גיזונטע קאפ כתב:הפרומקייט חיסל את תנועת המוסר
פרנקל תאומים כתב:גיזונטע קאפ כתב:הפרומקייט חיסל את תנועת המוסר
טוב שלא אמרת שהוא חיסל את ה''מוסר'' עצמו..
היא שיחתי כתב:תנועת המוסר חידשה רעיונות וטרמינולוגיה שהיום הם אבן יסוד,
כשאתה אומר על דבר שזה 'בין אדם לחבירו', או שאתה חושש שפלוני נפגע ממך וכיוצ"ב הרבה פעמים אתה משתמש בתרבות שהטמיעה תנועת המוסר,
משפג החידוש שבזה, ונעשה נחלת הכלל, פג העניין
אור עולם כתב:בישיבת חברון כיום, יש תחרות בין מדפי החסידות באוצה"ס למדפי ספרי המוסר ובהם גם רה"י ומשגיחיה לדורותיה, מי שומם יותר ולא בא לידי שימוש.
לענ"ד, זה חלק מתופעת הרדידות הכוללת, כי בד"כ אותם בחורים שמשקיעים בתחומים נוספים מחוץ ל'נשים נזיקין' הרגיל, להם יש גם השגה בתחומי מוסר וכדו'.
גיזונטע קאפ כתב:הרדידות שאתה מציין, היא רלוונטית לנדון למה לא מתייחסים לספרי המוסר כאל חלק מחלקי תורה, ואתה עונה שזה לא מעניין אותם כי זה לא חלק מנשים נזיקין,
ולפ"ז לא מובנת פריחתו של עולם המחשבה
אנחנו דנים על העלמותה של עבודת המוסר, של העבודה העצמית, זה נעלם מן העולם, ולדעתי כפי שכבר ציינתי, הפרומקייט ודקדוק ההלכה, תפסה את מקומה של העבודה העצמית, בתיקון המידות, ובבן אדם לחבירו
גיזונטע קאפ כתב:הפרומקייט ודקדוק ההלכה, תפסה את מקומה של העבודה העצמית, בתיקון המידות, ובבן אדם לחבירו
דרופתקי דאורייתא כתב:ובכל זאת סבורני שהכללה של 'שקיעתה של תנועת המוסר' איננה נכונה, כמעט בכל מקום יש בני עליה מועטים, שאכן משתדלים ועובדים עבודת המוסר, עבודת המידות. זה כמו שאתן כותרת על 'שקיעת עולם הישיבות' ואתן השוואה מהישיבות לפני כמה דורות לישיבות שלנו... יש רדידות כללית (ואכמ"ל בנסיבותיה), והיא משתקפת 'בין היתר' בסדרי מוסר, עבודת המידות, ולא רק.
נחמת ארי כתב:גיזונטע קאפ כתב:הפרומקייט ודקדוק ההלכה, תפסה את מקומה של העבודה העצמית, בתיקון המידות, ובבן אדם לחבירו
לפ"ז ה'פתוחים' יצאו קרחים מכאן ומכאן...
אם זו הסיבה, הרי לא בהכרח שזה דבר רע, וכך טבעו של עולם שבאה תנועה חדשה ותופסת את מקומה של התנועה הקודמת (לדוגמא התגלות ספר הזוהר והתפתחות תורת הקבלה שלאחריו, שדחקה את רגלם של חסידי מצרים וחסידי אשכנז ועוד כיוצ"ב).דרופתקי דאורייתא כתב:ובכל זאת סבורני שהכללה של 'שקיעתה של תנועת המוסר' איננה נכונה, כמעט בכל מקום יש בני עליה מועטים, שאכן משתדלים ועובדים עבודת המוסר, עבודת המידות. זה כמו שאתן כותרת על 'שקיעת עולם הישיבות' ואתן השוואה מהישיבות לפני כמה דורות לישיבות שלנו... יש רדידות כללית (ואכמ"ל בנסיבותיה), והיא משתקפת 'בין היתר' בסדרי מוסר, עבודת המידות, ולא רק.
כמובן שנותרו בני עליה ובעלי מוסר, אבל התנועה כתנועה כבר לא קיימת, משא"כ עולם הישיבות בהחלט חי וקיים, גם אם הוא ירד מאד.
אבני גזית כתב:העוסקים בחשבונו של עולם לא ממש פנויים להציג את מרכולתם ולהוכיח את נוכחותם.
בדורות קודמים היה צורך לראשי המוסר להבליט את קיומם ולדרוש את מעמדם.
כיום לא רואים צורך.
הוי אומר, בעלי המוסר קיימים, אך לא רואים צורך להחצין זאת.
גיזונטע קאפ כתב:
אפשר מ"מ מדוייק?, זה לא נפתח לי משום מה
נחמת ארי כתב:תנועת המוסר, שכבשה בסערה את ישיבות ליטא, ולאחר מאבקים רבים שלטה בהן שליטה ללא מצרים במשך זמן רב, מילאה את יעודה שקבע לה מחוללה אור ישראל מסלנט- "להחיות רוח שפלים ולהיות לב נדכאים".
כמדומה שכיום התנועה נמצאת בסוף דרכה בעולם הישיבות. בישיבות רבות המשגיח ממלא בעיקר פונקציה מסורתית-היסטורית, ולמעשה כמעט ואינו בעל השפעה על הבחורים. במקביל סדרי המוסר משמשים בעיקר לעוד כחצי שעת הפסקה, ו"עבודה מוסרית" מאן דכר שמיה.
מהן הסיבות שגרמו לכך? והאם זה בהכרח חלק מירידת הדורות?
