הודעהעל ידי קו ירוק » ב' נובמבר 16, 2020 6:03 pm
נכון שיש אשורים מבני קטורה, ואולי בן קטורה נקרא אשור ולא התפרש, והאומה שיצאה ממנה כונתה 'אשורים' לשון מחנות,
אבל לא יתכן שזו אשור הנזכרת אצל ישמעאל. כפי שאבאר להלן.
וגם 'מה אשור תשבך' - הכוונה לתגלת פלאסר האשורי, ששבה את הקיני - בני עמון (או בני יתרו, לפי' אחר בחז"ל).
חוילה היא הודו - 'ארץ החוילה אשר שם הזהב'. ואמנם יש מן המפרשים שחוילה זו היא אפריקי (מחלוקת בחז"ל היכן נהר פישון), אבל לא יתכן שכאן זו חוילה שבאפריקי שהרי איננה מגיעה על פני שור וק"ו לא ע"פ אשור, שהרי חוצץ ביניהם ים סוף וא"י (מדבר שור הוא מדבר החול שבצפון סיני על חוף התיכון הדרומי, למן חולות חלוצה ועד חולות זרוע סואץ המזרחי).
משכך, הכתוב חייב להתפרש שבני ישמעאל התפרסו למן חוילה/הודו במזרח, ועד שור שעל פני מצרים במערב. וכך הוא בתרגום ירושלמי השלם.
ועוד מוסיף הכתוב 'בואכה אשורה', כלומר התפרסו בצפון עד ארץ אשור.
ומצאנו בכתוב שבני ישמעאל התפרסו על פני כל סוריא בצפון, כמו למשל אצל גדעון 'דרך השכוני באהלים'.
והכתוב מציין שישמעאל התפרס 'על פני כל אחיו' - בני קטורה, שישבו בארץ קדם, היינו מקדם לא"י - חצי האי ערב, עד סוריא.
אצל שאול שהכה את עמלק, עמלק השתרעו בשעתו מהודו עד שור שעל פני מצרים.
נערך לאחרונה על ידי
קו ירוק ב ב' נובמבר 16, 2020 6:46 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.