עזריאל ברגר כתב:המערכת בישיבות - איני יודע למי היא מיועדת.
החלשים - נופלים.
החזקים - משתעממים ועלולים גם כן ליפול (וביודעי ומכירי קאמינא).
הבינוניים - איני יודע אם הדבר הנכון בשבילם הוא ללמוד באינטנסיביות כזאת.
"גדולי דור" לא ייצאו מהישיבות, כי גדול-דור מוכרח לדעת ש"ס, שזה לא דבר שמחנכים אליו בישיבות.
נראה לי שהישיבות מגדלות מגידי-שיעורים וראשי ישיבות.
כל ת"ח צריך ומוכרח ללמוד כל חלקי התורה והחלק הנוגע למעשה, היינו סדר מועד וברכות חובה יותר ויותר ללמוד בעיון והעמקה עד שיהא ראוי להוראה בענינים אלו, וזהו עיקר מצות לימוד התורה דצריך שתהא ללמוד ע"מ לעשות ולקיים, וכדתנן באבות. ואין בזה שום ספק כלל וכלל, והצדק עם כתר"ה במאה אחוז, ואל ישגיח כלל על האנשים אשר יניאו אותו מזה ח"ו.
ומה שנהגו בישיבות ללמוד המסכתות מנשים ונזיקין בלבד, הוא מפני שאותן מסכתות המה מסוגלים יותר לפתח את הכשרון וישרות העיו וכל זה שייך רק לגבי צעירים, בערך כחמשה שנים הראשונים אחרי שגמרו ישיבה קטנה, אבל כשכבר פיתח כשרונו כהוגן, בודאי חובה עליו אז יותר ללמוד ברכות, וסדר מועד, וחולין, ונדה. וגם קדשים מהאי טעמא דהלומד כאילו מקריב כמו שאמרו חז"ל וכמו שהאריך מרן החפץ חיים זללה"ה.
עיקר גדול, צריך שיקבע בדעתו שתכלית לימודו יהיה להגיע להלכה למעשה, וזה מפורש בתורה "ולמדתם אותם, ושמרתם לעשותם", ולכן מהנכון שישים עיונו ועיקר קביעותו במסכתות ומקצועות שנוגע יותר למעשה.
אמנם בתחילת לימוד בימי הילדות והבחרות כדי להגיע לידי הבנה ולקנות דרך הלימוד ולהבין צורתא דשמעתתא, יותר נכון לקבוע לימודו בענינים ומקצועות שמחדדים את השכל. כענין שמצינו בדבריהם ז"ל "הרוצה שיחכים יעסוק בדיני ממנות" (בב"ב קעה.). אך אחרי שכבר הגיע לידי מידה שיוכל להבין ולירד לעומקה של הלכה, אז יבחר וישים כל מעינו בדברים הקרובים להלכה למעשה. וייגע ויעמול לפסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא עכ"ל.
ולענין אסוקי שמעתתא, בזמננו הלימוד בישיבה קיים להתלמד איך ללמוד, וזה תופס כל זמננו ומחשבתנו. ובענין שעסוקין, רצוי לראות בטור ושו"ע וביאור הגר"א, שבאלו מתבארים גם פירוש הדברים בבהירות יתר. ולרכוש ידע בש"ס או בתלתא סידרי לכל הפחות, וגם להיות בקי בהלכה למעשה - על זה בנוי הכוללים לאברכים. וחבל שבשביל שמתחתנים בגיל צעיר - וכך צריך - ממשכים האברכים בדרך לימוד הישיבה, ולא מגיעים לתכלית הנ"ל, להיותם בקי בגמרא ובהלכה למעשה עכ"ל.
עזריאל ברגר כתב:המערכת בישיבות - איני יודע למי היא מיועדת.
החלשים - נופלים.
החזקים - משתעממים ועלולים גם כן ליפול (וביודעי ומכירי קאמינא).
הבינוניים - איני יודע אם הדבר הנכון בשבילם הוא ללמוד באינטנסיביות כזאת.
