שילה צבי כתב:לפוסקים שנוקטים שבשעת הדחק מפרישים שלא מן המוקף (יש על זה תוס' בסוף בב"ק וביבמות להפריש שלא מן המוקף בשבת) לכאורה זה שעת הדחק, וילך למטבח ויפריש שם בלי בעיה בכלל. אינני יודע אם יש פוסקים שבדיעבד לא מועיל לא מן המוקף. אולם גם אם כן, נחלקו מה ההגדרה של מן המוקף, אז אולי יש כאן עוד מסלול לפתרון
פולסברג כתב:מעשה שהיה באברך שהיה גר בקרית הישיבה, והזמין אצלו כעשר בחורים מהישיבה לסעוד אצלו סעודת שב''ק.
המה אוכלים ומטיבים את ליבם, ופתאום הבעל שת לבו לזאת שזוגתו הצ' לא הפרישה חלה מעיסתה, ונמצא שכל המסובים אוכלים טבל מדרבנן ר''ל.
מה עליו לעשות באותו הזמן? מצד א' הרי כולם נכשלים בגללו כל רגע ורגע, אך מצד שני לכאורה אין לך כבוד הבריות גדול מזו, והלואי שיהא רק הלבנת פנים ולא תשתנה לכרום; כל הישיבה והשכונה ידעו שעקרת הבית שכחה דבר כה חמור והקולר תלוי בצוארה, ואתה משיאה שם רע בשכינותיה, ובודאי יחשבו הבחורים פעמים קודם שיאכלו אצלה עוד. [ואולי יש לצרף גם הנתיבות...].
הגידו לו, היפנה על ימין או על שמאל?
פולסברג כתב:לכאורה אין לך כבוד הבריות גדול מזו, והלואי שיהא רק הלבנת פנים ולא תשתנה לכרום; כל הישיבה והשכונה ידעו שעקרת הבית שכחה דבר כה חמור והקולר תלוי בצוארה, ואתה משיאה שם רע בשכינותיה, ובודאי יחשבו הבחורים פעמים קודם שיאכלו אצלה עוד.
עליך עיננו כתב:שילה צבי כתב:לפוסקים שנוקטים שבשעת הדחק מפרישים שלא מן המוקף (יש על זה תוס' בסוף בב"ק וביבמות להפריש שלא מן המוקף בשבת) לכאורה זה שעת הדחק, וילך למטבח ויפריש שם בלי בעיה בכלל. אינני יודע אם יש פוסקים שבדיעבד לא מועיל לא מן המוקף. אולם גם אם כן, נחלקו מה ההגדרה של מן המוקף, אז אולי יש כאן עוד מסלול לפתרון
האם אמרינן חטא כדי שיזכה חברך באיסור דרבנן?
פי האתון כתב:שמעתי שהרב גואלמן מרמות מפריש כל ערב שבת וחג חלה על מי ששכח, מדין 'זכין'.
עליך עיננו כתב:לכא' לא מיירי בשבת.
שש ושמח כתב:פולסברג כתב:לכאורה אין לך כבוד הבריות גדול מזו, והלואי שיהא רק הלבנת פנים ולא תשתנה לכרום; כל הישיבה והשכונה ידעו שעקרת הבית שכחה דבר כה חמור והקולר תלוי בצוארה, ואתה משיאה שם רע בשכינותיה, ובודאי יחשבו הבחורים פעמים קודם שיאכלו אצלה עוד.
אני חושב שאם הייתי נתקל בכזה מקרה הייתי סומך יותר בכשרות על משפחה זו. כל אחד יכול לשכוח, אבל מי שאוזר עוז בנפשו לסבול אי נעימות עבור זה הרי"ז סימן ליר"ש אמיתית, וזהו הכבוד האמיתי.
הורודנאי כתב:עליך עיננו כתב:שילה צבי כתב:לפוסקים שנוקטים שבשעת הדחק מפרישים שלא מן המוקף (יש על זה תוס' בסוף בב"ק וביבמות להפריש שלא מן המוקף בשבת) לכאורה זה שעת הדחק, וילך למטבח ויפריש שם בלי בעיה בכלל. אינני יודע אם יש פוסקים שבדיעבד לא מועיל לא מן המוקף. אולם גם אם כן, נחלקו מה ההגדרה של מן המוקף, אז אולי יש כאן עוד מסלול לפתרון
האם אמרינן חטא כדי שיזכה חברך באיסור דרבנן?
עיי' עירובין קג. דכהן דאית ליה יבלת חברו קוצצו בשיניו דהוי שבות, ומבואר דאמרינן לאדם חטא כדי שיזכה חברך (גם) בדרבנן.
עזריאל ברגר כתב:שש ושמח כתב:פולסברג כתב:לכאורה אין לך כבוד הבריות גדול מזו, והלואי שיהא רק הלבנת פנים ולא תשתנה לכרום; כל הישיבה והשכונה ידעו שעקרת הבית שכחה דבר כה חמור והקולר תלוי בצוארה, ואתה משיאה שם רע בשכינותיה, ובודאי יחשבו הבחורים פעמים קודם שיאכלו אצלה עוד.
אני חושב שאם הייתי נתקל בכזה מקרה הייתי סומך יותר בכשרות על משפחה זו. כל אחד יכול לשכוח, אבל מי שאוזר עוז בנפשו לסבול אי נעימות עבור זה הרי"ז סימן ליר"ש אמיתית, וזהו הכבוד האמיתי.
מסכים מאוד!
ואדרבה - מי שמפני הבושה שלה האכילה טבל לאחרים - היא זאת שאסור לאכול אצלה, ותצא שלא בכתובה!!!
כדכד כתב:לא מדובר שהאשה מתביישת בכך שלא הפרישה כי היא אינה זוכרת שלא הפרישה.
הבעל הוא זה שחושש לבייש את אשתו ברבים ולהזכיר לה את זה שלא הפרישה
עזריאל ברגר כתב:מסכים מאוד!
ואדרבה - מי שמפני הבושה שלה האכילה טבל לאחרים - היא זאת שאסור לאכול אצלה, ותצא שלא בכתובה!!!
יוסף חיים אוהב ציון כתב:לא מתאים, על מי מוטל לומר עשרתן וכו'?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:יש אפשרות תיקון אז למה לבייש?
פולסברג כתב:ולהעיר שאם יתנהג בשב וא''ת, יתעוררו שאלות גדולות על ברכה ראשונה ואחרונה וברכת הזימון.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 280 אורחים