לפו"ר, לא ראיתי בדברים התייחסות לכך שנושא זה נדון בהרחבה בשנים האחרונות
היסוד הראשון: מצינו שחכמים תיקנו תקנות רבות כדי לבצר את ההפרדה שבין בשר לחלב וכדי למנוע את האדם ממכשול. לכן אסרו לאכול חלב אחר בשר, אסרו לאפות פת חלבית או בשרית ואסרו לאכול על שולחן שיש עליו מאכל מהמין השני. ניתן לומר שמתחייב מתקנות אלו שלא להשתמש באותם הכלים לבשר וחלב, כי אף שבדרך כלל מנקים אותם, יש חשש שיהיו פעמים שלא ינקו אותם היטב, ויבואו לידי עירוב בשר וחלב. מסיבה זו גם אין להשתמש בכלים שבישלו בהם טרף למאכל כשר, שמא מתוך שיתרגלו בכך, ישתמשו בהם גם כשאינם נקיים כראוי.
אמנם לפי יסוד זה, אפשר שרק מלכתחילה צריך לשמור על ההפרדה, אבל בדיעבד אין חובה להגעיל או ללבן כלי שבישלו בו טרף.
אין מבטלים איסור לכתחילה
היסוד השני: מכיוון שגם לפי המחקרים המדויקים בכל בישול ישנה איזו בליעה מזערית, אף שאין אפשרות להרגיש את טעמה, אסור לבטל אותה בתוך תבשיל, מפני ש"אין מבטלים איסור לכתחילה". לכן חובה להכשיר את הכלים כדי להוציא את אותה בליעה מזערית שבלעו. ולדעת כמה ראשונים (ראב"ד, רא"ה, ראב"ן), כלל זה ש"אין מבטלים איסור לכתחילה" הוא מהתורה (ולכן כתב הראב"ן, שמהתורה אסור להשתמש בכלי טרף גם אם אינו בן יומו והטעם הבלוע בו פגום, הואיל ואסור לבטל איסור לכתחילה).
גזירת הכתוב להכשיר כלים
היסוד השלישי: אפשר שמהתורה כל כלי שבישלו בו טרף, בין בלע טעמים ובין שלא בלע שום טעם, חייב הכשרה כדרך שבישלו בו את הטרף, בהגעלה או בליבון, וכפי פשט הפסוק: "כל דבר אשר יבוא באש תעבירו באש… וכל אשר לא יבוא באש תעבירו במים". וכן חובה להכשיר כלי שבישלו בו פעם בשר ופעם חלב בלא הגעלה ביניהם. וכל מה שדיברו חכמים על הטעם הבלוע נוגע רק לדין המאכל שבישלו באותו כלי, אבל חובת ההכשרה לעולם נשארת במקומה. ראיה לכך משיטת הראשונים (רמב"ם, רמב"ן, רא"ה ועוד רבים) שסוברים כי "טעם כעיקר מדרבנן", כלומר מהתורה גם טעמים מורגשים בטלים ברוב; אם כן, מדוע ציוותה התורה להכשיר כלים שבישלו בהם טרף? אלא שגזירת הכתוב שכל כלי שבישלו בו טרף, למרות שאין איסור בטעם שמורגש ממנו, חובה להכשירו כדרך שבישלו בו את הטרף. ממילא גם כאשר אין מרגישים טעם, אפשר לומר שחובה להכשיר כפי גזירת הכתוב.
אף שממהלך הסוגיות משמע שכל חיוב ההכשרה מפני טעמי המאכלים, יש ליסוד של גזירת הכתוב תימוכין בדברי תנאים, ראשונים ואחרונים (חכמים פסחים מד, ב, שכן פסק ר"י, ונכד הצל"ח; רא"ה בשם רמב"ן בדה"ב ד, א; רבנו שמחה בשו"ת מהר"ח או"ז סג; משנה שכיר ב, קמו; הרב סולובייציק שיעורי הרב סי' ע; ועוד).
אבקש ממי שמוכן להשתתף בליבון הסוגיה, לעיין בקובץ ההלכות וההרחבות ph.yhb.org.il/plus כדי להעיר ולהאיר על הסברות המבוארות כאן ושם.
האם דיני בליעת כלים השתנו?
ההלכה אינה משתנה, וגם כלי המתכת לא השתנו, אבל מסתבר שהמצאת הסבון שינתה את המציאות
הרב אליעזר מלמד , כ"ב בתמוז תשע"ט 25/07/19 09:02
יסוד מצוות הכשרת כלי
לפני שלוש שנים שיתפתי את הקוראים בבירור סוגיה הלכתית חשובה ומורכבת שהתעוררה בדור האחרון, ועתה אחזור לסכמה בקצרה עם עיקר מסקנותיה להלכה.
