העולה מכל האמור, דחזקת מקומה של העיר לוד שהיא עומדת על מקומה העתיק מקויימת מהוראותיהם של הרמב"ם והכפתור ופרח, ואף מחוזקת מכח ראיות רבות וממצאים בשטח.
דעת המנחת יצחק והאור לציון זצ"ל היתה דאם יתברר מקום העיר לוד העתיק יש לקרוא בט"ו בברכה. ולפי דבריהם נראה ברור שכן יש לנהוג לפי הידוע כיום.
דעת הגרי"ש אלישיב זצ"ל היתה שאין לשנות מן המנהג, וכבר נתבאר דכנראה הוא סבר שיש מנהג קדום בלוד לקרוא יומיים, וכפי שנראה מדברי הגרימ"ט, מה שנתברר שאינו נכון כלל. גם נתבאר מהכפתור ופרח וממנהג ירושלים האידנא, שאין כל תוקף למנהג שנהגו יומיים מספק אם מתברר שע"פ הדין יש לקרוא רק בט"ו.
נתבאר שלדעת כל הראשונים בן כרך הקורא בי"ד לא יצא וברכותיו לבטלה, וזאת מלבד חששות רבות ומכשולים העלולים לצאת מהנהגה לקרוא ב' ימים במקום שע"פ הדין יש לקרוא רק ביום ט"ו.
קו ירוק כתב:צריך לדעת שכל מקום שהוא סביב ממש, הוא ספק,
עם כל זה, לא כל ממצא כלי חרס בבור ביוב - יכול להוות עוגן של ממש.
מה גם שאחרי עשרות שנים, אם לא נמצאו שרידים יותר ממשיים, הדבר אומר דרשני.
תל חזותי שבו שרידים של ממש, הוא מאוד משמעותי, אך א"א לשלול מקומות סמוכים. אך הם רק ספק (ואף אצל החוקרים הם רק ספק).
בדרך כלל במפות היא לא חד משמעית ולפעמים קטנה מאוד.
מקווה שיהיו חמרים נוספים.
רעואל המדייני כתב:מהי התקופה הנדרשת, ברונזה מאוחרת או ברזל?
המפה היחידה שהגדילה משמעותית לכיוון דרום הינה ברונזה מאוחרת.
בפירוש הרמב"ן לתורה בראשית לה,טז הכריע שהנכון ש'כברת ארץ' מתפרש לשיעור מהלך ארץ מן הבוקר עד לעת
האוכל. ושוב הוסיף על זה 'זה כתבתי תחילה ועכשיו שזכיתי ובאתי אני לירושלם שבח לקל הטוב והמטיב ראיתי בעיני
שאין מן קבורת רחל לבית לחם אפילו מיל , והנה הוכחש הפירוש הזה'. ע"כ. ואם יש מקום לומר שהערים אינם על
מקומם איך הוכחש הפירוש. הא למדת שהיה פשוט להרמב"ן שחזקת הערים שעל מקומם הראשון הם יושבות, וראויה
עובדה זו להכחיש פירוש שהוא הנכון יותר מצד הפשט. [ובהמשך דבריו שם ' וכן ראיתי שאין קבורה ברמה ולא קרוב
לה, אבל הרמה אשר לבנימין רחוק ממנה כארבע פרסאות והרמה אשר בהר אפרים (ש"א א א) רחוק ממנה יותר משני
ימים .' ע"כ. וגם דברים אלו נכתבו בהנחה פשוטה שחזקת הערים שעל מקומם הם יושבות]. ומסתברא שכל זה בערים
הידועות שהיו מיושבות תמיד ושמן עליהן ולא בכל כפר ששמו דומה לשם ידוע, ואכמ"ל.
