אראל כתב:גל של אגוזים כתב:אף לזה לא התכוונתי אלא להלכה שלא הובא אף ברמ"א.
רמז קל אתן שהלכה זו כן הוזכר בתשו' הרמ"א.
משהו בהלכות עדות?
דרומי כתב:בפרשת פינחס כו, נט. יוכבד היתה אשת עמרם וגם דודתו, לוי היה סבא של עמרם וגם חותנו
חגי פאהן כתב:מה הפסוק שיש בו הכי הרבה מילים יחידיות במקרא? ומה הפסוק השני?
עזריאל ברגר כתב:חגי פאהן כתב:עזריאל ברגר כתב:שמעתי בשם חכם א' שכתב בדרך הלצה על הפסוק "שירו לה' שיר חדש תהילתו בקהל חסידים", שמכיוון שהחסידים "גנבו" את התארים של הקב"ה והתחילו להשתמש בהם על רבותיהם, לכן צריכים להמציא לקב"ה שירים חדשים...
ומכאן לחידה:
מיהו ה"חסיד" הראשון (הוא כינה את עצמו בתואר חסיד), שכתב שבח מסוים בשבחו של הקב"ה, ואח"כ הוא עצמו כתב את אותו שבח פעמיים בשבחו של צדיק?
"אף כי אנשים רשעים הרגו את איש צדיק" - על איש בושת בן שאול (שמואל ב ד יא)
"צדיק מושל יראת אלקים" - נ"ל שלא על צדיק ספציפי (שמואל ב כג ג)
והוא עצמו אמר זאת על ה' - "צדיק ה' בכל דרכיו".
ודוד קרא עצמו חסיד - "שמרה נפשי כי חסיד אני" (תהלים פו), וכמו שהחסידים אומרים בכל יום (שיש בו תחנון).
לא מתאים לפי הסדר.
אך הפתרון הוא אכן על דוד המלך.
יש שני מזמורים רצופים בתהילים - קיא-קיב - הראשון עוסק בשבחו של הקב"ה והשני בשבחו של צדיק (רש"י שם).
בראשון נאמר "וצדקתו עומדת לעד", ובשני נאמר גם "וצדקתו עומדת לעד" וגם "צדקתו עומדת לעד".
לבי במערב כתב:תהלים ד, ד. שם פו, ב.
ירמי' ג, יב.
עזריאל ברגר כתב:לבי במערב כתב:תהלים ד, ד. שם פו, ב.
ירמי' ג, יב.
צודק.
אגדיר מחדש את החידה:
איזה דימוי נאמר על דוד בחייו (ע"י מישהו אחר - אוהבו/אויבו), ושנים רבות אחר כך אומר את זה הקב"ה על עצמו (בנבואת א' הנביאים)?
עזריאל ברגר כתב:ואם אתם חושבים שטעיתי בכתיבת המילה פתרונים - ספרו נא לי...
וזוהי חידונת בפני עצמה.
גל של אגוזים כתב:איזה 'הלכה' הובא ברש"י עה"ת שלא הוזכרה בגמרא, רמב"ם, טור ושו"ע?
עזריאל ברגר כתב:עזריאל ברגר כתב:לבי במערב כתב:תהלים ד, ד. שם פו, ב.
ירמי' ג, יב.
צודק.
אגדיר מחדש את החידה:
איזה דימוי נאמר על דוד בחייו (ע"י מישהו אחר - אוהבו/אויבו), ושנים רבות אחר כך אומר את זה הקב"ה על עצמו (בנבואת א' הנביאים)?
הביטוי נמצא בתנ"ך ג' פעמים: מלבד שתי הנ"ל - גם בדברי בנו של דהע"ה.
לעת עתה נמצאו 19, ואלו הם:עזריאל ברגר כתב:אנשים/נשים בפרשתנו (וישלח) ששמם כשמו של מקום (ארץ/עיר/יישוב/שכונה/הר בתנ"ך או בזמננו)?
עזריאל ברגר כתב:אם את ההפטרה המדברת עליו קוראים בשבת - יקראו עליו הפטרה נוספת לאחר עשרה שבועות בדיוק.
מי הוא?
עזריאל ברגר כתב:אחד - שכב ונרדם.
ואחד - שכב וישן.
מי מהם השכיב את חברו?
מנחם כתב:אדג כתב:ולחדודי: כמה ברכות יצטרך אדם לברך כשיראה את פני משיח צדקנו בקרוב ממש?
