כדכד כתב:לא ברור מה זה "שיתן לו בחנוכיה שלו" מי יתן למי בחנוכיה של מי.
אחר כך מביא כת"ר שיראה בחנוכיה של הקטן משמע שיש לקטן חנוכיה לחוד.
הנה, למנהג האשכנזים שנהגו שכל אחד מדליק גם הקטנים מדליקים ולפי הידוע לי נהגו דלא כהמשנ"ב שהובא כאן אלא שכולם מדליקים כל הנרות.
-למנהג הספרדים שרק בעל הבית מדליק יש מקום לדון האם יכול ורצוי ליתן לקטן שאינו מדליק בפני עצמו חלק מהנרות בחנוכיה היחידה שבבית וחשבתי שזאת היתה השאלה בפתיחת האשכול האם לעשות כן או שאז האב מפסיד את הדלקת נרות ההידור. נראה לי שזה לא רק שמפסיד "מצוה בו יותר מבשלוחו" אלא שמפסיד את עצם המצוה כי קטן אינו בר שליחות והוא גם לא שליח.
1. נכון מאוד זו היתה השאלה.
לעצם הענין- שמעתי שיעור בש"ק שעברה שהרב אמר שיש בזה מחלוקת בין האור לציון לבין הגאון הרב עובדיה יוסף אם ליתן לקטן להדליק חלק מהנרות.
ראיתי עכשו בחזון עובדיה שהוא סובר שמעיקר הדין מותר לתת לקטן שהגיע לחינוך להדליק אפילו הנר העיקרי וכ"ש את נרות ההידור ומשמע שהוא חולק בזה על הבן איש חי
כדכד כתב:ראיתי שכת"ר כתב חנוכיה של הקטן אך לא הבנתי מנין לקטן זה חנוכיה אם הוא ספרדי ואביו מדליק חנוכיה אחרת
איתן נוי כתב:וכ"כ הרבא"ח (ש"ר וישב יח) "טוב ליתן לאחד מבניו הקטנים להדליק בידם נר הנוסף, כדי לחנכם במצות, שגם בזה הנר הנוסף יש קצת מצוה, וכן אני נוהג, וראוי לעשות כך, אבל לא יתן להם להדליק מנרות של חיוב, ודלא כמאן דהתיר בזה". עכ"ל. כלומר נרות המהדרין כן יתן להם להדליק אך לא את החיוב.
איתן נוי כתב:כדכד כתב:ראיתי שכת"ר כתב חנוכיה של הקטן אך לא הבנתי מנין לקטן זה חנוכיה אם הוא ספרדי ואביו מדליק חנוכיה אחרת
3. הביא מהגן וכדו'. אגב שאלתי למו"ח שיחי' (חכם משה נקי שליט"א) ואמר לי שכשהיו ילדיו בגן וכה"ג היה נותן להם להדליק בשופי את החנוכיות וכן היה נותן להם להדליק את השמש.
וכ"כ הרבא"ח (ש"ר וישב יח) "טוב ליתן לאחד מבניו הקטנים להדליק בידם נר הנוסף, כדי לחנכם במצות, שגם בזה הנר הנוסף יש קצת מצוה, וכן אני נוהג, וראוי לעשות כך, אבל לא יתן להם להדליק מנרות של חיוב, ודלא כמאן דהתיר בזה". עכ"ל. כלומר נרות המהדרין כן יתן להם להדליק אך לא את החיוב.
וכן הביא הגרב"צ מוצפי שליט"א מדיליה (חנוכה בציון פ"ט הערה א עמ' רכו): אגב שם העתיק את הרבא"ח שיתן לבניו להדליק השמש ולא כן הוא וכנ"ל. "אך לפי דרכנו יש לומר שיש בזה רמז להנהגת הדלקת הנרות שיש לגדולים המדליקים לשתף את הקטנים בהדלקה, שהרי הכהן הגדול הוא שדאג להשארת טהרת ישראל וכו'". עיי"ש.
ושמעתי שיש מהחסידים שמקפידים שדווקא את השמש לא לתת לילדים שמעלתו גבוהה עד מאוד.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:למה החסידים הבא"ח עצמו מדבר על מעלת השמש.
