קו ירוק כתב:ראיתי בקובץ בית אהרן וישראל החדש תשרי תשע"ח
viewtopic.php?f=7&t=25426#p401511
בעמ' קל"ד
שדן שם איך קוראים את המילה "וקוי"
ולפלא לי על כל האריכות, ומאי נ"מ השיבושים שבמשך הדורות בתקופת הראשונים והאחרונים, כשהמסורה ידועה.
קו ירוק כתב:חילך לאורייתא. יישר כח.
סליחה שלא ציינתי: הבאתי כמובן צילום של כתר ארם צובה (גם בכת"י לנינגרד בן גילו כך זה).
הדיון כשלעצמו הוא נפלא ועשיר, וכבר ציינתי לעיל. אבל המסקנא צריכה להיות על בסיס המסורה, והכתר הוא ה'מסרן' כמו שפסק הרמב"ם (ולא זה עיקר הדיון).
מה שנכון נכון כתב:עושר שמור וגו'.
במעשה איש מובא מהרח"ק שאצל החזו"א קראו הו' בצירי. אמנם כידוע אין להוכיח ממה שנהגו שם שכך היתה דעתו.
אישצפת
השאלה היא אם אפשר להתעלם ממסורת רבת שנים. ומכתבי ראשונים אחרים שנכתב בשני ווי"ן. ובקשר לכתר ארם צובא כבר דנו בעבר אם עליו נתכוין הרמב"ם או לא. ואינו מוסכם כלל.
כדכד כתב:איני מבין כלל מה הראיה מאיך שכותבים את המלה לאיך שקוראים אותה
קו ירוק כתב:ראיתי בקובץ בית אהרן וישראל החדש תשרי תשע"ח
viewtopic.php?f=7&t=25426#p401511
בעמ' קל"ד
שדן שם איך קוראים את המילה "וקוי"
ולפלא לי על כל האריכות, ומאי נ"מ השיבושים שבמשך הדורות בתקופת הראשונים והאחרונים, כשהמסורה ידועה.
אישצפת כתב:כדכד כתב:איני מבין כלל מה הראיה מאיך שכותבים את המלה לאיך שקוראים אותה
אם כותבים בב' ווי"ן אז ודאי אי אפשר לומר שקוראים וקויי.
כמו כן אם כתוב בשני יודי"ן אי אפשר לומר שקוראים וקווי.
שמא יתכן לומר בכוונתו דמחלוקת יש בקריאתה.עזריאל ברגר כתב:בצילום הזה יש סתירה בין החולם לצירי. אלא מהא ליכא למשמע מינה לפענ"ד.
עזריאל ברגר כתב:קו ירוק כתב:ראיתי בקובץ בית אהרן וישראל החדש תשרי תשע"ח
viewtopic.php?f=7&t=25426#p401511
בעמ' קל"ד
שדן שם איך קוראים את המילה "וקוי"
ולפלא לי על כל האריכות, ומאי נ"מ השיבושים שבמשך הדורות בתקופת הראשונים והאחרונים, כשהמסורה ידועה.
בצילום הזה יש סתירה בין החולם לצירי.
אלא מהא ליכא למשמע מינה לפענ"ד.
קו ירוק כתב:שהכתר הינה מסורת ברורה ומדויקת - אין חולק, וגם אין חולק שהיא המבוררת מכולם שכך פוסקים כל ישראל ע"פ הרמב"ם כיום.
והפקפוקים שזה לא הספר שסמך עליו הרמב"ם - הינם הבל.
וכך עמא נהוג (כל קהילות בני תורה) בספרי הנביאים הכתובים קלף.
עזריאל ברגר כתב:קו ירוק כתב:שהכתר הינה מסורת ברורה ומדויקת - אין חולק, וגם אין חולק שהיא המבוררת מכולם.
והפקפוקים שזה לא הספר שסמך עליו הרמב"ם - הינם הבל.
א. יש חולקים על מסורת הכתר.
עזריאל ברגר כתב:ב. י"א שהוא לא הנוסח המבורר מכולם.