לאחר שישראל ניצחו את מדיין ושללו מהם שלל, נצטוו להכשיר את הכלים כדרך שימושם - "כבולעו כך פולטו": כלים ששימשו לבישול - הכשרתם בהגעלה, וכלים ששימשו לצלייה או אפייה - בליבון. שנאמר: "זאת חוקת התורה אשר ציווה ה' את משה. אך את הזהב ואת הכסף את הנחושת את הברזל את הבדיל ואת העופרת. כל דבר אשר יבוא באש תעבירו באש... וכל אשר לא יבוא באש תעבירו במים" (במדבר לא, כא-כג).
ביסוד המצווה ביארו חכמים שטעם התבשיל המתבשל בכלי נבלע בדפנותיו, ואם לאחר שבישלו בסיר מאכל טרף יבשלו בו מאכל כשר, הטעם הטרף ייצא מהדפנות וייבלע במאכל הכשר. והורו חכמים שהואיל ואיננו יודעים כמה טעם בלוע ודבוק בדפנות ומהי עוצמתו, יש להחשיב את הדפנות כאילו הן מלאות בטעם האיסור. מכיוון שכמעט תמיד אין בתכולת הסירים פי שישים כנגד עובי הדפנות, יוצא שבכל עת שיבשלו מאכל בתוך סיר שבלע טעם איסור, כל מה שיתבשל בסיר ייאסר. כן הדין גם לגבי סיר שבישלו בו חלב ואחר כך בשר, שהואיל ואין בתבשיל הבשר פי שישים כנגד עובי הדפנות שבלעו חלב, תבשיל הבשר נאסר. כדי שאפשר יהיה לבשל בסיר שנטרף, צריכים להכשיר אותו כדרך שימושו - "כבולעו כך פולטו" (עבודה זרה עד, ב; עו, ב).
נפסקה הלכה כרבי שמעון, שאם עברו על הסיר הטרף עשרים וארבע שעות, בדיעבד התבשיל שבישלו בו לא נאסר, מפני שלאחר יממה הטעם הבלוע בכלי נעשה פגום, וטעם פגום אינו אוסר את התבשיל. אבל לכתחילה אסור להשתמש בכלי בלא הכשרה (שו"ע יורה דעה קכב, ב).
השאלה הגדולה בימינו
בדורות האחרונים התברר מעל לכל ספק, על פי ניסיונם של אנשים רבים שבחנו זאת במטבחם הביתי, וכן על פי מחקרים מדעיים, שכלי מתכת כמו כלי זכוכית אינם בולעים טעמים וממילא גם אינם פולטים אותם. כלומר, אם יבשלו חלב בסיר, וינקו את הסיר היטב ויבשלו בו בשר, לא ירגישו בבשר שום טעם של חלב. וכן אם יבשלו בשר טרף, ינקו את הסיר היטב ומיד אחר כך יבשלו בו תבשיל ירקות, לא ירגישו בירקות שום טעם מן הבשר הטרף.
לכאורה, מכיוון שחובת הכשרת הכלי היא כדי להוציא את הטעמים שנבלעו בו, אחר שהתברר שכלי מתכת וזכוכית אינם בולעים טעמים – בטלה מצוות התורה להכשיר אותם לאחר שבישלו בהם טרף. אולם מנגד, הרי למדנו בתורה במפורש שמצווה להכשיר כלי מתכת?
האם המתכות השתנו?
בתחילה העליתי השערה: אולי המתכות השתנו, ובעבר היו פחות דחוסות ואטומות ולכן בלעו טעמים, כפי שהחרס והעץ בולעים טעמים. אולם התברר שהמתכות לסוגיהן הן חומרים מוכרים שלא השתנו, ושלא כמו חרס ועץ שיש בהם נקבוביות שחומרים נושאי טעם יכולים לחדור דרכן אל תוך עובי הכלי, אל תוככי המתכת חומרים נושאי טעם אינם יכולים להיכנס, שכן מולקולות הטעם גדולות בהרבה מהרווחים שבין החלקיקים שהמתכות מורכבות מהם.
אם כן, חזרה השאלה: כיצד ייתכן שחכמים אמרו שכלי מתכת פולטים טעמים מהתבשיל הקודם שבישלו בהם, ואילו כיום איננו מרגישים בכך כלל?
