ילמדנו רבינו מהו שידליק אדם נר שישתמש בו מן הנר של חנוכה, תלמוד, למדונו רבותינו א"ר אחא בשם רב (אמר) אסור להדליק נר שישתמש בו מנר של חנוכה אבל נר של חנוכה מותר להדליק מנר של חנוכה, ומהיכן למדו שמותר להדליק מנר של חנוכה, א"ר יעקב בן אבא מן המנורה שהיתה בבית קדשי הקדשים למדו, ששנו רבותינו מצאם שכבו מדשנם ומדליקן מן הדולקין (תמיד פ"ג), מה אם המנורה שהיתה לפניי ולפנים אם מצאו נר שכבה היה מדליקין מן חבירו כ"ש נר של חנוכה מותר להדליק מנר של חנוכה.
יראה לי דאין חיובא בבית הכנסת להדליק נר חנוכה, כי אם בבית שאדם דר בו, כדי שתהא מזוזה מימין ונר חנוכה משמאל, ובית כנסת פטור ממזוזה, כדאמרינן בפרק קמא דיומא, אלא אם כן יש בה בית דירה לחזן בית הכנסת. אלא נהגו כך שהנס בא במקדש, בית עולמים. ועושים כמו כן במקדש מעט בגולה לפרסם הנס שכולם מתקבצים בו.
(וכ"ה בכל בו סי' מד).ונהגו להדליק להוציא מי שאינו בקי ושאינו זריז בזאת המצוה. גם כי הוא הדור מצוה ופרסום הנס זכר למקדש.
(ומקורו בדברי הסמ"ק סי' רפ. ועי' בתרומת הדשן סי' קד וברמ"א שם סעיף ז).ובבית הכנסת מניחה לדרום זכר למנורה שהיתה בדרום.
(וכ"כ הכל בו, ובדרכי משה סי' תרעג ס"ק ו, וראה בשו"ע שם סעיף ד ובמשנ"ב ס"ק לא).ואף חידוש הפתילות בכל לילה אינו מן הדין אלא דרך הדור ומדמיון נרות של מקדש
בספר חסד לאברהם נהר נ"ח ממעין שני הנקרא עין הקורא אחר שמנה ט"ו כלים הראויים לנר חנוכה ובאחרונה מנה קליפת רימון קליפת אגוז קליפת האלון כתב ואלו קליפות צריך לעשותם כלי כמו כף מאזנים או שראוי למוד בהם פלפל וכיוצא. אבל קליפת בצלים וביצים וכיוצא אינם ראויים להדלקה. וכל הט"ו כלים הנזכרים שאין ראויים לעמוד מאליו בלא סמיכה אינם ראויים לנר חנוכה עד כאן לשונו. נראה דעתו דכל שאינו כלי לא נקרא נר.
על כן נראה לדינא דהכלי מכלל נר. ואותן המדבקים נרות של שעוה או חֵלב ואין משימין אותם בכלי לא יצאו ידי חובתם לפי דברי ספר חסד לאברהם הנ"ל.
כל כלי... שאינו יכול לעמוד מאליו אלא שצריך לסומכו בדבר אחר אינו ראוי לנר חנוכה... שאנו למדין נר חנוכה מנרות מנורת בית המקדש שהיו כלי מכלי בית המקדש.
וע' בברכי יוסף שכ' בשם מהר"ש אבוהב תשו' כת"י יש ליזהר להתפלל מנחה בע"ש של חנוכה ואח"כ להדליק נ"ח כי תפילת מנחה נגד תמיד של בין הערבים ונ"ח זכר לנס הנעשה בנרות המנורה הנדלקת אחר תמיד של בין הערבים.
עוד שאלת נרות חנוכה מן הדין לעשותן כל נר בכלי בפני עצמו או כולן בכלי אחד שיש לו פיות הרבה: תשובה. מההיא דנר שיש לו שני פיות וכו' נראה שכל נר בכלי בפני עצמו והמנהג בכל אלו המקומות להדליק כל שמונת הנרות בכל אחד, ובשנת חמשת אלפים וחמש מאות ושתים עשרה ליצירה [ה' תקי"ב] עלה בדעתי להדליק כל נר בכלי בפני עצמו כי ראיתי שהיו לי כוסות זכוכית זכים, ואמרתי מה טוב כי אעשה כבוד למצוה הזאת להדרה בהדלקת כל נר בכוס אחד, ואעשה כן בליל ראשון ובליל שני הדלקתי שנים, והייתי שמח שמחה גדולה על שעלה בדעתי זאת העצה הטובה, ויהי בלילה וארא בחלומי והנה לפני יריעה אחת גויל יפה עד מאד מגוהצת ומשורטטת שרטוט נאה שלא ראיתי כמוה בהקיץ, והיה כתוב בה בדף אחד אל"ף אשורי ובדף השני למ"ד, ואחר הלמ"ד הפרש כשיעור בין שתי תיבות, ואח"כ שם אלהים כתב אשורי בתכלית היופי, ואשתומם על המראה ובתוך החלום עלה בדעתי כי הראו לי מן השמים ענין זה דרך רמז על המעשה שעשיתי בהדלקת הנרות כך, שיש בו פירוד ששני שמות אלו יש בהם שבע אותיות, והשבעה נרות של חנוכה כנגדם ומאז חדלתי והדלקתי בליל שלישי כמנהגי במנורה המיוחדת לי לנרות חנוכה, וכתבתי זה שהשומע ישמע והחדל יחדל, גם המנורה שנצטוינו בה מקשה היא.