ג. אתה כותב שהפקפוקים הם הבל, ויש חולקים עליך, כמובן.
עזריאל ברגר כתב:נ.ב. שמעתי שאפילו תנ"ך ברויאר איננו נאמן באופן מוחלט לכתר.
קו ירוק כתב:חילך לאורייתא. יישר כח.
סליחה שלא ציינתי: הבאתי כמובן צילום של כתר ארם צובה (גם בכת"י לנינגרד בן גילו כך זה).
הדיון כשלעצמו הוא נפלא ועשיר, וכבר ציינתי לעיל. אבל המסקנא צריכה להיות על בסיס המסורה, והכתר הוא ה'מסרן' כמו שפסק הרמב"ם (ולא זה עיקר הדיון).
עזריאל ברגר כתב:קו ירוק כתב:שהכתר הינה מסורת ברורה ומדויקת - אין חולק, וגם אין חולק שהיא המבוררת מכולם שכך פוסקים כל ישראל ע"פ הרמב"ם כיום.
והפקפוקים שזה לא הספר שסמך עליו הרמב"ם - הינם הבל.
וכך עמא נהוג (כל קהילות בני תורה) בספרי הנביאים הכתובים קלף.
א. יש חולקים על מסורת הכתר.
ב. י"א שהוא לא הנוסח המבורר מכולם. הרמב"ם סמך עליו לגבי חלוקת הפרשיות ולא כתב שהוא סומך עליו לגבי מלא וחסר וכ"ש לגבי ניקוד.
ג. אתה כותב שהפקפוקים הם הבל, ויש חולקים עליך, כמובן.
ד. "כל קהילות בני תורה" זה לא כל עם ישראל... ואדרבה, רבים נוהגים - לדוגמא - לכפול "להרוג ולאבד ולהרוג ולאבד", וכבר נכב"ב.
ה. לפענ"ד הכתר הוא לא בר סמכא להכריע במחלוקות ישנות, אלא לכל היותר הוא מוכיח שבזמנו היתה דעה כזאת, אבל אין ראיה שלא היתה דעה אחרת.
נ.ב. שמעתי שאפילו תנ"ך ברויאר איננו נאמן באופן מוחלט לכתר.
ולזה כוונת הרב 'עזריאל ברגר', לפו"ר.יאיר אתמר כתב:ניתן רק להתפלמס אם להלכה יש ללכת אחריו, כי מסורות אחרות בודאי היו.
יְהִי אוֹר: בגלגל ובלא מקף, כן הוא בדפוס קדמון, ובספרי ספרד, וכ"כ א"ת. וכן הוא לבן אשר. ולבן נפתלי בלא גלגל ובמקף. וזה הוא חילוף ראשון שביניהם. והאנשים האלה היו שני ראשי ישיבות במסורת, שם האחד יעקב בן נפתלי, ושם השני אהרן בן אשר. וכמה' אברהם דבלמ"ש קרא אותו משה בן אשר. ובשלשלת הקבלה כתו' שאחרי דור רבינו סעדיה גאון היו שני חכמי' גדולים שנחלקו על מלות הרבה שבתורה וטעמיהם. ונקראו ר' אהרן בר' משה משבט אשר, ור' משה בן דוד משבט נפתלי, ע"כ. ואנחנו סומכי' על קריאת בן אשר, וכן סמך עליו הרמב"ם ז"ל, וכמנהג מערבאי, ומדינחאי סומכים על קריאת בן נפתלי. וזה כלל גדול במקרא. על כן דע אותו ולא אצטרך לשנותו בכל מקום.
לבי במערב כתב:ולזה כוונת הרב 'עזריאל ברגר', לפו"ר.יאיר אתמר כתב:ניתן רק להתפלמס אם להלכה יש ללכת אחריו, כי מסורות אחרות בודאי היו.
יאיר אתמר כתב:מחילה אם אני נשמע חריף מדי.
היה גם 'פולמוס' אם הארץ שטוח או כדורי,
אם מערכת השמש היא גיאוצנטרי או היליוצנטרי,
ובמושגים יהודיים - אם הירושלמי קדשים של פרידלנדר הוא זיוף.
