במסתרים כתב:כותרת אבסורדית.
יושב סתר כתב:ויש עוד בדף ל"ח סוגיא של 'טרימא' והוא תמרים הכתושים [וה"ה שאר פירות] וברכתם בפה"ע וברש"י מבואר שהיינו כתושים 'קצת' ודייקו האחרונים מדבריו שאם כתושים הרבה ברכתם שהכל. וכן פסק השו"ע.[/b]
יושב סתר כתב:תודה שהעמדתני על טעותי, אכן הרמ"א הוא שפסק כרש"י ולא השו"ע.
אולם לעצם מסקנתך שהמרק הנ"ל אינו כפאווידלא כמדו' שאינך צודק, הוא הופך להיות למשקה ממש. לא נשאר זכר מהירק. [וכ"ה במרק אפונה וכו' שהזכירו כאן לעיל הוא אותו נידון].
נוטר הכרמים כתב:לדינא, לבני אשכנז מסתבר שברכתו של מרק זה שהכל, כאשר הוא מרוסק לגמרי לגמרי ולא ניכר הירקות כלל, וכך נהוג עלמא.
בעצם הבנת השיטות יש הרבה מה להאריך,
ואציג כאן שאלה מענינת ששמעתי בימים האחרונים.
מבואר בלשון הרמ"א שמעיקר הדין מסכים לדברי המחבר שיש לברך בפה"ע, רק לחששא בעלמא כתב כדברי התרומת הדשן לחוש לדעת רש"י לברך שהכל.
וכפי שהעירו לעיל.
ושמעתי מהרב הגאון רבי אברהם ישעיה שושן שליט"א לדון בגוונא שבתחילת הסעודה בירך שהכל (על איזה דבר),
אי נימא שלדעת הרמ"א יכול לצאת באותה הברכה שהרי בירך שהכל,
או דילמא שאינו יכול לצאת, מאחר שלדעה העיקרית שהיא שיטת הרמב"ם ועוד ראשונים שכתב עליה הרמ"א שהיא 'עיקר', בודאי אין יוצא בברכת שהכל שבירך בתחילת הסעודה אפילו בדיעבד, מאחר שאין שום התייחסות של אכילה זו לברכה שבירך בתחילת הסעודה,
כי לשיטה זו אין כאן שום צד שהכל באכילה זו, והברכה של המרקחת הזאת היא בפה"ע.
ומעתה נמצא שבכה"ג אם רוצה לצאת בברכת שהכל הראשונה ולא לברך כלום, הוא אוכל בלי ברכה לפי שיטת הרמב"ם,
וצ"ע.
HaimL כתב:במסתרים כתב:כותרת אבסורדית.
יטרח נא כבודו להבין קודם את משמעות המונח absurdum
נוטר הכרמים כתב:לדינא, לבני אשכנז מסתבר שברכתו של מרק זה שהכל, כאשר הוא מרוסק לגמרי לגמרי ולא ניכר הירקות כלל, וכך נהוג עלמא.
בעצם הבנת השיטות יש הרבה מה להאריך,
ואציג כאן שאלה מענינת ששמעתי בימים האחרונים.
מבואר בלשון הרמ"א שמעיקר הדין מסכים לדברי המחבר שיש לברך בפה"ע, רק לחששא בעלמא כתב כדברי התרומת הדשן לחוש לדעת רש"י לברך שהכל.
וכפי שהעירו לעיל.
.
יושב סתר כתב:נוטר הכרמים כתב:לדינא, לבני אשכנז מסתבר שברכתו של מרק זה שהכל, כאשר הוא מרוסק לגמרי לגמרי ולא ניכר הירקות כלל, וכך נהוג עלמא.
בעצם הבנת השיטות יש הרבה מה להאריך,
ואציג כאן שאלה מענינת ששמעתי בימים האחרונים.
