שמואל דוד כתב:שבת קיט.
ציון 4: לא מצאתי כלום במהרש״ל
גמ' אמר באו ונצא כו' נ"ב משמע שהיה יוצא לשוק למהר ולטרוח לכבוד שבת והכי אמרי' בב"ק פוטר היה (ר' יוסי) [איסי] בע"ש בין השמשות מפני שהוא רץ ברשות מאי ברשות ברשות מצוה כי הא דר' חנינא כו' תוס':
אמר רבא: עכבר נכנס וככר בפיו ונכנס אחריומומצא פירורין, צריך בדיקה מפני שאין דרכו של עכבר לפרר
צריך בדיקה - בגלל החמץ שהכניס בו העכבר
ארזי הלבנון כתב:האם אין זה סותר את כל העניין?
הצורך בבדיקה נובע דווקא מכך שאנו תולים שהחמץ לא שייך לעכבר.
לימא מסייע ליה: הפיגול והנותר והטמא, בית שמאי אומרים: אין נשרפין כאחת. ובית הלל אומרים: נשרפין כאחת. ... ולכאורה כוונתו להוכיח מכאן שאף בית הלל לא התירו לטמא בידיים אלא פיגול ונותר שהם אסורים מדאורייתא אבל לא תרומה האסורה מדרבנן בלבד
נהר שלום כתב:במסכת נדה לפני נקדו 'עד' ו'עדים' בחיריק ופעמים בצירי, לדוגמא במשנה בדף הראשון ובמשנה בדף טז. [ובאמת שיש בזה שתי פירושים כפי שכתבו בהערה על המשנה הראשונה].
פלגינן כתב:שם, במקום ר' יוסי צ"ל רבי דוסא:
טעות! דין שור שחבל באדם נלמד בפרק ארבעה וחמשה מפסוק 'אם בן יגח או בת יגח כמשפט הזה יעשה לו'.[קושיית הגמ' צריכה ביאור, שכן מה שרבי אושעיא שנה בפני עצמו כל אחד משני סוגי אדם המזיק, זהו משום שהחיוב של כל אחד מהם נלמד ממקור אחר, ולכן אפשר לשנות כל אחד מהם כאב בפני עצמו; אבל לשור שהזיק אדם אין מקור נפרד (הפסוקים בשמות כא, כח-לב עוסקים בשור שהרג אדם ולא בשור שהזיק אדם), אלא חיובו נלמד מהכתוב של שור שהזיק שור (בשמות כא, לה-לו), וא"כ אין לשנותו כאב בפני עצמו.]
שמואל דוד כתב:מדוע בספר החדש שיו"ל ע"י ארטסקרול בנוגע להיסטוריה של התלמוד וכו' לא הזכירו הספר הנפלא סדר הדורות?
קאצ'קלה כתב:שמואל דוד כתב:מדוע בספר החדש שיו"ל ע"י ארטסקרול בנוגע להיסטוריה של התלמוד וכו' לא הזכירו הספר הנפלא סדר הדורות?
כבר תמהו בזה גדולים וטובים, ואני בתוכם.
אור עולם כתב:בסוף מס' מכות: "כיון שהגיעו להר הבית",
ובשוטנשטיין: "כיון שהגיעו סמוך להר הבית",
היינו - לשיטתם גם בזמן ר"ע כבר אסרו רבותינו את העלייה למתחם הכרת...
שבר את כדי קרע את כסותי חייב.
ורמינהי (שמות כב, ו) לשמור ולא לאבד לשמור ולא לקרוע לשמור ולא לחלק לעניים.
אמר רב הונא לא קשיא הא דאתי לידיה הא דלא אתי לידיה.
אמר ליה רבה לשמור דאתי לידיה משמע.
אלא אמר רבה הא והא דאתא לידיה ולא קשיא הא דאתא לידיה בתורת שמירה הא דאתא לידיה בתורת קריעה.
החזן כתב:האם מישהו יכול להסביר מה בין רב הונא לרבה לדעת הפירוש המייגע של שוטנשטיין?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 703 אורחים