מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
גלרשטיין
הודעות: 521
הצטרף: א' ינואר 08, 2017 8:07 am

״להשכיחם״ או ״להשכיח״ ב׳על הניסים׳

הודעהעל ידי גלרשטיין » ש' דצמבר 08, 2018 6:17 pm

מישהו מכיר נוסח ל על הניסים שגורס ״להשכיח תורתך ולהעביר חוקי רצונך״ (במקום ״להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך״). [ראיתי מי שמביא שכן הוא נוסח הגר״א, בספר עיון תפילה וכן בספר גנוזות הגר״א. ד״א: אשמח אפ מישהו יוכל את העמודים בהם כתוב כן מספרים אלו לכאן]

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

חטא החשמונאים ברפיון הכהונה

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' דצמבר 22, 2019 2:47 pm

אני מזדרז לפני חנוכה, מאחר שראיתי שר' גדליה אייזמן אמר בשם ר' אייזיק שר שלא ראוי לעסוק בחטאי החשמונאים. אז אני כותב לפני...

הנה כתב הרמב"ן בראשית פרק מט: "ואפשר גם כן שהיה עליהם חטא במלכותם מפני שהיו כהנים ונצטוו (במדבר יח ז) תשמרו את כהונתכם לכל דבר המזבח ולמבית לפרכת ועבדתם עבודת מתנה אתן את כהונתכם, ולא היה להם למלוך רק לעבוד את עבודת ה'. והנה כתב הב"ח אורח חיים סימן תרע אבל בחנוכה עיקר הגזירה היתה על שהתרשלו בעבודה ועל כן היתה הגזירה לבטל מהם העבודה כדתניא בברייתא (אוצר מדרשים [אייזנשטיין] עמ' 193 ד"ה דור) שגזר עליהן אותו הרשע לבטל התמיד ועוד אמר להם מצוה אחת יש בידם אם אתם מבטלין אותה מידם כבר הם אבודין ואיזה זה הדלקת מנורה שכתוב בה (שמות כז כ) להעלות נר תמיד כל זמן שמדליקין אותן תמיד הם עומדין כו' עמדו וטימאו כל השמנים וכשחזרו בתשובה למסור נפשם על העבודה הושיעם יי' על ידי כהנים עובדי העבודה בבית יי' ע"כ נעשה הנס גם כן בנרות תחת אשר הערו נפשם למות על קיום העבודה ולפיכך לא קבעום אלא להלל ולהודות שהיא העבודה שבלב" ומובן אם כן שכל כוחם היה מחמת מסירות נפשם על העבודה, וכשעשו דבר שהוא גורם להתרשלות בה, ובאופן של קבע שכזה, ממילא נענשו כל כך.

שייף נפיק
הודעות: 2762
הצטרף: ה' יוני 22, 2017 10:11 am

גבינה למה, ולמה לא יין? ושמן?

הודעהעל ידי שייף נפיק » א' דצמבר 22, 2019 10:33 pm

כתב הרמ''א (תר''ע ב) ''יש אומרים שיש לאכול גבינה בחנוכה לפי שהנס נעשה בחלב שהאכילה יהודית את האויב''
א. גבינה למה? למה לא חלב כעיקר המעשה? ואמנם יש שכתבו שהאכילתו גבינה או תבשיל של גבינה, אבל הרמ''א שמזכיר חלב למה לא חלב?
ב. למה לא יין, הרי לפי המסופר השקתו חלב וכשצמא נתנה לו יין ונרדם, אם כן היין זכה להיות הגומר במצווה?
ג. הנס נעשה גם בשמן, ולמה לא מזכיר הרמ''א שמן?

סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: גבינה למה, ולמה לא יין? ושמן?

הודעהעל ידי חלמישצור » א' דצמבר 22, 2019 10:53 pm

ראה אצל ח' סיימונס, 'אכילת גבינה ולביבות בחנוכה', סיני, קטו (א-ב), תשרי-חשון תשנ"ה, עמ' נז-סד.

ברוך00
הודעות: 326
הצטרף: ש' אפריל 04, 2015 10:43 pm

הדר בבית הכנסת היכן מדליק?

