דרומי כתב:הביטוי 'עליו השלום' הוא כנראה עתיק יומין, וראיה לדבר מזה שיש ראשי תיבות קבועים עליו:
אאע"ה
משרע"ה
דהע"ה
ומעניין באמת שדוקא על שלושת אלו - אברהם, משה ודוד - נכנס חזק הביטוי 'עליו השלום' ולא כ"כ אומרים זאת על צדיקים אחרים
(לא ראיתי אף פעם ר"ת כזה על אהרן או על יוסף הצדיק או על שלמה המלך וכו')
דרומי כתב:ראיתי מציינים שהביטוי מבוסס כנראה על הגמרא בכתובות קד, א. עיי"ש.
אוהב אוצר כתב:לאו דווקא פטירתו, ברור שמדובר על עולם הנשמות הראיה שיש כאלו שאומרים זאת בהשכבה שבכל שנה.
אגב, יש מקהילות הספרדים, שבחזרת הש"צ שהוא מזכיר: אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב, עונים הקהל: "עליהם השלום".
פי האתון כתב:באחד הקבצים של 'נזר התורה' בעשור האחרון היה מאמר מקיף על זה (אולי של דנדרוביץ).
צולניק כתב:איני יודע מקור לזה, אך מה שברור שבעבר היה מקובל לכתוב לאיש עליו השלום וכיום אין דבר כזה
בברכה המשולשת כתב:עוד יעויין בדברי נ' וידר, התגבשות, כרך ב, עמ' 516 - 517 (לגבי ביטוי ארמי דומה)
אוהב אוצר כתב:לאו דווקא פטירתו, ברור שמדובר על עולם הנשמות הראיה שיש כאלו שאומרים זאת בהשכבה שבכל שנה.
אגב, יש מקהילות הספרדים, שבחזרת הש"צ שהוא מזכיר: אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב, עונים הקהל: "עליהם השלום".
יוסף חיים אוהב ציון כתב:אוהב אוצר כתב:לאו דווקא פטירתו, ברור שמדובר על עולם הנשמות הראיה שיש כאלו שאומרים זאת בהשכבה שבכל שנה.
אגב, יש מקהילות הספרדים, שבחזרת הש"צ שהוא מזכיר: אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב, עונים הקהל: "עליהם השלום".
שמעתי שכתב בזה בשו"ת מעשה אפוד מי יכול להעלותו.
תלמיד-חכמים כתב:כבר בזמן הגאונים היה נהוג הביטוי 'עליו השלום', ודווקא בכתבי רס"ג נפוץ מאד (מה שמחזק את ההשערה שאולי מקורו מן הערבים).
וונדרבר כתב:תלמיד-חכמים כתב:כבר בזמן הגאונים היה נהוג הביטוי 'עליו השלום', ודווקא בכתבי רס"ג נפוץ מאד (מה שמחזק את ההשערה שאולי מקורו מן הערבים).
נראה משונה. וכי כל מנהג של רב סעדיה גאון מקורו מן הערבים?
[וכי כל מנהגי הראשונים מצרפת ומאשכנז מקורם מן הנוצרים?]
תלמיד-חכמים כתב:וונדרבר כתב:תלמיד-חכמים כתב:כבר בזמן הגאונים היה נהוג הביטוי 'עליו השלום', ודווקא בכתבי רס"ג נפוץ מאד (מה שמחזק את ההשערה שאולי מקורו מן הערבים).
נראה משונה. וכי כל מנהג של רב סעדיה גאון מקורו מן הערבים?
[וכי כל מנהגי הראשונים מצרפת ומאשכנז מקורם מן הנוצרים?]
עובדה היא, שלא נמצא ביטוי זה בדברי חז"ל והגאונים עד תקופת רס"ג, ורק בסביבות תקופת רס"ג ואילך החל להופיע, ולכך יש מקום לומר שנלקח מהערבים.
ואין דבר זה זר כלל וכלל, כידוע שיש בספרי חכמי ספרד והמזרח בתקופה זו כו"כ לשונות שלקוחים מהערבים. לדוגמא בעלמא, מה שכותב הרמב"ם "בשם ה' א-ל עולם", כתב בשו"ת התשב"ץ ח"ג סי' שא שהוא מנהג הערבים, לגבי המנהג שהיו כותבים כך בכתובה, וז"ל: "ויש מקומות שמתחילין בשם ה' אל עולם כמנהג הישמעאלים ואינו כמנהג חכמים ז"ל שהרי עשו יום טוב כשבטלו הזכרת השם מהשטרות כמו שנזכר במגלת תענית ובראשון מראש השנה (י"ח ע"ב) לפי שלמחר יפרע זה את חובו ונמצא השטר מוטל באשפה".
בריה נמוכה כתב:הערבים אכן נוהגים לכתוב על מוחמד ושאר ממשיכיו עליו השלום
ומורגל בלשונם לומר הנביא עליו השלום
וכן כותבים על גדולי עמינו משה הנביא ע"ה
ועל שאר הנביאים
דרופתקי דאורייתא כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:אוהב אוצר כתב:לאו דווקא פטירתו, ברור שמדובר על עולם הנשמות הראיה שיש כאלו שאומרים זאת בהשכבה שבכל שנה.
אגב, יש מקהילות הספרדים, שבחזרת הש"צ שהוא מזכיר: אלוקי אברהם אלוקי יצחק ואלוקי יעקב, עונים הקהל: "עליהם השלום".
שמעתי שכתב בזה בשו"ת מעשה אפוד מי יכול להעלותו.
של שר שרי התורה וכו' וכו' וכו' שליט"א?
וונדרבר כתב:בריה נמוכה כתב:הערבים אכן נוהגים לכתוב על מוחמד ושאר ממשיכיו עליו השלום
ומורגל בלשונם לומר הנביא עליו השלום
וכן כותבים על גדולי עמינו משה הנביא ע"ה
ועל שאר הנביאים
אולי הם למדו מהיהודים (כמו הרבה דברים)
תלמיד-חכמים כתב:בברכה המשולשת כתב:עוד יעויין בדברי נ' וידר, התגבשות, כרך ב, עמ' 516 - 517 (לגבי ביטוי ארמי דומה)
מי יעלה לנו?
מה שהוזכר לעיל בשם קובץ נזר התורה - שם מדובר אודות הלשונות זצ"ל וזכור לטוב.
כבר בזמן הגאונים היה נהוג הביטוי 'עליו השלום', ודווקא בכתבי רס"ג נפוץ מאד (מה שמחזק את ההשערה שאולי מקורו מן הערבים).
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 31 אורחים