לבי במערב כתב:בא"י (כמעט ו)אין מציאות שתזדקק לומר ברכות ק"ש קודם עת 'שיכיר'.
וכן מוכח ממנהג הנשים...איש גבעות כתב:הגם [ש]לשיטת הב"ח הוא מעיקר הדין, אך מסתימת הפוסקים נראה שלא קיבלו את דבריו.
עזריאל ברגר כתב:אבל אם האפשרות היחידה להתפלל מוקדם היא רק אם היא תתפלל במהירות ושלא בכוונה - אז עדיף להתפלל מאוחר ובכוונה, וכמנהגם של החסידים, ובפרט שהיא אשה, ויש אומרים שנשים יותר יכולות להקל בדקדוקי-זמני-תפילה (אם כי לא מצאתי לזה מקור מוסמך לע"ע, ובפרט לשיטת אדה"ז).
יוצא פוניבז' כתב:אם היא באה לשאול מה ההלכה, אי אפשר לענות לה תשובות ע"פ מנהגים שאינם ע"פ ההלכה.
(ולא נכנסתי לויכוח הישן אם חייבים לנהוג ע"פ ההלכה).
ואגב, אין 'מנהג' לחסידים להתפלל מאוחר בשביל הכוונה, כי הם מתפללים מאוחר בלי שום קשר לכוונה.
איש גבעות כתב:לבי במערב כתב:בא"י (כמעט ו)אין מציאות שתזדקק לומר ברכות ק"ש קודם עת 'שיכיר'.
אמת.
כמדומה שמעיקר הדין הפער בין עלות השחר למשיכיר הוא כמה דקות בודדות.
ולגבי קריאת שמע דנשים דאינו מעיקר הדין אלא רק כדי שיקבלו על עצמן עול מלכות שמים (הגם לשיטת הב"ח הוא מעיקר הדין, אך מסתימת הפוסקים נראה שלא קיבלו את דבריו) ודאי שאפשר להקל בזה.
יוצא פוניבז' כתב:עזריאל ברגר כתב:אבל אם האפשרות היחידה להתפלל מוקדם היא רק אם היא תתפלל במהירות ושלא בכוונה - אז עדיף להתפלל מאוחר ובכוונה, וכמנהגם של החסידים, ובפרט שהיא אשה, ויש אומרים שנשים יותר יכולות להקל בדקדוקי-זמני-תפילה (אם כי לא מצאתי לזה מקור מוסמך לע"ע, ובפרט לשיטת אדה"ז).
אם היא באה לשאול מה ההלכה, אי אפשר לענות לה תשובות ע"פ מנהגים שאינם ע"פ ההלכה.
בברכה המשולשת כתב:איש גבעות כתב:לבי במערב כתב:בא"י (כמעט ו)אין מציאות שתזדקק לומר ברכות ק"ש קודם עת 'שיכיר'.
אמת.
כמדומה שמעיקר הדין הפער בין עלות השחר למשיכיר הוא כמה דקות בודדות.
ולגבי קריאת שמע דנשים דאינו מעיקר הדין אלא רק כדי שיקבלו על עצמן עול מלכות שמים (הגם לשיטת הב"ח הוא מעיקר הדין, אך מסתימת הפוסקים נראה שלא קיבלו את דבריו) ודאי שאפשר להקל בזה.
מה הכוונה?
עלות השחר מחלוקת אם זה 72 דקות או 90 דקות לפני הנה"ח
משיכיר מחלוקת אם זה 60, 55, 45 או פחות דקות לפני הנ"ח
(לא נכנסתי לדיון מה יותר עיקרי להלכה, אבל "דקות בודדות" זה רק אם נגיד שעלוה"ש זה 72 דקות ומשיכיר זה 60, וגם זה יותר מעשר דקות)
לבי במערב כתב:לא זכיתי להבין -
הרי עד ברכות ק"ש ודאי שפיר דמי לאומרן קודם 'שיכיר';
האם ישנה מציאות שתזדקק לאומרן מקודם לכן?