השינוי – מהמצאת הסבון
לאחר המשך עיון, התברר שהשינוי שהתרחש בדורות האחרונים הוא ביכולת שלנו לנקות את הכלים. רק לפני מעט יותר ממאתיים שנה (1790) גילה ניקולה לבלאן הצרפתי את השיטה לייצור דטרגנט, שהוא חומר הבסיס לסבון, שבכוחו למוסס שומנים ולכלוך ולהסירם. בתהליך הדרגתי השימוש בסבון נעשה נפוץ, עד שלפני כמאה שנים התחילו לייצר בגרמניה גם סבון כלים נוזלי, שבתוך עשרות שנים השימוש בו נעשה נפוץ בכל העולם.
כלומר, בעבר, למרות ששטפו את הכלים היטב, ואף נעזרו בחומרים שונים כאפר ובורית שפעולתם דומה לפעולת הסבון, כמעט תמיד נותרו דבוקים לדפנותיהם שיירים מהמאכלים שהתבשלו בו. לטעמים אלו קראו טעמים בלועים, הואיל ונעשו לאחד עם הדפנות וטפלים להם. בנוסף לכך, פני המתכת רצופים חרירים קטנטנים (שניתן לראותם במיקרוסקופ) וחומרים נושאי טעם יכולים להיכנס בהם, והם יכולים להיחשב כבלועים ממש במתכת אף שאינם חודרים לתוך עובייה. בימי קדם, פעמים רבות כלי המתכת היו מחוספסות יותר, והחרירים שבדפנותיהן היו יותר גדולים.
בכל אופן, כל עוד לא השתמשו בסבון, גם לאחר ניקוי רציני, כמעט תמיד נותרה על דופן הכלי שכבה דקה של שיירי מאכל שהעבירה טעמים. ומכיוון שהנוזלים שבשכבה זו התאדו, חומרי הטעם נותרו שם בריכוז גבוה, עד ששיערו חכמים לפי המציאות שלעיתים טעמם שקול כנגד עובי הדפנות. והואיל ומדובר בשכבה דקה שחשופה לאוויר, היו עוברים עליה בקצב מואץ תהליכים ביוכימיים של ריקבון, עד ששיערו חכמים שאם הכלי אינו בן יומו כבר ברור שהטעמים שדבקו ונבלעו בדפנותיו נפגמו.
ראיות מהפוסקים
לאחר הבנה זו מצאתי בעזרת הרב מאור קיים שליט"א, שבעצם כך עולה מדברי הראשונים, שכתבו במפורש שבעת הגעלת כלים יוצאת זוהמה רבה מהכלי למים עד שהם נעשים סמיכים. הרי שהתכוונו לשומנים שהיו דבוקים בדופנות הכלים, שהמים הרותחים מוססו אותם עד שהתערבו במים. לכן כתב הרא"ה שלא להגעיל כלים רבים באותם המים, מחשש "שתרבה הזוהמא ויבטל כוח המים ותעבור צורת המים..." (בדק הבית ד, ד), וכך כתב הר"ן, שאין להגעיל הרבה כלים במים "עד שנשתנה צורת המים מחמת פליטת הכלים, דהוה ליה (שהרי הוא) מגעיל ברוטב..." (חולין מד, א, בדפי הרי"ף), וכן מבואר בעוד ראשונים רבים. כיום המים אינם משתנים מפני שמנקים את הכלים בסבון.
חובת ההכשרה נותרה במקומה
לאור זאת, החובה להכשיר כלי מתכת ששימשו לטרף נותרה במקומה, שהואיל וגם בעבר המתכות לא בלעו טעמים ממש לתוכן, הרי שחיוב הכשרתן הוא מפני שבעת שהשתמשו בהן בטרף הטעמים דבקו בדפנותיהן. וכשם שחובה להכשיר כלים גם לאחר יממה, למרות שהטעמים הדבוקים בהם כבר נפגמו ואינם אוסרים, כך גם חובה להכשיר כלים לאחר שהסירו מהם את כל שיירי המאכל עם סבון.
אם נתעמק בדברי הראשונים, נמצא שנחלקו אם חיוב ההכשרה אחר ניקוי כמו אחר יממה הוא מהתורה או מדברי חכמים. לשיטת הסוברים "טעם כעיקר מדרבנן" (רמב"ם, רמב"ן, רא"ה, ר"ן, נמוק"י, ריטב"א ועוד), מכיוון שהטעמים שנבלעו ונדבקו בכלים אינם אוסרים מהתורה, הרי שחיוב ההכשרה מהתורה הוא גם לאחר שהטעמים נפגמו או הוסרו, וכפי שכתב רמב"ן שהכשרת הכלים "משום מעלה" כדוגמת המצווה להטביל כלים שיהודי קנה או קיבל מגוי (רא"ה בדק הבית ד, א). ולדעת הסוברים "טעם כעיקר דאורייתא" (בה"ג, תוספות, ר"ת, תרומה, רז"ה, ראב"ד, רא"ש ועוד), לאחר שהטעם הוסר או נפגם חיוב ההכשרה מדברי חכמים.
