אין הנתבע מתחייב בשבועה כי אם כשבא עליו התובע בטענה שיש לה תימוכין, כגון עד אחד או הודאה במקצת הטענה; אך טענה ערטילאית, זכאי הנתבע לדחותה בכפירה לחוד.עושה חדשות כתב:בדיני ממונות זה טעון הסבר.
עושה חדשות כתב:מה הטעם לומר שאם נתחייב לו שבועה בענין אחד
יכול כבר להשביעו שלא נמכר לו בעבד וכיו"ב?
במקור הדין -סוטה, יש לזה מובן לכאו', אבל בדיני ממונות זה טעון הסבר.
עזריאל ברגר כתב:HaimL כתב:רציני כתב:אם הוא לא נאמן אז כבר חיישינן להכל
אדרבה, יהיה חשיד אשבועתא
זו סוגיא בב"מ.
HaimL כתב:רציני כתב:אם הוא לא נאמן אז כבר חיישינן להכל
אדרבה, יהיה חשיד אשבועתא
ביקורת תהיה כתב:אין הנתבע מתחייב בשבועה כי אם כשבא עליו התובע בטענה שיש לה תימוכין, כגון עד אחד או הודאה במקצת הטענה; אך טענה ערטילאית, זכאי הנתבע לדחותה בכפירה לחוד.עושה חדשות כתב:בדיני ממונות זה טעון הסבר.
בא הכתוב וחידש: תימוכין של טענה זו יש בהם תימוך־מה גם לחברתה, לאמר: כשם שאין טענתו זו טענת סרק, כך טענתו האחרת לאו ריק היא, ואין הנתבע זכאי לדחותה כי אם בשבועה.
כדכד כתב:מח' ר"ש ורבנן היא אם יש נפקותא מעשית מהטעם אם מדורשים אותואו לא
את הטעם עצמו לכ"ע דורשים
יהודי טבעי כתב:HaimL כתב:ביקורת תהיה כתב:אין הנתבע מתחייב בשבועה כי אם כשבא עליו התובע בטענה שיש לה תימוכין, כגון עד אחד או הודאה במקצת הטענה; אך טענה ערטילאית, זכאי הנתבע לדחותה בכפירה לחוד.עושה חדשות כתב:בדיני ממונות זה טעון הסבר.
בא הכתוב וחידש: תימוכין של טענה זו יש בהם תימוך־מה גם לחברתה, לאמר: כשם שאין טענתו זו טענת סרק, כך טענתו האחרת לאו ריק היא, ואין הנתבע זכאי לדחותה כי אם בשבועה.
אשריך שאתה יודע בטעמא דקרא
השאלה הראשונית דרשה טעמא דקרא.
ולעצם הדברים רצוני להוסיף בסגנון שונה מעט, לא תימוכין דורשת השבועה, אלא מחוייבות כלשהי כלפי התובע, הטוען להד"ם אומר לתובע אני לא חייב לך מאומה איני מכיר אותך. הודאה במקצת יוצרת מחוייבות כלפי התובע, והוא כבר מתחייב לאמת את טענתו בדבר גודל מסגרת החוב שהיא לא כדברי התובע. כמו כן בשומרין שהוא מקור הילפותא לחיוב מודה במקצת, השומר מודה בחובת השמירה אלא שטוען נאנסו או נגנבו וכו', ועליו לאמת את טענתו.
וכך הוא העניין בגלגול שבועה שכבר יש לו חובת בירור ואימות כלפי תובע זה. וזה הטעם בר' חייא קמייתא שגם עדים מעידים חמישים מחייב שבועה.
[וזה טעם פטור קרקעות שאין בזה חוב, אלא וויכוח למי שייך הקרקע, וכן בהילך כבר ניתן לו הממון ואין כל מסגרת של חיוב כלפיו].
ביקורת תהיה כתב:אין הנתבע מתחייב בשבועה כי אם כשבא עליו התובע בטענה שיש לה תימוכין, כגון עד אחד או הודאה במקצת הטענה; אך טענה ערטילאית, זכאי הנתבע לדחותה בכפירה לחוד.עושה חדשות כתב:בדיני ממונות זה טעון הסבר.
בא הכתוב וחידש: תימוכין של טענה זו יש בהם תימוך־מה גם לחברתה, לאמר: כשם שאין טענתו זו טענת סרק, כך טענתו האחרת לאו ריק היא, ואין הנתבע זכאי לדחותה כי אם בשבועה.
