מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מדליק בבית הכנסת שבביתו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ה' דצמבר 17, 2020 6:08 pm

נשאלתי בא׳ הישיבות - מבני אשכנז - שהבחורים מדליקים נ״ח בביהמ״ד (וכדעת שבה״ל ועוד) - שלכאורה אחרי ההלדקה הציבורית בביהמ״ד אחרי מנחה אין מקום שידליק אותו בחור בפ״ע לחובתו הפרטית. וגם במקומות שמדליקים בפנימי׳, אם נאמר שלמעשה יוצא יד״ח בביהמ״ד - ובפרט אם הוא בבנין אחד - שהוא ״ביתא דרבנן״, אין מקום שידליק שוב.
ויש מראשי הישיבה שאמרו, שאינו רוצה לצאת בהדלקה הציבורית. וטעמו שרוצה להדר ולהדליק אחר שקיעה״ח, ובהדלקת ביהכ״נ מדליקים מפלה״מ. וע״ד ד׳ החת״ס שמכוונים לא לצאת בקידוש שבתפלה. וכ״כ בנדו״ד לגבי ברכת שהחיינו שבמכוון לא לצאת בביהכ״נ יכול לברך אח״כ בביתו, גם כשאין לו ב״ב להוציא.
ועצ״ע בשתים:
א. אם שייך כאן לומר שאינו רוצה לצאת, וכדעת הסוברים שאכסנאי שמדליקים עליו בביתו אינו יכול לומר שאינו רוצה לצאת בשל אשתו וה״ז ברכה לבטלה (ופירשו בדעת הב״י שכתב ברכה שא״צ שר״ל לבטלה - ברכ״י תרעז, ב. ועוד). וגם לדעת החולקים, שאני הכא דהיינו הך ולא ניתוסף כלום בהדלקתו השני׳, משא״כ באכסנאי שמקיים חובת גופו או חובת מהדרין להסוברים כן.
ב. גם אם נאמר שיכול לכוון שלא לצאת, האם נאמר שמ״מ גוף כוונתו ה״ז בגדר גורם לברכה שא״צ, וכמה נתחבטו באכסנאי שמדליקים עליו להתיר להדליק לבד, ועיקר השקו״ט בשו״ת תרוה״ד וכו׳ אם אשכחן הידור כזה בתלמוד, ואם הוא בגדר ההידור דמהדרין גם באיש ואשתו בשני מקומות. אבל הידור כזה להדליק ב״פ באותו מקום לא מצינו. וצ״ע אם גוף הטעם שאינו רוצה לצאת מפלה״מ די בכך להחשיבו שאינו ברכה שא״צ. (ודמיא קצת להשקו״ט אם בשביל מאה ברכות מותר לברך ברכה שא״צ, ואם נקראת ברכה שצריכה מצד חפצי שמים, אף כשהוא עצמו אינו רוצה בכך - של״ה ומג״א. קו״א בשו״ע הרב רמט. ועוד. ויש לחלק טובא דהכא בברכת המצוות קיימינן. ועוד).
[ראיתי בשם הגריש״א בפניני חנוכה שבכל עיקר דין ההידור דאכסנאי, שמכוון רק לא לצאת בברכה, שההדלקה שבביתו מחוייב בכך ול״ש לא לצאת בזה. ובזה א״ש יסוד הסברא לחלק בין הידור זה למהדרין שכמה מדליקים בבית אחד, שיש שפקפקו בגוף הסברא לצאת רק בהדלקה ולא בברכה. ולפום ריהטא עולה שלפי דעתו שייך לא לצאת בברכה גם כשיוצא בהדלקה. ובכאן, י״ל שהברכה רק בשביל הציבור והו״ע מכוון לא לצאת בברכה. וצ״ע עם יש מקום להידור כזה]ק.
וכמדומה שראיתי בשם הגריש״א במקומות שמדליקים בחוץ, שבביהכ״נ הנמצא באותו בית (חצר?), ידליקו ב״פ בפתח החצר, שתקנת ביהכ״נ תקנה נפרדת היא. ונעלם ממני לפי שעה איפוא ראיתיו.
וידעתי גם ידעתי שבכ״מ הקפידו שדוקא אורח ידליק בביהכ״נ. וידוע מש״כ בהגהות אמרי ברוך שאורח שמדליקים עליו בביתו (ופרט זה הושמט בשעה״צ) יוצא בביהכ״נ. ולכאו׳ כוונתו להדלקה משום מהדרין, שהיא חובת גופו ולא חובת ביתו. ובנדו״ד יצא כל החיובים בביהכ״נ. ומה מקום שידליק שוב.