ההלכה בדינים התלויים בטעם
על פי ביאור זה, כל יסודות דיני הכשרת כלים נותרו במקומם, ורק בדינים שתלויים בפועל בטעם - הדין השתנה. לדוגמה, אם טעו ובישלו בסיר טרף מאכל כשר, כשם שאם עברה על הסיר יממה מאז שבישלו בו מאכל טרף - המאכל שבישלו בו כשר, כך גם אם ניקו אותו עם סבון, למרות שלא עברה יממה מאז בישול הטרף – המאכל שבישלו בו כשר.
אומנם אם עשו זאת בזדון, כלומר ידעו שהסיר צריך הכשרה ואף על פי כן בישלו בו מאכל כשר, מדברי חכמים המאכל שבישלו בו אסור על כל מי שהתבשיל התבשל בשבילו, למרות שבפועל הסיר לא פלט טעמים אסורים לתבשיל. אומנם יש אחרונים שהקלו גם למבשל בזדון (תפארת למשה, מהר"ם שיק, אג"מ ועוד), אולם למעשה יש להחמיר, כפי שכתבו ראשונים ואחרונים רבים (ביניהם רשב"א, ריטב"א, רדב"ז, כנה"ג, פמ"ג, בית שלמה, זב"צ).
בישול פרווה בכלי בשרי (נ"ט בר נ"ט)
כידוע, נחלקו הראשונים בשאלה האם מותר לבשל בסיר בשרי מאכל פרווה כדי לאוכלו עם חלב או להפך (דין זה נקרא נ"ט בר נ"ט דהיתרא). על פיהם נוסדו שלושה מנהגים: א) מנהג חלק מיוצאי ספרד, שמותר לכתחילה לבשל בכלי בשרי בן יומו תבשיל פרווה כדי לאוכלו עם חלב. ב) מנהג רוב יוצאי ספרד, שלכתחילה אין להכין בקדירה בשרית תבשיל פרווה כדי לאוכלו עם חלב, אבל אם הקדירה הבשרית אינה בת יומה, אפשר לבשל בה מאכל פרווה כדי לאוכלו עם חלב. ג) למנהג יוצאי אשכנז, גם בשעת הצורך אין אוכלים מאכל פרווה שבושל בקדירה בשרית בת יומה עם חלב, ורק בדיעבד אם התערבו, מותר לאוכלם. ואם הקדירה הבשרית אינה בת יומה, בשעת הצורך מותר לאוכלו עם חלב.
לפי מה שלמדנו, כל זה אמור בכלי חרס שבולעים טעמים לתוכם, או בכלי מתכת שלא נוקו היטב עם סבון. אבל בכלי מתכת שנוקה עם סבון, בני כל העדות יכולים לנהוג כשיטה המקילה.
דין חריף
כיוצא בזה נחלקו הראשונים לגבי מאכל חריף. יש אומרים שהחריפות מעצימה את הטעמים, ולכן אם בישלו או חתכו מאכל חריף בכלי בשרי המאכל נעשה בשרי, ונהגו לחשוש לשיטתם (שו"ע צו, א). אולם כיום כשמנקים את הכלים עם סבון, יש להורות כדעת המקילים, שאם בישלו או חתכו מאכל פרווה חריף בכלי בשרי נקי ממתכת או זכוכית – המאכל נותר פרווה, ואפשר לאוכלו עם המין השני וכן להפך.
לתגובות: [email protected]
https://www.inn.co.il/News/News.aspx/408249
כלומר, בעבר, למרות ששטפו את הכלים היטב, ואף נעזרו בחומרים שונים כאפר ובורית שפעולתם דומה לפעולת הסבון, כמעט תמיד נותרו דבוקים לדפנותיהם שיירים מהמאכלים שהתבשלו בו. לטעמים אלו קראו טעמים בלועים, הואיל ונעשו לאחד עם הדפנות וטפלים להם. בנוסף לכך, פני המתכת רצופים חרירים קטנטנים (שניתן לראותם במיקרוסקופ) וחומרים נושאי טעם יכולים להיכנס בהם, והם יכולים להיחשב כבלועים ממש במתכת אף שאינם חודרים לתוך עובייה. בימי קדם, פעמים רבות כלי המתכת היו מחוספסות יותר, והחרירים שבדפנותיהן היו יותר גדולים.
