הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 05, 2020 2:39 pm
אולי הטעם דאם יתחיל יוצר אור נמצא שמלותיו אהבה רבה היו לבטלה, ואין לדבר שלא לצורך בין ישתבח לברכות ק"ש. ואף שכבר הפסיק בברכת יוצר שלא כתקנה לא יפסיק יותר, דמי שאכל שום וכו'. ואף שהכל מן הענין והכל ברכות ק"ש ולא הפסיק בדברים אחרים, אין להפסיק בזה לכתחילה.
וכיו"ב מצאנו בתפלה שאם התחיל ברכה מתפלת חול בשבת גומרה, אף שעוד לא הזכיר השם. [אלא שהפסק בתפלת י"ח חמור טפי].
והמ"א כתב שאם גמר אהבת עולם לא יאמר אחריה ברכת יוצר אלא יאמרה לאחר התפלה, ומשמע שאם נזכר באמצע אהבת עולם יפסיק. וי"ל דכיון דלשיטתו אם יסיים אהבה רבה לא יוכל לומר יוצר אור, מתירים לו לעצור באמצע הברכה ולגרום שעי"ז הפסיק באמירה לחינם של כל המלים מברכת אה"ר וכו', משום דלדבר מצוה שרי להפסיק בין ישתבח ליוצר (אף שיש לחלק כמובן). [וההיתר להפסיק הוא אף לאחר ברכו].
אך לדה"ח שהוכיח מהרשב"א (הוא מקור המ"ב) שיכול לומר יוצר לאחר אהבה אין כאן צורך מצוה (סדר הברכות אינו חשוב כ"כ לענין זה), והוי הפסק בחינם.
אך בעלמא י"ל שאם התחיל לומר ברכה ונמלך אינו חייב לסיימה, אם אין שם הזכרת ש"ש לבטלה.
נערך לאחרונה על ידי
מה שנכון נכון ב ה' נובמבר 05, 2020 3:30 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.