חכם באשי כתב:תוכי הקורא קריאת שמע ומאריך ב'אחד'!...
חכם באשי כתב:נכון. אבל את זה שציינתי הוא-הוא ה'מקורי'... כל השאר הם חיקויים עלובים...
עשוי לנחת כתב:חכם באשי כתב:נכון. אבל את זה שציינתי הוא-הוא ה'מקורי'... כל השאר הם חיקויים עלובים...
הנרוויסטים שהתכוונתי אליהם מקודם, עושים את זה בלי שום 'מקור' [בשונה מתוכי], הם עושים את זה עם הפה [בלבד...]
האחרונים האריכו אם מותר להקליט שם שמים בגראמiפון. והוא נידו"ז ממשציבור כתב:האם אין ריעותא בכך שמלמדים את התוכי להוציא שם שמים לבטלה.
ניחא בלמד מעצמו, אולם ללמדו ספר ולחנכו בכגון דא - האם הדבר מותר?
תנו דעתכם גם על כך.
ציבור כתב:האם אין ריעותא בכך שמלמדים את התוכי להוציא שם שמים לבטלה.
ניחא בלמד מעצמו, אולם ללמדו ספר ולחנכו בכגון דא - האם הדבר מותר?
תנו דעתכם גם על כך.
איש_ספר כתב:האחרונים האריכו אם מותר להקליט שם שמים בגראמiפון. והוא נידו"ז ממשציבור כתב:האם אין ריעותא בכך שמלמדים את התוכי להוציא שם שמים לבטלה.
ניחא בלמד מעצמו, אולם ללמדו ספר ולחנכו בכגון דא - האם הדבר מותר?
תנו דעתכם גם על כך.
זקן ששכח כתב:אגב: חכם דנן,
הנה לך ש'איסורו' של ר"י החסיד על גידול עופות בבית, לא היה מקובל על כל שדרות העם.
חכם באשי כתב:זקן ששכח כתב:אגב: חכם דנן,
הנה לך ש'איסורו' של ר"י החסיד על גידול עופות בבית, לא היה מקובל על כל שדרות העם.
לידיעתך, אותו בן הודו שגידל את התוכי, חי קודם לר' יהודה החסיד ובוודאי לא הכיר את צוואתו...
איש_ספר כתב:רשב"ג משורר על הדבורה אשר זמזומה דומה להארכה בדלי"ת של 'אחד'.
[ומזה הביאו ראיה שהיה אצלו קריאת הדלי"ת רפויה כמו z וכמנהג התימנים (וכמה אשכנזים...))
חכם באשי כתב:זקן ששכח כתב:אגב: חכם דנן,
הנה לך ש'איסורו' של ר"י החסיד על גידול עופות בבית, לא היה מקובל על כל שדרות העם.
לידיעתך, אותו בן הודו שגידל את התוכי, חי קודם לר' יהודה החסיד ובוודאי לא הכיר את צוואתו...
זקן ששכח כתב:רבינו, לא חשבתי אחרת.
כוונתי היתה לעצם האיסור שלא נהגו בו. כי לכאורה לא 'המציא' ריה"ח את האיסור אלא הסתמך על דברים קדומים שכנראה היו נגד עיניו, ומסתבר שאותם מקורות לא הוסכמו פה אחד.
איסתרא בלגינא כתב:אם תדקדק, לא בן הודו הוא שגידל את התוכי כי אם 'רבינו הנגיד מבורך', ובן הודו הוא ש"התשירה" לו. אגב, ידוע למישהו עוד מקור להטיה הזו?
איסתרא בלגינא כתב:
אם תדקדק, לא בן הודו הוא שגידל את התוכי כי אם 'רבינו הנגיד מבורך', ובן הודו הוא ש"התשירה" לו. אגב, ידוע למישהו עוד מקור להטיה הזו?
"וַיֹּאמֶר שָׁאוּל לְנַעֲרוֹ, וְהִנֵּה נֵלֵךְ וּמַה-נָּבִיא לָאִישׁ כִּי הַלֶּחֶם אָזַל מִכֵּלֵינוּ, וּתְשׁוּרָה אֵין לְהָבִיא לְאִישׁ הָאֱלֹהִים".לייטנר כתב:המילה ממנה נגזר הפעל לעיל, היא יחידאית בתנ"ך - שמואל א ט ז.
