ראיתי בדברי הראב"ד בסוגייא זו כמה דברים שאיני יודע להולמם זה עם זה.
אשמח אם יאירו את עיני בישוב שיטתו בענין
וז"ל הראב"ד בכתוב שם לראב"ד מסכת ראש השנה דף ב עמוד ב:
"אמר אברהם: גם בזה [טעה]. דלקיטה לאו היינו גמר פרי, וגמר פרי קודם לקיטה הוא משיעשה קצצים גמורים, והכי איתא בתוספתא שביעית [פ"ב ה"ה], ודוקא לזרעו, אבל לירקו אחר לקיטה
".
לדברי הראב"ד הגדרת גמר פרי היא משיעשה קצצים גמורים וזהו שלב שלפני הלקיטה.
השאלה אם אפשר לשלב זאת עם דברי הראב"ד בהשגותיו לרמב"ם ש"גמר פרי" היינו משיביאו שליש שכן כתב בהשגותיו לרמב"ם הלכות מעשר שני ונטע רבעי פרק א הלכה י
"שאם לא הביא שליש לפני ר"ה אינו מתעשר לשעבר שהרי פסק שמואל הלכה שהולכים בו אחר גמר פרי והשליש הוא גמר פרי כשזרעו לזרע והיה לו לומר מתעשר להבא ואם ליקט ממנו אחר ר"ה בין זרעו בין ירקו מתעשר להבא כך היה לו לומר".
אולי כוונתו שכשזרעו לזרע גמר הפרי הוא בשליש כי אז ראוי לזריעה ואילו כשזרעו לירק אז גמר הפרי הוא כשיעשה קצצים גמורים דהינו בשלב הבשלת הפרי לאכילה?
השאלה אם זה מתאים לדברי הראב"ד בכתוב שם שהבאתי לעיל: "ו
גמר פרי קודם לקיטה הוא משיעשה קצצים גמורים, והכי איתא בתוספתא שביעית [פ"ב ה"ה], ודוקא לזרעו, אבל לירקו אחר לקיטה
" ואולי מכאן יש לומר שקצצים גמורים הוא הבאת שליש אבל מדברי הראב"ד בהשגותיו לרמב"ם הלכות מעשר שני פרק א בהמשך :
"
אבל אם לא הביא וכו' עד אף ע"פ שלא נמנע. א"א נראה לי שהוא שבוש והיה ראוי להיות אף על פי שנמנעו והטעם שאין מחשבת זרע חלה על מחשבת ירק שיהיה מתעשר זרע וירק אלא בשני דברים שהביאו שליש לפני ר"ה ושימנע ממנו מים שלשים יום שהם גידול הירק וכשמנע נראה כי דעת שלימה היתה לו לזרע ואז תחול עליו המחשבה ויעשר משניהם נראה מכאן דסתמו לירק קאי, ומה שכתב בסוף זרעו לזרע ועשה כולו קצצים גמורים וכו' אמת הוא כך מצא בירושלמי ולא ביאר שם כהוגן ובתוספתא נראה שלא בא אלא על דברי רשב"ג שאמר
שאין הולכין לזורע לשעבר לא אפילו בתרמיל ולא אפילו בשליש אלא בקצצים גמורים כי אז נחשבו לשעבר
"
משמע שקצצים גמורים הוא שלב מאוחר מהבאת שליש וכך כותב ר"י קורקוס בהלכות מעשר שני שם ומובא גם בכסף משנה: "ו
פירוש קצצים שנתמלאת השבולת כל צורכה והוא יותר מתרמלו כאשר נראה מדברי הר"א ופי' תרמלו שנכנסו הזרעים בצקלונם כי תרמיל נקרא כלי עור יעשוהו הרועים והולכי דרך לתת צידה לדרכם
".אם כן קצצים גמורים הוא יותר מהבאת שליש ולפני הלקיטה. יתכן שמצב זה הוא הנקרא גמר פרי כמו שכותב הראב"ד בהשגותיו לרי"ף. אבל הרי בהשגותיו לרמב"ם הוא כותב שגמר פרי בזרעו לזרע הוא הבאת שליש ושקצצים גמורים אינו הבאת שליש אלא מאוחר יותר.