לייבל כתב:
איש_ספר כתב:גור, לפי המסופר גם הסולם עצמו היה רויטע...
עורך-תורני-מתלבט כתב:לייבל כתב:
נאמן לסקרנותי בגדולי וגידולי ליטא - אשמח לקבל הפניה או הרחבה אפי' הסבר קל, מה בדיוק היה שם בדין תורה.
האם אכן הסכים ר"צ בן הגרי"א מקובנה להפוך את הישיבה למשכילית? והאם יש לכך קשר לעובדה שהישיבה יונברסיטי
קרויה גם היא ע"ש?
איש_ספר כתב:חתנו של ר' יחזקאל היה יהודי בעה"ב נכבד בעמיו, ומוקיר ורחים רבנן, ושמו ר' אליעזר גינזבורג. (כתבה קצרה עליו בספר הקהילה שם, ולא נזכר שם שייכותו למשפחת פסחוביץ).
בניו של ר' לייזר, הם ר' אפרים מרדכי גינזבורג, מגדולי מיר ואח"כ ראש ישבה בארה"ב, ר' ראובן גינזבורג משגיח בישיבת פוניבז'. ועוד אחים נוספים.
תולדות כתב:איש_ספר כתב:חתנו של ר' יחזקאל היה יהודי בעה"ב נכבד בעמיו, ומוקיר ורחים רבנן, ושמו ר' אליעזר גינזבורג. (כתבה קצרה עליו בספר הקהילה שם, ולא נזכר שם שייכותו למשפחת פסחוביץ).
בניו של ר' לייזר, הם ר' אפרים מרדכי גינזבורג, מגדולי מיר ואח"כ ראש ישבה בארה"ב, ר' ראובן גינזבורג משגיח בישיבת פוניבז'. ועוד אחים נוספים.
כנראה, שאת השם פסחוביץ, קבל ר' חיים מחותנו השני, ולא מבית אביו.
איש_ספר כתב:יגל. הקישור חסום בפני. האם תוכל לעלות לכאן את הקובץ?
איש_ספר כתב:גור, לפי המסופר גם הסולם עצמו היה רויטע...
איש_ספר כתב:
השם דומה (ויכול להיות שהמעתיק השתבש) ושנת עלייתו של הרב פסחוביץ - כמסופר על ידו בדברי חפץ - היא תרצ"א כאמור כאן !
למה הכשיר את המוסר המפורסם "הרב האדום" חיים פסחוביץ. ראה מינסק עמ' 509
בימי הבולשביקים צידד ביאווסקים כמשומד גמור
חכם באשי כתב:אעיר, כי ר"ש אשכנזי פירסם מאמר בדאצ'ה, בו הביא מקורות ש'אדמוני' וכינויים נוספים היו כינויי גנאי לרמאי ושקרן.
לייטנר כתב:חכם באשי כתב:אעיר, כי ר"ש אשכנזי פירסם מאמר בדאצ'ה, בו הביא מקורות ש'אדמוני' וכינויים נוספים היו כינויי גנאי לרמאי ושקרן.
בוודאי לא נעלם מר"ש אשכנזי התיאור החיובי מאוד על דוד: "אדמוני עם יפה עינים וטוב רואי" (שמואל א טז יב).
בברכה המשולשת כתב:יעויין בדברי מנרנא הנצי"ב שאדמוני של עשו הוא במהותו.
ועוד יעויין בדברי הגמ' המפורסמים ששמואל הנביא נרתע בתחילה מדהע"ה כי חשש שהוא אדמוני כעשו, והקב"ה אמר לו שדהע"ה קוטל ברשות סנהדרין.
בעלזער כתב:על פניו אתה צודק, וגם רש"י במקום כתב 'סימן שיהיה שופך דמים', והארכתי בזה במקום אחר כי אפשר שהיה נקרא אדמוני ע"ש אדום, וכפי שכתוב על כן קרא שמו אדום, וקשה לומר שמקרה הוא, ומה שנאמר על כן קרא שמו אדום אינו קשור כלל בזה שיצא אדמוני.
ולא מעצמי אמרתי כן אלא ראיתי כן באחד המפרשים בזמנו.
והנני מוצא לחובה להודיע לרומכעכ"ת כי הודיעוני מרוסי' כי נסע משם רב אחד מסטארי-דאראגי (עלנאגי) ה' פסחאוויץ (פויכעכאוויץ) והוא משלוחי הנע"פ לאה"ק. וראוי מאד לשמור בדברם אתו, וידעו כי הנהו שליח הסובייטים.
מעשה שלא שערוהו בירושלים: הדרשן בביהכנ"ס בשכונת אחוה
מזה שבועות אחדים נמצא בירושלים איש אחד הנקרא הרב פסחוביץ שהיה רב או מגיד בעיר סטרה-דרוגה על יד מינסק (רוסיה הבולשבית). הוא בא מרוסיה לפני זמן קצר ולו בן אכר בעפולה. בבואו לירושלים חזר על בתי כנסת אחדים בבקשה שירשו לו לדרוש אך סרבו. לבסוף פנה לשכונת "אחוה" ושם הרשו לו לנאום. ומאז הוא ממשיך את דרשותיו שמה מדי ערב בערב משעה שבע עד שמונה.