גיזונטע קאפ כתב:נחמת ארי כתב:גיזונטע קאפ כתב:הפרומקייט ודקדוק ההלכה, תפסה את מקומה של העבודה העצמית, בתיקון המידות, ובבן אדם לחבירו
לפ"ז ה'פתוחים' יצאו קרחים מכאן ומכאן...
אם זו הסיבה, הרי לא בהכרח שזה דבר רע, וכך טבעו של עולם שבאה תנועה חדשה ותופסת את מקומה של התנועה הקודמת (לדוגמא התגלות ספר הזוהר והתפתחות תורת הקבלה שלאחריו, שדחקה את רגלם של חסידי מצרים וחסידי אשכנז ועוד כיוצ"ב).
אפשר לוותר על תיקון המידות? על עבודה עצמית??
התוצאות העגומות של זה ניכרות היטב
לבי במערב כתב:ושמא יש להגדיר את השמרנות עצמה כ'תנועה' הסוחפת־המונים...
נחמת ארי כתב:גיזונטע קאפ כתב:נחמת ארי כתב:גיזונטע קאפ כתב:הפרומקייט ודקדוק ההלכה, תפסה את מקומה של העבודה העצמית, בתיקון המידות, ובבן אדם לחבירו
לפ"ז ה'פתוחים' יצאו קרחים מכאן ומכאן...
אם זו הסיבה, הרי לא בהכרח שזה דבר רע, וכך טבעו של עולם שבאה תנועה חדשה ותופסת את מקומה של התנועה הקודמת (לדוגמא התגלות ספר הזוהר והתפתחות תורת הקבלה שלאחריו, שדחקה את רגלם של חסידי מצרים וחסידי אשכנז ועוד כיוצ"ב).
אפשר לוותר על תיקון המידות? על עבודה עצמית??
התוצאות העגומות של זה ניכרות היטב
כמובן שמנקודת הסתכלות מוסרית זה עגום מאד, אבל מנקודת מבט של פרום זה טוב מאד, שהרי בעלי המוסר לא החשיבו כ"כ את דקדוק ההלכה (חוץ מכמובן בין אדם לחבירו וכדו') וזה גרם שבחורים אכן פחות הקפידו על ההלכה, מה שהיום השתפר מאד.
לדוגמה בעלמא, מצויות לרוב תמונות של בחורים בישיבות המוסר דאז כשצדעיהם מגולחים לחלוטין. היום יהיה קשה למצוא בחור קלאסי שיהיה מסופר בצורה כזו.
לארץ ולדרים כתב:מכיון שכבר כנראה די הרבה זמן המוסר לא תופס כי אם אצל צולי"ם שברובם לא מראשי החכמים כיום וממילא כמעט אין אנשים מחשובי הת"ח שמדברים במוסר ולכן לא מצוי למצוא בחורים ברמה שנהנים ממוסרניק כלשהו
הכתב והמכתב כתב:לארץ ולדרים כתב:מכיון שכבר כנראה די הרבה זמן המוסר לא תופס כי אם אצל צולי"ם שברובם לא מראשי החכמים כיום וממילא כמעט אין אנשים מחשובי הת"ח שמדברים במוסר ולכן לא מצוי למצוא בחורים ברמה שנהנים ממוסרניק כלשהו
כן כתב כבר המסילת ישרים בהקדמתו
דרומי כתב:כמדומני שאחד הסיפורים ה'מוסריים' הכי מפורסמים הוא על מי שנמנע מליטול ידיים בשפע בכדי שלא להטריח את שואב המים
איש_ספר כתב:היה בעבר אשכול קרוב קצת, וראו מש"כ בעניי שם :
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 27#p191827
כיום ת"ח מופלג ומושחת במידותיו, אינו זוכה להערכה שזכה לה לפני תנועת המוסר, (ככלל הציון ב"מידות" עלה דרגה משמעותית, למשל בשידוכים).
שום ת"ח לא יעשה חתונה עד ארבע בבוקר ע"ח השכנים, או ידליק חבית שמן על הכביש (לכבוד רשב"י כמובן) וישאיר את הפיח והלכלוך ברשות הרבים.
כל הדברים הללו הם תוצאה ישירה של תנועת המוסר. (כדמוכח וכו').
אבני גזית כתב:איש_ספר כתב:היה בעבר אשכול קרוב קצת, וראו מש"כ בעניי שם :
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 27#p191827
בין דבריך כתבת שם כךכיום ת"ח מופלג ומושחת במידותיו, אינו זוכה להערכה שזכה לה לפני תנועת המוסר, (ככלל הציון ב"מידות" עלה דרגה משמעותית, למשל בשידוכים).
שום ת"ח לא יעשה חתונה עד ארבע בבוקר ע"ח השכנים, או ידליק חבית שמן על הכביש (לכבוד רשב"י כמובן) וישאיר את הפיח והלכלוך ברשות הרבים.
כל הדברים הללו הם תוצאה ישירה של תנועת המוסר. (כדמוכח וכו').
המנטליות לא להשאיר חבית מפויחת בכיכר העיר, לא בהכרח מיוסדת על תנועת המוסר אלא על התרבות הכללית גם בנורווגיה ודנמרק נטולות היהודים.
כך גם ההבנה שלא עושים חתונה נרעשת עד לפנות בוקר. זו מוסכמה חברתית כללית שגם אלברט ומיקי מהוד השרון יפעלו לפיה.
פרנקל תאומים כתב:ובכן... לא הבנת את הרמזים..
דרופתקי דאורייתא כתב:כמו כן, אין לנו בעולם הישיבות גדולי מוסר, כמו שהיה בעולם הישיבות בעבר. לא כאלה ש'יודעים לדבר', אלא כאלה שזו היא מהותם. יש את ר' דן סגל שליט"א, ואולי עוד, אבל בודדים.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 278 אורחים