מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
יהודה בן יעקב
הודעות: 3129
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' ינואר 06, 2021 3:08 pm

כתב בשולחן ערוך יו"ד סימן רמ סעיף ב
ולא יקראנו בשמו

וקשה מבראשית פרשת ויחי פרק מח פסוק ב
ויגד ליעקב ויאמר הנה בנך יוסף בא אליך

ועל זהות המגיד איתא בשכל טוב
ויגד ליעקב. מנשה שבישר את יוסף הוא קדם אצל יעקב והגיד לו

וכ"כ בלקח טוב.

ובתוספות השלם [אות א] כתב
ויגד ליעקב, אפרים הגיד לו שהיה תלמידו. זהו 'אפרים, ויגד ליעקב', ויגד המגיד ליעקב אדם אחד.

וכ"כ ברוקח [שער הלקט]
ויגד ליעקב, אפרים הגיד לו שהיה תלמידו, זהו 'אפרים, ויגד ליעקב'.


וצ"ע איך קראו לאביהם בשמו.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1648
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' ינואר 06, 2021 4:11 pm

אתה ואביך חייבים בכוד זקנך, באמירה כלפי יעקב זה לא זילותא ליוסף שמנשה אומר את שמו.
ואת"ל ששלחו לומר להדיא.

HaimL
הודעות: 1065
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי HaimL » ד' ינואר 06, 2021 5:40 pm

מצאנו תנאים שהזכירו את אביהם בשמו

רשב"י אמר "ליוחאי אבא"
רבי דוסתאי ברבי ינאי אמר "לינאי אבא"

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' ינואר 06, 2021 5:51 pm

HaimL כתב:מצאנו תנאים שהזכירו את אביהם בשמו

רשב"י אמר "ליוחאי אבא"
רבי דוסתאי ברבי ינאי אמר "לינאי אבא"

כשמזכיר לפני או אחרי גם תואר "אבא" מפורש דהוא פחות דרך בזיון, א"כ שם שאמרו "ליוחאי אבא" וכיו"ב שרי, אבל אצל מנשה דכתיב "הנה בנך יוסף" ותו לא, ולא אמר "אבי יוסף" - צ"ע.

יעויין קידושין לא, ב ובשו"ע (יו"ד סי' רמב סט"ו) שכ' דאסור לתלמיד לקרות לרבו בשמו וכו', וע"ז כ' הרמ"א דכ"ז דוקא כשאינו מזכיר רק שמו לבד, אבל מותר לומר ר' מורי פלוני, ע"כ. ובביאור הגר"א שם (סקל"ו) כתב: "רש"י וכו', וכן באביו כשאמר 'אבא' מותר כמש"כ בכמה מקומות אבא חלפתא, ליוחאי אבא (פסחים קיב, א) יוחאי אבא (מעילה יז, ב), לינאי אבא (גיטין יד, ה) וכיוצא, עכ"ל הגר"א ז"ל.
נערך לאחרונה על ידי אשרי יושבי ביתך ב ד' ינואר 06, 2021 5:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

יהודה בן יעקב
הודעות: 3129
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » ד' ינואר 06, 2021 5:53 pm

כהוספה להנ"ל כן כתב בביאור הגר"א יורה דעה סימן רמב ס"ק לו
וכן באביו כשאמר אבא מותר כמ"ש בכמה מקומות אבא חלפתא (ליוחי אבא. פסחים קי"ב א') יוחאי אבא (מעילה י"ז ב') לינאי אבא (גטין י"ד ב') וכיוצא

ובזה א"ש איך אמר יעקב אבינו [בראשית פרשת ויחי פרק מח פסוק טו - טז]
ויברך את יוסף ויאמר האלקים אשר התהלכו אבתי לפניו אברהם ויצחק האלקים הרעה אתי מעודי עד היום הזה:
המלאך הגאל אתי מכל רע יברך את הנערים ויקרא בהם שמי ושם אבתי אברהם ויצחק וידגו לרב בקרב הארץ:

אך כאן שהוזכר רק השם "יוסף" בלי תואר כבוד "אבי", קשה.