מיום ליום הולך ורב מספר קהל שומעיו, ומכל קצות העיר נוהרים המונים לשמוע את דרשותיו. ראשית, מפני שתכן דרשותיו מלא ענין ומושך את הלבבות כאחד ה"מגידים" המצוינים. גם אופן ההסברה ובקיאותו הרבה בכל הספרות היהודית העתיקה והחדשה ובהויות העולם ובספרי-מדע, מעמידים אותו בתור דרשן ממדרגה נעלה. שנית, מפני שבין הקהל מרננים אחריו שהוא שייך לרבנים האדומים של רוסיה הבולשבית, וזה מעורר אצל הקהל את התיאבון לתהות על קנקנו. בתוך ביהכנ"ס יושבים עסקנים אחדים עם קערה של צדקה ומאספים מבין הנאספים כסף עבור הדרשן, והוא עצמו תובע בע"פ בעצם דרשותיו ומעורר את הקהל לבסס את מעמדו כי אחרת לא יוכל להתקיים.
והנה כשהתחיל ביתר תוקף התחילו גדולי ירושלים להתענין בזה. ביום הראשון קבל הזמנה מהבד"צ של הועד האשכנזי לבוא אליהם לשם חקירה ודרישה. כשהתיצב לפניהם ביום השני הציעו לפניו לחתום על כתב התחייבות שלא לדרוש יותר עד שיתבררו הדברים. הוא לא רצה לחתום, ודרש מהבד"צ להוסיף עוד רב אחד שישתתף בחו"ד. הבד"צ הסכים גם לזה, ולבסוף בקש שיתנו לו שעה אחת כדי להוועץ בדבר. הוא יצא מאת הבד"צ ולא שב יותר.
בערב התחיל איש אחד מבין הקהל לצעוק בקול: "הבדצ אסר לשמוע את דרשותיו!". מהומה קמה בבית הכנסת, רבים דרשו בכל תוקף שהמגיד ימשיך, ומצד שני מנעו בעדו. כעבור רגעים אחדים התחיל להמשיך, אבל אז התחיל מטר אבנים לזרום לחלונות ביהכנ"ס ששברו את הזכוכיות והוכרח להפסיק. בינתיים באו שוטרים רבים, אספו את המפריעים אל תחנת המשטרה לשם חו"ד, ופזרו את הקהל.
בינתים ובכל העיר נהיה הענין לשיחת-היום, ובכל בתי התפלה התקוטטו אתמול המתפללים. אלה צועקים שהמפריעים הם הבחורים החצופים של ה"אגודה" שזה דרכם תמיד להפריע את הסדרים בכל מיני אמצעים, לעומתם עונים אחרים שאמנם טוב עשו הפעם.
לענין הרב פסחוביץ. לכל אלה השולחים לנו מכתבים עם ענין זה, לשבח או לגנאי, הננו מודיעים בזה שאין אנו יכולים להפריש לענין זה מקום יותר ממה שהפרשנו. מהרב פסחוביץ קבלנו באור מפורט, שיודפס בגיליון הבא.
... שמעתי ג"כ רבות אדותיו, אך בכ"ז אמרתי לידידינו הרבנים הגאונים פעה"ק ת"ו, שע"פ הנסיון אני רואה, שאם יניחו אותו בלא הפרעה יתעכב כאן איזה זמן וילך לדרכו, אבל דוקא ע"י התנגדות גלוי' ימצא לו עוזרים ותומכים באופן קבוע. אנכי הייתי מחוץ לעיר בקיץ העבר, והרבנים נתאספו ופרסמו איסור על דרשותיו, ואין ספק שעשו כדין, אבל התוצאות מזה היו שנמצאו רבים מחזיקים בידו ... והשי"ת ירחם על עמו ועל נחלתו ויקים את סוכתו הנופלת ברב רחמיו (ארכיון בית הרב).
בעלזער כתב:לייטנר כתב:חכם באשי כתב:אעיר, כי ר"ש אשכנזי פירסם מאמר בדאצ'ה, בו הביא מקורות ש'אדמוני' וכינויים נוספים היו כינויי גנאי לרמאי ושקרן.
בוודאי לא נעלם מר"ש אשכנזי התיאור החיובי מאוד על דוד: "אדמוני עם יפה עינים וטוב רואי" (שמואל א טז יב).
דומני שגם על הבעש"ט הק' כתבו שהיה אדמוני.
ובכל אופן עלינו להבדיל בין 'אדמוני' של עשיו, אשר נקרא אדמוני על שם 'אדום' ועל שם זה שאמר 'האדום האדום' הזה, ובין מה שנאמר אדמוני אצל דוד המלך עליו השלום, ושם כפי הנראה הכוונה בזה, שהיה יפה תואר ושער אדמוני.
ויש עוד 'אדמוני', שזה ההסתדרות ז"ל והפנקס 'האדום'.
אגב, בזמנו ראיתי מאחד הרבנים שהוזכרו לעיל, מה שדרש באחד במאי, יום אידם, בסוגיא של מאי חנוכה, האם הוא מופיע בשום מקום.
חזור אל “משפחות סופרים וימות עולם”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 138 אורחים