"גדולי דור" לא ייצאו מהישיבות, כי גדול-דור מוכרח לדעת ש"ס, שזה לא דבר שמחנכים אליו בישיבות.
נראה לי שהישיבות מגדלות מגידי-שיעורים וראשי ישיבות.
ניים ושכיב כתב:ידועה מחלוקת הפוסקים אי שרי להטיל עצמו על הציבור כדי לעסוק בת"ת. וטעם המתירים כדי שלא תשתכח תורה מישראל. והנה צווחו ראשי הישיבות שאחר השואה על שינוי צורת הלימוד שנתבטלו החזרות ואמרו שעי"כ תשתכח תורה מישראל. ואכן עינינו הרואות שכדבריהם כן היה, שאלו שזוכרים את תלמודם בימינו הם רק בעלי זכרון מופלג, אבל השאר שוכחים כעבור זמן קצר, לפי שמי שרוצה לחזור צריך לברור לו שעה שאינה מן היום ואינה מן הלילה, כי כל היום עסוקים בלהתקדם. וא"כ נפל האי היתרא בבירא.
והנה ואולם מה נעשה שראינו הרבה אנשים שאמונות אלו הרסו את חייהם וגם את מותם. במערכת הלימודית הנוכחית בשביל לצאת ת"ח צריך כשרונות עצומים. השאר לא יצליחו לגדול בתורה אע"פ שישארו בעולם התורה, והם יהיו ע"ה ועניים, ויהיו להם בעיות בחינוך ילדים ושלום בית, והם יעמדו בפרשת דרכים וילסטמו את הבריות (כלומר ישנוררו). במה דברים אמורים באנשים שהולכים בתלם, ורק אינם מספיק מוצלחים, והירידה הרוחנית שלהם באה רק לאחר ימים ושנים כאשר הוצאות ביתם משתרגות על צוארם. אבל חמורים מהם אלו שאינם הולכים בתלם. האנשים העצמאיים והמרדנים מטבעם אינם בתורה (כי הם מורדים בישיבה) ואינם בדרך ארץ (כי לא למדו אומנות) ואינם מן הישוב כלל. לאלו בד"כ לא חסר כסף ואינם עוסקים בשנור, אבל הם מלסטמים את הבריות בצורות אחרות הקרובות יותר לפשוטו, וכל זה עוד בימי הבחרות. אם לפחות היה עליהם עול דרך ארץ היו מתקלקלים פחות, ונמצא שעולם התורה לא רק שלא עיכב והפחית את הקלקול שלהם, אלא אדרבא זירז והגדיל אותו.
ומה מדוייקים דברי חז"ל כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון. סופה בטלה כנגד הסיבה הראשונה, וגוררת עוון כנגד השניה. וכי מאיזו הוה אמינא באו חז"ל להפקיע במאמרם זה אם לא מסברות אלו שאמרנו שעולם התורה יגדל את כולם בתורה ויר"ש. ודבר זה, דהיינו מי לא מתאים לעולם התורה, הוא דבר שיודעים אותו די מהר, וטוב היה לאנשים אלו אם היו מלמדים אותם אומנות במקום ליסטות.
וא"כ צ"ע מנהגנו, תבן לא ניתן לעבדיך ולבנים אומרים לנו עשו, מקשים עלינו לעזוב את עולם התורה, ושם מקשים עלינו לגדול בתורה, והנה עבדיך מוכים וחטאת עמך.
ידעתי גם ידעתי שטועה אני, כי לא טוב אנכי מרבותי (אשר מקריבים הרבה כדי לקיים את עולם התורה במתכונתו הנוכחית), אך מה היא באמת התשובה, על מה אנו סומכים ללכת נגד דברים חמורים המפורשים בפוסקים באין חולק?