הודעהעל ידי ברוך00 » א' דצמבר 29, 2019 5:59 pm

אדם בודד (לא נשוי) שגר לבדו בבית הכנסת. היכן מדליק?
זה ודאי שכשנמצא בבית הכנסת בשעת הדלקה הוא יוצא יד"ח בהדלקה. (דזה כל התקנה להדליק בבית הכנסת.
השאלה היא כשהוא לא היה בהדלקה של בית הכנסת והוא הגיע כשכבו הנרות, האם י"ל שהוא כבר יצא בהדלקה שהדליקו בבית הכנסת? או שלא, דנכון אמנם שהוא יושן בבית הכנסת אבל מכיון שהבית כנסת לא שייך לו, אין לו שום שייכות למקום?

אליעזר בלוי
הודעות: 441
הצטרף: ד' מרץ 01, 2017 10:16 am
מיקום: גבעת זאב
שם מלא: אליעזר בלוי

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי אליעזר בלוי » ב' דצמבר 30, 2019 1:02 am

מדוע לא נהוג שהנשים יקראו הלל בברכה בחנוכה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 30, 2019 10:54 am

אליעזר בלוי כתב:מדוע לא נהוג שהנשים יקראו הלל בברכה בחנוכה

איפה לא נהוג?
אצלנו הנשים אומרות הלל בברכה בכל יום שאומרים בו הלל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2589
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

הטעם שהשוכח על הניסים אינו צריך לחזור

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' יולי 27, 2020 3:35 pm

מתוך יתד המאיר תמוז תש"פ סימן לז אות ח
יתד המאיר תמוז תשפ סימן לז אות ח ח''א.PNG
יתד המאיר תמוז תשפ סימן לז אות ח ח''א.PNG (384.57 KiB) נצפה 24734 פעמים

יתד המאיר תמוז תשפ סימן לז אות ח ח''ב.PNG
יתד המאיר תמוז תשפ סימן לז אות ח ח''ב.PNG (321.46 KiB) נצפה 24734 פעמים

שקלאוו
הודעות: 119
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: הדר בבית הכנסת היכן מדליק?

הודעהעל ידי שקלאוו » א' נובמבר 22, 2020 10:05 am

ברוך00 כתב:אדם בודד (לא נשוי) שגר לבדו בבית הכנסת. היכן מדליק?
זה ודאי שכשנמצא בבית הכנסת בשעת הדלקה הוא יוצא יד"ח בהדלקה. (דזה כל התקנה להדליק בבית הכנסת.
השאלה היא כשהוא לא היה בהדלקה של בית הכנסת והוא הגיע כשכבו הנרות, האם י"ל שהוא כבר יצא בהדלקה שהדליקו בבית הכנסת? או שלא, דנכון אמנם שהוא יושן בבית הכנסת אבל מכיון שהבית כנסת לא שייך לו, אין לו שום שייכות למקום?


איפכא מסתברא. בהדלקת ביה"כ לא יוצא, משום שההדלקה היא משום מנהג ולא משום תקנת המצוה וע"כ יש חסרון בכוונה ובמקום ההדלקה הראוי (ואף אם נאמר מניחו על שולחנו שם זה בכל הראוי לבילה וק"ל דאף אם הוא מהנוהגים להדליק בפנים חייב להדליק שוב).
ומאידך מחיובי מזוזה (יומא יא., טושו"ע רפ"ו) למדנו שיש דיורין בביה"כ ואם דר שם נחשב ביתו, ולכן חייב להדליק בזמנו ובמקומו בברכה.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 22, 2020 1:40 pm

מצינו שהתקינו קידוש בביהכ"נ מפני אורחים שישנים שם
ולא מצינו שתיקנו עבורם הדלקת נ"ח
לכן נראה שאו שפטורים כי אין להם בית או שיוצאים בהדלקה בבית כנסת

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 22, 2020 1:43 pm

כדכד כתב:מצינו שהתקינו קידוש בביהכ"נ מפני אורחים שישנים שם
ולא מצינו שתיקנו עבורם הדלקת נ"ח
לכן נראה שאו שפטורים כי אין להם בית או שיוצאים בהדלקה בבית כנסת

הקשר בין ההתחלה לסיום - רופף.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 22, 2020 1:51 pm

אם מר יפרש דבריו ולא יכתוב בחידות אולי אוכל להתייחס

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' נובמבר 22, 2020 1:54 pm

צודק. ארחיב:
מדוע כת"ר מניח שהיו צריכים לתקן תקנת הדלקת נר חנוכה בבית הכנסת?
אולי היה פשוט לכולם שכל אחד מדליק במקום לינתו ואכילתו, כפי שמדליק לעצמו נר להאיר?

