בגמרא בקידושין דף לא ע"א מובאת דעת רבי יהודה דאמר: "סומא פטור מן המצות". ובספר "שדי חמד " מביא דעות ראשונים הסוברים שלשיטת רבי יהודה שסומא פטור מן המצות - אזי סומא פטור גם ממצוות לא תעשה ומותר בכל התורה כולה.
והנה, ידוע שאדם שכופין ומאיימין עליו במיתה אם לא יעבור על אחת מג' עבירות (גילוי עריות שפיכות דמים ועבודה זרה) דינו: "יהרג ולא יעבור".
ושמעתי להקשות דלפי השיטות שמביא השדי חמד, הפוטרות סומא אף ממצוות לא תעשה - אזי יאמר עצה לכל מי שכופין אותו לעבור על אחת מג' עבירות, שיסמא עצמו ויכול לעבור מדינא על כל העבירות, ולא יצטרך למסור את נפשו על כך ולההרג?
ותירץ לי ת"א אחד זצ"ל עפ"י דברי האור שמח והחלקת יואב שאף קטן שפטור מכל התורה מ"מ הוא חייב בז' מצוות מדין מדבר כעכו"ם וא"כ לא גרע סומא.
אשמח אם מישהו יכול למצוא לי האור שמח והחלקת יואב הנ"ל