.בטעם ריבוי ספסלים שבדורנו אמרי אינשי שתי סיבות, חדא משום שמכל אחד יכול לצאת ת"ח, ולכן צריכים כולם ללכת לישיבות לפי שאינך יודע איזה מהם יכשר. ואידך משום שמחוץ לעולם התורה אנשים נוטים יותר להתקלקל ברוחניות
זה איננו נכון, והרי כל אחד מצליח באיזה דרגה שיהיה, אחד מבין פשט גמ' עם רש"י, וא' תופס יותר שי' תוס' ורא"ש, וא' אולי גם שיטות האחרונים והחילוקים, ומ"מ כ"א לוקח עמו חבילה של ידעות בתורה, המביא לידי מעשה בדרגה מה. וא"כ אינו יכול לפסוק ע"פ לימודו, מ"מ כשילמוד ההלכה בפנים בשו"ע, תהא לו הכרה פנימית וידיעה אמיתית בהענין. ולא סתם מהשפה ולחוץ, שידע ששורש מקור ההלכה וכו'. וזה לעצמו נקרא הצלחה, ואינו ע"ה. וכמו שכתב הרמב"ם (אגרות הרמב"ם עמו' 15) לתלמידו, וז"ל: תחלה מה שאתה צריך לידע, השם יתמיד ערכך ויוסיף בהצלתך. שאינך עם הארץ, אלא תלמידנו ואהובינו אתה, וכל מי שמבקש להדבק בתלמוד תורה, ואפילו הבין פסוק אחד או הלכה אחת. ואין הפרש שהבין אותו הענין מלשון קודש או מלשון ערבי, או מלשון ערמי. הכונה היא הבנת ענינים בכל לשון שיהיה, וכל שכן הפירושים והחיבורים עכ"ל.במערכת הלימודית הנוכחית בשביל לצאת ת"ח צריך כשרונות עצומים.
, זהו חסרון אך ורק כשאין להם בישיבתם שיחות מוסריות (בהשקפה, והדרכה, ומוסר וכו'), וכמו"כ אינם מתעסקים בספרי מוסר. אבל לאלו שיש להם הנ"ל, אפילו אם לא יצליחו בתורה מפני חסרון יכולתם, מ"מ זה אינו נוגע להבנת נחיצת מדו"ט, ולדעת איך לחנך וכו'. (והרי האם כל גוי שלא למד תורה, חסר התנהגות של ד"א וכו')והם יהיו ע"ה ועניים, ויהיו להם בעיות בחינוך ילדים ושלום בית, והם יעמדו בפרשת דרכים וילסטמו את הבריות
עליך עיננו כתב:עזריאל ברגר כתב:המערכת בישיבות - איני יודע למי היא מיועדת.
החלשים - נופלים.
החזקים - משתעממים ועלולים גם כן ליפול (וביודעי ומכירי קאמינא).
הבינוניים - איני יודע אם הדבר הנכון בשבילם הוא ללמוד באינטנסיביות כזאת.
"גדולי דור" לא ייצאו מהישיבות, כי גדול-דור מוכרח לדעת ש"ס, שזה לא דבר שמחנכים אליו בישיבות.
נראה לי שהישיבות מגדלות מגידי-שיעורים וראשי ישיבות.
נ"ל שיש עוד אפשרות כדברי החזו"א הידועים שהישיבות הם מערות ובריחה מן הרע והתועבה שמתרבה מיום ליום ברחוב..ואם היה זה בזמנו מה נאמר על זמנינו אנו ירחם ה'..
א"כ אין שום נ"מ מה כמה ומי יוצא מהישיבה,הרי כל מה שאפשר להציל מצילים ודבר פשוט הוא עד שלא ניתן כמעט להיכתב!