לכשיבקע כתב:האם יש מקור ברור ששפשוף סכין בסקוטש וסבון מהני כנעיצה? באוצה''ח לא מצאתי התייחסות מאחד מפוסקי דורנו אלא סברות מלקטים שונים.
חגי פאהן כתב:ראיתי מכתב של הרב דב ליאור מלפני כמה שנים, שכותב שכלי מתכות היום לא בולעים, הלכה ולא למעשה.
לענין המולקולות, שמעתי שפעם היו מייצרים כלי מתכת באופן פרימיטיבי והיו נשארים חריצים בכלי, שבהם היו יכולות להיאגר שאריות אוכל, ולא צריך לרדת לרמת מולקולות בשביל להבין את ענין הבליעה. ובדומה ל"בועיות". אך היום דפנות הכלים חלקות לגמרי.
לכשיבקע כתב:לענין מתכת דהאידנא, לכאורה החוש מכחישו שרואים שבולע.
לענין הב', כ''כ גם הרב יואל שילה לעיל כאן.
יואל שילה כתב:פורסם בירחון האוצר
יאיר1 כתב:בקל ניתן לזהות שמים שבושלו בסיר שבושל בו מאכל טעמם שונה ממים שבושלו בסיר חדש
פלוריש כתב:לכשיבקע כתב:האם יש מקור ברור ששפשוף סכין בסקוטש וסבון מהני כנעיצה? באוצה''ח לא מצאתי התייחסות מאחד מפוסקי דורנו אלא סברות מלקטים שונים.
ראו שו"ת תפלה למשה ח"ג סי' יג לרב משה לוי: https://tablet.otzar.org/book/book.php? ... agenum=155
הרב יעקב אריאל כאן: https://www.toraland.org.il/%D7%A9%D7%9 ... %99%D7%9F/
כתב על זה גם הרב שמואל קדר בתוספת אהל על או"ה (משום מה יש באוצה"ח כעת רק על שבת ונדה), סי' צו סע' ג.
וזכור לי שבספר הכשרות ציין ל'קונטרס דבר חריף' בשם הרב אלישיב [אין זה ספר דבר חריף לרב דינקל].
ויעויין במאירי (חולין ח ע"ב): "ראוי להנהיג את הבודקים להביא עמהם סמרטוט כדי שיקנחו בו את הסכין תמיד בין בהמה לבהמה שאם תמצא אחת מהן טרפה או נבלה לא נצטרך לקליפה או לתקון אחר ואם אין עמהם סמרטוט יקנחו יפה בצמר הבהמה ודיים".
ובהערה 20 שם [מהרב אברהם שלמה דיקמאן]:הגאון רב משה פיינשטיין אמר שלא סגי לנקות עם סטי"ל ווא"ל [צמר פלדה] במקום נעיצה, שהרי אין אנו יודעים בדיוק למה הצריכו חז"ל נעיצה ואי אפשר לחדש שגם דבר אחר מועיל. וכן אמר הגאון ר"י גוסטמאן שכן פסקו הגאונים רבי חיים עוזר והמרחשת.
הובא דבריהם בספר הליכות ישראל (ח"א עמ' רפד). ועיין חידושי רע"א (סי' צו ס"ק ב) בשם המנחת יעקב והתבואות שור. ויש להעיר ממה שכתב ספר התרומה (הלכות איסור והיתר סי' עא) וז"ל הסכין צריך תחלה נעיצה בקרקע עשר פעמים, פ' בתרא דע"ז סכין שפה והיא טהורה ומפרש התם נועצה עשר פעמים בקרקע, ואם יש גומות בסכין שאינו חלק, מפרש התם דלא סגי בנעיצה בקרקע, ויש לומר שישפשפנו באבן רך או בפיחם שיכנס בגומות וסגי, עכ"ל. ועוד כתב לעיל (סוף סי' ע) וז"ל והתם חתך איסור או בשר רוב פעמים ויבש על הסכין לכך צריך נעיצה בקרקע או לשפשפו באבן רך או בפחם עכ"ל. הרי שנעיצה לאו דוקא, אלא ה"ה הדין שפשוך בדבר קשה. ודבריו הובאו בבית יוסף (סי' פט ס"ד), מהרש"ל (יש"ש חולין פ"ח ס"ח), וב"ח (סי' פט אות ד) בלי שום השגה על זה.
