בעל 'מי טל' ו'אפיקי מים'.איש_ספר כתב:האם זה ה"מי טל"? או ה"רשימות שיעורים"? והיכן המפגש?
כפי שניתן להבחין ברקע התמונה, המקום הוא 'הזאל הגדול' שבקומה התחתונה דבית 770 שברח' איסטערן פארקוויי.
בעל 'מי טל' ו'אפיקי מים'.איש_ספר כתב:האם זה ה"מי טל"? או ה"רשימות שיעורים"? והיכן המפגש?
עד ימים ספורים לפני פטירתו, אז נדבק בנגיף קורונה.מחולת המחנים כתב:המשיך במסירת השיעורים בישיבת קול תורה עד לאחרונה ממש
צועד לו ילד בשכונת בית וגן הירושלמית ומולו מופיע דמותו ההדורה שכולה אומרת תורה ואורה, זה יכל להיות בתור לבנק בדואר, וסתם ברחוב, ראו את הלהט שבתוכו וגם לעיתים את הויכוח המתנהל שם במעמקי המוח והלב בביאור הרמב"ם על פי ר' חיים, לא יתבזבז שם אפילו רגע אחד, שקיעות בתורה בכל רגע נתון.
לא הייתי צריך להיות תלמיד מיוחד כדי להרגיש את האור הגדול והחביבות הגדולה שנטפה מר' שלום, סך הכל מה שהיית צריך זה לשאוף לקרבך מהאור הגדול שלו, להתחמם לאורו, ליהנות מזיו פניו, אם רק רצית קיבלת.
תלמיד צעיר הייתי את ר' שלום הכרתי מאז שנולדתי בערך ידיד בית אבא, אבל לא הכרתי אותו כתלמיד, ואז בהיותי תלמיד בישיבה הקדושה קול תורה, התיישבתי בשיעור של ר' שלום, והוא בחיוך שהקרין מפניו כל הזמן החל במסירת שיעור מתוק, שיעור כזה שנמשך לכל החיים, ר' שלום לא דיבר השקפה שם, או כללים לחיים, ר' שלום דיבר בלימוד! ורק בלימוד!! אבל לימוד כזה שהי' "תורת חיים".
טבעם של בחורים צעירים שאוהבים להתפלפל ולהעמיד בנין על גבי בנין ולהתווכח בלמדנות, אבל כל הלמדנות והארמונות שנבנו יפים ככל שנראו, התמוטטו בשאלה אחת של ר' שלום: "איפה זה כתוב?" או "זה לא כתוב פה!" או בלשונו "אתה צודק אבל זה לא כתוב ברמב"ם" הוא לא ביטל את העומד מולו, אבל הוא נצמד למה שכתוב מפורש! וכשזה לא כתוב אז זה לא נכון. נקודה.
עשרים שנה חלפו מאותם שיעורים, עשרים שנה שכל פעם שאני פותח רמב"ם ואני מנסה ללמוד וללמד אני רואה את ר' שלום מולי שואל: זה כתוב שם או שזה מה שאתה חושב שכתוב שם?! זה תורת חיים!!
הייתי בחור צעיר והעזתי לשאול שאלה בשיעור, ור' שלום נהנה! הוא פירגן ברבים, אבל לא הסתפק בזה הוא גם סיפר אחר כך לאמו"ר שליט"א ידידו ורעו, ששאלתי שאלה טובה בשיעור, סולם מוצב ארצה לזכור לפרגן לי ולאבי מורי אבל ראשו מגיע השמימה זה אותו אדם שהלך ברחובות בית וגן פיזית אבל בפועל צעד בין סמטאות הגמרא והראשונים והאחרונים, ומלאכי א־לוקים עולים ויורדים בו.
וכשלר' שלום הי' יארצייט והוא עלה למפטיר הוא גם ידע לבכות שם, בברכות של הכמיהה למשיח "שמחינו... באליהו הנביא עבדך ובמלכות בית דוד משיחך" אותו תלמיד חכם שכל כך הי' שקוע בלימוד אולי הרבה הגיון ודיוקים, אבל פעם בתוכו לב של רגש, ולא דבר נדיר זה הי'. כל מי שזכה לשבת מולו בתפילה ראה את הרגש את הלהט את הסברות שבתוך עומק התפילה שבאו לידי ביטוי ביראת א־לוקים שעל פניו.