מאור עינים כתב:אני מאמין שהדברים נאמרו בהלצה
עולם ישיבות העמיד ומעמיד לגיונות של ת"ח הבקיאים במשנתם, בכ"כ הרבה סגנונות וריבוי תחומים של היו גם בדורות קודמים,
וגם אם יש מה [ויש] לתקן, אין טעם להתכחש על כ"כ הרבה בוגרי הישיבות שתורתם בקרבם, ומגדלתם ומרוממתם,
וגם אם רובם לא זכו לדעת ש"ס, חבל להשים דגש על החסר,
ניים ושכיב כתב:ידועה מחלוקת הפוסקים אי שרי להטיל עצמו על הציבור כדי לעסוק בת"ת. וטעם המתירים כדי שלא תשתכח תורה מישראל. והנה צווחו ראשי הישיבות שאחר השואה על שינוי צורת הלימוד שנתבטלו החזרות ואמרו שעי"כ תשתכח תורה מישראל. ואכן עינינו הרואות שכדבריהם כן היה, שאלו שזוכרים את תלמודם בימינו הם רק בעלי זכרון מופלג, אבל השאר שוכחים כעבור זמן קצר, לפי שמי שרוצה לחזור צריך לברור לו שעה שאינה מן היום ואינה מן הלילה, כי כל היום עסוקים בלהתקדם. וא"כ נפל האי היתרא בבירא.
והנה בטעם ריבוי ספסלים שבדורנו אמרי אינשי שתי סיבות, חדא משום שמכל אחד יכול לצאת ת"ח, ולכן צריכים כולם ללכת לישיבות לפי שאינך יודע איזה מהם יכשר. ואידך משום שמחוץ לעולם התורה אנשים נוטים יותר להתקלקל ברוחניות. ואולם מה נעשה שראינו הרבה אנשים שאמונות אלו הרסו את חייהם וגם את מותם. במערכת הלימודית הנוכחית בשביל לצאת ת"ח צריך כשרונות עצומים. השאר לא יצליחו לגדול בתורה אע"פ שישארו בעולם התורה, והם יהיו ע"ה ועניים, ויהיו להם בעיות בחינוך ילדים ושלום בית, והם יעמדו בפרשת דרכים וילסטמו את הבריות (כלומר ישנוררו). במה דברים אמורים באנשים שהולכים בתלם, ורק אינם מספיק מוצלחים, והירידה הרוחנית שלהם באה רק לאחר ימים ושנים כאשר הוצאות ביתם משתרגות על צוארם. אבל חמורים מהם אלו שאינם הולכים בתלם. האנשים העצמאיים והמרדנים מטבעם אינם בתורה (כי הם מורדים בישיבה) ואינם בדרך ארץ (כי לא למדו אומנות) ואינם מן הישוב כלל. לאלו בד"כ לא חסר כסף ואינם עוסקים בשנור, אבל הם מלסטמים את הבריות בצורות אחרות הקרובות יותר לפשוטו, וכל זה עוד בימי הבחרות. אם לפחות היה עליהם עול דרך ארץ היו מתקלקלים פחות, ונמצא שעולם התורה לא רק שלא עיכב והפחית את הקלקול שלהם, אלא אדרבא זירז והגדיל אותו.
ומה מדוייקים דברי חז"ל כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון. סופה בטלה כנגד הסיבה הראשונה, וגוררת עוון כנגד השניה. וכי מאיזו הוה אמינא באו חז"ל להפקיע במאמרם זה אם לא מסברות אלו שאמרנו שעולם התורה יגדל את כולם בתורה ויר"ש. ודבר זה, דהיינו מי לא מתאים לעולם התורה, הוא דבר שיודעים אותו די מהר, וטוב היה לאנשים אלו אם היו מלמדים אותם אומנות במקום ליסטות.
וא"כ צ"ע מנהגנו, תבן לא ניתן לעבדיך ולבנים אומרים לנו עשו, מקשים עלינו לעזוב את עולם התורה, ושם מקשים עלינו לגדול בתורה, והנה עבדיך מוכים וחטאת עמך.
ידעתי גם ידעתי שטועה אני, כי לא טוב אנכי מרבותי (אשר מקריבים הרבה כדי לקיים את עולם התורה במתכונתו הנוכחית), אך מה היא באמת התשובה, על מה אנו סומכים ללכת נגד דברים חמורים המפורשים בפוסקים באין חולק?
