יהודה בן יעקב כתב:היכן מצינו חיוב חינוך לתענית? אף לגבי יוה"כ נחלקו השו"ע והרמ"א [סי' תריח, ב] אם חייב להשלים, ומנלן שיתחייבו כן בשאר תעניות?
עושה חדשות כתב:אם הטענה נכונה, אז זה נוגע לכל קטן, ולאו דוקא אם מגיע למצוות בי"א טבת, (שאז 'בשבת עצמה הוא כבר יהיה בר-חיובא'), כי יש חינוך על כבוד שבת ואין חינוך על תענית.
העיברי כתב:מה שהביא הרב"י בשם הרד"א שם היה עשרה בטבת חל בשבת היה מתענים.
עזריאל ברגר כתב:הנה הסברא השטחית אומרת שיצום את תענית עשרה בטבת שחלה יום לפני הגיעו למצוות.
אמנם כד דייקת שפיר נראה לומר שאסור לו להשלים את התענית, שהרי אינו חייב כלל בתענית (כי אין "דין חינוך" אלא ביום כיפור), ומאידך בדיני כבוד שבת יש חיוב חינוך (ובפרט שבשבת עצמה הוא כבר יהיה בר-חיובא) ואחד מדיני כבוד השבת הוא שלא ייכנס אליה כשהוא מעונה, ואיך תענית-רשות תתיר לו לפגוע בכבוד השבת?
אך ליבי ממאן להורות כך למעשה
במסתרים כתב:לא הבנתי את השאלה. ראה אתה אומר שאין קטן חייב בתענית, ויפג לבו ממה?
דהיינו? יפרש נא כת"ר את שיחו.יוסף חיים אוהב ציון כתב:לחכמי הספרדים אין שאלה.
לבי במערב כתב:השמטת הפוסקים
לבי במערב כתב:עָקֹ֥ב הַלֵּ֛ב מִכֹּ֖ל וְאָנֻ֣שׁ ה֑וּא מִ֖י יֵדָעֶֽנּוּ.
כדכד כתב:אבל כת"ר לא התחייב בעונג שבת מדאו' בשבת הסמוכה לעשרה באבת.
נכון שכן עמא דבר אבל לכאורה זו טעות
יוסף חיים אוהב ציון כתב:לחכמי הספרדים אין שאלה.
לבי במערב כתב:לעצם הנדון -
בפשטות, אפי' את"ל 'שחינוך הקטנים הוא שיקיימו את המצוות על כל פרטיהן ודקדוקיהן כמו הגדולים ממש', הרי כמה פוסקים ס"ל דאף הגדולים לא ישלימו התענית.
עזריאל ברגר כתב:מיהם הפוסקים האלו?
ולגופה של שאלה: כל הנדון בהשלמת התענית הוא לאחר תפלת ערבית, אך אכילה לפני תפלת ערבית מאן דכר שמה?יֵשׁ אוֹמְרִים דְּלֹא יַשְׁלִים, אֶלָּא מִיָּד שֶׁיּוֹצְאִים מִבֵּית הַכְּנֶסֶת יֹאכַל (טוּר וּמָרְדְּכִי סוֹף פֶּרֶק בַּכֹּל מְעָרְבִין בְּשֵׁם הָרַ"מ, וְהַגָּהוֹת מַיְמוֹנִי פֶּרֶק א' מֵהִלְכוֹת תַּעֲנִית).
ביקורת תהיה כתב:עזריאל ברגר כתב:מיהם הפוסקים האלו?
רמ"א הלכות שבת סימן רמט:יֵשׁ אוֹמְרִים דְּלֹא יַשְׁלִים, אֶלָּא מִיָּד שֶׁיּוֹצְאִים מִבֵּית הַכְּנֶסֶת יֹאכַל (טוּר וּמָרְדְּכִי סוֹף פֶּרֶק בַּכֹּל מְעָרְבִין בְּשֵׁם הָרַ"מ, וְהַגָּהוֹת מַיְמוֹנִי פֶּרֶק א' מֵהִלְכוֹת תַּעֲנִית).
וטעם הדבר, משום שלא חששו אלא כשנמנע מאכילה לשם צום. הלכך, רק אם הגיעה עת סעודה ואינו אוכל – נמצא מתענה בשבת; משא"כ כשהמניעה מאכילה היא מחמת שטרם הגיעה שעתה.ביקורת תהיה כתב:כל הנדון בהשלמת התענית הוא לאחר תפלת ערבית, אך אכילה לפני תפלת ערבית מאן דכר שמה?
אכן. ושוב יל"ד, אי יוצא י"ח בתפלת ערבית שלו מקודם צה"כ (כיון שנעשה בן י"ג רק בערבו של יום).ביקורת תהיה כתב:ולגופה של שאלה: כל הנדון בהשלמת התענית הוא לאחר תפלת ערבית, אך אכילה לפני תפלת ערבית מאן דכר שמה?
עזריאל ברגר כתב:כדכד כתב:אבל כת"ר לא התחייב בעונג שבת מדאו' בשבת הסמוכה לעשרה באבת.
נכון שכן עמא דבר אבל לכאורה זו טעות
האם יש חילוק בין חיוב דאורייתא לחיוב חינוך בכגון דא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 274 אורחים