ומאידך: הרי מצינו שתיקנו תקנת נ"ח בביה"כ!

ויעוין https://www.hamichlol.org.il/%D7%9B%D7% ... 7.91.D7.9F

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 22, 2020 2:26 pm

האורחים שאוכלים ושותים בבית הכנסת .

תיקנו להם קידוש בבית הכנסת כי זה מקום אכילתם.
לפי זה לאורחים הישנים בית הכנסת היה צריך לתקן שידליקו שם נרות (ול"ד שאכילה קובעת אז לאלה שאוכלים שם).

מכך שחכמים התייחסו לקידוש ולא התיחסו להדלקת נרות - הנחתי מה שכתבתי לעיל שאו שיצאו ידי חובה בהדלקה בבית הכנסת או שהם פטורים

לא הבנתי מה ענין הקשור שהפנה אליו כת"ר לכאן

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי רציני » א' נובמבר 22, 2020 4:50 pm

תניא רבתי (סימן לה). כל בו (סימן מד). בית יוסף (סימן תרעא). כתבו שהטעם להדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת זה משום האורחים. אולם יש טעמים אחרים בראשונים.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי כדכד » א' נובמבר 22, 2020 8:33 pm

הטעם משום האורחים זה כדי שהאורחים יצאו ידי חובתם או כדי שלא תשתכח מהם תורת הדלקת נ"ח או טעם אחר?

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי רציני » א' נובמבר 22, 2020 8:41 pm

לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי לבי במערב » א' נובמבר 22, 2020 10:10 pm

כאן הובא לקט מ"מ בטעם ההדלקה בביהכ"נ.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 23, 2020 11:07 am

רציני כתב:לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.

אם כך לכאורה הדר בבית הכנסת יצא ידי חובה בהדלקה שבבית הכנסת גם אם לא היה שם בפועל

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי רציני » ב' נובמבר 23, 2020 3:33 pm

כדכד כתב:
רציני כתב:לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.

אם כך לכאורה הדר בבית הכנסת יצא ידי חובה בהדלקה שבבית הכנסת גם אם לא היה שם בפועל

אפשר להתחיל ככה. לולי תקנת חכמים האם האורחים היו חייבים להדליק בבית הכנסת, ומה שנגיד נשאל אם כן מדוע חכמים תיקנו?

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 23, 2020 6:56 pm

חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי רציני » ב' נובמבר 23, 2020 7:20 pm

כדכד כתב:חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.

לשון הבית יוסף ציטטתי אותו למעלה: נראה "שתיקנו" כן. ע"כ. ואולי אין כוונתו לתקנת חז"ל אלא לתקנה יותר מאוחרת.

שקלאוו
הודעות: 119
הצטרף: ה' מאי 19, 2016 1:41 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי שקלאוו » ב' נובמבר 23, 2020 10:33 pm

רציני כתב:תניא רבתי (סימן לה). כל בו (סימן מד). בית יוסף (סימן תרעא). כתבו שהטעם להדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת זה משום האורחים. אולם יש טעמים אחרים בראשונים.

לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.


אורחים אוכלים ושותים בביה"כ ולכן תקנו לקדש שם דהוא מקום סעודתם. אין פה שינוי ממצוות הקידוש המקורית, הרי העני הדר בביה"כ כבר חייב בקידוש. חידוש התקנה היא על שמשי בתי הכנסיות שיקפידו לקדש תמיד בין אם יש עני ובין אם אין ע"מ שלא יתרופף הדבר וישאר עני ללא קידוש.

לעומת זאת, מה המכריח לדוק בב"י שמדובר בלנים בביה"כ?
אם זו מצות הדר בביה"כ, ומוכח ממזוזה שכן הוא - המצוה המקורית כבר חלה, ויש לו להדליק בטפח הסמוך לפתח לרה"ר של ביה"כ, בזמנה, והדר הוא המדליק.
ההדלקה בביה"כ גדרה ואופיה שונים בתכלית. למה לבטל מצוות חז"ל מקורית מפני תקנה שמקורה ובסיסה לוט בערפל? אי לכך, דעת נוטה שמדובר באורחים בסתמא, כגון בלנים אצל בעלי בתים ואינם משתתפים בפריטי, ואולי אין זה מוציא אותם י"ח נר איש וביתו אלא י"ח פרסומי ניסא גרידא.