השמחה שלו כשתלמיד התארס... התעניינות מי הכלה מאיפה, לשמוח בשמחת האחר, תורת המידות, גאונות ודיוקים לא רק במשנה תורה אלא גם במורה הנבוכים.
קשה לחשוב על ר' שלום במושגי עבר, ר' שלום הי' ועודנו כולו חיים, חיים שיש בהם תורה ויראת שמים, ר' שלום הי' עמוד האש כפשוטו וכמדרשו, אש התורה שמאיר את הדרך ללומדי תורה, ופני ר' שלום היו מאירות כעמוד אש, ידיו כלפיד אש התורה, ותוכו רצוף אהבה! כולו ידידות לכל אחד ואחד, הִשְׁבַּ֥עְתִּי אֶתְכֶ֖ם בְּנ֣וֹת יְרוּשָׁלִָ֑ם אִֽם־תִּמְצְאוּ֙ אֶת־דּוֹדִ֔י מַה־תַּגִּ֣ידוּ ל֔וֹ שֶׁחוֹלַ֥ת אַהֲבָ֖ה אָֽנִי!
אַנְשֵׁי אֱמוּנָה אָבָדוּ; כְּאָב רִחַמְתָּ לְמַעֲנָם; לֹא הֱשִׁיבוֹתָ פְּנֵיהֶם רֵיקָם. מֵרֹב עֲוֹנֵינוּ אֲבַדְנוּם; נֶאֶסְפוּ מֶנּוּ בַּחֲטָאֵינוּ. סָעוּ הֵמָּה לִמְנוּחוֹת; עָזְבוּ אוֹתָנוּ לַאֲנָחוֹת.
איש_ספר כתב:רציני כתב:איש_ספר כתב:למדתי שנתיים בקו"ת, לא הזדמן לי לשמוע את שיעוריו. לא הצלחתי ליצור איתו קשר. אבל דמותו האצילית והאריסטוקרטית, עם בת השחוק המאופקת שעל פניו תמיד, זכורה לי היטב. היה בו משהו גבוה מעל כולם, הופעה שהיה בו משהו החוצץ בינו לבין התלמידים. לדרך הלימוד שלו לא היה הרבה קונים (דיוק בלשונות הראשונים עד הקצה, בסגנון באר יעקב). סגנון שמצריך כובד ראש וישוב הדעת, שתי תכונות שאפיינו אותו יותר מכל ושחסרים לבחורים צעירים. ואעפ"כ לכולם היתה יראת כבוד מפניו.
לפי הידוע לי השיעורים שלו היו מלאים.
ואולי זה תלוי בתקופות. כי על עוד רמי"ם בקול תורה אומרים עליהם שלפני עשרים שנה היו השיעורים שלהם מאוד קשים, והבחורים בקושי היו מבינים, אולם אחר כך כבר שיעורים היו יותר מובנים לבחורים, ויש כמה הסברים לתופעה זאת. ואכמ"ל.
אני כבר לא זוכר, אבל בניגוד לפוניבז' למשל, ההשתתפות בשיעורים בקו"ת, בש"א וש"ב, לא היתה נתונה לבחירה, כך שריבוי הספסלים לא מעיד על כלום.