יוצא פוניבז' כתב:מתוך הקונטרס שהעליתי:בפירוש הרמב"ן לתורה בראשית לה,טז הכריע שהנכון ש'כברת ארץ' מתפרש לשיעור מהלך ארץ מן הבוקר עד לעת
האוכל. ושוב הוסיף על זה 'זה כתבתי תחילה ועכשיו שזכיתי ובאתי אני לירושלם שבח לקל הטוב והמטיב ראיתי בעיני
שאין מן קבורת רחל לבית לחם אפילו מיל , והנה הוכחש הפירוש הזה'. ע"כ. ואם יש מקום לומר שהערים אינם על
מקומם איך הוכחש הפירוש. הא למדת שהיה פשוט להרמב"ן שחזקת הערים שעל מקומם הראשון הם יושבות, וראויה
עובדה זו להכחיש פירוש שהוא הנכון יותר מצד הפשט. [ובהמשך דבריו שם ' וכן ראיתי שאין קבורה ברמה ולא קרוב
לה, אבל הרמה אשר לבנימין רחוק ממנה כארבע פרסאות והרמה אשר בהר אפרים (ש"א א א) רחוק ממנה יותר משני
ימים .' ע"כ. וגם דברים אלו נכתבו בהנחה פשוטה שחזקת הערים שעל מקומם הם יושבות]. ומסתברא שכל זה בערים
הידועות שהיו מיושבות תמיד ושמן עליהן ולא בכל כפר ששמו דומה לשם ידוע, ואכמ"ל.
שמואל שלומוביץ כתב:הוראות שפורסמו.
שמואל שלומוביץ כתב:התפרסמו הוראות של הרב אורטנר (אין בידי להעלות), ולא נראה לי שיש הבדל בהוראות אלו.
רק בנוגע לקריאת התורה לא אבו הרבנים לקרא בט"ו מפני חשש ברכה לבטלה כמבואר במכתבם.
יוצא פוניבז' כתב:שמואל שלומוביץ כתב:התפרסמו הוראות של הרב אורטנר (אין בידי להעלות), ולא נראה לי שיש הבדל בהוראות אלו.
רק בנוגע לקריאת התורה לא אבו הרבנים לקרא בט"ו מפני חשש ברכה לבטלה כמבואר במכתבם.
הרב אורטנר סבר שלוד היא ודאי ט"ו, ורק חידש הלכה חדשה לקרוא בי"ד בברכה משום מנהג, מחמת הבנה מוטעית בדברי הגריש"א.
וממילא גם קבע הלכות מחודשות להולך ממקום למקום.
הרבנים הללו לא ברור לי מה הם סוברים לגבי לוד עצמה, ומה לגבי אחיסמך. (מעניין לדעת גם מה הם סוברים לגבי רמות).
אולי אם ינתן פירוט קצת בדינים אלו, נוכל להבין את דעתם.
אתן דוגמא:
בן אחיסמך/לוד שנמצא בי"ד בעירו ובט"ו בעיר פרוזה, האם יוכל לקרוא בי"ד בברכה? (הרב אוטרנר חושש שהא בגדר נפטר מזה ומזה!)
בן אחיסמך/לוד שקורא בט"ו, האם יכול להוציא בן ירושלים? (הרב אורטנר פסק שיכול!)
ועוד ועוד.
וראה בקונטרס שהעליתי 'משנה לירושלים' כמה שאלות בענינים אלו.
יוצא פוניבז' כתב:http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=26&t=8723&p=604787#p604787
ברוז כתב:קונטרס בענין קביעת זמן הפורים בבני ברק ובלוד.
מהגאון המופלא ר' ברוך גוטמן שליט"א
מראשי כולל הליכות משה - גרטלר בב"ב.
"וכאשר בקרתי בלוד נודעתי שהם קוראים רק בי"ד, אז נכנסתי בעבודה זו לשנות מנהגם ולקרוא גם בט"ו, שתי שנים הצלחתי שקראו בב' הימים, אח"כ חזרו לקרוא רק בי"ד".