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' נובמבר 23, 2020 10:40 pm

רציני כתב:
כדכד כתב:חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.

לשון הבית יוסף ציטטתי אותו למעלה: נראה "שתיקנו" כן. ע"כ. ואולי אין כוונתו לתקנת חז"ל אלא לתקנה יותר מאוחרת.

הבית יוסף לא כותב שמברכים על הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת משום שמברכים על המנהג?

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי רציני » ג' נובמבר 24, 2020 12:07 am

כדכד כתב:
רציני כתב:
כדכד כתב:חכמים לא תיקנו להדליק נרות בבית הכנסת.
זהו מנהג.
השאלה איפוא היא ממתי התחיל המנהג או מה היה בלעדיו.

לשון הבית יוסף ציטטתי אותו למעלה: נראה "שתיקנו" כן. ע"כ. ואולי אין כוונתו לתקנת חז"ל אלא לתקנה יותר מאוחרת.

הבית יוסף לא כותב שמברכים על הדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת משום שמברכים על המנהג?

את זה הוא כתב בשם הריב"ש. אבל אתה צודק שעדיף לא לעשות מחלוקת בזה.

רציני
הודעות: 969
הצטרף: ד' יולי 30, 2014 5:28 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי רציני » ג' נובמבר 24, 2020 12:17 am

שקלאוו כתב:
רציני כתב:תניא רבתי (סימן לה). כל בו (סימן מד). בית יוסף (סימן תרעא). כתבו שהטעם להדלקת נרות חנוכה בבית הכנסת זה משום האורחים. אולם יש טעמים אחרים בראשונים.

לשון הבית יוסף (סימן תרעא, סעיף ז, ד"ה ומ"ש שמניחין נר חנוכה בבית הכנסת): נראה שתיקנו כן מפני האורחים שאין להם בית להדליק בו וכמו שתיקנו קידוש בבית הכנסת שום אורחים דאכלו ושתו בבי כנישתא. וכן כתב הכל בו.


אורחים אוכלים ושותים בביה"כ ולכן תקנו לקדש שם דהוא מקום סעודתם. אין פה שינוי ממצוות הקידוש המקורית, הרי העני הדר בביה"כ כבר חייב בקידוש. חידוש התקנה היא על שמשי בתי הכנסיות שיקפידו לקדש תמיד בין אם יש עני ובין אם אין ע"מ שלא יתרופף הדבר וישאר עני ללא קידוש.

לעומת זאת, מה המכריח לדוק בב"י שמדובר בלנים בביה"כ?
אם זו מצות הדר בביה"כ, ומוכח ממזוזה שכן הוא - המצוה המקורית כבר חלה, ויש לו להדליק בטפח הסמוך לפתח לרה"ר של ביה"כ, בזמנה, והדר הוא המדליק.
ההדלקה בביה"כ גדרה ואופיה שונים בתכלית. למה לבטל מצוות חז"ל מקורית מפני תקנה שמקורה ובסיסה לוט בערפל? אי לכך, דעת נוטה שמדובר באורחים בסתמא, כגון בלנים אצל בעלי בתים ואינם משתתפים בפריטי, ואולי אין זה מוציא אותם י"ח נר איש וביתו אלא י"ח פרסומי ניסא גרידא.

ז"ל התניא: כתב בעל הריברות נהגו להדליק נר חנוכה בבית הכנסת ויש מקומות שנהגו להניחה על הפתח ויש שמניחיי אותה באמצע בית הכנמת ומנהגינו להדליקה בבית הכנמת ושמא נהגו להדליקה עבור האורחים ועבור מי שלא יהיה לו שמן להדליק נר חנוכה אבל מורי הרב חביבי ז"ל היה נמנע מלהדליקה בבית הכנמת כדי שלא לברך עליה אבל אם היו אורחים ישנים בבית הכנסת היו האורחים עצמן צריכין להדליקה דקיימא לן אכסנאי חייב בנר הנוכה. עכ"ל.
ולכאורה מסופו משמע שבהתחלה לא דיבר על אורחים שישנים בבית הכנסת. וכמו שכתבת שאין הכוונה באורחים הישנים בבית הכנסת.
מה שכתבתי שגם את הטעם הזה כתב הכלבו. נמשכתי אחרי הבית יוסף. אולם כבר הקשו האחרונים שבכלבו לא מופיע הטעם הזה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' נובמבר 24, 2020 8:48 am