[באהקת"ו - גם בחורף - זמן טו"ת המאוחר ביותר הוא סביבות השעה 6].
תשובה יפה, כדאי תמיד להפנות לרב זולת אם יש לכבודו סמיכה.
בברכה המשולשת כתב:איש גבעות כתב:לבי במערב כתב:בא"י (כמעט ו)אין מציאות שתזדקק לומר ברכות ק"ש קודם עת 'שיכיר'.
אמת.
כמדומה שמעיקר הדין הפער בין עלות השחר למשיכיר הוא כמה דקות בודדות.
ולגבי קריאת שמע דנשים דאינו מעיקר הדין אלא רק כדי שיקבלו על עצמן עול מלכות שמים (הגם לשיטת הב"ח הוא מעיקר הדין, אך מסתימת הפוסקים נראה שלא קיבלו את דבריו) ודאי שאפשר להקל בזה.
מה הכוונה?
עלות השחר מחלוקת אם זה 72 דקות או 90 דקות לפני הנה"ח
משיכיר מחלוקת אם זה 60, 55, 45 או פחות דקות לפני הנ"ח
(לא נכנסתי לדיון מה יותר עיקרי להלכה, אבל "דקות בודדות" זה רק אם נגיד שעלוה"ש זה 72 דקות ומשיכיר זה 60, וגם זה יותר מעשר דקות)
יוצא פוניבז' כתב:כבר כתב הכותב שדבריו אינם ע"פ הלכה, ומה לך כי תלין.
ע"פ הלכה בודאי עדיף להתפלל קודם ד' שעות, אפי' עי"ז יהיה מוכרח להתפלל במהירות.
(ואם קשה לכוון במהירות, מוטב תדלג פסוד"ז, וכן ברכות ק"ש שאינה חייבת בהם, ויהיה לה זמן להתפלל בנחת ובכוונה).
כמו"כ אשה שפטורה מק"ש וברכותיה (מעיקר הדין), בודאי אין שום סיבה להתיר לה לברכם אחר ד' שעות, בזמן שלדעת השו"ע זו ברכה לבטלה.
גל של אגוזים כתב:לשון הביאור הלכה [בסי' נ"ח שם] היא (בערך) דרוב האחרונים כמעט כולן פסקו כהמחבר, ומסתפק אם יכולן לסמוך במקום אונס על דעת הפר"ח והמשכנ"י, ע"ש. וכמדומני שגם הגר"ז פסק להדיא כהמחבר אע"פ שהביא שי' החולקין.
יוצא פוניבז' כתב:ואגב, האם מקובל אצלכם לפסוק בכל מקום כהצ"צ בחידושיו למשניות, ואף נגד הנפסק בשו"ע הרב?
מה שנכון נכון כתב:יוצא פוניבז' כתב:ואגב, האם מקובל אצלכם לפסוק בכל מקום כהצ"צ בחידושיו למשניות, ואף נגד הנפסק בשו"ע הרב?
אינני מכיר את מנהגיהם, מ"מ בנד"ד כן פוסק הקצה"ש ע"פ הצ"צ ושכן עמא (אולי דידהו) דבר.
עזריאל ברגר כתב:מכיוון שאנו נוקטים למעשה שאפשר לברך את הברכות האלו גם אחרי ד' שעות (עכ"פ עד חצות), כפי שהאריך הצ"צ (כמדומני בחידושיו למסכת ברכות, או בפסקי דינים שלו), הרי שאנו פוסקים כך בוודאות, ואיננו חוששים לדעת המחבר בשו"ע, אפילו לא כ"ספק ברכות".
'שערי תפלה ומנהג' ח"א ע' נו.עזריאל ברגר כתב: . . זוהי ברכה חשובה, ששמעתי אומרים שבה יוצאים ידי חובת תפילה דאורייתא (לשיטת הרמב"ם שאומר שיש חובה להתפלל בכל יום וכו'), כיוון שהיא כוללת שבח ובקשה והודיה . .
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 145 אורחים