נוטר הכרמים כתב:אשר יגורתי בא, זה לפעמים לוקח זמן.
(מתחילים עם הרמב"ם של ה'להטיל עצמו', אחרי זה מחשבנים כמה פעמים גמרו את הש"ס, ואח"כ מטילים את הרפש על כוסות הקפה...
איפה החברים הזריזים והמסורים, מצייני ה"נכב"ב"??).
ספעציעל פאר איר, לעשות רצון ת"ח (נכללו כאן גם נושאים משיקים. ועם החו"ר המחילה):נוטר הכרמים כתב:איפה החברים הזריזים והמסורים, מצייני ה"נכב"ב"??
.
כגוונא דא אמרו מארי מתניתין, וימררו את חייהם בעבודה קשה, בקושיא, בחומר בקל וחומר, ובלבנים בלבון הלכתא, ובכל עבודה בשדה דא ברייתא, את כל עבודתם וגו' דא משנה,
ניים ושכיב כתב:מש"כ הרב שלמה112 לדון אי מיקרי מטיל עצמו על הציבור, אף אם היה נכון, מ"מ אינו נוגע לעניננו, דודאי שהרמב"ם והרמ"א אוסרים כאן ואנו רוצים להשען על הב"י.
וכל המשים על לבו לעסוק בתורה ולא לעשות מלאכה להתפרנס מן הצדקה, הרי זה מחלל השם ומבזה התורה, שאסור ליהנות מדברי תורה וכו' [רמ"א סי' רמו סע' ]: הוא דעת הרמב"ם והאריך לגנות הרבה בהולכי במדה זו, אלא דדוקא דייק הרמב"ם ז"ל דכל זה לא מיירי אלא במי שהוא מטיל פרנסתו על הזולת, שיושב ולומד "ובהכרח" על הצבור לפרנסו, אבל אם הצבור או היחיד מבקשים ממנו ללמוד בעדם, או לזכות, לאו איסורא עביד. דכן מצינו היתר בהדיא שמח זבולון כו' ויששכר באהליך ושמעון אחי עזריה, והרבה כיוצא בזה. אלא דבזה לא מיירי כלל, אלא דוקא בנדון הנז' שמטיל פרנסתו וצרכי עצמו על הזולת, כמאן דתובע שכר לימודו, דבזה פשיטא שהוא נוטל חייו מן העולם. וכן דייק רמב"ם בפי' המשנה בהדיא, אלא דאודיעך דיש הרבה חילוקים בצד ההיתר בענין זה. א] הוא דמותר לגמרי כהא דמשתתפין ב', א' יוצא להכין טרף, וא' לומד, ומשתתפין, כל אחד חולק עם חברו כל ריוח שיהיה לו וזה כשמעון ועזריה. וב] הוא שלומד ומתפרנס מן הצדקה כדרך העניים, מצד כי לא מצא אופן שיתפרנס וילמוד אפילו חלק מהיום, זה יותר טוב הוא לו שילמוד ויתפרנס מהצדקה, ועכ"פ לא שיטיל עצמו על הצבור, לומר פרנסוני ויבא עליהם בכח תורתו, דבאופן זה אסר הרמב"ם בכל מציאות שיהיה. והחלק הג] הוא שיש לפניו ב' דרכים, הא' שיכול להתפרנס משלו וללמוד חלק מהיום, והב' שיקח מאדם מיחיד או מרבים שנדבה רוחם לתת לו פרנסתו, ללמוד כל היום לקיים עץ חיים היא למחזיקים בה, הי מינייהו יבחר האדם, ועל זה אמרו גדול הנהנה מיגיעו יותר מי"ש, שיותר יבחר לו האדם שיהנה מיגיעו, וילמוד חלק מהיום מליהנות מהזולת וילמוד כל היום, כאשר ביארתי בחיבורי על הש"ס ספר חפץ ה'. ושם כתבתי כי זה היה בזמניהם משא"כ בזמנינו שנתמעטו הלבבות והדעות, ואפילו חובת האדם לדעת דינים הצריכים. הלואי שילמוד כל היום, וישיג לדעת מה יעשה ממצות הב"ה. נ"ל שיותר טוב ללמוד כל היום, ובתנאי שלא יבא הוא להכריח לזולת לפרנסו, אא"כ אם הם בקשו ממנו לההנותו וללמוד כל היום, יהגה וילמוד תורת ה' החביבה: [ראשון לציון, סימן רמו]
ניים ושכיב כתב:יפה כתבת, זה אמנם שונה במקצת ממה שכתבת בהודעתך הראשונה, אבל כעת אכן כדבריך חילוקך נוגע לעניננו להתיר אפילו לדעת הרמב"ם וסיעתו.
