יושב סתר כתב:לכאורה כל הנידון כאן הוא עניין של מנהג כי ע"פ הלכה הרי הכל תלוי בכוונתה והיא יכולה להתנות שתקבל שבת רק אחר הברכה או רק אחר ההדלקה וכל מה שיש לדון הוא בסתמא שלא כיוונה כלל, אולם מי שדרכה תמיד לכבות אחר הברכה הרי"ז כאילו התנתה שמקבלת שבת אחר הברכה, ולפי"ז מובן מאד הנהגתן של סבתותיך נ"ע זי"ע שכיון שבכל שבוע כיבו הגפרור אחר הברכה מונח בזה שרק אז רוצות לקבל שבת.
שומע ומשמיע כתב:למה אתה מניח שיש מנהג אחד אצל כל האשכנזים [אצלנו גם כל הסבתות נהגו לכבות].
פרנקל תאומים כתב:אמי מורתי וחמותי תליט''א מכבות את הגפרור, וכן נהגו להבחל''ח סבתותיי ע''ה, ולכן השתוממתי קצת על כך שהשש''כ קבע בהלכותיו למעשה שנוהגות הנשים שלא לכבות את הגפרור.
פרנקל תאומים כתב:שומע ומשמיע כתב:למה אתה מניח שיש מנהג אחד אצל כל האשכנזים [אצלנו גם כל הסבתות נהגו לכבות].
לא מניח. אדרבה, אני רוצה לשמוע אם אכן ישנן סבתות שנהגו אחרת.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=41973&p=601789&hilit=%D7%9E%D7%A6%D7%99%D7%AA#p486146
סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:שומע ומשמיע כתב:למה אתה מניח שיש מנהג אחד אצל כל האשכנזים [אצלנו גם כל הסבתות נהגו לכבות].
לא מניח. אדרבה, אני רוצה לשמוע אם אכן ישנן סבתות שנהגו אחרת.
בהחלט הרבה מאוד סבתות נהגו ונוהגות אחרת - להזהר שלא לכבות הגפרור - ראה הנסמן בפסק"ת סי' רסג הערה 296.
גל של אגוזים כתב:פרנקל תאומים כתב:אמי מורתי וחמותי תליט''א מכבות את הגפרור, וכן נהגו להבחל''ח סבתותיי ע''ה, ולכן השתוממתי קצת על כך שהשש''כ קבע בהלכותיו למעשה שנוהגות הנשים שלא לכבות את הגפרור.
לא הבנתי כ"כ ההשתוממות הזו. השתוממת על הגרשז"א או על אמך וחמותך שתחיו? כי לא על הגרשז"א לבד תלונותיך אלא על הרמ"א 'שקבע בהלכותיו' שתשליך הפתילה ולא תכבנה [ועי' בשלטה"ג בפ' במ"מ אות ז' שהדגיש דהיינו באופן שאינו פס"ר שתכבה].
אך כמו שהבאת בעצמך [מהגרש"ז בהערה בשם תורת רפאל, ועי"ע במשנה הלכות ח"ח סי' ל"א] יש על מנהג זה על מה להסתמך.
פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:שומע ומשמיע כתב:למה אתה מניח שיש מנהג אחד אצל כל האשכנזים [אצלנו גם כל הסבתות נהגו לכבות].
לא מניח. אדרבה, אני רוצה לשמוע אם אכן ישנן סבתות שנהגו אחרת.
בהחלט הרבה מאוד סבתות נהגו ונוהגות אחרת - להזהר שלא לכבות הגפרור - ראה הנסמן בפסק"ת סי' רסג הערה 296.
תודה רבה.
הפסקי תשובות שיש לי בבית הוא המהדורה הישנה ושם אין בסימן ס''ג הערה 296.
אם יש מי מהחברים שיוכל לצטט או להעתיק לכאן את דבריו שם, אודה לו.
פרנקל תאומים כתב:שוב אשאל (לאשכנזים שבינינו):
איך נוהגות הסבתות והאמהות שלכם? האם הן נמנעות מלכבות את הגפרור בהדלקת נרות שבת?
ונא לציין את השורש המשפחתי: הונגרים, ליטאים, פולנים, ייקים, ירושלמער'ס פרושים/חסידים, חב''ד וכיו''ב.
סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:סגי נהור כתב:פרנקל תאומים כתב:שומע ומשמיע כתב:למה אתה מניח שיש מנהג אחד אצל כל האשכנזים [אצלנו גם כל הסבתות נהגו לכבות].
לא מניח. אדרבה, אני רוצה לשמוע אם אכן ישנן סבתות שנהגו אחרת.
בהחלט הרבה מאוד סבתות נהגו ונוהגות אחרת - להיזהר שלא לכבות הגפרור - ראה הנסמן בפסק"ת סי' רסג הערה 296.
תודה רבה.
הפסקי תשובות שיש לי בבית הוא המהדורה הישנה ושם אין בסימן ס''ג הערה 296.
אם יש מי מהחברים שיוכל לצטט או להעתיק לכאן את דבריו שם, אודה לו.
צילום העמוד מצורף. ראה דבריו בפנים ובהערות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 272 אורחים