קו ירוק כתב:1. ציינתי כמ"פ שיש תוך מיל (של החזו"א, מקצה גני יער לתל לוד המוגבה). מיל רומי לא יעזור אחרי שהרמב"ם כותב להדיא ש'סמוך' זה אלפיים אמה. אף אם יש מה לדון בכך לפלפולא ש"ת (ואדרבא הרמב"ם הבין שכאן הגמרא משתמשת במידת 'מיל' לקביעת מידת אלפיים אמה - וכמידה מושאלת ממיל רומי).
2. א"צ יב"ט למקרא מגילה בברכה, כנפסק בירושלים שבין תש"ח לתשכ"ז (והגרי"ז החמיר וקרא בלא ברכה גם בי"ד).
3. הדגשתי שהמפה הארכאולוגית לא מתיימרת לשרטט את תחומה של לוד העתיקה, אלא הינה מפת תפרוסת חפירות הצלה מיקריות בלבד, שבה נחשפו השרידים העתיקים. וכל בר דעת מבין שהתל המלאכותי שנוצר משכבות עתיקות זו ע"ג זו, היא עצם התהוותה של העיר הקדומה, לא רק איפה היכן שנאלצו לבצע חפירות הצלה (וכן רמזו את הדבר הפשוט הזה במאמרים - לוד, כרך 2).
אחרון התלמידים כתב:קו ירוק כתב:1. ציינתי כמ"פ שיש תוך מיל (של החזו"א, מקצה גני יער לתל לוד המוגבה). מיל רומי לא יעזור אחרי שהרמב"ם כותב להדיא ש'סמוך' זה אלפיים אמה. אף אם יש מה לדון בכך לפלפולא ש"ת (ואדרבא הרמב"ם הבין שכאן הגמרא משתמשת במידת 'מיל' לקביעת מידת אלפיים אמה - וכמידה מושאלת ממיל רומי).
2. א"צ יב"ט למקרא מגילה בברכה, כנפסק בירושלים שבין תש"ח לתשכ"ז (והגרי"ז החמיר וקרא בלא ברכה גם בי"ד).
3. הדגשתי שהמפה הארכאולוגית לא מתיימרת לשרטט את תחומה של לוד העתיקה, אלא הינה מפת תפרוסת חפירות הצלה מיקריות בלבד, שבה נחשפו השרידים העתיקים. וכל בר דעת מבין שהתל המלאכותי שנוצר משכבות עתיקות זו ע"ג זו, היא עצם התהוותה של העיר הקדומה, לא רק איפה היכן שנאלצו לבצע חפירות הצלה (וכן רמזו את הדבר הפשוט הזה במאמרים - לוד, כרך 2).
ב"ה
כבוד הרב ק"י שליט"א
חן חן לכת"ר הרמה שהאיר עיני ישראל במחקרו המקיף ענין לוד.
אבל יצאתי קצת מבולבל האם כבודו טוען שעדיין אחיסמך אינה נראית ולא סמוכה? והאם יש הבדל בינה לבין רמת שלמה בירושלים? והאם יש שכונה חרדית בלוד שיהא כן סמוכה ונראית?
ועוד, נראה שלא צירפו כאן את סברת מרן הגרשז"א זצ"ל שאם הוא אותו מטרופולין לגבי שם העיר ולדעתו ברמות בזמנו דינה ט"ו.
לענ"ד סברה גדולה היא משום שלא מסתבר שבימי חז"ל היו עושים את כל חישובי הדיוקים של המיקום לגבי קריאת מגילה אלא דנו על עיר או כפר הסמוך לעיר.
אודה לך אם תתייחס לכך.
לבי במערב כתב:מה דין חולון, ב"ב ובת־ים? היו שינויים בשנה האחרונה?
קו ירוק כתב:אחרון התלמידים כתב:קו ירוק כתב:1. ציינתי כמ"פ שיש תוך מיל (של החזו"א, מקצה גני יער לתל לוד המוגבה). מיל רומי לא יעזור אחרי שהרמב"ם כותב להדיא ש'סמוך' זה אלפיים אמה. אף אם יש מה לדון בכך לפלפולא ש"ת (ואדרבא הרמב"ם הבין שכאן הגמרא משתמשת במידת 'מיל' לקביעת מידת אלפיים אמה - וכמידה מושאלת ממיל רומי).
