שו"ת יביע אומר חלק ד - יורה דעה סימן ב
(ז) ומעתה הבוא נבוא למ"ש הדר"ג (שליט"א) בספרו הבהיר אשל אברהם (דל"ו ע"ב), שהביא מ"ש המנחת חינוך בשם הלק"ט לענין מליחת הקרבן בסוכר. וכתב ע"ז, והנה מצד דחיית עשה לל"ת שבמקדש י"ל דהוי כעשה דלא תלבש שעטנז וסמיך ליה גדילים תעשה לך (מהם) דעשה דחי ל"ת. וה"נ דכתיב כל דבש לא תקטירו ממנו אשה לה' וסמיך ליה וכל קרבן מנחתך במלח תמלח, ואתי עשה ודחי ל"ת. אלא שבעצם הדבר לעשות הצוקר למלח נבהלתי למראה עיני, ועיינתי בהלק"ט וראיתי לפני פטומי מילי, לא מצאתי לנכון להעתיקם מפני כבוד המחבר. ובשם הגדולים כ' על המחבר הגאון ר' יעקב חאג'יז שהיה שקדן גדול וסיים הש"ס י"ג פעמים. אבל אפי' אילו מצאנו דבר זה בבעל הלכות גדולות שדבריו ד"ק לא היינו מקבלים אותם, מכ"ש שלא נקבלם מבעל הלכות קטנות. שלא חיבר הספר אלא לחדד התלמידים. והספר נדפס שלא בחייו, ואולי כתב זה באמת בפורים, ובניו הכניסו זאת בטעות בספרו. וחבל על הנייר והדיו לבטל המבוטל וכו'. ולא שאני חושש שבמהרה יבנה המקדש וכו', אלא שאני חושש מפני שיש הרבה אנשים שבריאותם רופפת והמלח אסור להם, ואם ישמעו זאת יפלו על המציאה להמליך /לדמות/ הצוקר למלח וכו'. ע"ש. וכנראה שנעלם מעיני כת"ר שבאמת בס' עקרי הד"ט התיר בזה להלכה ולמעשה. (ובשו"ת פרי השדה ח"ב סי' מו כתב על העקרי הד"ט: שהיה פוסק גדול). וכן בס' מסגרת השלחן כתב שקיבל כן מרבותיו. וגם המזמור לדוד פארדו כ' כן להלכה בשם האחרונים. וכן פסק למעשה בשו"ת מעשה אברהם (חיו"ד סי' ל). שאילו ידע מר מספרי האחרונים הללו, לא היה יורה חציו נגד הלק"ט, שלא כתב כלום לענין מליחת הבשר להוציא מידי דמו, ולא כתב אלא הילכתא למשיחא להכשיר מליחת בשר הקרבן בסוכר, ומר ניהו רב דחייש לתקלה. ומה יענה ביום שידובר בו דברי כל האחרונים הנ"ל. הא ודאי שלא היה מן הראוי לצאת בסופה ובשערה נגד גאון ישראל ר' יעקב חאגיז ז"ל שגדול כבודו מומחה ופקיע כאריה רביע, וכמה הלכתא גברוותא איכא למשמע מניה, וגדולי עולם סמכו עליו בהוראותיו. ורק הקיצור שבו נעשה לחדד התלמידים. (וגם אילו כתבו בפורים, הרי מר בריה דרב הוא הגאון ר' משה חאגיז (המני"ח), מח"ס שו"ת שתי הלחם ולקט הקמח ועוד, הוא המוציא והמביא בהוצאת ס' הלק"ט לאור. והיה גברא רבה ובעל הוראה.) לכן היה נכון יותר לכתוב במתינות יתר. בפרט שכמה אחרונים כתבו שאף הלק"ט אודויי מודה לענין מליחת הבשר להוציא את דמו דלא מהני. וכמ"ש בדברי חיים מצאנז (חיו"ד סי' כה). ובשו"ת רב פעלים ח"ב (חיו"ד סי' ד). ובהלכה רווחת (שהוא חיבור מיוחד על הלק"ט מרבני ירושלים ת"ו בדורות שלפנינו). ע"ש. והגאון יעב"ץ במור וקציעה (סי' שיח דכ"א ע"א) הביא דברי הלק"ט כדבר פשוט ומוסכם. ע"ש. וכת"ר כותב להלן בפשיטות: ולפלא בעיני שאף אחד מהמחברים שבס' השלמה על המנ"ח לא העיר בזה, ואולי חשבו שלא ימצא מי שידמה מליחה לבשר להכשירו למליחת הקרבנות, אף שאיני יודע לחלק ביניהם. ואנא לא חילק ידענא ולא בילק ידענא וכו'. ונעלם מעינו הבדולח דברי הדברי חיים מצאנז (חיו"ד סי' כה) ויתר האחרו' הנ"ל שכתבו לחלק בדברי טעם. ועכ"פ לענין דינא אפשר ואפשר לחלוק על דברי המתירים הנ"ל, דדברי תורה אמת כתיב בה. ואין לישא פנים בהוראה, וכמו שהזהיר בזה הגר"א את הגר"ח מוולוז'ין. כמ"ש בשו"ת חוט המשולש (סי' ט). ולכן העיקר לדינא כדברי רוב האחרונים שהבאתי לעיל בס"ד שהעלו לאסור בהחלט למלוח הבשר ולהכשירו בסוכר. וכסא כת"ר ירום ונשא וגבה מאד וכו'.
