אפשר כתב:היה לעזרה דין בית הכנסת שהתפללו שם, וממילא בודאי קיימו דין השו"ע דיש להדליק בביהכ"נ, ומכאן מקור נאמן למנהג להדליק בביה"כ, ומנהג קדום הוא כמו הלל בר"ח, ולכן מברכים עליו. ושפיר דמי לישנא דחצרות קדשיך, דאילו נרות שבהיכלך אינם נראים לנו.
עושה חדשות כתב:שמעתי ע"ז דברים נאים, כאן.
אפשר כתב:בזמן שהנס התרחש, היה להם שמן אחר בכלל להדליק נרות בחצרות קדשיך?
אפשר כתב:שמן טמא לא הכניסו למקדש, ואם היה שם הוציאו, עי' רמב"ם ביאת מקדש סופ"ג, ויש להאריך.
ואכן שאר שמנים יכלו להדליק, וגם שעוה, אבל גם אם היה שמן, איני יודע למה מוכרח לומר שאם היה דין הדלקת ביהכ"נ במקדש שהדליקו כן בשנה הראשונה.
הרי אנו אומרים והדליקו נרות בחצרות קדשיך וקבעו שמונת ימי חנוכה וכו', ובגמ' שבת איתא דמה שקבעו שמונת ימי חנוכה היתה לשנה אחרת, וא"כ אפשר שגם הרישא דהדליקו נרות בחצרות קדשיך היה רק לשנה אחרת, אין הכרח שכל מה שאומרים היה באותה השנה, אלא הכוונה שכך עשו מזמן הנס ואילך כל אחד בעיתו ובזמנו.
פרי יהושע כתב:עושה חדשות כתב:שמעתי ע"ז דברים נאים, כאן.
היום ראיתי ממנו בעלון "תורת הקרבנות", וכתב שם שהדליקו בחוץ כל עשר מנורות ושזה גופא היה הנס כפול ומכופל גם ביום הראשון, ושמעכב בית אבל לא ההנחה בתוך הבית שאינו רק לכתחילה משום כנגד השולחן ועוד האריך שם, בעיני זה לא מסתבר כלל, דפשיטא בעיני דבעי הנחה בתוך הבית, אבל איני יודע ראיה ברורה לזה.
פרי יהושע כתב:האם באמת ניתן לומר שהשאירו את הנרות בחוץ, [כמו שיתכן שכתב חת"ס בחידושיו לשבת ואינו תח"י כעת], והלא מצות מנורה היא בהארת בית המקדש [וכמו שנראה במדרשים בפ' תצוה], ואם לא האם הביאור הנכון הוא כפשוטו שהכוונה לבית המקדש, מה ידוע לכם על כך?
בבלי77 כתב:מה שכתב סגי נהור, הנה שם פירש חצרות קדשך על העזרה של המקדש, ולא כפירוש הנ"ל שהכוונה על העיר ירושלים, מ"מ שני הפירושים שווים שאין הכוונה על בית המקדש כמקובל ודו"ק
לבי במערב כתב:א. מפשטות לשון הראב"ד משמע שנסח ברכה זו שוה לדנ"ח.
ב'מכון המקדש' טוענים דצ"ל 'אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נרות במנורה' (ואילו כאן נכתב שא"י נוסחה).
הא לחמא עניא כתב:ואת ההפניה השניה [בקישור של המילה כאן] לא נפתח לי חסום בנתיב. מה כתוב שם?
האם בירכו על הדלקת המנורה בבית המקדש?
י"ב סיון התשע"ז | 06.06.17 00:00
שאלה:
שלום רב, רציתי לדעת אם הכהן היה מברך לפני הדלקת המנורה בכל יום. מה נוסח הברכה. ומה המקור? תודה רבה
תשובה:
שלום וברכה,
לפי דעת הראב"ד (הלכות ברכות פרק יא' הלכה טו) בירכו על הדלקת המנורה בבית המקדש, וכמו שהוכיח מדבריו בספר צפנת פענח שם. אולם לא מצאתי מבואר נוסח הברכה.
בברכה,
הלל מאירס
הא לחמא עניא כתב:לבי במערב כתב:א. מפשטות לשון הראב"ד משמע שנסח ברכה זו שוה לדנ"ח.
ב'מכון המקדש' טוענים דצ"ל 'אשר קדשנו במצוותיו וציונו להדליק נרות במנורה' (ואילו כאן נכתב שא"י נוסחה).
גם למה הם לא מביאים שבירכו בנוסח 'בקדושתו של אהרן' כמו שאר ברכות שבמקדש?
ואת ההפניה השניה [בקישור של המילה כאן] לא נפתח לי חסום בנתיב. מה כתוב שם?
הא לחמא עניא כתב:מחפש אני מקורות ברמב"ם ובשארי הראשונים או אפילו במשניות ובגמ'
[b]א. איזה ברכה בירך הכהן בעת שהדליק את הנרות בבית המקדש?? [לפי הראב"ד בהשגות סוף הלכ' ברכות ברמב"ם מבואר שבירכו, עיי"ש].
לבי במערב כתב:א"כ, לפ"ד המברכים 'להדליק נר חנוכה' (בלא תיבת 'של'), יש לברך 'להדליק נר מקדש'?...
לבי במערב כתב:אה"נ (יושַׂם לב לג' הנקודות).
הא לחמא עניא כתב:לבי במערב כתב:אה"נ (יושַׂם לב לג' הנקודות).
???
בבלי77 כתב:ובעל פה שמעתי מהגריח"ס עצמו שליט"א שהביא עוד אסמכתא ש"חצרות קדשך" הכוונה לעיר ירושלים, מנוסח תפילת מודים דרבנן "ותאסוף גליותינו לחצרות קדשך" וכו' , ושם הכוונה לעיר ירושלים, וכנוסח ברכת מעין שלש: ובנה ירושלים עיר הקדש במהרה בימנו והעלנו לתוכה וכו' ודו"ק.
מה שכתב סגי נהור, הנה שם פירש חצרות קדשך על העזרה של המקדש, ולא כפירוש הנ"ל שהכוונה על העיר ירושלים, מ"מ שני הפירושים שווים שאין הכוונה על בית המקדש כמקובל ודו"ק
נוטר הכרמים כתב:בבלי77 כתב:ובעל פה שמעתי מהגריח"ס עצמו שליט"א שהביא עוד אסמכתא ש"חצרות קדשך" הכוונה לעיר ירושלים, מנוסח תפילת מודים דרבנן "ותאסוף גליותינו לחצרות קדשך" וכו' , ושם הכוונה לעיר ירושלים, וכנוסח ברכת מעין שלש: ובנה ירושלים עיר הקדש במהרה בימנו והעלנו לתוכה וכו' ודו"ק.
מה שכתב סגי נהור, הנה שם פירש חצרות קדשך על העזרה של המקדש, ולא כפירוש הנ"ל שהכוונה על העיר ירושלים, מ"מ שני הפירושים שווים שאין הכוונה על בית המקדש כמקובל ודו"ק
בסידור רש"י (סי' לה) איתא גירסה אחרת: ותקבצינו מארבע רוחות הארץ להודות לך בחצרות קדשך לשמור חקיך ולעשות רצונך בלבב שלם על שאנו מודים לך.
ומבואר היטב דירושלים היא מקום מיוחד להודאה.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 50 אורחים