מבואר בלשון הרמ"א שמעיקר הדין מסכים לדברי המחבר שיש לברך בפה"ע, רק לחששא בעלמא כתב כדברי התרומת הדשן לחוש לדעת רש"י לברך שהכל.
וכפי שהעירו לעיל.
ושמעתי מהרב הגאון רבי אברהם ישעיה שושן שליט"א לדון בגוונא שבתחילת הסעודה בירך שהכל (על איזה דבר),
אי נימא שלדעת הרמ"א יכול לצאת באותה הברכה שהרי בירך שהכל,
או דילמא שאינו יכול לצאת, מאחר שלדעה העיקרית שהיא שיטת הרמב"ם ועוד ראשונים שכתב עליה הרמ"א שהיא 'עיקר', בודאי אין יוצא בברכת שהכל שבירך בתחילת הסעודה אפילו בדיעבד, מאחר שאין שום התייחסות של אכילה זו לברכה שבירך בתחילת הסעודה,
כי לשיטה זו אין כאן שום צד שהכל באכילה זו, והברכה של המרקחת הזאת היא בפה"ע.
ומעתה נמצא שבכה"ג אם רוצה לצאת בברכת שהכל הראשונה ולא לברך כלום, הוא אוכל בלי ברכה לפי שיטת הרמב"ם,
וצ"ע.
איני רואה שום מקום להסתפק. אם כיוון להדיא לפטור פטר, אם לא אז לא. כך לימדוני בת"ת - שהכל פוטר הכל. [ובגרירה תלוי אם כיוון].
נוטר הכרמים כתב:יושב סתר כתב:נוטר הכרמים כתב:לדינא, לבני אשכנז מסתבר שברכתו של מרק זה שהכל, כאשר הוא מרוסק לגמרי לגמרי ולא ניכר הירקות כלל, וכך נהוג עלמא.
בעצם הבנת השיטות יש הרבה מה להאריך,
ואציג כאן שאלה מענינת ששמעתי בימים האחרונים.
מבואר בלשון הרמ"א שמעיקר הדין מסכים לדברי המחבר שיש לברך בפה"ע, רק לחששא בעלמא כתב כדברי התרומת הדשן לחוש לדעת רש"י לברך שהכל.
וכפי שהעירו לעיל.
ושמעתי מהרב הגאון רבי אברהם ישעיה שושן שליט"א לדון בגוונא שבתחילת הסעודה בירך שהכל (על איזה דבר),
אי נימא שלדעת הרמ"א יכול לצאת באותה הברכה שהרי בירך שהכל,
או דילמא שאינו יכול לצאת, מאחר שלדעה העיקרית שהיא שיטת הרמב"ם ועוד ראשונים שכתב עליה הרמ"א שהיא 'עיקר', בודאי אין יוצא בברכת שהכל שבירך בתחילת הסעודה אפילו בדיעבד, מאחר שאין שום התייחסות של אכילה זו לברכה שבירך בתחילת הסעודה,
כי לשיטה זו אין כאן שום צד שהכל באכילה זו, והברכה של המרקחת הזאת היא בפה"ע.
ומעתה נמצא שבכה"ג אם רוצה לצאת בברכת שהכל הראשונה ולא לברך כלום, הוא אוכל בלי ברכה לפי שיטת הרמב"ם,
וצ"ע.
איני רואה שום מקום להסתפק. אם כיוון להדיא לפטור פטר, אם לא אז לא. כך לימדוני בת"ת - שהכל פוטר הכל. [ובגרירה תלוי אם כיוון].
אנסה להסביר יותר, אם אחד מברך שהכל בתחילת סעודה, לכאורה פשוט שגם בלי כוונה מיוחדת השהכל מועיל על כל מה שיביאו בסעודה,
ויתירה מזו, גם על כל הספיקות שדינם שהכל. מה שאני מסתפק שכאן לפי הרמ"א אין כאן דין ספק, כי שיטת הרמב"ם עיקר שמברך העץ,
ולפי הרמב"ם ודאי לא מועיל השהכל, כי לא העמיד את השהכל על זה, ולא מצאתי שמדברים בענין.