סליחות כתב:איש_ספר כתב:רשב"ג משורר על הדבורה אשר זמזומה דומה להארכה בדלי"ת של 'אחד'.
[ומזה הביאו ראיה שהיה אצלו קריאת הדלי"ת רפויה כמו z וכמנהג התימנים (וכמה אשכנזים...))
התימנים והבבלים (וחלק מהאשכנזים כמובן...) קוראים דלי"ת רפויה כמו th, ההגייה של z היא מתועתקת כהגיית האות ז', ולפי מיטב ידיעתי לא משתמשים בה בשום עדה.
מן הסתם גם אתה התכוונת לכך, ובמקום th כתבת z.
ס''ק כתב:[נ.ב. נציין שאף ר' אמריקאית אינה מקבלת דגש מעצם טבעה, ושמועה מסתובבת לאחרונה בעולם הדקדוק כי היא ר' רפויה שנעלמה מאתנו כבר בזמן הגאונים].
חכם באשי כתב:שכן בספר יצירה מפורש, שאותיות בג"ד כפר"ת מקבלות דגש!
חכם באשי כתב:לא, זה נשכח, כמובן.
כמו שאיננו יודעים לבטאות את הגימ"ל המודגשת (אבל התימנים יודעים).
אוצר החכמה כתב:אפשר להאריך גם ב ד שלנו אם מחזיקים את הלשון קצת יותר רפויה
אוצר החכמה כתב:אפשר להאריך גם ב ד שלנו אם מחזיקים את הלשון קצת יותר רפויה
איסתרא בלגינא כתב:וכנראה שכן סברו כל הפוסקים עד הדור האחרון שפסקו ובודאי גם קיימו דין זה בלא ערעור ובלא היכרות עם ההגיה התימנית
ס''ק כתב:איסתרא בלגינא כתב:וכנראה שכן סברו כל הפוסקים עד הדור האחרון שפסקו ובודאי גם קיימו דין זה בלא ערעור ובלא היכרות עם ההגיה התימנית
מי אמר שהם קיימו דין זה, הרי זה לא חובה מעיקה"ד שבלי זה לא יוצאים ידי חובת המצווה, וכמו"כ הרי ידוע -למשל- שבליטא לא היה אפילו אחד לרפואה שהיה קורא את הש' של שמע בשוא נע כדין [חוץ מכנראה הגר"א מוילנא]. ואפשר לנסות לשמוע אצל זקני יוצאי ליטא פולין הונגרי' וכו', וכי אחד מהם מאריך בד'?
זה הכלל: מה שאין לנו מסורת לקיים- אין אנו מקיימים, וכמו התכלת ושארי הדברים שנשתכחו מאתנו.
ומענין שבבבל [עירק] היו הוגים את הד' רפה רק בשם אדנות ובאחד של ק"ש.
איסתרא בלגינא כתב:לא טענתי שכל זקן בליטא דקדק בדין זה, וכמו שלא כולם דקדקו להניע את הנע ולהניח את הנע, וכי זה אומר שלא צריך לעשות כך? ודאי שיש לנו מסורת לקיים דיני השוא וכן הארכת ד', ואין המסורת נבחנת על ידי חיפוש אחר זקנים כי אם בעיון בדברי פוסקי כל הדורות.
ס''ק כתב:איסתרא בלגינא כתב:לא טענתי שכל זקן בליטא דקדק בדין זה, וכמו שלא כולם דקדקו להניע את הנע ולהניח את הנע, וכי זה אומר שלא צריך לעשות כך? ודאי שיש לנו מסורת לקיים דיני השוא וכן הארכת ד', ואין המסורת נבחנת על ידי חיפוש אחר זקנים כי אם בעיון בדברי פוסקי כל הדורות.
לא רק "לא כולם", אלא "אף אחד". ואף "זקנים", אין זקן אלא מי שקנה חכמה, צא ובדוק אף עתה אצל הגריש"א שליט"א, הגראי"ל שליט"א, יוצאי בריסק שליט"א, וכו' וכו', וכן אפשר לשאול אצל תלמידי כל רבותינו שבליטא.
[ואגב, אומרים שהגרב"ב הי' אומר את הר' הרוסית, כלומר המתגלגלת בלשון].
החוש מכחישו ותו לא מידי.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 551 אורחים