בריה נמוכה כתב: וכן בנימין אכל את אמו שמתה ממנו.
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... =&pgnum=64
חד ברנש כתב:ערבבת כאן שני חכמים ושני פירושים שונים.
הראשון - ר' אפרים ב"ר שמשון, מבית מדרשם של חסידי אשכנז, שהוא כתב את "הדברים המשונים", שאדם הופך לזאב וכו' וכו'.
השני - ר' אפרים, המאוחר לראשון בכמאה וחמישים שנה, והיה ספרדי עם זיקה לצרפת.
והדברים המשונים שציינת, לא היו רעים לפני הרב החיד"א, שהביאם בספרו 'מדבר קדמות', ובוודאי שלא היתה לו עזות פנים להפקיע ממנו את דין 'הראשונים'...
בריה נמוכה כתב:לפי ר' יואל קלוגמאנן ז"ל מחבר פירוש רבינו אפרים וגדולי אשכנז הקדמונים
הוא היה אשכנזי מבית מדרשו של הרוקח
בריה נמוכה כתב:ולפי השערת ש' אסף, הוא ר' אפרים אלנקאוה, מחברו של "שער כבוד השם", בנו של ר' ישראל בעל מנורת המאור, ראה: הנ"ל, "פירוש התורה לרבינו אפרים ז"ל", מחקרים לזכרון עמרם קאהוט, ניו-יורק תרצ"ט, עמ' א-ח (על ר' אפרים אלנקאוה, ראה עוד: א' חזן, "מספרד לצפון אפריקה - השירה העברית במעבר", פעמים, 59 (תשנ"ד
בריה נמוכה כתב:ולפי הפירוש הנמצא בהיברו בוקס יוצא וכן כתוב בהמכלול
שהוא ספרדי ומביא הרבה את הרמב"ם והוא חי בסביבות שנת ד'תתקס"ג
משערים כי היה בן למשפחת אלנקווה שהיתה משפחה חשובה בספרד (בין בני משפחה זו נמנה רבי ישראל אלנקווה בעל מנורת המאור)[2]
חד ברנש כתב:אגב,
הקטע ה'משונה' על האדם ההופך לזאב שבפירוש רבינו אפרים, שיצא עליו קצפו של הכותב דלעיל,
אינו בכלל בחלק של הפירוש המיוחס לרבינו אפרים ב"ר שמשון אלא בחלק הנקרא 'מכתיבה אשכנזית', שיצא מבית מדרשו של ר' יהודה החסיד והרוקח (הגם שאין צורך להפליג כדעת ר"ש אשכנזי, שהוא-הוא הפירוש האמתי של הרוקח על התורה!)
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 301 אורחים