יואל שילה כתב:יאיר1 כתב:בקל ניתן לזהות שמים שבושלו בסיר שבושל בו מאכל טעמם שונה ממים שבושלו בסיר חדש
נכון, אבל מסיבה שונה.
אם תנקה את שני הסירים היטב ולא יהיה עליהם שום דבר דבוק, לא שאריות המאכל ולא חומרי המשיחה שבלע סיר חדש - לא סביר שתחוש בהבדל בטעם המים.
שים לב, שכששוטפים כוס ששתו בה נס קפה רק באמצעות מים - ושותים בה מים לאחר מכן - ניתן לחוש בטעם החלב, אך אם ישטפו את הכוס עם סקוטש וסבון - לא תוכל לחוש את טעם החלב במים.
הטעם הקלוש שכן חשים במים הוא בטל בששים, ועל כן אף שיש ממנו איזו תחושה - הוא לא יחשב כטעם שאוסר.
אכן, ולכן גם אנו שאיננו אניני טעם [אולי נכון יותר לומר 'נכי' טעם] וחושי הטעם שלנו נפגעו מאד בעקבות החטיפים/ממתקים ותרבות אכילה מתובלנת ומלוחה, מסוגלים לחוש בטעם שהם מקבלים מהסיר בו התבשלו.מים הם דבר ללא טעם עצמי, ולכן מורגש בהם גם טעם קלוש.
מה הכוונה היטב, כפי שרגילים לשטוף, אם זה לא היטב, אז כל הסירים בבית שלי לא שטופים היטב. וכנראה ברוב בתי ישראל. ובשטיפה הרגילה הטעם ניכר מאד. זה לא רק הבדל בטעם המים, אלא דבר מגעיל שפוגע בטעם כוס תה, טעם שהסוכר גם לא מצליח לטשטש!!אם תנקה את שני הסירים היטב ולא יהיה עליהם שום דבר דבוק, לא שאריות המאכל ולא חומרי המשיחה שבלע סיר חדש - לא סביר שתחוש בהבדל בטעם המים.
אני רגיל לשתות קפה בלי חלב, ואני מבחין אם השתמשו בכוס שלי לקפה עם חלב גם לאחר שטיפה, אמנם זה הבדל חלש אבל כרגיל אני מבחין בו.שים לב, שכששוטפים כוס ששתו בה נס קפה רק באמצעות מים - ושותים בה מים לאחר מכן - ניתן לחוש בטעם החלב, אך אם ישטפו את הכוס עם סקוטש וסבון - לא תוכל לחוש את טעם החלב במים.
אבל הטענה היתה שאין בליעה שאין טעם, שמולקולות הטעם אינן נספגות במתכת, אז מאיפה הטעם הקלוש הזה???הטעם הקלוש שכן חשים במים הוא בטל בששים, ועל כן אף שיש ממנו איזו תחושה - הוא לא יחשב כטעם שאוסר
בביתי מנקים היטב את הכלים כבכל בית ומרגישים היטב טעם משונה במים.יואל שילה כתב:כונתי היתה שהטעם שאתה חש בו הוא לא ממה שנבלע במתכת, כי זה לא מציאותי, אלא ממה שדבוק עליה, וכשמנוקה היטב עם סקוטש ודטרגנט, מן הסתם כפי שעושים גם גם בביתך, אזי לא מורגש טעם גם במים שלאחר מכן מניחים באותו כלי.
מסכים וכבר כתבתי קודם שזה ענין נוסף.ועוד כלל שיש לדת בזה שלא כל טעם הוא אוסר.
יאיר1 כתב:[/u][/b]
עכשיו ניקח חתיכת תפו"א ונמלא סיר פי 50 מנפח התפו"א, ונטעם את המים, האם נרגיש את הטעם?
].
יאיר1 כתב:.
אבל בסוף צריך את כל הנפח של הכפית
יואל שילה כתב:אין לי ליישב אלא להציע לך לעשות את ניסויי הטעם עם מים שנלקחו ממקום אחר
אולי למים שביישוב שלך יש טעם לוואי, שאתה רגיל אליו ולכן לא חש בו, אבל הוא מתעצם עם הטעם המיוחד של הסיר החדש שלך
יואל שילה כתב:בקומקום חשמלי ובמזלג חשמלי יש אבנית, יתכן שזה נותן טעם 'מיוחד'.