היו, לפני למעלה מיובל, שאלות על הכתר.
האם המסרן שלו היה אב"א,
האם הוא משקף נאמנה את שיטתו,
האם הוא הספר שעליו ספמך הרמב"ם, וכו'.
כיום אין ספק בדברים אלו,
כידוע לכל מי שמכיר את הנושא.
חשוב להתעדכן.
ניתן רק להתפלמס אם להלכה יש ללכת אחריו,
כי מסורות אחרות בודאי היו.
עזריאל ברגר כתב:העולם הוא גיאוצנטרי - כך משמע בפסוקים וכו׳, וחז"ל גם אמרו כך, והם אמרו שאמנם מסתבר כשיטת חכמי אוה"ע שלהיפך, אבל הם לא חזרו בהם. וזה יסוד כללי בתורתנו הקדושה, שלא מבטלים מסורת מפני קושיות.
עזריאל ברגר כתב:ירושלמי קדשים הוא מזויף - כך הכריעו רוב-ככל גדולי ישראל שעסקו בזה.
האם הכתר שבידינו הוא הספר של בן אשר - זוהי שאלה מעניינת, שאינני יודע כמה מגדולי ישראל עסקו בזה.
עזריאל ברגר כתב:ב. יש שני פורומים שמלאים בהכרזה "כל מי שבדק באמת - הגיע למסקנא הברורה כדעתי" - viewforum.php?f=52 וכן viewforum.php?f=54 וד"ל, אלא שלא כל גדולי ישראל נוקטים בשיטה הזאת, ובדברים הנוגעים למעשה (כמו קריאת ההפטרה) אנו צריכים להכריע ע"פ גדולי ישראל ולא ע"פ אנשי מדע.
ג. כמדומני שכבר הבאתי במ"א בפורום את הכתבה של אחי - ר' שניאור זלמן ברגר - על התנגדותו של הרבי מליובאוויטש להדפסת התנ"ך ע"פ הכתר.
יוצא פוניבז' כתב:ב. האם אתה סובר שיש מגדולי ישראל שנוקטים שצריך לנהוג שלא כהאמת?
ג. היה מעניין לראות מה טענותיו. בכל אופן לא ידוע שדקדוק ומסורה היו הצד החזק שלו, ואולי אף כל עניני המחקר. ע"ע הגניזה החרסונית.
בכל אופן הדיון אודות הכתר אינו קשור כלל לענין קריאת תיבת וקויי, כי הקריאה הנכונה מקויימת גם מדברי כל המדקדקים וכמדומה שאין מי שסובר שיש אכן גירסא לומר וקווי, מלבד שיבושי ספרים שכמותם מצויים לרוב.
עזריאל ברגר כתב:ב. יש שני פורומים שמלאים בהכרזה "כל מי שבדק באמת - הגיע למסקנא הברורה כדעתי" - http://forum.otzar.org/viewforum.php?f=52 וכן http://forum.otzar.org/viewforum.php?f=54 וד"ל, אלא שלא כל גדולי ישראל נוקטים בשיטה הזאת, ובדברים הנוגעים למעשה (כמו קריאת ההפטרה) אנו צריכים להכריע ע"פ גדולי ישראל ולא ע"פ אנשי מדע.
באמת? 'לא ידוע'?! מה כן ידוע לכת"ר אודות הגה"ק הנ"ל? האם טרח מר לעיין אי־פעם בהערותיו הגאוניות שבלקו"ש, בהן עוסק בבירור גרסאות ד' רש"י ע"פ כת"י ודפו"י, בבהירות שאין כדוגמתה?! וזו דוגמא אחת. רצוי לדעת במי (ובמה) מדובר, ואם לאו - השתיקה יפה מהדבור.יוצא פוניבז' כתב:הי' מעניין לראות מה טענותיו. בכל אופן לא ידוע שדקדוק ומסורה היו הצד החזק שלו, ואולי אף כל עניני המחקר. ע"ע הגניזה החרסונית.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 98 אורחים