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ו' דצמבר 18, 2020 1:08 am

בעצם שאלה זו נוגעת במיוחד למדליקים במניני החצרות. ולא ראיתי שיעירו בזה.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' דצמבר 18, 2020 4:45 am

אה"נ, יש מקום להקפיד שידליק דוקא א' מרבני הישיבה (ומוטב כזה הנוהג לאכול במתחם הישיבה בוקר וערב), או מהתלמידים שאינם לנים באותו הבית עצמו.
וכן ראיתי שנהגו בכמה ישיבות קדושות.

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ו' דצמבר 18, 2020 3:39 pm

לבי במערב כתב:אה"נ, יש מקום להקפיד שידליק דוקא א' מרבני הישיבה (ומוטב כזה הנוהג לאכול במתחם הישיבה בוקר וערב), או מהתלמידים שאינם לנים באותו הבית עצמו.
וכן ראיתי שנהגו בכמה ישיבות קדושות.


לא הבנתי.
רב בישיבה שנוהג לאכול או תלמיד שאינו לן ה״ז תרתי דסתרי, אם להעדיף כזה ששייך או אינו שייך לשם.
ואיך שיהי׳,לא הרווחנו בזה, וממנ״פ אם יקפיד להדליק אח״כ בזמנה - הרי להסברא שיוצאים יד״ח בביהמ״ד ששוהים שם כל היום, נחתינן שוב לשאלה. ואם אכן לא ידליק שוב, ברב בישיבה - לא יוציא בני ביתו. ובתלמיד - נמצא שלא הדליק בביתו ממש, וכן הדליק מפלג המנחה.
ועדיין מחפש הנני ״בנרות״ מה שהבאנו בשם הגריש״א שבמקומות שמדליקים בחוץ, שבביהכ״נ הנמצא באותו בית (חצר?), ידליקו ב״פ בפתח החצר, שתקנת ביהכ״נ תקנה נפרדת היא.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי לבי במערב » א' דצמבר 20, 2020 12:44 am

כשאינו מדליק שנית באותו הבית עצמו, ובפרט בדאיכא בני־בית - יש כמה סברות לחייבו אף אם יצא י"ח בהדלקתו הראשונה, כמ"ש כת"ר לעיל.

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » א' דצמבר 20, 2020 2:07 am

אחד הרבנים שליט״א ענה לי, שאין חשש לברך עוה״פ באותו מקום, שהראשון הוא עבור הדלקת ביהכ״נ ואינה עולה לו לחובתו. ולדעתו ה״ז דומה למי שקידש בביהכ״נ בליל שבת ושוב רוצה לקדש בביתו ואין לו ב״ב להוציאם.
וכשנומיתי לו, דהתם שאני שלא יצא יד״ח קידוש בפעם הא׳ לפי שאינו במקום סעודה, טען כלפיי שאם שתה רביעית - וכן צריך לעשות להימנע מספק ברכה אחרונה בשותה יותר מכזית - כבר יצא יד״ח סעודה לרוב הדעות.
ואני לא כן עמדי, ולדעתי ערביך ערבא צריך, שמהיכא תיתי שמותר לו לקדש עוה״פ אא״כ נתכוון להדיא שלא לצאת (או ביש לו ב״ב להוציא).
ועוד טענתי כלפיו, שיש ראיות מוכיחות שיוצא יד״ח בהדלקת ביהכ״נ - כשאין לו בית להדליק - מדברי הגהות אמרי ברוך שאורח שמדליקים עליו בביתו יוצא יד״ח גופו בהדלקת ביהכ״נ (ולכאורה כוונתו להדלקה מדין מהדרין), וכן מצינו בכ״מ שהידרו שההדלקה בביהכ״נ תהא ע״י אורח דייקא.
ולעומתי ענה ואמר, דאה״נ יכול לצאת בביהכ״נ אם רוצה אבל יכול גם לא לצאת. ולדעתו א״צ אפילו לכוון שלא לצאת, וסתמא דמילתא - ואולי בבחינת לב בי״ד מתנה - שאינו יוצא.
ובאשר שאלה זו שכיחה ביותר בכל ההדלקות ביהכ״נ בישיבות קדושות - תמיהני אם לא נתעוררו בדבר באיזהו מקומן.