לא כי, אלא מחויבות הנתבע נוצרת בעצם התביעה כלפיו, לאמור: תביעת התובע כשלעצמה (אף בלא תימוכין כלשהם), מחייבת אותו במענה, ומכח מחויבות זו עליו לתת מענה שיש בו טענת־נגד כלפי טענת התובע: 'לא לויתי', 'פרעתי'; מענה בסגנון 'איני חייב לך מאומה', 'איני מכיר אותך' – מענה בלתי קביל הוא.יהודי טבעי כתב:לא תימוכין דורשת השבועה, אלא מחוייבות כלשהי כלפי התובע; הטוען להד"ם, אומר לתובע: אני לא חייב לך מאומה, איני מכיר אותך.
יהודי טבעי כתב:זה לשון התוספות כתובות דף יח/א סוף ד"ה מפני מה
ואם תאמר ומנלן דכופר הכל פטור וליכא למימר מדאצטריך קרא לחייב שבועה בעד אחד מכלל דכופר הכל פטור דהא איצטריך להיכא שמעידים שגנב לו והוא אינו יודע אלא י"ל דגזירת הכתוב היא דכי הוא זה משמע דבעינן כפירה והודאה. ועוד מודה מקצת יש להשביעו שחייב לו ממון שהודה ועל ידי כך מגלגל עליו שבועה כעין גלגול אבל כופר הכל נסתלק לגמרי ממנו.
[התירוץ הראשון בתוס' סוברים שאין לבאר טעמא דקרא, והתירוץ השני סוברים שצריך...]
ביקורת תהיה כתב:לא כי, אלא מחויבות הנתבע נוצרת בעצם התביעה כלפיו, לאמור: תביעת התובע כשלעצמה (אף בלא תימוכין כלשהם), מחייבת אותו במענה, ומכח מחויבות זו עליו לתת מענה שיש בו טענת־נגד כלפי טענת התובע: 'לא לויתי', 'פרעתי'; מענה בסגנון 'איני חייב לך מאומה', 'איני מכיר אותך' – מענה בלתי קביל הוא.יהודי טבעי כתב:לא תימוכין דורשת השבועה, אלא מחוייבות כלשהי כלפי התובע; הטוען להד"ם, אומר לתובע: אני לא חייב לך מאומה, איני מכיר אותך.
והיה אם אין ביד הנתבע תשובה ברורה, אלא אומר 'איני יודע' – לדעת רב הונא ורב יהודה, הרי הוא חייב מעצם טענת התובע.
הן הן מלותי: הנתבע מתחייב בשבועה כשבא עליו התובע בטענה שיש לה תימוכין.יהודי טבעי כתב:שבועה היא אימות לטענה, ואת זאת אין אדם חייב רק כלפי מי שיש לו בסיס למחוייבותו כלפיו, שאז אינו יכול להתנער בטענה בעלמא, אלא צריך לאמת אותה.
HaimL כתב:ביקורת תהיה כתב:הן הן מלותי: הנתבע מתחייב בשבועה כשבא עליו התובע בטענה שיש לה תימוכין.יהודי טבעי כתב:שבועה היא אימות לטענה, ואת זאת אין אדם חייב רק כלפי מי שיש לו בסיס למחוייבותו כלפיו, שאז אינו יכול להתנער בטענה בעלמא, אלא צריך לאמת אותה.
איך שייך לומר שהתובע בא על הנתבע בטענה שיש לה תימוכין, כאשר את התימוכין לטענתו, כביכול, יוצר הנתבע בעצמו, על ידי הודאתו?
כדכד כתב:לא הצלחתי לעקוב אחרי כל הדיון אבל האמירה שנכתבה פה בשם אחד מגאוני הדורות שיש ללמוד מה אומרת התורה ולא למה אומרת התורה היא מופרכת בעליל ולא יתכן שאמר אותה אח הגאונים וודאי לא מבית בריסק.
כל התלמוד מלא מזה "מפני מה אמרהתורה" ו"מ"ט"
כדכד כתב:ודאי שאין לנו הסמכות של התלמוד
אבל חובת לימוד תורה כפי שלמדו בתלמוד בודאי שיש
כדכד כתב:HaimL כתב:ביקורת תהיה כתב:הן הן מלותי: הנתבע מתחייב בשבועה כשבא עליו התובע בטענה שיש לה תימוכין.יהודי טבעי כתב:שבועה היא אימות לטענה, ואת זאת אין אדם חייב רק כלפי מי שיש לו בסיס למחוייבותו כלפיו, שאז אינו יכול להתנער בטענה בעלמא, אלא צריך לאמת אותה.
איך שייך לומר שהתובע בא על הנתבע בטענה שיש לה תימוכין, כאשר את התימוכין לטענתו, כביכול, יוצר הנתבע בעצמו, על ידי הודאתו?
לא שהוא בא בטענה שיש לה תימוכין
אחרי שיש תימוכין לטענה נוצר חיוב השבועה
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 176 אורחים