון החשוב הזה: אולי הרוח שיקרה שהיא נתן העזתי, ובאמת לא היתה אלא רוחו האומללה של עזרא הגנב מבצרה.
ס''ק כתב: ב. וזה ההוכחה העיקרית שאין עליה תשובה, הם דברי רבי יהודה פ'תייא זלה"ה ב"מנחת יהודה" שלו, יעו"ש כל התגלגלות המעשה שהיה עם נפשו של נביא השקר העזתי עד שתקנו [שהכניסו לגהינם].
איש_ספר כתב:אכן אם וכאשר יוברר שרי"י אלגאזי הוא מחבר הספר, לא יוכל עוד כל צרוע וזב לשלוח את לשונו בספר ובמחברו המוחזק כאדיר בתורה בעל הלכה וחסיד עליון.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 553 אורחים