עזריאל ברגר כתב:לפעמים דורשים סמיכות פרשיות, ולא סמיכות פסוקים.
אבל לכאורה גם שם - צריכים שהפרשיות תהיינה סמוכות ממש.
עזריאל ברגר כתב:לאו דווקא, גם מסמיכות פרשיות השומרים בוא"ו החיבור לומדים ששמירה בבעלים זה בכל השומרים ולא רק בשואל.
עזריאל ברגר כתב:יישר כח, ואוי"ל דהיינו דווקא כשהפרשיות מחוברות בוא"ו החיבור, כדלעיל לגבי שומרים.
לבי במערב כתב:לכאו' ל' הראב"ד צריכה ביאור קצת, שכתב 'מדכתיב בההיא פרשתא' - ומשמע שבפרשה אחת הכל.
ייש"כ! אכן, לא היה סיפק בידי לעיין בפנים (ומשו"ה כתבתי במוקטן).פי האתון כתב: . . וכוונת הראב"ד 'דכתיב בההיא פרשתא' היינו האי פרשתא שמוזכר 'כבשים'...
'ויו מוסיף על ענין ראשון' – היקש הוא שהקיש הכתוב ענין לענין; אך למאן דדריש סמוכין – בלא ויו מוסיף נמי דריש סמיכות פרשיות.עזריאל ברגר כתב:י"ל דהיינו דווקא כשהפרשיות מחוברות בוא"ו החיבור.
ביקורת תהיה כתב: וכמאמר רבי עקיבא בספרי: כָּל פָּרָשָׁה שֶׁהִיא סְמוּכָה לַחֲבֶרְתָּהּ – לְמֵדָה הֵימֶנָּה. לאמר: סמיכות פרשיות, ולא סמיכות פסוקים,
ורבי עקיבא (לשיטתו) דריש סמוכים (מענין הפרשה הסמוכה)
.
בפשטות, הא דאין המזבח מקדש את שאינן ראויין לו - לאו מהיקשא מידרשא, אלא מעניינא דקרא הוא דשמיע לן. כלומר, 'וזה אשר תעשה על המזבח' לפרש בא מי הוא זה האמור בו 'הנוגע במזבח יקדש' (כעין האמור אצל נח: 'וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי־גֹפֶר', וסמיך ליה: 'וְזֶה אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה אֹתָהּ'). ואומר 'כבשים', ואומר 'עולה', ופליגי רבי יוסי הגלילי ורבי עקיבא הי מינייהו עיקר. והכי אמרינן בפרק המזבח מקדש:פי האתון כתב:אף מרש"י על התורה נראה דדריש ר"ע סמוכין.
לְמַאן דְּמַיְתֵי לָהּ מִ'כְּבָשִׂים', הָכְתִיב 'עֹלָה'? אִי כְּתִיב 'כְּבָשִׂים' וְלָא כְּתִיב 'עֹלָה', הֲוָה אָמֵינָא אֲפִלּוּ מֵחַיִּים, כְּתַב רַחֲמָנָא 'עֹלָה'. וּלְמַאן דְּמַיְתֵי לֵיהּ מֵ'עֹלָה', הָא כְּתִיב 'כְּבָשִׂים'? אִי כְּתִיב 'עֹלָה' וְלָא כְּתִיב 'כְּבָשִׂים', הֲוָה אָמֵינָא אֲפִלּוּ מִנְחָה, כְּתַב רַחֲמָנָא 'כְּבָשִׂים'.
יכילנא לשנויי לך משום דהכי הלכתא, מיהו שינויא דלאו הוא לא משנינא לך. דהא בריש סידרא דאתי, אצל האמור בכלי שרת 'כל הנוגע בהם יקדש', כותב רש"י וז"ל:פי האתון כתב:מדוע שביק רש"י דברי ר"י הגלילי שלמד מ'כבשים'?
אֲבָל דָּבָר שֶׁאֵינוֹ רָאוּי לָהֶם – אֵין מְקַדְּשִׁין. וּשְׁנוּיָה הִיא מִשְׁנָה שְׁלֵמָה אֵצֶל מִזְבֵּחַ: מִתּוֹךְ שֶׁנֶּאֱמַר 'כָּל הַנֹּגֵעַ בַּמִּזְבֵּחַ יִקְדָּשׁ', שׁוֹמֵעַ אֲנִי בֵּין רָאוּי בֵּין שֶׁאֵינוֹ רָאוּי, תַּלְמוּד לוֹמַר 'כְּבָשִׂים' – מַה כְּבָשִׂים רְאוּיִים, אַף כֹּל רָאוּי.
כבר שאלו כן כמ"פ בקובצי 'הערות וביאורים - אהלי תורה', וכמדומה שלא העלו מענה וארוכה.פי האתון כתב:רק צריך ביאור מדוע שביק רש"י דברי ר"י הגלילי שלמד מ'כבשים'?
לא כי, אלא בההוא קרא שהזכיר רש"י: 'וזה אשר תעשה על המזבח'. וכלומר, מלת־הרמז 'זה', כשם שהיא רומזת על כבשים, כך היא רומזת על עולה.פי האתון כתב:לכאורה הכוונה בההוא קרא דכתיב 'כבשים', שמשם למד ר"י הגלילי, כתיב נמי עולה.
ביקורת תהיה כתב:לא כי, אלא בההוא קרא שהזכיר רש"י: 'וזה אשר תעשה על המזבח'. וכלומר, מלת־הרמז 'זה', כשם שהיא רומזת על כבשים, כך היא רומזת על עולה.פי האתון כתב:לכאורה הכוונה בההוא קרא דכתיב 'כבשים', שמשם למד ר"י הגלילי, כתיב נמי עולה.
י. אברהם כתב:מר קשישא ערך סמוכים
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 171 אורחים