נוטר הכרמים כתב:חלק בשמן של ההדלקה
בספר מקראי קודש (להגרצ"פ פראנק; חנוכה, סי' כא). כתב, דבנרות חנוכה בעינן שיהיה לו חלק בשמן של ההדלקה, משום שעיקר הדלקת הנר היא בשביל הנס שנעשה בהדלקת המנורה שלא היה בה שמן אלא ליום אחד, ולכן התקנה היתה שיהא לו חלק בשמן של ההדלקה, דומיא דהמנורה שהשמן היה מתרומת הלשכה שהיה בזה חלק לכל ישראל.
.ומה שאמרנו שמניחין נר חנוכה משמאל יש אומרים דדוקא בפתח שיש בו מזוזה מדליקין בשמאל אבל אין בו מזוזה יניחנו בימין, וכן כתב הר"ף ז"ל, אך בבית הכנסת דליכא מזוזה מדליקין בימין עוד דומיא דמקדש שהיה מנורה בימין בדרום, ואנו לא חלקנו בין זה לזה שבכלן מדליקין אותה בשמאל
בתשובת מהר"י ברונא סי' ל"ט כתב דלא יסלק ידו אחר הברכה עד אשר ידליק רוב הפתילה היוצא מן השמן [פ"ת].
אך נראה להביא ראי' דאפילו קידוש לא חשיב מקודש לגבי נר חנוכה כל שכן הבדלה מדאיבעיא להו בפרק במה מדליקין [כג ע"ב] נר חנוכה וקידוש היום הי מינייהו עדיף קידוש היום עדיפא משום דתדיר כו' ואמאי לא קאמר דקידוש עדיף משום דתדיר ומקודש. אלא ודאי דגם נר חנוכה חשיב מקודש משום דדומיא דמנורה תקנוהו.
נוטר הכרמים כתב:כמה הוספות שמצאתי היום בס"ד:
הדלקה בפתח שאין בו מזוזה - בימין
בכל בו סי' מד:.ומה שאמרנו שמניחין נר חנוכה משמאל יש אומרים דדוקא בפתח שיש בו מזוזה מדליקין בשמאל אבל אין בו מזוזה יניחנו בימין, וכן כתב הר"ף ז"ל, אך בבית הכנסת דליכא מזוזה מדליקין בימין עוד דומיא דמקדש שהיה מנורה בימין בדרום, ואנו לא חלקנו בין זה לזה שבכלן מדליקין אותה בשמאל
וכן הוא בארחות חיים הל' חנוכה אות ג ובהגהות רבינו פרץ על הסמ"ק (מצוה רפ אות ב).
[אלא שעיקר דבריהם תימה רבתא, שהרי אדרבה במקדש היתה המנורה בדרום משמאל הנכנס ולא מימין הנכנס,
וכן הקשה בשו"ת בצל החכמה ח"ב סי' נ והניח בצע"ג].
פי האתון כתב:קיבלתי במייל...
נוטר הכרמים כתב:הדלקת מנורה במנורת חשמל או במנורה שפועלת ע"י גז
דנו הפוסקים ללא יוצאים בהדלקת מנורת חשמל או מנורה שפועלת ע"י גז ללא פתילה, כי אינה דומה להדלקת המנורה,
עי' בפתחי שערים שבת כא, ב ובשו"ת בית יצחק יו"ד ח"ב סי' לא, ובשו"ת לבושי מרדכי תליתאי סי' נט ובשו"ת משנה שכיר או"ח סי' ש, ובשו"ת מנחת שלמה תניינא סי' נח.
פי האתון כתב:לא רציתי להעלותו כיון שלא קיבלתי רשות...
(פורסם ביתד שניתן לקבל הקונטרס במשלוח בקשה למייל: t8429433 וכו').
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 44 אורחים