גדול המצווה ועושה - נראה דהיינו טעמא דמי שמצווה ועושה עדיף לפי שדואג ומצטער יותר פן יעבור ממי שאין מצווה שיש לו פת בסלו שאם ירצה יניח
ולכאו' לפ"ז מי שאינו מצֻווה והוא מסייע לאחר המצֻווה לקיים את מצוותו, הרי ג"כ אינו דואג ומצטער וכו'.
אמנם להדיא אמרי' בגמ' סוטה דכ"א -
ויש זכות תולה ג' שנים כו' זכות דמאי אילימא זכות דתורה הא אינה מצווה ועושה היא ... רבינא אמר לעולם זכות תורה ודקאמרת אינה מצווה ועושה נהי דפקודי לא מפקדא באגרא דמקרין ומתניין בנייהו ונטרן להו לגברייהו עד דאתו מבי מדרשא מי לא פלגאן בהדייהו
ולכאו' מהגמ' הזו יש ללמוד שהגדולה של המצֻווה ועושה איננה מפני מלחמות היצר וכד', אלא מחמת החפצא של המצוה, וכפי' האחר שכ' הראש', עי' בדבריהם.
ובלא"ה ד' התוס' צ"ע, למה לא פי' כפשוטו דהגדולה היא מפני שזה מצוה מחוייבת, וכדחזי' נמי דאינו מצֻווה אינו מוציא את המצֻווה ידי חובה.