2. א"צ יב"ט למקרא מגילה בברכה, כנפסק בירושלים שבין תש"ח לתשכ"ז (והגרי"ז החמיר וקרא בלא ברכה גם בי"ד).
3. הדגשתי שהמפה הארכאולוגית לא מתיימרת לשרטט את תחומה של לוד העתיקה, אלא הינה מפת תפרוסת חפירות הצלה מיקריות בלבד, שבה נחשפו השרידים העתיקים. וכל בר דעת מבין שהתל המלאכותי שנוצר משכבות עתיקות זו ע"ג זו, היא עצם התהוותה של העיר הקדומה, לא רק איפה היכן שנאלצו לבצע חפירות הצלה (וכן רמזו את הדבר הפשוט הזה במאמרים - לוד, כרך 2).
ב"ה
כבוד הרב ק"י שליט"א
חן חן לכת"ר הרמה שהאיר עיני ישראל במחקרו המקיף ענין לוד.
אבל יצאתי קצת מבולבל האם כבודו טוען שעדיין אחיסמך אינה נראית ולא סמוכה? והאם יש הבדל בינה לבין רמת שלמה בירושלים? והאם יש שכונה חרדית בלוד שיהא כן סמוכה ונראית?
ועוד, נראה שלא צירפו כאן את סברת מרן הגרשז"א זצ"ל שאם הוא אותו מטרופולין לגבי שם העיר ולדעתו ברמות בזמנו דינה ט"ו.
לענ"ד סברה גדולה היא משום שלא מסתבר שבימי חז"ל היו עושים את כל חישובי הדיוקים של המיקום לגבי קריאת מגילה אלא דנו על עיר או כפר הסמוך לעיר.
אודה לך אם תתייחס לכך.
קשה עתיקי מחדתי, כבר עברה שנה..
אחיסמך לא נראית ללוד העתיקה בשום אופן גם לא מבתיה הגבוהים. אבל היא סמוכה לשכונת 'גני יער' הסמוכה ל'תל לוד' תוך מיל. ואם 'אחיסמך' מחוברת לשכונת גני יער אזי היא סמוכה ג"כ. יתכן שבמשך השנה האחרונה היו שינויים ובניה, ואולי נוסף חיבור אל גני יער - השכונה שמצפון לאחיסמך.
אם עירוב זה חיבור, יש לבדוק את המציאות בלוד, והאם היא דומה לרמת שלמה. כמובן בזה לא משתווים דעות הרבנים, ואילולי שתשובי רמת שלמה ורמות רוצים להרגיש ירושלמים לא נראה לי שהיו מתייחסים לחיבור כזה כעיר מוקפ"ח..
יוצא פוניב'ז ציין לפני, שיש מי שכתב שעיר המחוברת לעיר מוקפ"ח דינה כעיר עצמה והסמוכות לשכונות המחוברות לכרך חשיבי סמוכות לכרך. אין לזה מקור בש"ס, וזה מופרך מסברא. ממילא זה שאחיסמך סמוכה לעיר לוד המורחבת אין לזה שום משמעות הלכתית.
אמנם לוד ורמלה דהיום וסביבותיהם כולה עיר אחת מחוברת, וכל יהודי חרדי בלוד, חייב לנהוג פורים בט"ו, לכה"פ מצד עיר מסופקת.
לכאורה גם בזמן חז"ל מטרופולין לא היווה משקל בהלכה אלא א"כ הוא סמוך מיל. לא ידוע לי שהתקבלה סברתו של מרן הגרשז"א.
ייש"כ.יוצא פוניבז' כתב:וראה עוד בקונטרס שהעליתי כאן
מצר כתב:האם ניתנה תורה להיחלק? לכאורה דין לוד ורמלה אחד, ולכן כולם צריכים לפחות מספק לנהוג יומים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 51 אורחים