אבל במחכ"ת שגה ברואה, דרובן המוחלט של התרומות לעולם התורה אינם מתורמים שמבקשים לתרום, אלא גבאי הישיבות והכוללים מחזרים על בתי הנדיבים ותחנונים ידבר רש עד שנכמר ליבן ישראל קדושים ונתבעים ונותנים, ואינו ענין לההיתר של הראשל"צ כלל.
וק"ו ב"ב של ק"ו הגדול שתקציבים אינם ענין לו.
ניים ושכיב כתב:והנה בטעם ריבוי ספסלים שבדורנו אמרי אינשי שתי סיבות, חדא משום שמכל אחד יכול לצאת ת"ח, ולכן צריכים כולם ללכת לישיבות לפי שאינך יודע איזה מהם יכשר. ואידך משום שמחוץ לעולם התורה אנשים נוטים יותר להתקלקל ברוחניות. ואולם מה נעשה שראינו הרבה אנשים שאמונות אלו הרסו את חייהם וגם את מותם. במערכת הלימודית הנוכחית בשביל לצאת ת"ח צריך כשרונות עצומים. השאר לא יצליחו לגדול בתורה אע"פ שישארו בעולם התורה, והם יהיו ע"ה ועניים, ויהיו להם בעיות בחינוך ילדים ושלום בית, והם יעמדו בפרשת דרכים וילסטמו את הבריות (כלומר ישנוררו). במה דברים אמורים באנשים שהולכים בתלם, ורק אינם מספיק מוצלחים, והירידה הרוחנית שלהם באה רק לאחר ימים ושנים כאשר הוצאות ביתם משתרגות על צוארם. אבל חמורים מהם אלו שאינם הולכים בתלם. האנשים העצמאיים והמרדנים מטבעם אינם בתורה (כי הם מורדים בישיבה) ואינם בדרך ארץ (כי לא למדו אומנות) ואינם מן הישוב כלל. לאלו בד"כ לא חסר כסף ואינם עוסקים בשנור, אבל הם מלסטמים את הבריות בצורות אחרות הקרובות יותר לפשוטו, וכל זה עוד בימי הבחרות. אם לפחות היה עליהם עול דרך ארץ היו מתקלקלים פחות, ונמצא שעולם התורה לא רק שלא עיכב והפחית את הקלקול שלהם, אלא אדרבא זירז והגדיל אותו.
ניים ושכיב כתב:כנראה אין לך קשר עם מבוגרים ואתה לא מכיר את הבעיות שלהם.
אבל היות ויש לך שכל, וכבר יסד חוה"ל בשער היחוד שע"י השכל אפשר להשיג מה שלא משיגים בחמשת החושים, על כן הנני לקרב אליך הדברים על פי השכל.
ע"ה- מכיון שבימינו אין חוזרין על תלמודם, ממילא זוכרים כל אחד לפי כח זכרונו, אחד זוכר כמה ימים אחורה, אחר כמה שבועות, שלישי כמה חודשים, ויש כאלה שאינם יודעים שכחה מהי. רובא דעלמא לא זוכרים הרבה זמן אחורה (מלבד כמה דברים יוצאי דופן שנחקקים בזכרון) ולמרות שהם לומדים שנים ארוכות, הם נשארים ע"ה.