בדוכנים של בלוי בבתי-הכנסת נמכר כעת ספר 'סוכת חיים' ובו הרבה נידונים קצרים על חנוכה עם תשובות הפוסקים. מומלץ לענ"ד.
https://bloy.co.il/product/%D7%A1%D7%95 ... %9B%D7%94/

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' נובמבר 26, 2020 6:01 pm

לי יש את ספרו על סוכות, וכעשור שלא מש משולחני בסוכות.

לכשיבקע
הודעות: 574
הצטרף: ד' מאי 13, 2020 12:52 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי לכשיבקע » ב' דצמבר 07, 2020 8:13 pm

בני זוג האוכלים אצל ההורים המתגוררים בעיר אחרת, וישנים בדירה של שכנים שאינם נמצאים בביתם, האם חייבים בהדלקת נרות חנוכה, והאם צריכים לברך?

בברכת התורה.

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי אור עולם » ד' דצמבר 09, 2020 12:51 pm

בחור שהוריו גרים בחו"ל ומתארח אצל בני משפחה בא"י כל ימי החנוכה, האם מדליק שם מדין בעה"ב (וכמו שהיה מדליק בישיבה) או מדין מהדרין (וכמו שהיה מדליק בבית הוריו), והאם יש בזה נפק"מ למעשה, ולדוג' - אם המארח מדליק בצאה"כ והבחור בשקיעה - האם הדלקת הבחור פוטרת את בעה"ב?

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' דצמבר 10, 2020 11:48 am

בענין האורחים, לפלא שלא העירו עדיין מדברי המשנה ברורה הדן בזה להדיא
אוצר החכמה_200343.jpg
אוצר החכמה_200343.jpg (45.75 KiB) נצפה 24037 פעמים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2777
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' דצמבר 10, 2020 11:51 am

לי יש שאלה במקום הדלקת נר חנוכה.
בביתי יש שתי חלונות, ואחת מהם מתחלת בפחות מי"ט, שאוכל להדליק בהידור למטה מי' טפחים. אמנם לפני החלון הזה יש אילן קטן המסתרת את ראיית החלון מרה"ר, ולמעשה לא נראה שאפשר לראות את הנרות מבחוץ. האם יש איזה פסק שאם מדליק על יד החלון, המפריע מבחוץ אינו חוסם בעד ההידור של הדלקה לבני רה"ר, ואין זה אלא 'אריא הוא דרביעא עליה'? בשעה"צ הרי הכריע דמעלת סמוך לרה"ר עדיף ממעלת למטה מי"ט, ע"כ אולי מן הראוי להדליק על יד החלון השני.

לא חיפשתי בספרי הליקוטים למיניהם, רק במ"ב

והתחלתי לחפש, וראיתי שדברי השעה"צ במחלוקת הם שרויים.
כתב המג"א (תרע"ו סק"ו) "נראה לי דאם דר בעליה, מניחה בחלון אפילו הוא למעלה מעשרה". וע"ז כ' השעה"צ מש"כ, דמעלת חלון הסמוך לרה"ר עדיף ממעלת פחות מי"ט, שזה מדינא דגמרא וזה אינו. ועיי"ש בפמ"ג
אוצר החכמה_147778.jpg
אוצר החכמה_147778.jpg (140.74 KiB) נצפה 24032 פעמים

אמנם בעייני בערוך השלחן ביאר את דברי המג"א באופן אחר
אוצר החכמה_602341.jpg
אוצר החכמה_602341.jpg (68.07 KiB) נצפה 24032 פעמים

ולפי דבריו בחלון מעולם לא נאמר דינא די"ט, ולכן אין שום דחייה בדבר כלל, ואפשר לבחור באיזה חלון שארצה.