מחקרים מדעיים ומתוך ניסיונם של כל האנשים שבחנו זאת במטבחם הביתי, שכלי המתכת שלנו אינם בולעים טעמים וממילא גם אינם פולטים אותם
מה כוונתך שם? הגמרא שהבאתי? שם מדובר על חתיכת בשר. אני רק שאלתי, אם החוקרים מבינים כיצד היא בולעת ולא פולטת. ועל פי ביאור הראשונים איננה פולטת מה שבלע אבל פולטת טעם עצמה.יואל שילה כתב:כמובן ששם מדובר בקדירת חרס, שבודאי בולעת ופולטת גם לפי המחקרים העדכניים.
מסכים, אבל נט בר נט נחשב לטעם, רק שאם הוא מועט הוא בטל בשישים כמו טעם ממש!! ואין בזה הבדל בין תערובת ממש, טעם ראשון או טעם שני. והתורה אומרת שיש בבליעת הכלי טעם. הויכוח האם הכלי נותן טעם או לא, ואם הכלי נותן טעם הוא טעם אסור! ואע"פ שתחושתך היא כטעם חלש, לפי שכל הטעם שאסרו הוא גם כן טעם חלש, שהרי אחד בשישים הוא טעם חלש.טעם קלוש - הוא לא פונקציה של טעם אלא של איכות, זו לא קביעה שלי אלא של חז"ל, כדמוכח מהראשונים שהבינו שריחא לא אוסר למרות שיש בו טעם, וכן נ"ט בר נ"ט.
והתוספת שלי היא לומר שאם כל מה שיש בכלי הוא רק מעט שדבוק בו, והוא נותן רק כלשהו טעם, שמצד כמותו הוא בטל בשישים ואף במאתים - אלא שמאחר ומים הם נטולי טעם לחלוטין ניתן להרגיש גם את הכלשהו הזה - הרי שהוא קלוש למרות שניכר איכשהו.
מה שקורה בבית שלך ובחוש הטעם שלך אינני יכול לדעת, בד"כ טעם של סיר חדש הוא לא טעם של מאכל, אלא של כעין שומן, שנותן טעם לפגם ביותר, ולא לשבח.
אם אין טעם של אבנית, וגם טעם המים אצלכם הוא ללא טעם לוואי - אינני יודע מה קורה אצלכם, נסה לעשות פעם אותו ניסוי במים ממקום אחר, וכך תדע אם זה טעם מחמת המים או מחמת הכלי.
="יואל שילה"]איידי דמיהרתי לא שמתי לב לגמרי איזו גמרא הבאת, אתי תלון משוגתי.
ככל הזכור לי הסוגיא של נ"ט בר נ"ט מיירי כשהטעם מורגש, כלומר איך שלא נסתכל על זה - יש טעם, והוא מותר, וזו הגדרת 'קלוש' לא מבחינת שהוא לא מורגש, אלא שזה לא זה. כפי שמצאנו גם בריחא - יש טעם, אבל זה לא זה.
דווקא חוש הטעם שלי מצויין בס"ד, קוקה קולה לא בא לפי כמה שנים, וגם כמעט ולא שאר שתיה מתוקה, וכמעט ולא חטיפים מתובלים...
וכאן יש שאלה עקרונית, אם קפילא הוא טבח מומחה בעל חוש טעם יוצא מן הכלל - יש מקום לומר כדבריך שגם אם כולם לא חשים בטעם עדיין יהא אסור, אבל אם קפילא הוא דוגמא לסתם נכרי מסל"ת הרי שאם הוא לא חש בטעם התבשיל מותר, אף שיתכן שיהיה מי שכן יחוש בטעם, והכא נמי - אם לך יש טעם מיוחד אבל שאר האנשים לא חשים כמותך - לפי הצד השני נאמר לכאורה שבטלה דעתך.
יאיר1 כתב:כיון שהעלו כאן מדברי מומחים טבעיים שאין כלים שלנו בולעים ופולטים טעמים. יש לי כמה שאלות למומחים.
יאיר1 כתב:ניתן לשער שפעם היו אנשים עם חושים חזקים יותר כולל חוש טעם. מכל מקום, אם אנו איננו טועמים וחז"ל אומרים שיש בזה טעם, פשוט שאין להסיק מכך שחכמים טעו, או שהשתנה הדין, ועל כורחינו נתלה שהחושים שלנו חלשים, ולא להתיר מאיזה טעם אחר.