עניים- מכיון שהכוללים משלמים מעט (וגם מי שנאלץ לעזוב את הכולל, בר מינן, כיון שלא למד אומנות עפי"ר מתפרנס בדוחק), והנשים מוגבלות מבחינה מקצועית (עבודות צוארון כחול דורשות כח פיזי רב מדי, ועבודות צוארון לבן דורשות הכשרה אקדמית שלא רבות יכולות להשיג אותה או את תחליפה, ויש מגבלות של צניעות על מקום הלימודים ועל מקום עבודה ועל רשיון נהיגה, ויש מגבלות מחמת הריון ולידה וגידול ילדים) ויש להם מגוון מצומצם של מקצועות, וביקוש העבודה עולה על ההיצע וקשה למצוא משרה והמשכורות נמוכות, והילודה גבוהה, וההוצאות על הילדים גבוהות (נכון שכהיום יש מקילים מחמת הדחק, אבל לא מזמן כולן היו מורות ולבודדות היה רשיון נהיגה ונתנו דירות לילדים).
היה כדאי לסבול עוני אם זה מה שנדרש כדי שהבעל יהיה ת"ח, אבל בלא"ה סתם נכנסים לנסיונות אחרים, ואגב אורחא מתאכזרים לבני הבית.
בעיות בשלום בית- אמרו חז"ל אישה כיון שאין לה תבואה בתוך ביתה מיד צועקת (תמורה טז.), ועוד אמרו חז"ל אמר רב יהודה לעולם יהא אדם זהיר בתבואה בתוך ביתו, שאין מריבה מצויה בתוך ביתו של אדם אלא על עסקי תבואה, שנאמר השם גבולך שלום חלב חטים ישביעך. אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי כמשלם שערי מכדא נקיש ואתי תיגרא בביתא (ב"מ נט.), וביידיש אומרים שכשהעניות נכנסת דרך הדלת האהבה בורחת דרך החלון.
אם הבעל היה ת"ח, זה היה עוזר להתגבר על הבעיות הללו, כי החיים לצד ת"ח מתגמלים מאוד (וכולי האי ואולי, עיי"ש בתמורה). אבל בלא"ה זה קשה מאוד.
בעיות בחינוך ילדים- זה בא בעסקת חבילה עם עניות ובעיות בשלום בית כשההורים מתוסכלים ולחוצים, ובפרט בימינו כאשר מסביב יהום העושר והבן שואל את עצמו למה זה אנוכי, בשביל מה אנחנו סובלים ואבא שלי אפילו לא ת"ח. וכ"ש אם הוא כבר רואה בעינים פקוחות את מצבו ומבין שגם הוא בעצמו לא מתקדם להיות ת"ח.
ילסטם את הבריות ("כלומר שישנורר")- מכיון שההוצאות רבות על ההכנסות, אין ברירה אלא לאסוף צדקה. כך כתבו המפרשים על מתני' דכל תורה שאין עמה מלאכה כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה, לפי שאי אפשר לו בלא מזונות, ומלסטם את הבריות. ח"ו לומר שכוונתם שממש ילסטם את הבריות (וכי יגיש תצהירי שקר לעיריה ולביטוח לאומי חלילה?), אלא ודאי כוונתם שיחזר על הפתחים בעבור הכנסת כלה.
אם האב היה ת"ח, היינו נשענים על הב"י ולא היה נקרא ליסטות, אבל בלא"ה קשה.
כמובן שבכל זה על הרוב אדבר, ומעשים לסתור (דוגמאות אנקדוטליות בלעז) כקליפת השום הם שווים.
ומה שרמזת במילותיך ("מרעילים בארות") כאילו יש בי שנאה כבושה לעולם התורה, לא מיניה ולא מקצתיה, ואשרי מי שחושדים אותו ואין בו.
יש פה שאלה שמאוד מכאיבה לי, ואני הופך בה זמן רב, והלכתי לברר אותה אצל ת"ח מפורסמים ולא עלה בידי.