יושב סתר כתב:
מעתה למנהג נשי דידן המכינות 'מרק כתום' וסדר הכנתו הוא שמבשלים במים כמה מיני ירקות כתומים [דלעת גזר וכו'] ואח"כ טוחנים הכל בבלנדר הדק היטב וטעמו כלשד השמן.
והדין יהיה ממש אבסורדי, אבל כך הוא שיעור הדברים: הירקות עצמם ברכתם שהכל מצד שנכתשו לגמרי כדין טרימא לרש"י, לעומת זאת המים שקבלו את טעם הירקות ברכתם בפה"א בין להרא"ש ובין להרשב"א שהרי דרך לבשלם, נמצא שהירקות שהם העיקר וברכתם שהכל גוברות על המים שהם הטפל שברכתם בפה"א [מכח הירקות שהם עצמם שהכל] וברכת המרק הזה תהיה שהכל.
יושב סתר כתב:הקדמה קצרה ונחוצה: יש מחלוקת ידועה בין הרא"ש לרשב"א לגבי ברכת מי פירות וירקות.
שבגמ' בפרק כיצד מברכין בדף ל"ח מבואר שכל מי פירות מלבד יין ושמן מוגדרים כ'זיעה בעלמא' וברכתם שהכל.
מאידך בדף ל"ט אמר רב פפא פשיטא לי מיא דסלקא כסלקא ומיא דליפתא כליפתא ומיא דכולהו שלקי ככולהו שלקי. ומבואר שברכת מי שלקות היא כברכת הפרי.
ומצינו בזה מס' תירוצים.
ובעיקר נחלקו בזה הרא"ש והרשב"א. לדעת הרא"ש החילוק הוא בין סחיטה לבישול, דסחיטה יש בה רק את מי הפירות ולא חשיבי, אולם בבישול יוצא כל טעם הפרי ואע"פ שאין כאן אלא מים הרכת כברכת הפרי. לפי הרא"ש אין חילוק בין פירות לירקות ובין דרך לאינו דרך.
לדעת הרשב"א מה דאמרינן שמי פירות הם זיעה בעלמא הוא דווקא בפירות ולאו דווקא אם סחטם אלא גם אם בישלם, כיון שאין לבשל פירות, ודברי הגמ' לגבי מיא דשלקי כשלקי הם דווקא בירקות שכך דרכם ומעתה ירקות שדרכם בין בבישול ובין בסחיטה יברכו על מימיהם בפה"א.
והשו"ע בסי' ר"ב י' הביא את שני הדעות ולא הכריע וכן בסי' ר"ה ח'.
ויש עוד בדף ל"ח סוגיא של 'טרימא' והוא תמרים הכתושים [וה"ה שאר פירות] וברכתם בפה"ע וברש"י מבואר שהיינו כתושים 'קצת' ודייקו האחרונים מדבריו שאם כתושים הרבה ברכתם שהכל. וכן פסק הרמ"א.
מעתה למנהג נשי דידן המכינות 'מרק כתום' וסדר הכנתו הוא שמבשלים במים כמה מיני ירקות כתומים [דלעת גזר וכו'] ואח"כ טוחנים הכל בבלנדר הדק היטב וטעמו כלשד השמן.
והדין יהיה ממש אבסורדי, אבל כך הוא שיעור הדברים: הירקות עצמם ברכתם שהכל מצד שנכתשו לגמרי כדין טרימא לרש"י, לעומת זאת המים שקבלו את טעם הירקות ברכתם בפה"א בין להרא"ש ובין להרשב"א שהרי דרך לבשלם, נמצא שהירקות שהם העיקר וברכתם שהכל גוברות על המים שהם הטפל שברכתם בפה"א [מכח הירקות שהם עצמם שהכל] וברכת המרק הזה תהיה שהכל.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 171 אורחים