עזריאל ברגר כתב:להבדיל, מקובל בכמה מקומות בחו"ל שכאשר עושים הדלקה ציבורית, ויש שם גוי נכבד שרוצים לתת לו חלק בהדלקת החנוכיה - מכבדים אותו להדליק את השמש.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:ספר קב הישר - פרק צו
והנה מספר הנרות של חנוכה הן ל"ו ושמונה שמשים ומנהגן של ישראל תורה הוא שהמנהג ליתן את השמש המדליק למעלה מהנרות של חנוכה ורמז לדבר "שרפים עומדים ממעל ל"ו". (מצאתי כתוב בספר מהרי"ל) וא"כ לפי זה יש קדושה גדולה גם כן בנרות של השמשים אשר הן יותר קצת גדולים מן הנר של חנוכה, שהנר השמש הוא דוגמת הכהן שהיה מדליק נרות בבית המקדש ודוגמת שרפי מעלה המדליקין בוצינין קדישין שיאירו פני כסא כבודו יתברך. ומכאן תראה הפגם הגדול הזה שראיתי בעו"ה שרוב העם נוהגים שלוקחים נר השמש מן הנרות ועושין לאורו עסקי חול, ומכל שכן עתידין ליתן את הדין מהעון פלילי שמשחקין באור השמש בקלפים שקורין קארטי"ן או בקבייאו"ת שקורין ווערפיל, ואינם יודעים שהשמשים הם קדושה יתירה יותר מנר חנוכה כמ"ש הרב הגאון מהרי"ל ז"ל הרמז "שרפים עומדים ממעל ל"ו" ר"ל שהשמשים עומדים ממעל להל"ו נרות של חנוכה, על כן המזלזל במצוה זו בוודאי עונשו יהיה קשה מאוד, וכל מי שמדקדק במצוה זו ואינו מזיז את השמש ממקומו יזכה לראות נרות העתידין להדליק בבית קדשינו במהרה בימינו אמן
רון כתב:אמנם יודע אני בנפשי שלא זכיתי לנשמה של חסיד, אבל האם רק חסיד יכול להבין פשר השורות בסה"ק קב הישר הנ"ל????
איתן נוי כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:למה החסידים הבא"ח עצמו מדבר על מעלת השמש.
אמת ויציב, הדגש היה ע"כ שהחסידים לא נותנים לילדים מחמת מעלתו הרבה של השמש. ברבא"ח רואים שנותנים לילדים דווקא את השמש וכדבריו "טוב ליתן לאחד מבניו הקטנים להדליק בידם נר הנוסף, כדי לחנכם במצות". וכפי שהאיר לי הרב "הנכון" הנ"ל מהסעיפים הקודמים שם שמדובר בנר השמש ואמת הוא.
לבי במערב כתב:'חנוכי' עם שני שמשים - למה היא באה?'; 'חנוכי' בעלת תשעה בזיכים!'.
נז' בהודעה זו; עכ"פ, שייך הוא לאשכול הייעודי.
איתן נוי כתב:1. האם דין חינוך קטן שייך גם במצוות דרבנן או דווקא בדאורייתא?
2. האם יש דין חינוך בקטן בנרות חנוכה באופן שיתן לבנו שאינו בגיל מצוות להדליק נרות ההידור, אך יפסיד מצוה בו יותר מבשלוחו, בו בזמן שהקטן יתחייב במצוה זו רק כשיתחתן.
3. ועוד: שמא ניתן לחנכו ע"י שיראה לו מה הוא עושה שכן לא מצינו "שקטן היודע להדליק אביו קונה לו חנוכיה"?
החתן סופר כתב:איתן נוי כתב:1. האם דין חינוך קטן שייך גם במצוות דרבנן או דווקא בדאורייתא?
2. האם יש דין חינוך בקטן בנרות חנוכה באופן שיתן לבנו שאינו בגיל מצוות להדליק נרות ההידור, אך יפסיד מצוה בו יותר מבשלוחו, בו בזמן שהקטן יתחייב במצוה זו רק כשיתחתן.
3. ועוד: שמא ניתן לחנכו ע"י שיראה לו מה הוא עושה שכן לא מצינו "שקטן היודע להדליק אביו קונה לו חנוכיה"?
בשאלה אם יש חינוך לקטן במצוות דרבנן הסוגיא מתחילה מהגמרא חגיגה ו. וכל היכא ד(גדול)פטור מדאורייתא, קטן נמי פטור (מלחנך אותו להמצווה) ונשא ונתן בזה (וכדרכו העלה הרבה מראי מקום) מרן הגרע"י זצ"ל במאור ישראל חגיגה ו. ובחזו"ע שבת א עמ' שה ד"ה והנה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 377 אורחים