לארץ ולדרים
הודעות: 410
הצטרף: א' מאי 10, 2020 3:35 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי לארץ ולדרים » א' דצמבר 20, 2020 2:18 am

מרא דאתרא כתב:
ובאשר שאלה זו שכיחה ביותר בכל ההדלקות ביהכ״נ בישיבות קדושות - תמיהני אם לא נתעוררו בדבר באיזהו מקומן.

ברוב הישיבות ההדלקה בביהמ"ד אחר ההדלקה בחדרים

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » א' דצמבר 20, 2020 4:17 am

ועדיין נוגע למדליקים במניני החצרות בבית הכנסת שבחצר.

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ג' דצמבר 22, 2020 7:23 am

שוב חשבתי, שנפק״מ גם למדליקים בביהכ״נ שבבית האבל (להסוברים שגם בכה״ג מדליקים. ואכ״מ. ולהעיר שלאחרונה כתב הגר״י שליט״א זילברשטיין: גיסי מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א סיפר לי שבשנת האבל על אמו, עשו מנין בבית אביו בעל הקהלות יעקב, בשבת בשחרית ובמוצאי שבת קודש והורה לו לא להדליק שם נר חנוכה קודם תפילת ערבית במוצאי שבת קודש. אך יתכן שאין ראיה משם, כיון שהמנין לא היה אלא לשנה אחת, ולא מנין קבוע לכל השנים. ולמעשה שאלתי שאלה זו את מו"ח מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, ואמר שגם בבית כנסת כזה צריך לברך).
והשאלה היא אם יש מקום להדליק פעמיים באותו מקום?
וראיתי אצל אחרוני זמננו לכאן ולכאן: שידליק אחר ולא האבל; להדליק פעם שני׳ בלי ברכה; שיכוון האבל שלא לצאת. (וכמובן, יש שכתבו שאין מדליקים בכה״ג כלל מצד דין ביהכ״נ רק מצד חובת ביתו).
אלא שלא האריכו בראיות לבסס דעתם.
ואולי מאן דהו יוכל לגלות לו המציאה שנעלמה ממני אי׳ איפוא נכתב בשם הגריש״א, שהמדליק בחצר עבור ביהכ״נ חייב להדליק עוד הפעם באותו חצר עבור חובת ביתו, שכן זו הדלקה ותקנה אחרת.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי כדכד » ד' דצמבר 23, 2020 6:06 pm

לארץ ולדרים כתב:
מרא דאתרא כתב:
ובאשר שאלה זו שכיחה ביותר בכל ההדלקות ביהכ״נ בישיבות קדושות - תמיהני אם לא נתעוררו בדבר באיזהו מקומן.

ברוב הישיבות ההדלקה בביהמ"ד אחר ההדלקה בחדרים

רובא דאיתא קמן או דליתא קמן?
מניין למר מה הרוב?
לפי הזכור לי בישיבות שלמדתי הדליקו בביהמ"ד קודם ואח"כ בחדרים