גלאגוזים כתב:עזריאל ברגר כתב:אם את ההפטרה המדברת עליו קוראים בשבת - יקראו עליו הפטרה נוספת לאחר עשרה שבועות בדיוק.
מי הוא?
יהושע בן נון.
יו"ט ראשון של פסח אם חל בשבת, ובפ' שלח.
גלאגוזים כתב:עזריאל ברגר כתב:אחד - שכב ונרדם.
ואחד - שכב וישן.
מי מהם השכיב את חברו?
שכב ויישן - אליהו. "וישכב ויישן תחת רותם אחד" [מלכים א' יט.ה.]
שכב ונרדם - יונה הנביא. "ויונה ירד אל ירכתי הספינה, וישכב ויירדם" [יונה א.ה.]
"ויעלהו אל העליה אשר הוא ישב שם וישכיבהו על מטתו" [מלכים א' יז.יט]
ובמדרש איתא דבן הצרפית שהחיה אליהו היה יונה בן אמתי.
.עזריאל ברגר כתב:גלאגוזים כתב:עזריאל ברגר כתב:אם את ההפטרה המדברת עליו קוראים בשבת - יקראו עליו הפטרה נוספת לאחר עשרה שבועות בדיוק.
מי הוא?
יהושע בן נון.
יו"ט ראשון של פסח אם חל בשבת, ובפ' שלח.
בדקתי בשנת תשע"ט וזה לא יוצא בדיוק עשרה שבועות לאחר מכן.
חידתי מתאימה לכל הקביעויות בהן מזדמן לקרוא את ההפטרה ההיא בשבת-קודש.
גלאגוזים כתב:עזריאל ברגר כתב:אם את ההפטרה המדברת עליו קוראים בשבת - יקראו עליו הפטרה נוספת לאחר עשרה שבועות בדיוק.
מי הוא?
התשובה שכנראה נכונה כשר"ה חל בשבת, ובשמיני עצרת בחו"ל שחל גם הוא בשבת,
קוראים בהפטרה '"ויהי ככלות שלמה".
עשרה שבועות אחר כך, אם קביעות השנה היא ז"ח [כהשתא] הרי שבשבת זו יקראו "ויקץ שלמה",
ואם קביעות השנה תהיה ז"ש, הרי ששבת מקץ תהיה שבת שניה של חנוכה ואז יקראו: "ויעש חירום...אשר עשה למלך שלמה".
עזריאל ברגר כתב:נעשה ונשמע: רק בשנה בה נעשה את המצווה בזמנה ובצורתה המקורית - גם נשמע את אחד מטעמי המצווה.
המשורר כתב:חידה
ארבעה שם אחד חולקים
שלושת הסבים במקום אחד נמצאים
והרביעי שוכן מרומים
כדכד כתב:הגיוני
יש ארבעה חנוך בספר בראשית
על חנוך בן ירד נאמר "ואיננו כי לקח אותו אלקים" וא"כ הוא בשמי מרומים
אבל למה "שלשת הסבים במקום אחד נמצאים"?
חנוך בן קין בעיר על שמו.
חנך בן מדין מן הסתם באהלים על פני השדה
ואילו חנוך בן פלוא בן ראובן ירד למצרים?
במסתרים כתב:מזמור כ"ד של הוצאת ס"ת בחול ומנחת ש"ק ושיר של יום
גלאגוזים כתב:כדכד כתב:הגיוני
יש ארבעה חנוך בספר בראשית
על חנוך בן ירד נאמר "ואיננו כי לקח אותו אלקים" וא"כ הוא בשמי מרומים
אבל למה "שלשת הסבים במקום אחד נמצאים"?
חנוך בן קין בעיר על שמו.
חנך בן מדין מן הסתם באהלים על פני השדה
ואילו חנוך בן פלוא בן ראובן ירד למצרים?
חנוך היה אחיו של פלוא. שניהם בני ראובן.
והשתא אתי שפיר...
שלושת הזקנים של ה'חנוכים' טמונים במערת שדה המכפלה.
אדם הראשון סבא של חנוך בן קין.
אברהם אבינו סבא של חנוך בן מדין.
ויעקב אבינו סבא של חנוך בן ראובן.
עזריאל ברגר כתב:איזה תאריך שמוזכר בתנ"ך, אנו מזכירים אותו 12-20 יום אחריו בכל שנה?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 22 אורחים