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 06, 2021 6:44 pm

אולי כן אמר אבל התורה לא צינה זאת
אולי התורה לא רצתנה לכתוב שהמגיד הזה היה בנו של יוסף ולכן לא הזכירה שאמר ,אבי"

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ד' ינואר 06, 2021 6:46 pm

כדכד כתב:אולי כן אמר אבל התורה לא צינה זאת

בהקשר לתחילת הדברים, זכורני שראיתי פעם שמישהו שאל קמיה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א,
האם בכל פעם כשהתורה כותבת 'ויאמר - ....' וכיוצ"ב פעמים הרבה, האם הכוונה שבלשון זה בדיוק דיבר אאע"ה, או מרע"ה, וכו'. או שהם דיברו כדבר איש אל רעהו, ולא במילים קצרות ומדודות, והתורה הק' קיצרה והביאה בלשון זו. ואיני זוכר מה השיב. (אולי יש ע"ז בפורום כבר?).

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' ינואר 03, 2023 7:38 pm

מענין לענין - מדוע אמר יוסף ליעקב ״לא כן אבי״ הרי אסור לסתור דבריו.

כדכד
הודעות: 8906
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי כדכד » ד' ינואר 04, 2023 5:07 pm

יוסף חשב שיעקב טועה במציאות ובטעות מניח ידו הימנית על ראש מי שאינו בכור ולכן אמר לו שהבכור הוא לא אפרים אלא מנשה ולכן שישים עליו את ימינו
כשרואה שהאב טועה במציאות אין זה נקרא לסתור את דבריו כשמעמידים אותו על טעותו

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 05, 2023 5:14 am

יישר כח!

באר בשדה
הודעות: 506
הצטרף: ד' אוגוסט 21, 2019 10:39 pm

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי באר בשדה » ה' ינואר 05, 2023 12:30 pm

אשרי יושבי ביתך כתב:זכורני שראיתי פעם שמישהו שאל קמיה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א,
האם בכל פעם כשהתורה כותבת 'ויאמר - ....' וכיוצ"ב פעמים הרבה, האם הכוונה שבלשון זה בדיוק דיבר אאע"ה, או מרע"ה, וכו'. או שהם דיברו כדבר איש אל רעהו, ולא במילים קצרות ומדודות, והתורה הק' קיצרה והביאה בלשון זו. ואיני זוכר מה השיב. (אולי יש ע"ז בפורום כבר?).

לשון אנשים שבתורה

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ה' ינואר 05, 2023 2:32 pm

שמואל דוד כתב:מענין לענין - מדוע אמר יוסף ליעקב ״לא כן אבי״ הרי אסור לסתור דבריו.

נשאל בזה מרן רבינו הגר"ח קניבסקי זללה"ה (דרך שיחה ח"ב עמ' סג) בהא דאמר יוסף לאביו (בראשית מח, יח) 'ויאמר יוסף אל אביו לא כן אבי, כי זה הבכור, שים ימינך על ראשו', והקשו בשם הצפנת פענח איך הי' מותר ליוסף לומר כן לאביו, הרי אסור להודיע לאביו שטועה, משום דמיכסיף ומצטער. והשיב הגר"ח 'זה רק על מילתא דסברא, אבל על טעות במציאות – מותר'.

[וראה למרן הגר"נ קרליץ זצ"ל (חוט שני הל' כאו"א, עמ' רצג) שכתב, דאם אב מבקש מבנו להגיה לו כתביו או לבדוק לו חשבונותיו, ומצא הבן טעות, אין לומר לאביו 'טעית כאן', אלא יאמר בלשון 'נמצא כאן טעות' וכיו"ב, והיינו שלא יתייחס אל הטעות שאביו טעה, אלא להתייחס לעצם המציאות והעניין שיש כאן טעות, בלי לייחסו לאביו].

שמואל דוד
הודעות: 6707
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: כיבוד אב ואם - לא יקראנו בשמו

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' ינואר 05, 2023 4:13 pm

יישר כח!


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 150 אורחים