עליך עיננו כתב:האם יש מישהו שמעיר בזה? האם זה קשור לזה שגם בגמ' מצינו שהמקור לברכות דרבנן הוא בחנוכה?
ואולי אפש"ל שכיון שחנוכה במהותו הוא להודות ולהלל אז זה ממש מצות היום..משא"כ בשאר יו"ט ור"ח שזה דין אחר..
עליך עיננו כתב:האם יש מישהו שמעיר בזה? האם זה קשור לזה שגם בגמ' מצינו שהמקור לברכות דרבנן הוא בחנוכה?
ואולי אפש"ל שכיון שחנוכה במהותו הוא להודות ולהלל אז זה ממש מצות היום..משא"כ בשאר יו"ט ור"ח שזה דין אחר..
עליך עיננו כתב:האם יש מישהו שמעיר בזה? האם זה קשור לזה שגם בגמ' מצינו שהמקור לברכות דרבנן הוא בחנוכה?
ואולי אפש"ל שכיון שחנוכה במהותו הוא להודות ולהלל אז זה ממש מצות היום..משא"כ בשאר יו"ט ור"ח שזה דין אחר..
עזריאל ברגר כתב:אם תמצא ביאור - אולי זה יעזור גם לקושייתי:
מדוע הרמב"ם מונה (במנין המצוות שבהקדמת היד, בספר זמנים) רק ג מצוות דרבנן - עירובין, מגילה, ונר חנוכה, ואינו מונה את ההלל?
עליך עיננו כתב:אולי אפש"ל שכיון שחנוכה במהותו הוא להודות ולהלל אז זה ממש מצות היום.. משא"כ בשאר יו"ט ור"ח שזה דין אחר.
עזריאל ברגר כתב:לגבי מה שכתבתי שיש הפרדה בין דאורייתא לדרבנן בספר זמנים, אאריך מעט יותר:
אלו הן המצוות דרבנן שמברכים עליהן אשר קדשנו במצוותיו וציוונו:
א. נטילת ידיים.
ב. נר שבת (לא כתבתי שויו"ט, כי לפי הרמב"ם אין מצווה להדליק נר בימים טובים, כידוע ליודעים).
ג. עירוב חצרות.
ד. עירוב תחומין.
ה. עירוב תבשילין.
ו. מגילה.
ז. נר חנוכה.
ח. הלל.
(כשמונים "שבע מצוות דרבנן" - מאחדים את כל העירובים לאחת, ומוסיפים מצווה נוספת: תעניות, או ברכות - ברכות הנהנין וכו'. אבל כאן היה לי נוח למנות כך לצורך נוחות הדיון).
וכך סידרן הרמב"ם:
א. מצוות נטילת ידיים - מפוזרת ברמב"ם לכמה מקומות: חלק בהלכות ק"ש ותפילה, חלק בהלכות ברכות, וחלק בספר טהרה (מפוזרות גם שם).
ב. מצוות נר שבת - כנראה כלל אותה בתוך "זכור את יום השבת לקדשו".
ג-ד. עירוב חצרות ועירוב תחומין - קבעו הלכות לעצמן ונקראו בשם "הלכות עירובין", וניכר בבירור שלא עשה הרמב"ם כרבינו הקדוש שהכניס את הלכות מחיצות והלכות תחומין לתוך מסכת עירובין, אלא הרמב"ם הכניס אותן לתוך הלכות שבת, ששם הוא מפרט את הדינים של המצוות דאורייתא והמסתעף מהן (כשיטתו, שתחומין דאורייתא), ורק את הלכות העירובין מדרבנן כתב בהלכות עירובין (אבל הטושו"ע נהגו כרבינו הקדוש במשנה, ורק הפרידו (בסידור הסימנים) לארבעה חלקים: הלכות מחיצות, הלכות עירובי חצרות, הלכות תחומין, והלכות עירובי תחומין).
ה. עירובי תבשילין - שולבו בתוך הלכות יו"ט, וכפי שכתבו לעיל שכך דרכו של הרמב"ם לשלב הלכות קצרות בתוך הלכות גדולות-יותר.
ו-ז-ח. מגילה חנוכה והלל - עליהן דיברנו כאן.
אליהו חיים כתב:עזריאל ברגר כתב:אם תמצא ביאור - אולי זה יעזור גם לקושייתי:
מדוע הרמב"ם מונה (במנין המצוות שבהקדמת היד, בספר זמנים) רק ג מצוות דרבנן - עירובין, מגילה, ונר חנוכה, ואינו מונה את ההלל?