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ד' דצמבר 23, 2020 11:54 pm

לפי הזכור לי בישיבות שלמדתי הדליקו בביהמ"ד קודם ואח"כ בחדרים[/quote]
גם בישיבות שהייתי נוכח בהן הדליקו קודם בביהמ״ד ואח״כ בחדרים. ומילתא בטעמא, שבביהמ״ד הדליקו אחר מנחה - כלומר אחרי פלג המנחה. ואילו הבחורים בכלל הדליקו אחר שקיעת החמה או צאת הכוכבים - תלוי לפי החוג.
והגדילו לעשות באחת הישיבות, שכאמור לעיל (בתחילת הדיון) אחד הבחורים מדליק בביהמ״ד - ההדלקה הציבורית - אחר מנחה. ושוב מדליקים כל הבחורים אחרי השקיעה. וע״ז עוררתי שיש בזה חשש ברכה שא״צ, ולכאורה יתירה מזו - ברכה לבטלה. ומדאתינן להכי, הרי לכאורה חשש זה נמצא בכל הישיבות, שגם אם מדליקים בחדרם, אם נאמר שיוצאים יד״ח בהדלקה בביהמ״ד לפי שזהו ״ביתא דרבנן״ (כדעת שו״ת שבה״ל ועוד), או באם נמצא באותו בנין (כדעת המנח״י ועוד), נמצא ששוב יש אותו חשש.
ומחכה הנני לחו״ר הפורום שיביעו דעתם בנושא, שלדעתי שכיחא טובא.
גם הייתי נוכח השנה בחנוכה בברית מילה אחה״צ בבית פרטי, ואחרי מנחה בבית המילה התכוננו להדליק נ״ח כנהוג בביהכ״נ. ועוררתים שיש כאן שאלה רצינית (נוסף על השקו״ט בגוף הענין דהדלקה בביהכ״נ כשאינו מיוחד לציבור, וכדעת החות יאיר לגבי הדלקה בבית האבל, שלא רציתי להיכנס לזה) לגבי הדלקתם אח״כ בבית באופן אישי. ולמעשה הדליק אחד הנוכחים שאינו גר שם בבית.
ומזה נתעוררתי שאכן שאלה כזו ישנה בכל בית האבל, למדליקים שם כבביהכ״נ (ולכאורה גם לדעת החות יאיר אין כאן איסור אלא שאינו בכלל המנהג המקורי. ואכ״מ).

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' דצמבר 24, 2020 12:49 am

לכאו' ניתן לייעץ המדליק לכוון שלא יוציא (עצמו, השומעים והרואים) יד"ח הדלקה מדינא דגמרא, אלא רק לקיים המנהג; ואף שסוכ"ס יש חשש לפ"ד האומרים דאין כוונה הפכית מועלת במצוות דרבנן, הרי ככלות הכל ספק־ספקא הוא.
ויל"ד אי שרי להכניס עצמו לכתחי' בס"ס.

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ה' דצמבר 24, 2020 1:20 am

לבי במערב כתב:לכאו' ניתן לייעץ המדליק לכוון שלא יוציא (עצמו, השומעים והרואים) יד"ח הדלקה מדינא דגמרא, אלא רק לקיים המנהג; ואף שסוכ"ס יש חשש לפ"ד האומרים דאין כוונה הפכית מועלת במצוות דרבנן, הרי ככלות הכל ספק־ספקא הוא.
ויל"ד אי שרי להכניס עצמו לכתחי' בס"ס.

על זה כתבנו שיש חשש ברכה שא״צ...

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' דצמבר 24, 2020 10:29 am

כעין זה, היתה לי שאלה לפני 4 שנים, כאשר הייתי ברוב ימי החנוכה ב"מילואים" באחד מבסיסי צה"ל, ובכל יום הדלקנו נרות חנוכה בחדר האוכל הכללי, להוציא ידי חובה את כולם, ומלבד זאת הדלקתי על פתח חדר השינה שלי, הדלקה שהיתה יותר לכתחילה (ההדלקה שבחדר האוכל - היתה "על שולחנו" ולא בפתח או בחלון, וגם בדרך כלל היא לא היתה בזמן ההדלקה המדויק), וגם כדי לקיים מהדרין מן המהדרין כדעת האשכנזים, וגם מפני שחדר האוכל וחדר השינה היו בבנינים נפרדים לגמרי.
התייעצתי בזמנו עם רבנים וכו', ואם אינני טועה, ברוב ימי החנוכה השתדלתי שמישהו אחר ידליק בחדר האוכל ולא אני, אבל את הנרות שמדליקים בערב שבת-קודש נראה לי שנאלצתי להדליק בעצמי (מפני דוחק הזמן דעש"ק), ואינני זוכר איזה מהם הדלקתי קודם והאם בירכתי פעמיים או שהדלקתי באחד וכיוונתי להוציא את השני.

עוד דבר מעניין שעשינו שם: בדרך כלל ארוחת הערב והדלקת נרות החנוכה בחדר האוכל - היו (משיקולים שונים) לפני תפילת ערבית. אז אחרי שכל הקהל כבר היה בהדלקה הציבורית בחדר האוכל - לא הדלקנו כלל נרות חנוכה בבית הכנסת, כי זו לכאורה הדלקה מיותרת לחלוטין, וצ"ע.

