שאלתי היום את הגר"מ שפירא בעיקר הענין שאברהם הוא הראשון וממנו אלפיים שנות תורה, והרי קדם לו שם, ולשם ולעבר ג"כ היה בית מדרש, ומה התווסף באברהם שלא נלמד כבר בבימ"ד של שם. והשיב לי דאמנם שם היה גדול מאברהם, אבל אעפ"כ בית מדרשו היה מקום של פרישות מהעולם, כי הוא היה כהן לקל עליון, ובישיבתו הנ"ל מיטות לישן בהם לא היה, (כמבו' אצל יעקב אבינו שלא ישן י"ד שנה), אלא הבאים לבימ"ד עזבו כביכול את העולם, (ולש' רש"י בכמ"ד דיעקב אבינו נטמן בבימ"ד של שם), משא"כ אברהם שהביא ל'אלוקי הארץ', בדרך התורה שהיא 'אנשי קודש' תהיו לי ולא מלאכים, ופירסם את האמונה בארץ באופן המקדש את החיים בארץ עצמם.
מחולת המחנים כתב:בסוף פרשת תולדות (בראשית כח, ט) כתב רש"י שנטמן יעקב י"ד שנה בבית עבר, וזה היה כשהיה יעקב בן ס"ג שנה, וכמו שעושה רש"י החשבון שם, ובתחילת פרשת וישב (בראשית לז, ג) כתב רש"י "כל מה שלמד משם ועבר מסר לו".
וצריך לומר שלמד יעקב משם עוד קודם שנטמן בבית עבר, שהרי מת שם כשהיה יעקב בן חמישים שנה, וכן הוא בסדר עולם פ"א "נמצאת אומר אבינו יעקב שמש את שם נ' שנה", ולכן דייק רש"י וכתב שנטמן בבית עבר, שבאותו זמן כבר מת שם, אמנם יעקב למד משם עוד קודם לכן.
שפתי כהן בראשית פרק כח פסוק י
עוד נוכל לומר שזו היציאה אינה יציאתו מבית אביו כי אותה יציאה כבר נזכרה וישמע יעקב אל אביו ואל אמו וילך אלא יציאה זו היא יציאתו ממדרש שם ועבר ששימש שם ארבע עשרה שנה, שבע במדרש שם ושבע במדרש עבר, ועל זה נאמר יושב אוהלים אוהל לא נאמר אלא אוהלים שני אוהלים שיעקב אבינו אוהב השביעיות. וכן אמר ללבן אעבדך שבע שנים. ואמר ויצא, ויצא יעקב מבאר מים חיים בארה של תורה, שבע שלא היה שבע מלימוד התורה, שכל אותם ארבע עשרה שנה לא ישן בלילה, וכשיצא אמר וי, אם כן שלוש יציאות יצא, מבית אביו, וממדרש שם, וממדרש עבר, ושלושתן רמוזים באותיות מבאר שבע, אב שם עבר.
חיימקה כתב: אומנם בבעל הטורים ריש ויצא כתב וז"ל "מבאר שבע ר"ת שם, שגם נטמן בבית שם" וצ"ע
דרך צחות: עוד בהיותם בבטן נמשך עשו לבתי ע"ז, ומכלל הן אתה שומע - שלבתי כנסיות ומדרשות לא חפץ להתקרב. ממילא...אוהב אוצר כתב:יעקב לא פחד שעשו יחפש אותו שם?
אוהב אוצר כתב:יעקב לא פחד שעשו יחפש אותו שם?
אוהב אוצר כתב:יעקב לא פחד שעשו יחפש אותו שם?
בקרו טלה כתב:שפתי כהן בראשית פרק כח פסוק י
עוד נוכל לומר שזו היציאה אינה יציאתו מבית אביו כי אותה יציאה כבר נזכרה וישמע יעקב אל אביו ואל אמו וילך אלא יציאה זו היא יציאתו ממדרש שם ועבר ששימש שם ארבע עשרה שנה, שבע במדרש שם ושבע במדרש עבר, ועל זה נאמר יושב אוהלים אוהל לא נאמר אלא אוהלים שני אוהלים שיעקב אבינו אוהב השביעיות. וכן אמר ללבן אעבדך שבע שנים. ואמר ויצא, ויצא יעקב מבאר מים חיים בארה של תורה, שבע שלא היה שבע מלימוד התורה, שכל אותם ארבע עשרה שנה לא ישן בלילה, וכשיצא אמר וי, אם כן שלוש יציאות יצא, מבית אביו, וממדרש שם, וממדרש עבר, ושלושתן רמוזים באותיות מבאר שבע, אב שם עבר.
לוי כתב:ראוי לציין כמה ידיעות פשוטות, המפורשות בדברי רש"י בפרשת תולדות:
1. היו 2 ישיבות נפרדות. בית מדרשו של שם, ובית מדרשו של עבר. וכך פירש רש"י את הפסוק יושב "אהלים" - לשון רבים.
3. יעקב אבינו נטמן י"ד שנים בבית מדרשו של עבר. כך מפורש בגמ' מגילה. לפי חשבון השנים כבר לא היה שם חי באותו זמן.
עושה חדשות כתב:לא ראיתי שהזכירו, לכאו' מיקום הישיבה; בְּאֵר לַחַי רֹאִי בֵין קָדֵשׁ וּבֵין בָּרֶד.
ז"ל ת"י;
וְיִצְחָק הֲוָה אָתִי מִבֵּי מֶדְרָשָׁא דְשֵׁם רַבָּא מַעֲלָנָא דְבֵירָא דְאִתְגְלֵי עֲלוֹי חַי וְקַיָם דְחָמֵי וְלָא מִתְחָמֵי. (כד,סב)
(כב,יט)
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 496 אורחים