משוש דורים כתב:לפני שנים רבות שאלתי לא' מגדולי המורים זצ"ל, על אשה שחל ליל טבילתה בחנוכה אם תאחר שעת הטבילה ותצא למקוה לאחר הדה"נ (אחר שתעשה איזה תיקון כגזיזת הצפרניים קודם שקיעה"ח), והוא השיב לי שלא, אלא תצא קודם השקיעה כפי הדין לכתחילה, ובעלה ידליק בבית בזמן.
בענין הוראת הגרח"פ שיינברג, הוא ביטא את החינוך המיראי שגדל עליו, שלא עשו עסק משום דבר חוץ מתורה.
סיפר לי יהודי ליטאי נלבב בשם ר' ועלועל פרקובסקי ז"ל חניך של מיר בפולין ובשנחאי, שפעם אחת היה בבית הגר"ח שמולאביץ בשעת הדלקת נר חנוכה, והגר"ח ישב ולמד עם החברותא והרבנית הכינה את החנוכיה, וכשהגיע הזמן, הפסיק הגר"ח באמצע משפט עם החברותא, ניגש לחלון בירך ב' ברכות בזריזות, הדליק הנרות תוך אמירת הנרות הללו, ומיד חזר לחברותא והמשיך את המשפט שהפסיק בו, כשכל ההדלקה לקחה לו בערך דקה וחצי.
ור' ועלועל אמר לי, וכי אתה סבור שהגר"ח הדליק נרות חנוכה? בעיני ראיתי איך שמסכת בבא קמא הדליקה נרות חנוכה.
נוטר הכרמים כתב:משוש דורים כתב:לפני שנים רבות שאלתי לא' מגדולי המורים זצ"ל, על אשה שחל ליל טבילתה בחנוכה אם תאחר שעת הטבילה ותצא למקוה לאחר הדה"נ (אחר שתעשה איזה תיקון כגזיזת הצפרניים קודם שקיעה"ח), והוא השיב לי שלא, אלא תצא קודם השקיעה כפי הדין לכתחילה, ובעלה ידליק בבית בזמן.
בענין הוראת הגרח"פ שיינברג, הוא ביטא את החינוך המיראי שגדל עליו, שלא עשו עסק משום דבר חוץ מתורה.
סיפר לי יהודי ליטאי נלבב בשם ר' ועלועל פרקובסקי ז"ל חניך של מיר בפולין ובשנחאי, שפעם אחת היה בבית הגר"ח שמולאביץ בשעת הדלקת נר חנוכה, והגר"ח ישב ולמד עם החברותא והרבנית הכינה את החנוכיה, וכשהגיע הזמן, הפסיק הגר"ח באמצע משפט עם החברותא, ניגש לחלון בירך ב' ברכות בזריזות, הדליק הנרות תוך אמירת הנרות הללו, ומיד חזר לחברותא והמשיך את המשפט שהפסיק בו, כשכל ההדלקה לקחה לו בערך דקה וחצי.
ור' ועלועל אמר לי, וכי אתה סבור שהגר"ח הדליק נרות חנוכה? בעיני ראיתי איך שמסכת בבא קמא הדליקה נרות חנוכה.
קשור לר' ישראל פרקובסקי, אף הוא חניך מיר בפולין ובשנחאי, ראש ישיבה 'ב'בית התלמוד'?
(חתן של לודמיר מירושלים, שווער של ר' שמואל אריאלי)
יוסף חיים אוהב ציון כתב:כל בחורי הישיבות מעדות המזרח ישובו לביתם?
לארץ ולדרים כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:כל בחורי הישיבות מעדות המזרח ישובו לביתם?
הם משתתפים בהדלקת ביהמ"ד ונשארת להם צורת יהודי
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הלכה או רגשות?
יואל שילה כתב:קיום הגמ' של 'מדליקין עלי בגו ביתאי' הוא גם 'צורת יהודי'.
ואם בבעה"ב שהחובה מוטלת עליו כך, בבת שאין לה כלל חובה להדליק על אחת כמה וכמה.
המנהג שהתפתח באשכנז שכל בני הבית מדליקים הוא רק הנהגה יפה, ואין שום ספק שמעיקר הדין כולם יוצאים בהדלקת בעה"ב.
'חינוך לנר חנוכה' שייך במי שיש לו בית שלו, כגון קטן שהתייתם ורח"ל ירש בית, אבל מי שסמוך על שולחן אביו - בודאי לא שייך לגביו חינוך, עכ"פ מעיקר הדין.
ומ"ש הרמב"ם שמדליקים נרות כמספר אנשי הבית - כוונתו שבעה"ב מדליק אותם, כמובן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 309 אורחים