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ה' דצמבר 24, 2020 3:33 pm

עזריאל ברגר כתב:כעין זה, היתה לי שאלה לפני 4 שנים, כאשר הייתי ברוב ימי החנוכה ב"מילואים" באחד מבסיסי צה"ל, ובכל יום הדלקנו נרות חנוכה בחדר האוכל הכללי, להוציא ידי חובה את כולם, ומלבד זאת הדלקתי על פתח חדר השינה שלי, הדלקה שהיתה יותר לכתחילה (ההדלקה שבחדר האוכל - היתה "על שולחנו" ולא בפתח או בחלון, וגם בדרך כלל היא לא היתה בזמן ההדלקה המדויק), וגם כדי לקיים מהדרין מן המהדרין כדעת האשכנזים, וגם מפני שחדר האוכל וחדר השינה היו בבנינים נפרדים לגמרי.
התייעצתי בזמנו עם רבנים וכו', ואם אינני טועה, ברוב ימי החנוכה השתדלתי שמישהו אחר ידליק בחדר האוכל ולא אני, אבל את הנרות שמדליקים בערב שבת-קודש נראה לי שנאלצתי להדליק בעצמי (מפני דוחק הזמן דעש"ק), ואינני זוכר איזה מהם הדלקתי קודם והאם בירכתי פעמיים או שהדלקתי באחד וכיוונתי להוציא את השני.

עוד דבר מעניין שעשינו שם: בדרך כלל ארוחת הערב והדלקת נרות החנוכה בחדר האוכל - היו (משיקולים שונים) לפני תפילת ערבית. אז אחרי שכל הקהל כבר היה בהדלקה הציבורית בחדר האוכל - לא הדלקנו כלל נרות חנוכה בבית הכנסת, כי זו לכאורה הדלקה מיותרת לחלוטין, וצ"ע.

בנדון דידי׳ אין כל כך שאלה, שהרי בהדלקה בחדר אוכל הכללי לדעת הרבה פוסקים אינו יוצא ידי חובה. (ולהעיר, שהשנה, נדפס פסקי קנה בושם, וראיתי שם שכתבו בשמו שהמדליק בישיבה בחדר אוכל ברכתו לבטלה). ואף שיש שהתירו בישיבה להדליק בחדר אוכל - וה״ה לפ״ז בבסיסי צה״ל - ה״ז דעת יחיד*. ולדעת רוה״פ בכה״ג ל״א סב״ל. וגם להחולקים - הרי כשהספק (המחלוקת) במצוה ולא בברכה, מברך עוה״פ. ובנדו״ז, כיון שמחמת המצוה מחוייב עוה״פ להדליק ממילא מברך ג״כ. וכש״כ לדעת היעב״ץ במור וקציעה, שבנ״ח ל״א סב״ל, שעיקר הפרסו״נ ע״י הברכה. (אלא שסותר ד״ע בהדלקת ביהכ״נ כשאין עשרה בשעת הברכה. וי״ל).
ואילו במדליק בביהכ״נ וביהמ״ד שבאותו בנין של הפנימי׳, או כשמלכתחילה מדליקים כולם בביהמ״ד - שבזה נראה עיקר שיצאו יד״ח - צ״ע ההיתר להדליק ב״פ. וכנ״ל, שעפ״ז יש מקום להסתפק גם כשאינם מדליקים בביהמ״ד וגם כשאינו באותו בנין של הפנימי׳, שאם נניח שיוצאים יד״ח חובה בהדלקה שם, מהו ההיתר להדליק עוה״פ בפנימי׳.

* ומעולם תמהתי במה שבהרבה ישיבות נהוג כן, שהרי לכמה דעות אינו יוצא יד״ח כלל, ואילו בחדר שינה לכו״ע יצא. ואם משום חשש שריפה - שזהו הטעם שנמסר לי מכמה ישיבות - הרי אי״ז מתיר ברכה לבטלה. והעיקר, שאפשר להשאיר שומר.