ידידו עוז ביקרא דאורייתא עובדיה יוסף
שו"ת ציץ אליעזר חלק ט סימן לה
וראיתי גם בספר משפטי עזיאל חיו"ד מהדו"ת סימנים ח' ט' שבא בבירור ארוך באיסור המליחה בצוקאר ומטריף הבשר אפילו בדיעבד, ובתוך דבריו הוא כותב גם על דברי ההלק"ט בזה שאף הוא לא כתב את דבריו כי אם בדרך לחדודי התלמידים כדרכו בכמה בתשובותיו עיין שם. וכבר הקדימוהו במתיחת בקורת על הרבה מתשובותיו של ההלק"ט כמה מגדולי דורות שעברו, וכן שכותב דברים שמתנגדים גם למציאות. יעוין לדוגמא בשו"ת מעיל צדקה סי' נ"ב שכותב בנוגע לתשובה אחת מתשובת הלק"ט דאלו שנדפסו בשם אביו הג' בודאי לא יצאו מפיו ותלמיד טועה העלם, וכן בשו"ת משיב מנחם סי' ל"ו בדברו על שאלה זאת עצמה של מליחה בצוקר מביא בשם ס' בית אהרן פולד בקונטרס משיבי מלחמה שערה סי' י"ז שכתב דס' הלכות קטנות לאו בר סמכא הוא למעשה ולא נכתב כלל למעשה וכמה דברים באו בו שאין לסמוך עליהם ע"ש. וכדאי לציין לדוגמא להאמור גם חקירתו המוזרה של ההלק"ט (בח"א סי' כ"ט וח"ב סי' מ"ד) שיועיל שאלה בקדושין, עד שהמגיה בעצמו מצא כבר לנחוץ להעיר ע"ז שאינה רק לחידוד התלמידים ולפלפולא בעלמא, ויעוין מ"ש עליו בכלי חמדה פ' וירא אות ג' עיין שם. וכמו"כ יעוי' בס' מלאכת שמים כלל י"ד בבינה אות ד' שכותב על הל' אחרת שאיתא בהלק"ט, שדבריו תמוהים ולא דסמכא הוא וגם המציאות אינו כדבריו כלל עיין שם. (כ"ז מצדיקים בחלקם הגדול של הדברים שכותב על ההלק"ט לדבריו במליחת הקרבנות בצוקער בספר אשל אברהם להגרא"י ניימרק ז"ל (תש"כ) בפירות גינוסר סי' כ' כיעו"ש, ואין מקום כמעט להקשות שדיבר אתו על כך בספר יביע אומר שם. ואורייתא הוא דקמרתחא ביה בהמחבר היקר אשל אברהם למען הסיר מכשול מדרך עמו. כאשר כתב במכתב תשובתו אליו שם).
איש_ספר כתב:עוד חתימה בצורת אניה.
ר"א יונה אב"ד ספרדים בויניציה וידידו של הרחיד"א
ערער בערבה כתב:אגב, מה פיענוח המילה השניה והשלישית שבשורה התחתונה בכיתוב הנ"ל? (כף קטנה?)
קלונימוס הזקן כתב:אכן כן, "מלא כף קטנה"
ודאתינן להכי, אולי לא מצויירת כאן כלל אניה אלא כף??
ערער בערבה כתב:גם צורת הירח כאן הושפעה מהקליגרפיה המוסלמית?
איש_ספר כתב:עוד חתימה בצורת אניה.
ר"א יונה אב"ד ספרדים בויניציה וידידו של הרחיד"א
ישיבישקייט כתב:פלא הוא ההתעלמות שלו מהלק"ט מהדורת זכרון אהרן שכל דבריו הובאו בהקדמה עם תוספות רבות.
איש_ספר כתב:לגבי סגנונו השנון של הספר, הרי שיש להביא גם את השאלה הידועה, (ח"א סי' ז) שנשאל הר"י די בוטון [הוא ר' יצחק די בוטון מחכמי הישיבה שם] האם יברך הטוב והמטיב על נישואין והשיב הרב אור שרגא ... עד שאתם שואלים על הטו"מ יש לשאול על דיין האמת.
איש_ספר כתב:עוד חתימה בצורת אניה.
ר"א יונה אב"ד ספרדים בויניציה וידידו של הרחיד"א
אלי_ש כתב:איש_ספר כתב:עוד חתימה בצורת אניה.
ר"א יונה אב"ד ספרדים בויניציה וידידו של הרחיד"א
שלום רב,
יש למישהו מושג מה המקור של החתימה הנ"ל שהביא הרב אי"ס?
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: לענין ו־ 201 אורחים