אפשר להגיד תורות כמה שרוצים על מנהג אשכנז לומר שיר של יום אחר מוסף, אבל האמת היא הרבה יותר פשוטה, כמו ברוב המקרים. שיר של יום זה מנהג מאוחר יותר, ולכן אמרו אותו בסוף יחד עם כל התוספות. (וזו גם הסיבה שבנוסח אשכנז עלינו בא לפני שיר של יום וקווה). אבל באמת מקומו אחר שחרית כי הוא שיר של של תמיד של שחר ולא שיר של מוסף.נוטר הכרמים כתב:אם כבר לחלק בין אשכנז לספרד, הרי גם בענין השיר של יום אם שייך לשחרית או למוסף חלוקים המנהגים, ואע"פ שיש לבאר זאת יותר בדרך הפשט, ואכ"מ..
איש_ספר כתב:נוטר הכרמים כתב:(וזו גם הסיבה שבנוסח אשכנז עלינו בא לפני שיר של יום וקווה)
בכדי להפרד בדבר הלכה רק חדוש אחד משמו
בהסבר הספרי שביום שמחתכם-אלו השבתות ביאר שיש חובת שמחה אך ורק במקדש שהרי פסוק זה קאי על הזכרון בהקרבת קרבנות וכך הוסיף לבאר מדוע נוסח אשכנז מזכיר ישמחו במלכותך רק בתפלת מוסף שהיא הרי כנגד קרבן המוסף וממילא קיום השמחה שבמקדש מוזכר רק בה
איש_ספר כתב:אפשר להגיד תורות כמה שרוצים על מנהג אשכנז לומר שיר של יום אחר מוסף, אבל האמת היא הרבה יותר פשוטה, כמו ברוב המקרים. שיר של יום זה מנהג מאוחר יותר, ולכן אמרו אותו בסוף יחד עם כל התוספות. (וזו גם הסיבה שבנוסח אשכנז עלינו בא לפני שיר של יום וקווה). אבל באמת מקומו אחר שחרית כי הוא שיר של של תמיד של שחר ולא שיר של מוסף.נוטר הכרמים כתב:אם כבר לחלק בין אשכנז לספרד, הרי גם בענין השיר של יום אם שייך לשחרית או למוסף חלוקים המנהגים, ואע"פ שיש לבאר זאת יותר בדרך הפשט, ואכ"מ..
לגבי אמירת ישמחו במלכותך רק במוסף, הביאו כאן לאחרונה וורט כביר של הגר"מ בהגר"ח.
שבטיישראל כתב:קוה ?!
וכי ממתי אומרים "קוה" בימות החול בנוסח אשכנז ?!
(ובשויו"ט אכן אומרים "קוה" קודם עלינו לשבח גם בנוסח אשכנז)
איש_ספר כתב:אכן, לא הרבה זמן ולכן זה בסוף. זה בדיוק מה שאמרתי. הסדר הוא לפי סדר התפשטות המנהג.
חיים כתב:בערלוי עד היום לא אומרים קוה...
אליהוא כתב:[ולהעיר שבתומע"ר כתוב שהגר"א היה אומר כל יום פיטום הקטורת]..
ללמדך כמה אחז מהחסידותחקר כתב:בסידור אור החמה להגר"ז קרויזר במהדורה החדשה [תשס"ו] עמ' תמה יש פירוש מפתיע ומקורי להבדל בין נוסח אשכנז לספרד בתפילות שבת, ז"ל:
ישמחו במלכותך. נוסח אשכנז אומרים כן רק במוסף אבל בשחרית מדלגים ואומרים עם מקדשי שביעי וכו', ובנוסח ספרד אומרים כן גם בשחרית, וצ"ב. ואפשר דלבני ספרד הוקבע שהשמחה נעשית ע"י התפלה ולכך גם בשחרית שייך שמחה, ולבני אשכנז נקבע שרק ע"י תורה באה השמחה ולכך רק בתפילת מוסף שכבר קראו בתורה באה שמחה.
חזור אל “עיון תפילה וחקר פיוט”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 29 אורחים