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' דצמבר 13, 2020 2:58 pm

הנוהגים בזמן מוצ"ש כשי' ר"ת לחומרא, אבל בחנוכה מזדרזים להבדיל ולהדליק עוד לפני זמן ר"ת. האם עדיין ראוי להם (או אפילו מחוייבים כמו 'נדר') להקפיד לא לעשות שאר מלאכות עד הזמן הקבוע כמנהגם, או שאין בזה ענין כ"כ.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' דצמבר 14, 2020 12:46 pm

עושה חדשות כתב:הנוהגים בזמן מוצ"ש כשי' ר"ת לחומרא, אבל בחנוכה מזדרזים להבדיל ולהדליק עוד לפני זמן ר"ת. האם עדיין ראוי להם (או אפילו מחוייבים כמו 'נדר') להקפיד לא לעשות שאר מלאכות עד הזמן הקבוע כמנהגם, או שאין בזה ענין כ"כ.

לכאורה יש ענין. כי לדעת ר"ת אמנם הם חטאו בהדלקת הנר, אבל זה לא אומר ששבת יצאה...

כדכד
הודעות: 8856
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי כדכד » ב' דצמבר 14, 2020 1:37 pm

או כלך לדרך זו
אמנם בהתנגשות בין הרצון לקיים מצות הלקה בזמנה לבין הרצון להחמיר כשיטה מסויימת בהלכות שבת הכרענו להחמיר בזמן ההדלקה אבל עדיין אין סיבה לא להחמיר כשיטה ההיא בהלכות שבת בכל שאר הענינים

ישעיהו
הודעות: 162
הצטרף: ה' ינואר 12, 2012 11:58 pm

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי ישעיהו » ג' דצמבר 15, 2020 9:19 am

ברמב"ם הלכות חנוכה פ"ג ה"ג "להראות ולגלות הנס", וציינו במהדורת פרנקל שבכתבי היד של הרמב"ם ליתא מילים אלו (וכן ב"דפוס קדמון", שזה דפוס מלפני גירוש ספרד).
ומעניין מאוד שבחיפוש באוצה"ח של מילים אלו יש למעלה מאלף תוצאות, ואמנם רוב התוצאות זה כמדומני שמעתיקים את כל דברי הרמב"ם בהלכה זו (ללא הדגשה של מילים אלו או דיוק מהם), אבל יש הרבה מהספרים שדנים ומפלפלים במילים אלו. וכן במשנ"ב ריש הלכות חנוכה כשהביא את דברי הרמב"ם, ציין במיוחד בשעה"צ על מילים אלו שוב שהמקור הוא מהרמב"ם. ומעניין מהיכן נולדה הוספה זו בדברי הרמב"ם, והאם אולי יש לזה איזה מקור בראשונים אחרים ?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 17, 2020 10:17 am

לגבי הדין של מסובב במצוות
האם זה אומר גם להשתדל לעבור באותו הפתח ולא להשתמש בפתחים האחרים ליציאה מהבית?

אור עולם
הודעות: 1443
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי אור עולם » ה' דצמבר 17, 2020 10:51 am

עושה חדשות כתב:לגבי הדין של מסובב במצוות
האם זה אומר גם להשתדל לעבור באותו הפתח ולא להשתמש בפתחים האחרים ליציאה מהבית?

"מסובב במצוות" זה לא רק מעליותא בהדלקה עצמה?

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' דצמבר 17, 2020 6:21 pm

לש' הפוס' הוא שבשעה שיעבור ביניהם יהיה מסובב במצוות, לכן שאלתי כנ"ל, האם ראוי להעדיף את המעבר בפתח זה על פני שאר הפתחים.

-

שאלה נוספת; האם הדין של 'חשד' נאמר רק בב' פתחים או גם במי שיש לו חלונות לכמה רוחות שיצטרך להדליק בכולם מפני החשד?

מה שנכון נכון
הודעות: 11953
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ שאלות והערות קצרות בעניני חנוכה ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' דצמבר 17, 2020 7:33 pm

עושה חדשות כתב:שאלה נוספת; האם הדין של 'חשד' נאמר רק בב' פתחים או גם במי שיש לו חלונות לכמה רוחות שיצטרך להדליק בכולם מפני החשד?

ראה הגהות רב"פ.


חזור אל “חנוכה”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 60 אורחים