האם יש עוד מקורות חוץ מאלו שהבאתי למטה המעידים/ממליצים על תפילת ערבית אחרי פלג המנחה הראשון (שמחשבים מהנץ עד שקיעה"ח, הנקרא פלג של הלבוש\גר"א\רש"ז) בליל שבת, כמו שנהוג היום בהרבה מקומות בחו"ל בשבתות הקיץ, או ביום חול? כידוע יש דיון בראשונים על תפ"ע בשעה מוקדמת, אבל כפי הידוע לי רובם לא עוסקים בזה - חלק מהם דנים בהקדמת תפ"ע לפני פלג המנחה, מה שלא נהוג בזמננו כלל, עד כמה שידוע לי.
ז"ל המהרי"ל (שו"ת החדשות סי' מה):
"ולדברי התוס' שמשערים מפלג המנחה ע"כ בעי למעבד שעה ורביע
גדולות קודם השקיעה. ובזה אני מיישב הקדמת ק"ש ותפילת ערבית בקהילות כ"ש דאתי שפיר הקדמה שבת מוקדם טובא ומאותה שעה חשיב תוספת וכו'."
וכך כותב הלבוש (או"ח רס"ז:ב):
"ומקדימין להתפלל תפילת ערבית יותר מבשאר ימות החול כדי להוסיף מחול על הקודש מ"מ לא יקדים יותר מדאי דהיינו קודם פלג המנחה שעדיין זמן תפילת ערבית לא הגיע אפילו לרבי יהודה אבל מיד כשהגיע פלג המנחה יכול להדליק ולקבל שבת בתפילת ערבית ולאכול מיד ושיעור פלג המנחה כבר כתבתי לעיל סי' רל"ג שהוא שעה ורביע קודם הלילה ונראה שרוצה לומר שעה ורביע קודם שתשקע החמה וכן נוהגים במדינות אלו בימות החמה להקדים ברכו וקריאת שמע ותפילת ערבית קודם השקיעה ואוכלים ביום."
בקשו"ע סי' ע"ו סעיף א' כתוב:
"נוהגין להקדים תפלת ערבית של שבת יותר מבימות החל, ונכון הוא כדי להקדים קבלת שבת בכל מה שאפשר, רק שיהא מפלג המנחה ולמעלה. ואף הנוהגין להתפלל כל ימי החל מעריב בזמנה, דהינו בצאת הכוכבים, יכולין להקדים בשבת."
ובסי' ס"ט סעיף ב' ביאר איך מחשבים פלג המנחה:
"והמשך זמנה הוא לכתחלה עד שעה ורביעית שעה קדם הלילה ולא יותר, וזה נקרא פלג המנחה, כי משעת מנחה קטנה עד הלילה הוא שתי שעות ומחצה, והחצי מזה היא שעה ורביעית. ובדיעבד או בשעת הדחק, יכול להתפלל עד צאת הכוכבים. וכן נוהגין עתה ברב הקהלות, שמתפללין מנחה סמוך ללילה. ושעות אלו המה שעות זמניות, דהינו לפי ערך היום, מזריחת החמה עד שקיעתה מתחלק היום לשנים עשר חלקים, ואם היום גדול שמנה עשרה שעות, אזי שעה ומחצה נחשבת לשעה."
וכן בערוך השולחן (או"ח רס"ז:ג):
"ואחר כך מתפללין מעריב. וכתבו הטור והשולחן ערוך: דמקדימין להתפלל ערבית יותר מבימות החול. וכן כתב הרמב"ם בפרק שלישי מתפילה (הלכה ז): "ומפלג המנחה יכול להדליק, ולקבל שבת בתפילת ערבית", והיינו שעה ורביע קודם השקיעה. ואף שבחול מתפלל באותו זמן מנחה – מכל מקום בערב שבת יכול להתפלל אז ערבית."
בשו"ת מנח"י ד:נד:כד כתוב כך:
"ולפי"ז יש לחלוק זמני תפילה של מנחה ומעריב בציבור…. ב' בימים הארוכים, מנחה קודם פלג של הלבוש, ומעריב אחר הפלג, או מנחה קצת קודם שקיעה ומעריב אחרי השקיעה וכו'."