ועל כן הודעתי כאן צערי לרבים, שמא ישיבוני תשובה שלמה מלפניהם.
פולסברג כתב:כיון שעלה למעלה שמו של ה'דברי יואל', אכתוב קצת בזה. הנה אף שלא מחשבותיו מחשבותינו ולא דרכינו דרכיו, ניתן להבין שיטתו מעט.
כל מי שעבר בין בתרי שכונותיהם וקריותיהם בארה''ב מכיר היטיב. אין כדוגמתם בכל העולם. באלפיהם ורבבותיהם מתרבים והולכים, זקנים ונערים, ועל צבאם מוסדות דור ודור בסביבות חיי היהדות: בתי כנסיות מפוארים עם מנינים סביב לשעון, ולמטה היכלי התורה מלאים מזן אל זן, מקוואות מפוארים עם כל ההידורים, בתי חינוך לבנים ולבנות, מאפיות מצה וביקור חולים, כשרות בלי פשרות, כוללים עם מאות ואלפים [בעיקר נערים ממשתי נגינתם], בתי הוראה וגמ''חים, וכל מה שיכולים לחלום עליו-שם הוא.
והכל מכוחו של אותו זקן שעידד ובירך את חסידיו בעושר וכבוד, ואכן גדלו והצליחו פרי, וכמעט שהפתגם הישן 'עשיר כקורח' נהפכה ל'עשיר כסאטמרער'...
והוא ז''ל שקע את מיטב כוחותיו בזה, שרצה שהכל ילך בכוחות עצמיים בלי שום התערבות זרים, הן מימין והן משמאל, ואינם משובעדים לשום גבירים מחוץ לקהילה. בניגוד להרבה קהילות וישיבות בארץ ובעולם, ואכמ''ל.
והבע''ב הנ''ל, גם חינך אותם ללמוד שיעורי תורה קבועים במהלך היום, ואכן כל בא בשעריהם ימצא הרבה בעה''ב שקועים בבנין התלמוד כמה שעות טובות ביום ובלילה.
כך שלכל אחד יש מקום בקהילה, המוכשרים לדיינות וכו' מימינים בה, והשאר תומכים בהתורה והטהרה.
מי צודק בזה? רק היושב על כסא רם ונשא יודע.
שמא לזה הכוונה, יעוש"ה.ניים ושכיב כתב:הקישורים אשר הביא הרב לבו-במערב עברתי על רוב הדברים ולא מצאתי בהם נוגע לעניננו, ואינני יודע אם הוא הנכב"ב אשר כיון אליו הרב הנוטר אשר יגור ובא לו. ואם יש בכם יודע אשר נכב"ב או נדפס בספה"ק אל יכחד.
דרומי כתב:[אגב..., בענין שיטה מסויימת בארה"ב שהוזכרה כאן, לדאבוננו זה לא כזה זוהר כמו שהציגו את זה כאן. ולדוגמא, לא הוזכרו כאלו ששייכים לפ' וישב וד"ל.].
מכון חכמי ליטא כתב:דרומי כתב:[אגב..., בענין שיטה מסויימת בארה"ב שהוזכרה כאן, לדאבוננו זה לא כזה זוהר כמו שהציגו את זה כאן. ולדוגמא, לא הוזכרו כאלו ששייכים לפ' וישב וד"ל.].
עדיף לאנשי שיטה מסויימת לא לפתוח את הנושא וד"ל
וכמובן קצת יותר אהבת ישראל לא יזיק
ניים ושכיב כתב:
ומש"כ הרב ליטוואק פ' ב"פ אינו נכון, כי לדעת הרמב"ם אין נותנין למטיל עצמו על הציבור מקופה הנגבית בכפיה, ואין הוא מחלל ה', אלא ע"כ איירי שאוספים במיוחד בשביל זה, וזה לא מיקרי שנותנין מרצונן וכפי שכתבתי לעיל לרב שלמה112.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 305 אורחים