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » ו' דצמבר 25, 2020 4:21 pm

שוב עיינתי בדבר. ונ״ל שתלוי בטעמי ההיתר דאכנסאי להדליק כשמדליקין עליו בביתו, שבתרוה״ד נקט בזה״ל: ״אמנם מטעם מהדרין אפשר ויתכן שפיר דמי להדליק בברכה כה"ג דכי היכא דיש הידור בנר לכל אחד ואחד בבית אחד ה"נ יש הידור בנר לאיש ונר לאשתו בשני מקומות והתנא לא פסיקא למיתני הך מהדרין דלא שכיחא כולי האי״. אבל המהרי"ל כתב: ״נר חנוכה נוהגים בכל דוכתין שכל אורחים ובחורים מדליקין אע"ג דמדליקין בודאי עליהם כל אחד בביתו . . ולמאי דנהיג האידנא להדליק כל א' וא' ודלא כמו שפסק ר"י דיותר חידוש בנר איש וביתו אם כן אתו למיחשדיה ומשום ברכה לבטלה ליתא דאינו רוצה לצאת בשל אשתו ממילא חל חיובא עליה״.
ולפ״ז לדעת תרוה״ד אי״ז מטעם שמכוון לא לצאת, דבהא לא סגי, אלא שיש בזה גדר מהדרין. ולדעתו אה״נ שא״צ לכוון כן. ואילו למהרי״ל אינו יכול לברך - שסיבת ההדלקה לדעתו משום חשד - אא״כ אינו רוצה לצאת בשל אשתו. (ובט״ז סתרע״ז נראה דאזיל בעיקר בתר סברת מהרי״ל שיכול לומר שאינו רוצה לצאת. ובמג״א הביא דעת שניהם).
איברא, שמסתבר לומר שהשקו״ט שבתרוה״ד אם הידור זה כ״מוסיף על התלמוד״ או לא - היינו רק משום דס״ל בגדר מהדרין כרמב״ם או תוס׳ שאין כל בני הבית מדליקים, ומה״ט נחית לשקו״ט אם יש מקום להידור כזה, שאכנסאי ידליק בפ״ע באותו בית. ואילו לדעת הרמ״א שכל א׳ מבני הבית מדליק נראה פשוט שאין מקום לשקו״ט, שהרי האכסנאי שמדליק היינו הך דהדלקה נפרדת של כאו״א מבני הבית.
ומצינו בשו״ת שער אפרים או״ח מב, שר״ל בפלוגתת המחבר ורמ״א (בסתרע״ז) לגבי אכנסאי דלשיטתייהו אזלי (בסתרע״א) בגדר מהדרין. והן הן הדברים. אמנם, נוטה שם - אף שנתחבט בדבר - שגם תרוה״ד ס״ל כרמ״א. אבל פשטות לשונו משמע שאינו כן, מדנחית לשקו״ט להוכיח בהיתר אכסנאי שאינו כמוסיף על התלמוד. וגם ההיתר הוא רק בגדר מדמה מילתא למילתא, ולא ס״ל דהיינו הך ממש. ועוד זאת, שלשונו ״בשני מקומות״ מורה שאין מקום להידור להדליק איש ואשתו במקום אחד. ובשו״ת שער אפרים כתב דלאו דוקא הוא. ונפק״מ אם יש מקום להידור שתדליק אשה בפ״ע בבית בעלה. ובכ״מ ר״ל שמשום אשתו כגופו אסור לה להדליק בפ״ע. אמנם בתרוה״ד נראה יותר הטעם שלא ס״ל כלל לדין מהדרין שכל א׳ מבני הבית מדליק.
(אמנם, לפי מה שהבאנו לעיל מד׳ הגריש״א בגדר אכנסאי שאכן יוצא בהדלקת אשתו, אלא שמברך במק״א מדין מהדרין, והחידוש שיכול לצאת בהדלקה ולא בברכה - י״ל שמה״ט נזקק להאריך ולהוכיח להתיר, כיון שאינו דומה כלל לגדר מהדרין, וכדיוק לשונו ״בשני מקומות״. אלא שלפי ביאור זה העיקר חסר מן הספר, שלא נזכר כלל בתרוה״ד שמכוון לא לצאת בברכה).
ובעיקר דעת תרוה״ד, משמע דס״ל שגוף הדין דמהדרין מחייב ברכה. ודומה לציצים שאינם מעכבים את המילה, שאם לא פירש דוחה שבת, שההידור הוא תוספת על עיקר המצוה ומצותה אחשבה. והה״נ בכל עיקר דין מהדרין שאי״ז רק משום שאינו רוצה לצאת בהדלקת בעה״ב, אלא שדין מהדרין גורר ברכה.
אלא שעכ״ז אינו מעלה ארוכה, שלכו״ע לא אשכחן הידור זה התלמוד, שאיש אחד ידליק במקום אחד ב״פ. וגם למהרי״ל דלא נחית עלה מה״ט וס״ל שיכול לכוון לא לצאת בשל אשתו גם בלאו ה״ט - הרי לדעתו סיבת ההדלקה משום חשד, ורק במה שמברך כתב שמכוון לא לצאת. ומהיכא תיתי, שבמקום שאינו חייב להדליק לא משום חשד ולא משום מהדרין שיכול לכוון כן.
ובעיקר הנידון - ילה״ע ממש״כ באר״ח הל׳ חנוכה סי״ג, בדומה לדומה: ועכשיו שמדליקין בפנים אפילו בחצר שיש לה שני פתחים אין צריך אלא נר אחד שאין לחוש כלל שהנכנס יראה הנר באיזה פתח שיכנס ונראה לומר דדוקא כשהפתחים בבית אחד אבל אם הם בשני בתים בשתי רוחות ואדם אחד דר בהם ונכנסין ויוצאין בשניהם צריך להדליק בשניהם אמנם אין צריך רק ברכה אחת כיון דקיימא לן דחובת גברא הוא אמרי' דשתיהן מצוה אחת שאין החיוב אלא מפני חשד ואפילו נימא דשתי מצות הן כיון שעושה שתיהן בבת אחת די לו בברכה אחת דומיא דתפלין של יד ושל ראש שאין מעכבין זו את זו ודי להם בברכה אחת. ומדבריו נראה, שיש ב׳ אופנים בהסברת ד״ז שבמדליק ב״פ מברך ברכה אחת: א. דאמרינן דשתיהן מצוה אחת. ב. אפילו נימא דשתי מצות הן כיון שעושה שתיהן בב״א די לו בברכה אחת.
ומעתה לנדוננו, גם את״ל שחובה או היתר עבורו להדליק ב״פ, אם מדליק בזמן אחד ודאי מברך פ״א, וגם אם מדליק בב׳ זמנים צ״ע אם יוכל לברך ב״פ על אותה מצוה. (ואף שהדלקת ביהכ״נ מנהג והדלקת עצמו חובה, לא שנא מהדלקה מפני חשד שנחשבת מצוה אחת עם הדלקת חובה. ואף שיש לחלק קצת, בנדו״ז גרע, שהדלקת ביהכ״נ היינו ההדלקה של חובה לפי שדר בביהכ״נ).

