מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לא תוכל להתעלם

דברי תורה, עיוני שמעתתא, חידושי אגדה וכל פטפוטיא דאורייתא טבין
זאנגאלאך
הודעות: 53
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

לא תוכל להתעלם

הודעהעל ידי זאנגאלאך » א' אוקטובר 25, 2020 1:10 am

הוא לאו הניתק לעשה?
שאלה נוספת. עמד ליד האבדה והשתהה. אבל בסוף נטלה ע"מ להחזיר, האם עבר על הלאו?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: לא תוכל להתעלם

הודעהעל ידי יתר10 » א' אוקטובר 25, 2020 9:00 am

זאנגאלאך כתב:הוא לאו הניתק לעשה?
שאלה נוספת. עמד ליד האבדה והשתהה. אבל בסוף נטלה ע"מ להחזיר, האם עבר על הלאו?

לא.
כל שהחזיר קודם יאוש [ולא נטלה מתחילה ע"מ לגוזלה] לא עבר על הלאו.
גמ' ותוס' בבא מציעא כו ע"ב

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לא תוכל להתעלם

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' אוקטובר 25, 2020 9:31 pm

זאנגאלאך כתב:א. האם הוא לאו הניתק לעשה?
ב. עמד ליד האבדה והשתהה, אבל בסוף נטלה ע"מ להחזיר, האם עבר על הלאו?
א. למאי נפקא מינה?
ב. למה הוא דומה? לגזלן שהשיב את הגזלה, וללוקח את האם על הבנים וחזר ושילח את האם.

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: לא תוכל להתעלם

הודעהעל ידי יתר10 » א' אוקטובר 25, 2020 9:56 pm

להרב היקר. לגבי ב. אשמח למקור. בפשטות אינו עובר על לא תוכל להתעלם [כל עוד שלא המתין עד שנתייאש הבעלים] רק כשהלך לו או שנטלה ע"מ לגוזלה אבל עצם ההתמהמות מנ"ל שעובר?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לא תוכל להתעלם

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אוקטובר 26, 2020 1:03 am

כשגומר בדעתו להתעלם – מיד הוא עובר על 'לא תוכל להתעלם'.

זאנגאלאך
הודעות: 53
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

Re: לא תוכל להתעלם

הודעהעל ידי זאנגאלאך » ב' אוקטובר 26, 2020 1:21 am

כבודו סותר א"ע. שואל מאי נפק"מ ומיד קובע שהוא כגזלן המשיב, הוי אומר לאו הניתק לעשה.
מנא לך שעובר בהתמהמהות?
צודק הכותב הראשון שדברי רבא שנקט אחר יאוש בדווקא, ומהתוס' שכתבו שכל דבריו נאמרו רק לגבי לאו דלא תוכל, שפיר משמע שכל שהתמהמה אבל נטלה בסוף ע"מ להשיב לפני יאוש לא עבר כלל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: לא תוכל להתעלם

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ב' אוקטובר 26, 2020 2:08 am

זאנגאלאך כתב:א. כבודו שואל מאי נפק"מ.
ב. מנא לך שעובר בהתמהמהות?
א. השאלה היא: הלא אין מלקות על לאו ד'לא תוכל להתעלם', וא"כ מאי איכפת לן אם הוא לאו הניתק לעשה אם לאו?
ב. אינו עובר בהתמהמהות, אלא בגמירות דעת להתעלם. אלא שעד שלא נתייאשו הבעלים, אפשר לו לתקן את אשר עיוות; אבל אם השתהה עד שנתייאשו הבעלים – הרי זה 'מעוות לא יוכל לתקון'.


חזור אל “בית המדרש”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 136 אורחים