בתשובת ר"א בן הרמב"ם לרבי דניאל הבבלי שאלה א' (ד"ה אמנם אשר חשבת על הלל) אחרי שהוכיח דהלל חיובו רק מדרבנן כתב וז"ל ואף אם נודה למחשבה הזאת ונאמר כי נתחייב מן התורה בשבח סתם עם כל זאת לא יקשה עלינו כי אנחנו כבר מנינו חיוב מצות תפילה וענין חיובה כולל שבח והגדלה ובקשה וכדומה והשבח הוא ענף מחוב התפלה ואין פנים למנותו מצוה לעצמו. עכ"ל
ולפי זה מסתבר דאף לפי האמת לדעת הרמב"ם דהוי רק דרבנן, אינו נמנה כמצוה בפנ"ע, דלענין עצם ההלל שנאמר בכלל מצות תפילה, ולענין הזמן שנאמר הרי הוא בכלל מצוות שבמועד [ושרשו בחנוכה דתקנתו להודות ולהלל וכענפיו בכל מועד].
במסתרים כתב:עליך עיננו כתב:אולי אפש"ל שכיון שחנוכה במהותו הוא להודות ולהלל אז זה ממש מצות היום.. משא"כ בשאר יו"ט ור"ח שזה דין אחר.
כ"כ כאן למטה בהערה 37
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=248
אולי י"ל עוד שלא הביאו בהלכות יו"ט להבדיל בין דאורייתא לדרבנן ולהוציא מדעת בה"ג שחושב אותו בכלל תרי"ג.
ועוד חוטי סברות:
-מצות הלל אינה מסתעפת משום פרט של מצות שביתת יו"ט מהתורה ולכן אין מקום לספחה שם.
-אינה בכלל מצות יו"ט שהרי נוהגת בחנוכה ממש כביו"ט שמן התורה והלומד הלכות חנוכה אין לו לחפש בהלכות יו"ט.
אליהו חיים כתב:עזריאל ברגר כתב:אם תמצא ביאור - אולי זה יעזור גם לקושייתי:
מדוע הרמב"ם מונה (במנין המצוות שבהקדמת היד, בספר זמנים) רק ג מצוות דרבנן - עירובין, מגילה, ונר חנוכה, ואינו מונה את ההלל?
בתשובת ר"א בן הרמב"ם לרבי דניאל הבבלי שאלה א' (ד"ה אמנם אשר חשבת על הלל) אחרי שהוכיח דהלל חיובו רק מדרבנן כתב וז"ל ואף אם נודה למחשבה הזאת ונאמר כי נתחייב מן התורה בשבח סתם עם כל זאת לא יקשה עלינו כי אנחנו כבר מנינו חיוב מצות תפילה וענין חיובה כולל שבח והגדלה ובקשה וכדומה והשבח הוא ענף מחוב התפלה ואין פנים למנותו מצוה לעצמו. עכ"ל
ולפי זה מסתבר דאף לפי האמת לדעת הרמב"ם דהוי רק דרבנן, אינו נמנה כמצוה בפנ"ע, דלענין עצם ההלל שנאמר בכלל מצות תפילה, ולענין הזמן שנאמר הרי הוא בכלל מצוות שבמועד [ושרשו בחנוכה דתקנתו להודות ולהלל וכענפיו בכל מועד].
עליך עיננו כתב:אליהו חיים כתב:עזריאל ברגר כתב:אם תמצא ביאור - אולי זה יעזור גם לקושייתי:
מדוע הרמב"ם מונה (במנין המצוות שבהקדמת היד, בספר זמנים) רק ג מצוות דרבנן - עירובין, מגילה, ונר חנוכה, ואינו מונה את ההלל?
אינו נמנה כמצוה בפנ"ע, דלענין עצם ההלל שנאמר בכלל מצות תפילה, ולענין הזמן שנאמר הרי הוא בכלל מצוות שבמועד [ושרשו בחנוכה דתקנתו להודות ולהלל וכענפיו בכל מועד].
ק"ק שהרי לרמב"ם נשים חיבות בתפילה והלל נשים פטורות משום שהוא ז"ג ולפי הנ"ל היה לרמב"ם לציין חיוב נשים בזה כמו בתפילה..
במסתרים כתב:עליך עיננו כתב:אולי אפש"ל שכיון שחנוכה במהותו הוא להודות ולהלל אז זה ממש מצות היום.. משא"כ בשאר יו"ט ור"ח שזה דין אחר.
כ"כ כאן למטה בהערה 37
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... &pgnum=248
אולי י"ל עוד שלא הביאו בהלכות יו"ט להבדיל בין דאורייתא לדרבנן ולהוציא מדעת בה"ג שחושב אותו בכלל תרי"ג.
ועוד חוטי סברות:
-מצות הלל אינה מסתעפת משום פרט של מצות שביתת יו"ט מהתורה ולכן אין מקום לספחה שם.
-אינה בכלל מצות יו"ט שהרי נוהגת בחנוכה ממש כביו"ט שמן התורה והלומד הלכות חנוכה אין לו לחפש בהלכות יו"ט.
במסתרים כתב:י"ל שלא הביאו בהל' חומ"צ שכן אין מברכים על ההלל בליל פסח
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 20 אורחים