מרא דאתרא
הודעות: 55
הצטרף: ה' ינואר 24, 2019 5:58 pm

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי מרא דאתרא » א' דצמבר 27, 2020 1:41 am

מרא דאתרא כתב:ואולי מאן דהו יוכל לגלות לו המציאה שנעלמה ממני אי׳ איפוא נכתב בשם הגריש״א, שהמדליק בחצר עבור ביהכ״נ חייב להדליק עוד הפעם באותו חצר עבור חובת ביתו, שכן זו הדלקה ותקנה אחרת.

מצאתי את שאהבה נפשי בס׳ אשרי האיש ח״ג בשם הגריש״א שבחור בישיבה שמדליק בביהמ״ד חייב להדליק עוה״פ בברכה בחדרו. אלא שלא נתברר טעמו, אם מפני שסובר שבחורי ישיבה אין יוצאים יד״ח בהדלקה בביהמ״ד בכלל, וצ״ל דוקא בחדר שינתם, או דקאי במדליקים בחוץ - כדעתו בכלל - ובביהמ״ד לא קיים מצות הדלקה ״על פתח ביתו״, או כסברא הנזכרת שגם את״ל שיוצא בעצם בהדלקה בביהמ״ד - כאן ה״ז הדלקה משום תקנה ומנהג, ואינה עולה לו לחובתו.
ועדיין זוכרני כמדומה קרוב לודאי שנכתב בשמו כנוסח הנ״ל, שההדלקה בחצר ביהמ״ד אינה עולה להדלקה הפרטית עבור חצר ביתו אף כשהם באותו חצר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מדליק בבית הכנסת שבביתו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' פברואר 19, 2024 3:11 pm

חשבתי השנה על יהודים (מבני היישוב שלנו) של"ע ישבו שבעה בחנוכה, ותהיתי אם עליהם להדליק נרות חנוכה בבית האבלים עם סיום תפילת מנחה מדין "בית כנסת" או שיחכו לזמן ההדלקה הרגיל כדין "ביתו".


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 63 אורחים