איש_ספר כתב:למה למע"ה א"א לכתוב בלי גזמנות פראית?! הרמי"ם בזמני היו: רמ"י שלזינגר, ר"א ארלנגר, ר"ש דויטש, ר' וולפין, ר' שטיינפלד, ר' שלום פוברסקי, רש"מ דיסקין, רי"י בורדיאנסקי (משגיח), ר' פורטנוי (לבני חו"ל), רב"צ בורדיאנסקי. ובכן... ר"א ארלנגר, אולי בעצבים של בריסק, ר' יצחק ירוחם ורמ"י שלזינגר, ג"כ אולי במוסד, כנ"ל ר' וולפין וכן ר' שטיינפלד, שהעצבים שלו היו אולי באג"מ, ר' פורטני אולי ייעץ לקנדי, היחידים, היו ר"ש דויטש כמובן, רב"צ בורדיאנסקי, ואולי רש"מ דיסקין קצת. האחרון, אם היה מעורב לא הביא את זה בכלל לישיבה, ורק הראשון כיון שהתגורר בישיבה היתה איזה אוירה סביבו. הקיצור גוזמא גדולה שנו כאן.ש. ספראי כתב:
ישיבת קול תורה בזמני הייתה סוג של 'מרכז העצבים' ההשקפתי בדורנו. שימשו בה בכהונה הרבה גדולי עולם שרי התורה, שמלבד גדלותם בתורה, היו מעורבים באין ספור נושאים ציבוריים כבדי משקל. חלק ניכר ממרביצי התורה שבקול תורה היו חברים בועדות ציבוריות שונות. לא רק המפורסמים שבהם ניהלו מערכות עולם. זכורני שבישיבה סיפרו שאחד מהרמי"ם הצעירים דאז (כיום ר"מ מבוגר וחשוב, שדעותיו ההשקפתיות נודעות המה), התבקש לעבור על ההסכם הראשון שנחתם אז בין הליכוד בראשות יצחק שמיר, לתנועת 'דגל התורה' הצעירה והלא- מנוסה. אותו ר"מ הצביע אז על כמה וכמה מוקשים שהליכוד החביא בהסכם הכתוב וראה"מ שמיר ביקש שלא יעבירו לאותו ר"מ מסמכים, כי הוא מוכשר מידי וקולט הכל...
לבי במערב כתב:בעל 'מי טל' ו'אפיקי מים'.איש_ספר כתב:האם זה ה"מי טל"? או ה"רשימות שיעורים"? והיכן המפגש?
כפי שניתן להבחין ברקע התמונה, המקום הוא 'הזאל הגדול' שבקומה התחתונה דבית 770 שברח' איסטערן פארקוויי.
פולסברג כתב:לבי במערב כתב:בעל 'מי טל' ו'אפיקי מים'.איש_ספר כתב:האם זה ה"מי טל"? או ה"רשימות שיעורים"? והיכן המפגש?
כפי שניתן להבחין ברקע התמונה, המקום הוא 'הזאל הגדול' שבקומה התחתונה דבית 770 שברח' איסטערן פארקוויי.
קשריו עם חב''ד
בנו גר בקראן הייטס
https://collive.com/rabbi-shalom-povarsky-85-obm/
שומר כתב:מי זה האח המשפטן
הצב''י כתב:חלק מסגנונו, כשבחור היה משיב לו על דיוק 'לאו דווקא'. הוא היה משיב [בסוג של ציניות], בטח, רש"י לשיטתו בכל הש"ס כותב דברים 'לאו דוקא'.
סיפר לי שאביו הקפיץ אותו מכתה ג' לישיבה קטנה בפוניבז', [בשיעור ב' הוא היה כמעט הכי טוב, [וכלשונו 'אולי מישהו התחרה אתי'], ובשיעור ג' היה הכי טוב].
אבל היה לו קשיים חברתיים עצומים. וכשפעם הציעו לו על אחד מילדיו שיקפוץ כתה אחת הוא לא הסכים לכך בשום פנים ואופן.
הכרתי בחור שהגיע לישיבה בלי הרבה שייכות ללימוד בעיון, ופגשתי בו לאחר כמה שנים בן אדם אחר לגמרי שנבנה על ידי ר' שלום, [שמעתי ממנו, וגם מיד ראיתי בסגנון הלימוד שלו].
