נהר שלום כתב:בס"ד
מצורף מאמר הרוצה לאסור את הידוק המסכה משום מכה בפטיש [בסופו תגובה קצרה להתיר]
כדכד כתב:כסא טרסקל מתיר אהל לא מכה בפטיש
באג2000 כתב:כדכד כתב:כסא טרסקל מתיר אהל לא מכה בפטיש
אבל אם נאסור במסכה נצטרך לאסור לפתוח כסא טרסקל משום מכה בפטיש (אף שאין אהל).
כדכד כתב:הוא סובר שהמתיר בכסא טרסקל הוא שיש התקנה מוקדמת של הרצועות העשויות להסגר ולהפתח וגם במסכה יש כבר התקן כזה ולכן אם במתיחת מסכה יש מכה בפטיש יהיה כך הדין בכסא טרסקל
אש משמים כתב:כסא טרסקל הוא כעין כסא מתקפל שבנוי ושלם מצד עצמו אך נפתח ונסגר או ע"י צירים או רצועות אבל המסיכה באה ישרה ולא נוחה לשימוש אלא ע"י התאמתה לצורת הפנים מה שמהווה את סיום הכשר המסיכה לשימוש נוח ויעיל.
אליהו בן עמרם כתב:אש משמים כתב:כסא טרסקל הוא כעין כסא מתקפל שבנוי ושלם מצד עצמו אך נפתח ונסגר או ע"י צירים או רצועות אבל המסיכה באה ישרה ולא נוחה לשימוש אלא ע"י התאמתה לצורת הפנים מה שמהווה את סיום הכשר המסיכה לשימוש נוח ויעיל.
השאלה היא האם פעולת התאמת פס המתכת הינה פעולה ב"כלי", או פעולה שקשורה לאופן השימוש האישי של כל אחד ולא פעולת גמר הכלי.
טענת הרוצים להתיר היא, שה"כלי" נגמר לפני ההתאמה האישית של פס המתכת, וכל התאמתו קשורה ל"שימוש" בלבד.
ולענ"ד אפשר להבין היטב את טענתם, שהרי נהוג כיום לייצר כלים "מודולריים", שכל אחד יוכל להתאים אותם לשימושו האישי, מבלי שיצטרכו לייצר כלים מכלים שונים לאנשים ושימושים שונים. וא"כ, לכאורה כלי זה קיבל את שמו כ"כלי" גמור, עוד לפני התאמתו האישית.
ולדוגמא: סטנדר שמיוצר באופן שניתן לכוון את גובהו לגבהים שונים, האם נאמר שהתאמת הגובה שלו, גם באופן קבוע, לפי מידת הגובה הרצויה לי, תהיה אסורה מצד "מכה בפטיש"?
לענ"ד לא, כיון שה"כלי" הנ"ל נגמר בעצם ייצורו באופן שניתן להתאימו לגבהים שונים, והתאמתו אינה אלא פעולת שימוש, ולא פעולת גמר מלאכת ה"כלי".
כדכד כתב:ודאי שהמסיכה ראויה לשימוש לפני התאמתה לפנים
הכיפוף יוצר נוחות עד כמה שאפשר לקרוא למסכה נוחות ולא נראויות לשימוש וודאי שלא הוא מה שמגדיר נאת הכלי ככלי
אש משמים כתב:כדכד כתב:ודאי שהמסיכה ראויה לשימוש לפני התאמתה לפנים
הכיפוף יוצר נוחות עד כמה שאפשר לקרוא למסכה נוחות ולא נראויות לשימוש וודאי שלא הוא מה שמגדיר נאת הכלי ככלי
גם חגורה חדשה בעלת חורים שאינם מתאימים היא ראויה מצד עצמה לשימוש אך ודאי שעשית חור שיתאים את החגורה לאדם מסוים מוגדר כמכה בפטיש.
אליהו בן עמרם כתב:אש משמים כתב:כדכד כתב:ודאי שהמסיכה ראויה לשימוש לפני התאמתה לפנים
הכיפוף יוצר נוחות עד כמה שאפשר לקרוא למסכה נוחות ולא נראויות לשימוש וודאי שלא הוא מה שמגדיר נאת הכלי ככלי
גם חגורה חדשה בעלת חורים שאינם מתאימים היא ראויה מצד עצמה לשימוש אך ודאי שעשית חור שיתאים את החגורה לאדם מסוים מוגדר כמכה בפטיש.
עשיית החור הנוסף בחגורה מוסיפה 'היכי תמצי' חדש בחגורה שלא היה בה מקודם. שיש בה תוספת התאמה לשימוש לעוד אנשים.
לפני הוספתה, היתה ראויה למספר אנשים מצומצם יותר ועכשיו למספר אנשים גדול יותר.
והוא דומה להוספת פס מתכת למסיכה שיוצרה ללא פס כזה.
משא'כ מסכה עם פס מתכת, שראויה לשימוש גם לאנשים שרוצים להשתמש בפס וגם לאנשים שלא רוצים להשתמש בו.
לענ'ד בזמננו שמייצרים 'כלים מודולריים' בכוונת מכוון, שכל אחד יוכל להתאים את הכלי לשימושו האישי, הרי שמבחינת ה'כלי' הוא נגמר אז, כי זאת הכוונה שיהיה 'מודולרי' ורב שימושי, וכל מה שנעשה בו אחר כך אינו אלא צורת שימוש.
ולענ'ד יותר קל לי להבין שגמר ה'כלי' נקבע על פי ייעודו לציבור הכללי כ'מודולרי' ולא על פי התאמתו האישית לאדם הבודד.
אש משמים כתב:אליהו בן עמרם כתב:אש משמים כתב:כדכד כתב:ודאי שהמסיכה ראויה לשימוש לפני התאמתה לפנים
הכיפוף יוצר נוחות עד כמה שאפשר לקרוא למסכה נוחות ולא נראויות לשימוש וודאי שלא הוא מה שמגדיר נאת הכלי ככלי
גם חגורה חדשה בעלת חורים שאינם מתאימים היא ראויה מצד עצמה לשימוש אך ודאי שעשית חור שיתאים את החגורה לאדם מסוים מוגדר כמכה בפטיש.
עשיית החור הנוסף בחגורה מוסיפה 'היכי תמצי' חדש בחגורה שלא היה בה מקודם. שיש בה תוספת התאמה לשימוש לעוד אנשים.
לפני הוספתה, היתה ראויה למספר אנשים מצומצם יותר ועכשיו למספר אנשים גדול יותר.
והוא דומה להוספת פס מתכת למסיכה שיוצרה ללא פס כזה.
משא'כ מסכה עם פס מתכת, שראויה לשימוש גם לאנשים שרוצים להשתמש בפס וגם לאנשים שלא רוצים להשתמש בו.
לענ'ד בזמננו שמייצרים 'כלים מודולריים' בכוונת מכוון, שכל אחד יוכל להתאים את הכלי לשימושו האישי, הרי שמבחינת ה'כלי' הוא נגמר אז, כי זאת הכוונה שיהיה 'מודולרי' ורב שימושי, וכל מה שנעשה בו אחר כך אינו אלא צורת שימוש.
ולענ'ד יותר קל לי להבין שגמר ה'כלי' נקבע על פי ייעודו לציבור הכללי כ'מודולרי' ולא על פי התאמתו האישית לאדם הבודד.
לפי דבריך עולה שמותר לישר משקפיים שהתעקמו מעט וזה לא מסתבר כלל.
לכאורה צריך לדון על כל כלי בנפרד ולהבחין בין כלי גמור בעל אפשרויות משתנות ובין כלי שעל הלקוח לסיים צורתו ע"פ החלטתו.
כדכד כתב:מי אמר שאסור ליישר משקפים?
גם אם נאמר שכן זה נובע מהעובדה שהמשקפים נועדו להיות דווקא בצורתן המקורית ולכו המחזירם לכך מתקן כלי אך המסיכה היא כלי שמראש נועד לכך שימתחוהו בצורות שונות ולכן גם אם האבחנה של מר נכונה עדיין אין סיבה לאסור במסכה
אליהו בן עמרם כתב:אש משמים כתב:אליהו בן עמרם כתב:אש משמים כתב:כדכד כתב:ודאי שהמסיכה ראויה לשימוש לפני התאמתה לפנים
הכיפוף יוצר נוחות עד כמה שאפשר לקרוא למסכה נוחות ולא נראויות לשימוש וודאי שלא הוא מה שמגדיר נאת הכלי ככלי
גם חגורה חדשה בעלת חורים שאינם מתאימים היא ראויה מצד עצמה לשימוש אך ודאי שעשית חור שיתאים את החגורה לאדם מסוים מוגדר כמכה בפטיש.
עשיית החור הנוסף בחגורה מוסיפה 'היכי תמצי' חדש בחגורה שלא היה בה מקודם. שיש בה תוספת התאמה לשימוש לעוד אנשים.
לפני הוספתה, היתה ראויה למספר אנשים מצומצם יותר ועכשיו למספר אנשים גדול יותר.
והוא דומה להוספת פס מתכת למסיכה שיוצרה ללא פס כזה.
משא'כ מסכה עם פס מתכת, שראויה לשימוש גם לאנשים שרוצים להשתמש בפס וגם לאנשים שלא רוצים להשתמש בו.
לענ'ד בזמננו שמייצרים 'כלים מודולריים' בכוונת מכוון, שכל אחד יוכל להתאים את הכלי לשימושו האישי, הרי שמבחינת ה'כלי' הוא נגמר אז, כי זאת הכוונה שיהיה 'מודולרי' ורב שימושי, וכל מה שנעשה בו אחר כך אינו אלא צורת שימוש.
ולענ'ד יותר קל לי להבין שגמר ה'כלי' נקבע על פי ייעודו לציבור הכללי כ'מודולרי' ולא על פי התאמתו האישית לאדם הבודד.
לפי דבריך עולה שמותר לישר משקפיים שהתעקמו מעט וזה לא מסתבר כלל.
לכאורה צריך לדון על כל כלי בנפרד ולהבחין בין כלי גמור בעל אפשרויות משתנות ובין כלי שעל הלקוח לסיים צורתו ע"פ החלטתו.
אפשר להבין שתיקון משקפיים שנתעקמו יהיה לכאו' "תיקון מנא" כיון שנתקלקלו מהתאמתם אליו, ועכשיו בא לתקנם ולהעמידם על מכונם הקודם.
ובענין מה שכתב מר "צריך לדון וכו'"
לא ירדתי לסוף דעתו:
הרי כל "כלי גמור בעל אפשרויות משתנות" - "על הלקוח לסיים את צורתו לפי החלטתו"...
כדכד כתב:איזו יצירה יש במכנסים?
כדכד כתב:אם כוונת מר לקיצןר בכלי אז יכול להיות שזה גם מחתך או קורע
אם כוונתו לקיפולן ביד - לא נראה לי שזה מכה בפטיש ולפחות לא כאשר הקיפול עשוי להשתנות
כדכד כתב:כסא טרסקל מתיר אהל לא מכה בפטיש
אש משמים כתב:כדכד כתב:אם כוונת מר לקיצןר בכלי אז יכול להיות שזה גם מחתך או קורע
אם כוונתו לקיפולן ביד - לא נראה לי שזה מכה בפטיש ולפחות לא כאשר הקיפול עשוי להשתנות
ודאי שאתה צודק. עכ"פ הבאתי דוגמא למוצר שאינו גמור לגמרי ותיקונו האחרון הוא לכו"ע מכה בפטיש (כשהוא שינוי קבוע ועמיד).
כדכד כתב:אין הכי נמי
לשרוך הנעלים בשרוכים אסור משום מכה בפטיש כמבואר בפוסקים
מה שמותר בכסא טרסקל הוא משום שההתקנה מגדירה שהאהל כבר עשוי ולכן הפותחו אינו עושה אהל אבל זה לא נוגע למכה בפטיש שהגדרתו היא שיוצר את הכלי וגומר המלאכה
כדכד כתב:אש משמים כתב:כדכד כתב:אם כוונת מר לקיצןר בכלי אז יכול להיות שזה גם מחתך או קורע
אם כוונתו לקיפולן ביד - לא נראה לי שזה מכה בפטיש ולפחות לא כאשר הקיפול עשוי להשתנות
ודאי שאתה צודק. עכ"פ הבאתי דוגמא למוצר שאינו גמור לגמרי ותיקונו האחרון הוא לכו"ע מכה בפטיש (כשהוא שינוי קבוע ועמיד).
איזו דוגמא בחגורה?לשם מה הביא מר את המכנסים?
יחזקאל ר כתב:כדכד כתב:אין הכי נמי
לשרוך הנעלים בשרוכים אסור משום מכה בפטיש כמבואר בפוסקים
מה שמותר בכסא טרסקל הוא משום שההתקנה מגדירה שהאהל כבר עשוי ולכן הפותחו אינו עושה אהל אבל זה לא נוגע למכה בפטיש שהגדרתו היא שיוצר את הכלי וגומר המלאכה
כנראה שלא הבנת כוונתי.
נדון הפוסקים הוא בהשחלת שרוכים בנעליים ומכח סוגיא דשבת מ"ח (וגם בזה אינו מוכרח לנעליים של ימינו דבימים מקדם דהמנעל היה כעין סנדל ורצועות דבל הרצועות בטל שם הכלי משא"כ במנעלים דימינו ואכמ"ל) עכ"פ כוונתי לשרוכים שכבר קיימים בנעליים דקשירתם והידוקם בעיניי הוא בדיוק כמו הידוק המתכת שעל המסיכה.
כדכד כתב:אופן השימוש בחגורה לאחר התאמתה הוא שונה באופן מהותי מהשימוש בה לפני כן וכפי שכתב הרב אליהו בן עמרם לעיל
זה שכתוב על המסכות שהו חד פעמיות אינו אומר שזה באמת כך ופוק חזי מאי עמא דבר
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 248 אורחים