איש_ספר כתב:ובכן, האם יש הסוברים כן בד' ר"ת, שמה שנשים מברכות על מ"ע שהז"ג הוא משום שיש לברך גם על סרך מצוה?
א. פשוט בכ״מ, שדעת ר״ת שגם מי שלא נצטווה מברך ולא משום סרך מצוה. אבל אף שאין בכך מענה ישיר לשאלתו, ילה״ע מדעת רי״ו תולדות אדם וחוה נכ״ב ח״ב שהפטור מסוכה מברך עלי׳. והיינו לא רק נשים וכו׳ כ״א גם מצטער וחתן . ובא״ר תרלט, כו הב״ד גם לענין ישיבה בעת הגשמים. וגם בלבוש כתב רק שלמותר הוא לברך, ״
וטוב שלא לעשות כן״ משום ברכה שא״צ ״
ואפשר לחוש לה לברכה לבטלה״.
אבל בפשטות דס״ל שמצטער וגשמים פטורא הוא ודומה לאשה, ולא שמופקע מהמצוה.
ב. וכן מצינו בטלית שאולה שאפשר לברך עלי׳ דל״ג מברכת ציצית ע״י נשים, אף שאינו דומה שכאן לא נצטוו גם האנשים. וכבר הקשה בדרך חיים ט, שי״ל כן רק בטלית שאולה ולא בשאל טלית עם חוטין. ומ״ש מלולב שאול שאינו מברך.
ג. בד׳ הד״מ בברכת על מצות ציצית - הקשה בארוכה הגרי״פ בבי׳ לסהמ״צ לרס״ג.
ד. כן ילה״ע מברכה על טבילה לדם בתולים. וכן ברכה על הדלקת נ״ח לדעת השו״ע שאינו מברך על מנהג.
ה. כן להעיר מדעת שו״ת דברי חיים ב, פ, לענות אמן על ברכות קטנים שאינם נקיים. ועכ״פ ודאי ס״ל שאפשר לחנכם לברך. ובכ״מ שקו״ט בחינוך קטנים לברכות כשל״ש לצאת יד״ח המצוה כגון לחנך קטן לברהמ״ז כשאינו אוכל כשיעור.
ו. ואולי יש בזה מקום ישוב לאלו שנהגו לברך על אכילת מצה כל שבעה. אבל כל הפוסקים דחוי׳ קרי לה. וי״ל. שכל שבעה אינו גם זמן המצוה ודומה להמברך בפסח על נר חנוכה. ועצ״ע.