ש. ספראי כתב:קטע ממאמר שפרסמתי בעבר בענייני חלומות:
הגר"ש פוברסקי שליט"א סיפר לידידיו ב'חדר רבנים' בישיבה שבחלום ניגלה אליו מרן הרב מבריסק זצ"ל ואמר לו שהאתרוג שקנה, הוא אתרוג פסול. "בדקתי את האתרוג והוא כשר למהדרין, ומכיון שלא יכול להיות שהבריסקער רוב טעה"- אמר הגר"ש פוברסקי- " אז כנראה שעל החלק שהאתרוג פסול נאמר בחז"ל ש'אין חלום בלי דברים בטלים".
השיב לו הגרש"מ דיסקין זצ"ל:" ואולי החלק של ה"דברים בטלים" בחלומך, הוא זה שהרב מבריסק אמר לך שהאתרוג פסול?!"...
וונדרבר כתב:שומר כתב:מי זה האח המשפטן
הרב חיים פוברסקי שליט"א, חתנו של הג"ר פסח קוקיס זצ"ל
קרית מלך כתב:מי יתננו ירחי קדם - השעות הנעימות במחיצתו של הגר"ש אינן ניתנות לתיאור.
אקווה להוסיף בס"ד ולכתוב עוד.
גביר כתב:פולסברג כתב:קשריו עם חב''דלבי במערב כתב:בעל 'מי טל' ו'אפיקי מים'.כפי שניתן להבחין ברקע התמונה, המקום הוא 'הזאל הגדול' שבקומה התחתונה דבית 770 שברח' איסטערן פארקוויי.איש_ספר כתב:האם זה ה"מי טל"? או ה"רשימות שיעורים"? והיכן המפגש?
https://collive.com/rabbi-shalom-povarsky-85-obm/
שם נכתב - [מתורגם]
לרב פוברסקי היה קשר חזק עם הרבי מלובביץ' שנים רבות. בביקוריו בניו יורק הוא היה מתפלל בבית הכנסת המרכזי באיסטרן פארקווי 770. בנו דוב פוברסקי גר בקראון היטס.
בין החכמים כתב:זה כבר השלישי שמספר על חלומותיו של הגר"ש זצ"ל.
האם אני טועה שהיה מיוחד בענין זה, שלא מצוי כלל אצל רבותינו יוצאי אשכנז?
הצב''י כתב:חשוס להדגיש, במהלך השיעור, היה אומר כל מה שיוצא לו מדקדוקיו ברש"י ובראשונים, והיה מדגיש זה מה שכתוב, וכשהיו שואלים אותו מה הסברא, היה אומר זה מה שכתוב, וזהו [כדי לחנך].
אך [כמעט] תמיד בסוף היה אומר, ואם אתם רוצים לומר סברא הנה סברא, דהיינו שתמיד גם היה לו סברא ולא היה משאיר את הדבר סתום.
בין החכמים כתב:זה כבר השלישי שמספר על חלומותיו של הגר"ש זצ"ל.
האם אני טועה שהיה מיוחד בענין זה, שלא מצוי כלל אצל רבותינו יוצאי אשכנז?
חרט כתב:בין החכמים כתב:זה כבר השלישי שמספר על חלומותיו של הגר"ש זצ"ל.
האם אני טועה שהיה מיוחד בענין זה, שלא מצוי כלל אצל רבותינו יוצאי אשכנז?
לא כל כך מצוי אמנם, אבל לא "כלל".
הג"ר ביינוש פינקל זצ"ל, היה מבקש חדשים לבקרים לעשות "הטבת חלום".
וישנם גם כמה סיפורי חלומות מחודדים בשמו.
ראה למשל כאן:
בין החכמים כתב:הייתכן כדבר הזה - חלום בתוך חלום?
הרי החלום מוצג כמציאות, ועד שלא מתעורר, לא יודע האדם שהוא חלום, אז ייתכן שאדם בחלומו יחשוב על החלום השני שהוא דמיון?
טרם שמעתי כדבר הזה. האם מישהו מכיר עוד סיפור שכזה על חלום בתוך חלום?
ודאי; ראה כאן בהרחבה (ניתן גם פשוט לחפש ב-Google 'חלום בתוך חלום').בין החכמים כתב:הייתכן כדבר הזה - חלום בתוך חלום?
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 168 אורחים