גם אם סגי בכל אדם, אבל אנו לא שוים לכל אדם מזמן חז"ל וכנ"ל. ולכן לא נכון יהיה לדון לפי הרגשותינו וכפי שהערתי לעיל, שלמזלנו יש ביננו עוד מי שמצליח לטעום על מנת שלא יתלו שהשתנו הכלים ובעקבות זה הדין. ובעיקר בעיקר משום שהשינוי בכלים ובסבון היה עוד שחיו כאן גדולי הוראה שלא תלו בשינו יזה שום שינוי הלכתי, ועתה באו לחדש שינויי דין מלבם ולמזלנו החוש מכחישם
יאיר1 כתב:כיון שהעלו כאן מדברי מומחים טבעיים שאין כלים שלנו בולעים ופולטים טעמים. יש לי כמה שאלות למומחים.
א. האם המומחים יכולים להבין כיצד יתכן שכלי חרס שבישלו בו דבר איסור, יעבור הגעלה, ועדיין בבישול הבא יהיה נותן טעם באוכל. מה שהראשונים הסבירו שמוציא טעמו בכמה פעמים, באופן בלתי שווה.
ב. האם המומחים יכולים להבין כיצד חתיכת בשר פולטת טעמה ובולעת טעם החלב, אך איננה פולטת את טעם החלב שבלעה. וכל זה רק כאשר הונחה בסיר רותח ונשלפה משם טרם הפסיקה הרתיחה, אבל אם ישהה שם עד אחר שתיפסק הרתיחה יפלוט גם טעם החלב.
ג. האם המומחים יכולים להסביר בדרכיהם המודרניות, את הסברא מתוך דטריד למפלט לא בלע!
כיון שטענו שהטעם שחכמים דברו בו הוא מה שיש על גבי הסיר ולא הבלוע. והשינוי הוא בעקבות הסבון.
א. מפני מה שיערו חכמים בעובי מתכת הסיר.
ב. מפני מה התירו להשתמש בצונן בשטיפה בעלמא [כלומר כלי שהשתמשו בו לאיסור צונן מותר להשתמש בו להיתר צונן {יתכן אף ברותח אך לא אכנס לזה עתה}], והלא רחיצה שלהם - לדברי הטוענים - אינו מקנח את הטעמים שעל גבי הכלי.
עוד אתמהה מה ראו חכמי הדור הזה לחדש דינים מופלגים בקדושת מאכלינו, כאשר לא השתנה הטבעים בזה כלל במאה שנה האחרונות, בעוד חיו כאן ר' חיים עוזר ור' משה פיינשטיין ור' שלמה זלמן אוירבך וחבריהם, וגדולים אלו לא ראו מקום לשנות דבר ממה שנהגו מימי התלמוד, והנה מקרוב באו חכמים לחדש בזה על דעת עצמם....
לעולם יהיה אדם כתב:יאיר1 כתב:כיון שהעלו כאן מדברי מומחים טבעיים שאין כלים שלנו בולעים ופולטים טעמים. יש לי כמה שאלות למומחים.
מה אתה רוצה להסיק מהשאלות הללו?
יאיר1 כתב:לרב שילה.
אני מסכים שהעיקר זה הטעם עצמו. אבל כאשר אי אפשר להרגיש טעם השיעור הוא שישים.
מכל מקום ממה שמבואר בחז"ל אי אפשר לדעת מהו טעם, כל עוד הוא בשיעור של אחד בשישים, יתכן והוא טעם.
רק שאני שואל אותך מנין לך מהו טעם קלוש? שאתה מחליט על טעם מסויים שהוא קלוש? אולי לזה חכמים קראו טעם?!
לגבי מה שהבאת מהרב פויפר וכו', אולי תפרט כיצד זה מיישב את שאלותי. לא הבנתי אפי' תשובה לאחת משאלותיי.
וגם מה שכתבת בענין החרס תפרט קצת, כי נראה לי שהמומחים לא יידעו לפרש את זה, אתה פשוט רגיל בדברי הראשונים וממילא הדבר מובן לך, אבל זה לא על פי חכמת הטבע. אם מוציא מעט מעט אין טעם והכל טוב! מוכרח להיות שמוציא פעם עט ופעם הרבה!
לגבי בליעת הבשר, נכון, זה לא קשור לדיון. זה רק סימן שהמומחים אינם מבינים כלום בבליעת טעמים של תורה [תרתי משמע :)]
פלוריש כתב:לכשיבקע כתב:האם יש מקור ברור ששפשוף סכין בסקוטש וסבון מהני כנעיצה? באוצה''ח לא מצאתי התייחסות מאחד מפוסקי דורנו אלא סברות מלקטים שונים.
זכור לי שבספר הכשרות ציין ל'קונטרס דבר חריף' בשם הרב אלישיב [אין זה ספר דבר חריף לרב דינקל].
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים