אני חושב שצריך למחוק את התגובה שלו ולהתרות בו בצורה חמורה. אם הוא בא לכאן בשביל לצחוק על רבינו אפרים שיחפש לו מקום אחר.
אוצר החכמה כתב:מאיפה אנחנו יודעים שאין דבר כזה. כי אנו סומכים על ידיעות הטבע שבזמנינו ועל המומחים שאומרים שתופעה כזאת לא קיימת. והם צודקים מן הסתם. אבל מה לנו ללעוג על ראשונים שעשו בדיוק כמונו וסמכו על המומחים שבימיהם שאמרו שיש תופעה כזאת ולפי זה המשילו את משלם.
סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:מאיפה אנחנו יודעים שאין דבר כזה. כי אנו סומכים על ידיעות הטבע שבזמנינו ועל המומחים שאומרים שתופעה כזאת לא קיימת. והם צודקים מן הסתם. אבל מה לנו ללעוג על ראשונים שעשו בדיוק כמונו וסמכו על המומחים שבימיהם שאמרו שיש תופעה כזאת ולפי זה המשילו את משלם.
ואיפה הגבול?
האם תאמר כך גם על סלמנדרא שבדברי חז"ל?
ועל לווייתן שלעתיד לבוא?
ולמה לא על גן עדן וגיהנם?
אני מבין שאפשר להעמיד גבולות מלאכותיים שונים (בין חז"ל לראשונים, בין דברים שקיבלו איש מפי איש לדברים ששמעו מהעמים, בין דברים שהם עיקרי הדת לדברים טפלים - וכו' וכו'), אבל עדיין, לא בטוח שפטירת תמיהות כאלו ב"כך חשבו בזמנם" באמת עושה את החיים קלים כמו שנדמה.
אוצר החכמה כתב:כך כתב לי אחד מחכמי הפורום על דברי עקביה.אני חושב שצריך למחוק את התגובה שלו ולהתרות בו בצורה חמורה. אם הוא בא לכאן בשביל לצחוק על רבינו אפרים שיחפש לו מקום אחר.
אני משתדל לענות גם על דברי איוולת תשובה מסבירה.
אבל אולי צודק אותו חכם.
אוצר החכמה כתב:איני מבין מה אתה רוצה מלוייתן של לעתיד לבא ומגן עדן וגיהינם. ברור שאני מאמין בדברי חז"ל שכולם אמת ולפי הכללים שהורונו רבותינו דוגמת המהר"ל והרמח"ל וכבר האריכו כאן בנושא.
אוצר החכמה כתב:הרמב"ם סבר שיש גלגל הירח אתה חושב שהוא צדק? אני לא. האם זה מפחית משהו מחכמתו? בעיני לא, אלא להיפך הרמב"ם היה חכם גדול בחכמות העולם ג"כ, כמובן לפי מה שהיה ידוע בזמנו.
אוצר החכמה כתב:אבל מה אתה סובר? שבאמת יש זאב שנהפך לאדם?
מה נעשה לכל תורותיו של האר"י המבוססות גם הם על חכמות אלו? עניינים שבקבלה ובתורת הסוד (כגון שנפש האדם מורכבת מארבע יסודות)
עקביה כתב:אוצר החכמה כתב:כך כתב לי אחד מחכמי הפורום על דברי עקביה.אני חושב שצריך למחוק את התגובה שלו ולהתרות בו בצורה חמורה. אם הוא בא לכאן בשביל לצחוק על רבינו אפרים שיחפש לו מקום אחר.
אני משתדל לענות גם על דברי איוולת תשובה מסבירה.
אבל אולי צודק אותו חכם.
קראתי פעם בספר עצות - אל תשאיר בדיחה במזכירה האלקטרונית שלך, שכן לא כולם יבינו אותה כפי שאתה חושב.
כנראה שנכשלתי בזה. מובן שלא עלה בדעתי ללעוג לרבינו אפרים, וכן לא עלה בדעתי שיחשדוני בכך. מה שרציתי לומר הוא שלא יחשוב מישהו שמפני שרבינו אפרים הזכיר דבר כזה, חובה עלינו לחשוב שדבר כזה קיים או היה קיים. זה הכל.
אם נראה לך שרצוי, אמחוק את מה שכתבתי (וימחקו נא גם האחרים את מה שכתבו בתגובה).
אוצר החכמה כתב:כיוון שכמו שהזכרתי רבותינו המהר"ל והרמח"ל ביארו את הדברים באר היטב, איני יודע מה עוד צריך להוסיף בעניין.
ולגבי דברי רבינו אפרים אני ממש לא מבין מה אתה רוצה, הגע עצמך אם מישהו יתן משל מסיגריות שהן טובות לעיכול לאיזה עניין האם לא תאמר כך סברו בזמנו, אם אם מישהו מחכמי דורינו יתן דוגמה מסיגריות שמזיקות ללב וימשיל בזה את הבטלה מהלימוד ובעוד 20 שנה יתברר שהסיגריות אינן מזיקות ללב לא נוכל לומר כך סברו בזמנו ולכן המשיל, אלא תאמר כיוון שהרב פלוני אמר כן לא יתכן שהסיגריות אינן מזיקות ללב.
אפשר להמציא חילוק בין דוגמת הסיגריות לרבנו אפרים שביאר את לשון הפסוק אבל אפשר בקלות לדחות את החילוק ולבאר כן גם על דבריו.
סגי נהור כתב:רבינו אפרים לא רק הביא משל, אלא ביאר דברים כפשוטם. כך זכור לי כשראיתי דבריו בפנים.
הרוצה בעילום שמו כתב:אולי יש לזה שייכות
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7 ... 7%90%D7%91
https://en.wikipedia.org/wiki/Werewolf
סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:מאיפה אנחנו יודעים שאין דבר כזה. כי אנו סומכים על ידיעות הטבע שבזמנינו ועל המומחים שאומרים שתופעה כזאת לא קיימת. והם צודקים מן הסתם. אבל מה לנו ללעוג על ראשונים שעשו בדיוק כמונו וסמכו על המומחים שבימיהם שאמרו שיש תופעה כזאת ולפי זה המשילו את משלם.
ואיפה הגבול?
האם תאמר כך גם על סלמנדרא שבדברי חז"ל?
ועל לווייתן שלעתיד לבוא?
ולמה לא על גן עדן וגיהנם?.
אוצר החכמה כתב:אם אני מבין נכון, אתה בעצם מסכים גם לדברי, שאין טענה על רבנו אפרים במה שסבר כן.
עקביה כתב:בכל מקרה מדובר (בערך) באותו אזור מקום וזמן.
כמדומני שבפירוש רבינו אפרים המצוי בידינו (לפחות מה שנמצא בהיברובוקס), מה שהביא החיד"א אינו, אז אולי זה מישהו אחר?
אבא יודן כתב:סגי נהור כתב:אוצר החכמה כתב:מאיפה אנחנו יודעים שאין דבר כזה. כי אנו סומכים על ידיעות הטבע שבזמנינו ועל המומחים שאומרים שתופעה כזאת לא קיימת. והם צודקים מן הסתם. אבל מה לנו ללעוג על ראשונים שעשו בדיוק כמונו וסמכו על המומחים שבימיהם שאמרו שיש תופעה כזאת ולפי זה המשילו את משלם.
ואיפה הגבול?
האם תאמר כך גם על סלמנדרא שבדברי חז"ל?
ועל לווייתן שלעתיד לבוא?
ולמה לא על גן עדן וגיהנם?.
וכי למה הם צודקים ממנו וכי הם צדיקים יותר.
למה לא להפסיק לחשוב עם עין בקורת על דבר חכמינו ז"ל שדבריהם נחשדים והולכים עד שחוקרים פורקי עול ואוכלי נו"ט באים להודות שדברי חזל מוצדקים. נוך א מזל.
אולי הגיע הזמן להפסיק להשתמש עם שיטת ההשכלה שחודרת והולכת במחנינו.
הנה אנכי ששולח לכם כמה העתקות מספר 'נחלי למוד' ל'בא-גד
ובסופו ממעשה טוביה ראה בסופו במה שמחקתי מדבריו.
פלגינן כתב:עקביה כתב:כמדומני שבפירוש רבינו אפרים המצוי בידינו (לפחות מה שנמצא בהיברובוקס), מה שהביא החיד"א אינו, אז אולי זה מישהו אחר?
ברבינו אפרים מהדו' קלוגמאנן [כתיבה אשכנזית] זה מופיע. אינו במאגרים.
רציני כתב:ועיין בתוספות השלם על התורה על הפסוק ועזב את אביו.
פלגינן כתב: ברבינו אפרים מהדו' קלוגמאנן [כתיבה אשכנזית] זה מופיע. אינו במאגרים.
HaimL כתב:חס ושלום, להלעיג על דברי חכמים.
אבל, לדעתי, המבחן האמיתי הוא, מה היו אומרים, לו היה נמצא כדברים האלה בספר של חכם מחכמי אוה"ע. האם היו מכבדים או מלעיגים.
עקביה כתב:HaimL כתב:חס ושלום, להלעיג על דברי חכמים.
אבל, לדעתי, המבחן האמיתי הוא, מה היו אומרים, לו היה נמצא כדברים האלה בספר של חכם מחכמי אוה"ע. האם היו מכבדים או מלעיגים.
כוונתך אילו היו מוצאים חכם מחכמי אוה"ע שמפרש כך את המקראות?
מובן שהיו מלעיגים עליו.
HaimL כתב:או סתם טוען שקיימת מציאות כנ"ל
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים